درمان خشکی پوست با 10 روش خانگی

توصیه ها و نظرات مختلفی درباره مواد طبیعی و ارگانیک برای درمان خشکی پوست از این و آن می شنویم. اما کدام یک از این مواد یا درمان ها برای پوست ما مفید است؟ اگر دوست دارید درباره خواص برخی از مواد طبیعی برای پوست تان بدانید، که اتفاقا بیشترشان در خانه خودتان نیز پیدا می شوند، تا با استفاده از آنها خشکی پوست خود را درمان کنید، این مطلب اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می دهد.

هیچ می دانستید که راز رسیدن به پوستی سالم و درخشان نه در داروخانه بلکه می تواند در آشپزخانه شما باشد. فهرست عواملی که علت خشکی پوست هستند، طولانی است؛ از عادات استحمام روزانه (مانند حمام آب داغ و خشک کردن بدن با یک حوله) و هوای بد زمستانی گرفته تا کاهش یا فقدان چربی های طبیعی پوست که با بالا رفتن سن بروز می کند.

درمان خشکی پوست با 10 روش خانگی

خبر خوب این است که لازم نیست برای درمان خشکی پوست تان لزوما به یک متخصص پوست مراجعه کنید؛ بلکه می توانید درمانی طبیعی را به برنامه روزانه مراقبت از پوست تان اضافه کنید. ممکن است همین الان هم مواد اولیه لازم برای این درمان پوست خشک را در آشپزخانه تان داشته باشید.

چگونه مواد طبیعی می توانند به درمان پوست خشک کمک کنند؟

پوست سالم، نوعی چربی به نام سبوم تولید کرده که از پوست شما در مقابل از دست دادن رطوبت محافظت می کند. اما فعالیت های روزانه (مانند فراموش کردن استفاده از مرطوب کننده یا شستن دست ها با صابون جامد) می توانند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شوند.

استفاده از روغن ها برای پوست بدون جوش (بروز جوش به دلیل ترشح بیش از اندازه سبوم است)، به بازسازی درخشندگی و لایه محافظتی پوست کمک می‌کند (البته نه برای افرادی که چربی اضافی می تواند نتیجه ای نامطلوب برای شان به وجود آورد).

راه های بسیاری برای استفاده از فواید مرطوب کنندگی روغن ها، چه به تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگر و تهیه‌ لایه بردار یا ماسک خانگی تغذیه کننده وجود دارد. برای مثل، روغن کرچک، روغن اسطوخودوس و روغن آووکادو درمان های طبیعی خوبی برای پوست خشک به شمار می روند، البته در صورتی که جوش نداشته باشد.

طبق تحقیقی که در مجله بین المللی بیماری های پوستی در ژانویه سال 2014 منتشر شد، افرادی که به درماتیت آتوپیک (atopic dermatitis)، یک نوع اگزما و حساسیت پوستی که با خشکی و خارش همراه است، مبتلا بودند پس از استفاده از روغن نارگیل خالص بر روی پوست شان، نتایج فوق العاده‌ای را مشاهده کردند.

10 راه خانگی و طبیعی برای درمان خشکی پوست

یک راه آسان برای استفاده از روغن مورد علاقه تان (به خالص ترین شکل آن) این است که آن را در آب گرم وان ریخته و در وان بنشینید. پس از آن، به آرامی پوست خود را خشک کنید و توجه داشته باشید که همه روغن را از روی پوست تان پاک نکنید.
همچنین می توانید این درمان های طبیعی را امتحان کنید:

1) برای تسکین پوست خشک، یک پاک کننده روغن زیتون تهیه کنید

روغن زیتون به عنوان یک پاک کننده و مرطوب کننده طبیعی عمل می کند.

یکی از روغن های طبیعی فوق العاده، روغن زیتون است که به عنوان یک پاک کننده و مرطوب کننده طبیعی عمل می کند. این روغن را روی پوست بمالید و روی صورت خود را با یک پارچه گرم و مرطوب بپوشانید. پس از خنک شدن، روغن اضافی را پاک کنید.

روغن زیتون به عنوان یک پاک کننده صورت ، گزینه مناسبی به شمار می‌رود؛ زیرا در حالی که پوست را پاک می‌کند، چربی طبیعی آن را از بین نمی برد.

کرم مرطوب کننده حاوی روغن های گیاهی مانند روغن زیتون بهترین کرم برای خشکی پوست صورت و دست است و عملکرد بهتری در رطوبت رسانی طولانی مدت پوست دارد.

2) یک ماسک آووکادوی غنی و کرم مانند تهیه کنید

اگر به دنبال ماسک برای خشکی پوست صورت خود هستید، پیشنهاد ما به شما ماسک خانگی آووکادو است. برای تهیه‌ی این ماسک صورت، نصف یک آووکادو را به شکل پوره در آورده و آن را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید؛

می توانید برای پوست بسیار خشک، یک قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این ماسک را به صورت زده و صورت تان را پس از 15 تا 20 دقیقه بشویید. پوست تان باید مرطوب شده باشد، اما می توانید با استفاده از مرطوب کننده همیشگی تان، تأثیر آبرسانی و مرطوب کنندگی ماسک را دو برابر کنید.

3) برای درمان خشکی پوست، از جوی دوسر استفاده کنید

جوی دوسر، تسکین دهنده است و به حفظ رطوبت جذب شده از آب وان در پوست کمک می کند.

افزودن یک فنجان جوی دوسر به آب گرم وان، موجب آبرسانی مجدد به پوست خشک می شود. جوی دوسر، تسکین دهنده است و به حفظ رطوبت جذب شده از آب وان در پوست کمک می کند.

4) یک اسکراب طبیعی از شکر و روغن زیتون تهیه کنید

با ترکیب روغن زیتون و شکر، یک اسکراب لایه بردار و مرطوب کننده طبیعی تهیه کنید. برای تهیه این اسکراب، نصف فنجان شکر را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.

همچنین می توانید یک اسانس، مانند اسطوخودوس به آن اضافه کنید که به این ترکیب، رایحه ای طبیعی می بخشد و باعث تمدد اعصاب می شود. این اسکراب را به آرامی روی پوست بمالید و سپس صورت تان را با آب بشویید. در آخر، از یک مرطوب کننده تسکین دهنده استفاده کنید تا اثرات این لایه برداری به مدت بیشتری روی پوست تان باقی بماند.

5) با ماسک خانگی عسل و جوی دوسر، صورت تان را لایه برداری کنید

جوی دوسر، یک لایه بردار یا ماسک فوق العاده است. دو قاشق غذاخوری جوی دوسر را با یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آب مخلوط کنید. بهتر است کمی این مخلوط را حرارت دهید و سپس آن را روی پوست بمالید. می توانید از آن به عنوان لایه بردار استفاده کنید و پوست تان را بلافاصله با آب شسته یا به عنوان یک ماسک تسکین دهنده و آبرسان، پوست را پس از گذشت 15 تا 20 دقیقه بشویید.

6) پیش از خواب از روغن نارگیل استفاده کنید

از روغن نارگیل به عنوان کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

روغن نارگیل در دمای اتاق به حالت جامد است. پس پیش از خواب یا هر زمان دیگری، از آن به عنوان کرم مرطوب کننده استفاده کنید. برای بهبود خشکی دست ها و پاشنه پا، آن را روی پوست زده و روی آن را با یک جوراب ضخیم یا دستکش غیر پلاستیکی بپوشانید.

7) روغن محبوب تان را به آب وان حمام تان اضافه کنید

روغن های گیاهی در رطوبت رسانی فوق العاده اند و به پوست در بازسازی لایه محافظ پوستی کمک می کنند. اغلب اوقات، شستن مداوم دست ها و صورت با آب و صابون، این لایه محافظتی و روغن های طبیعی محافظ پوست را از میان می برد.

شما می توانید برای رفع خشکی پوست صورت و بدن، از روغن هایی که فاقد مواد حساسیت زا هستند، مانند روغن زیتون، نارگیل، جوجوبا، آرگان و آووکادو استفاده کنید. چند قاشق غذاخوری از روغن مورد نظرتان را به آبی اضافه کنید که از شیر وان حمام بیرون می‌آید.

همچنین می توانید پس از استحمام، مقدار کمی از آن را به پوست خود بزنید تا پوست تان نرم و مرطوب باقی بماند.

8) آلوئه ورا را به پوست خشک و آزرده بزنید

ژل آلوئه ورا موجب درمان خشکی پوست می شود.

اغلب مردم فکر می کنند که ژل آلوئه ورا برای تسکین آفتاب سوختگی مناسب است، اما این ژل می تواند در طول ماه های خشک زمستان نیز مؤثر باشد و موجب درمان خشکی پوست شود. تحقیقات نشان می‌دهد، آلوئه ورا می تواند قرمزی و التهاب وابسته به خشکی بیش از اندازه پوست و حتی علائم پیری را کاهش داده و به درمان جوش را کمک کند.

مراقب باشید! پوست برخی افراد در تماس با آلوئه ورا از خود حساسیت نشان می‌دهد؛ پس بهتر است پیش از استفاده از آلوئه ورا روی ناحیه گسترده ای از پوست، آن را روی قسمت کوچکی از پوست تان امتحان کنید.

9) برای پوست های تحریک شده از کمپرس های شیر استفاده کنید

شیر، حاوی خواص طبیعی ضد التهابی بوده و دارای اسید لاکتیک است که این اسید، یک لایه بردار طبیعی و ملایم به شمار می رود. هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه از این کمپرس ها روی پوست استفاده کنید؛ چون این کمپرس ها برای پوست آزرده ای که دارای خارش است، بسیار موثر هستند.

البته طبق اعلام آکادمی درماتولوژی امریکا، اسید لاکتیک می تواند موجب سوزش پوست ترک خورده شود، پس با احتیاط از آن استفاده کنید.

10) از یک پاک کننده یا لایه بردار حاوی آنزیم میوه استفاده کنید

آنزیم های میوه می توانند هنگام فصل خشکی پوست، نجات بخش آن باشند. در واقع، آلفا هیدروکسی اسیدها برای لایه برداری ملایم پوست و صورت که از سلول‌های مرده و تیره رنگ تشکیل شده است، بسیار مفید هستند. دو بار در هفته از یک پاک کننده یا ماسک حاوی آنزیم میوه استفاده کنید. برخی از این آنزیم ها در آناناس، کدو حلوایی و پاپایا وجود دارند.

5 پیشنهاد متخصصان برای جلوگیری از بازگشت خشکی پوست

محافظت از پوست و جلوگیری از خشکی آن

اقدامات دیگری نیز جود دارند که می توانید برای محافظت از پوست خود و جلوگیری از خشکی آن انجام دهید:

هر روز پوست خود را آبرسانی کنید

به محض اینکه از حمام بیرون می آیید، کرمی را که سرشار از ترکیبات غنی است، به تمام بدن تان بزنید (هرچه لایه ضخیم تری از کرم مالیده شود، مواد غنی‌تری به پوست می رسد).

هنگام استحمام این نکات را رعایت کنید

بنا به اعلام آکادمی درماتولوژی امریکا، باید از حمام آب داغ اجتناب کرده، زمان استحمام تان را به 10 دقیقه محدود کرده و همچنین به جای صابون های جامد خشک کننده، از شوینده های بدن ملایم تری استفاده کنید.

پوست تان را در معرض مواد شیمیایی قوی قرار ندهید

این مورد شامل مواد الکلی و سرکه سیب است. این مواد می ‌توانند باعث بدتر شدن خشکی پوست شده و حتی برخی مواقع موجب سوختگی پوست شوند.

مقدار زیادی آب بنوشید

افزایش میزان آب مصرفی، به آبرسانی بدن کمک کرده و پوست را از داخل مرطوب می کند.

لباس مناسب فصل بپوشید

توجه کنید این مورد فراتر از استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان برای محافظت از پوست در مقابل آفتاب سوختگی و همچنین سرطان پوست است. به یاد داشته باشید که پیش از بیرون رفتن در فصل زمستان، برای رفع خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن، دستکش بپوشید.

تجربه شما

حالا شما بگویید که تاکنون از کدام مواد طبیعی برای درمان خشکی پوست تان استفاده کرده اید؟ آیا هیچ یک از این درمان های طبیعی را به کار گرفته اید؟ از تجربه خود یا دیگر دوستان و آشنایان تان برای ما و دیگر خوانندگان بنویسید. آیا پیشنهاد دیگری به جز موارد گفته شده دارید تا ما و سایر مخاطبان نیز از آن استفاده کنیم؟

 

miosturizer

4.1/5 - (168 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
16 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها