درمان آرتروز (استئوآرتریت) با روش‌های خانگی و طبیعی موثر

روند درمان آرتروز به ترکیبی از استفاده از برخی داروهای معمول و ایجاد تغییر در سبک زندگی متکی است. هرچند داروها می‌توانند باعث تسکین درد آن شوند، اما مصرف طولانی مدت این داروها، عوارض جانبی زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

درمان‌های خانگی، تغییر در شیوه زندگی و درمان‌های گیاهی می‌توانند به کاهش درد ناشی از بیماری آرتروز کمک کنند و در عین حال، فرد بیمار دچار عوارض جانبی کمتری خواهد شد. حتی بعضی روش‌های درمانی خاص ممکن است از بدتر شدن آرتروز جلوگیری کنند.

درمان خانگی آرتروز

درمان‌های خانگی نباید جایگزین روش‌های درمانی فعلی شوند، چرا که آنها فقط ممکن است بتوانند به تسکین و بهبود آرتروز کمک کنند. البته مهم است که قبل از امتحان کردن هر نوع درمان خانگی و یا ایجاد تغییر در شیوه زندگی‌تان، با پزشک خود مشورت کنید.

کمپرس گرم و سرد

هنگام درد، استفاده از کمپرس گرم و سرد ممکن است بسیار مفید باشد. این کمپرس‌ها فاقد عوارض جانبی طولانی مدت هستند که ممکن است مصرف داروها به همراه داشته باشند. کمپرس گرم برای بهبود خشکی مفاصل و کمپرس سرد برای تسکین درد آن‌ها بسیار موثرند.

کمپرس‌ها می‌توانند درد عضلانی یا اسپاسم اطراف مفصل را کاهش دهند. لازم نیست که از وسیله خاصی برای این کار استفاده کنید. به راحتی می‌توانید از یک حوله گرم یا سرد به عنوان کمپرس برای مفاصل خود استفاده کنید.

نمک اپسوم (نمک حمام)

خوابیدن در وان حاوی نمک اپسوم می‌تواند باعث تسکین تمام بدن، به ویژه درد مفاصل شود. منیزیم موجود در نمک اپسوم می‌تواند به تسکین التهاب و درد کمک کند.

می‌توانید نمک اپسوم را از داروخانه خریداری کنید. حمام نمک اپسوم در کل بی خطر است و به همین خاطر می‌توانید هر چند بار در هفته که می‌خواهید، به مدت 30 دقیقه از این حمام استفاده کنید. برای این کار، در هر وان آب گرم (با دمای حدود 102 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد) 2 فنجان نمک اپسوم اضافه کنید.

پمادها و کرم‌های موضعی

برای کمک به درمان آرتروز از پمادها و کرم‌های موضعی ضد درد استفاده کنید

ممکن است ترجیح بدهید برای کمک به درمان آرتروز ، از داروها و پمادهای موضعی به عنوان جایگزینی برای داروهای بدون نسخه (OTC) خوراکی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. این ژل‌ها و کرم ها ممکن است حاوی آسپرین یا مسکن‌ها باشند تا احساس درد را برطرف کنند. می‌توانید آن‌ها را مستقیماً روی مفاصل آسیب دیده بمالید. این داروها برای مفاصل نزدیک به سطح پوست، موثرتر هستند.

یکی دیگر از داروهای خانگی موضعی، کرم کپسایسین است. کپسایسین ترکیبی است که از فلفل قرمز تند تهیه می‌شود. در صورتی که آن را سه تا چهار بار در روز روی مفاصل دردناک بمالید، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. برای جلوگیری از تماس تصادفی این ماده با چشم، بعد از هر بار استفاده، دست هایتان را بشویید.

ممکن است بخواهید پمادهای دیگری مانند تایگر بالم (Tiger Balm) یا پماد چربی اسب را امتحان کنید. قبل از استفاده از هر یک از این محصولات، با پزشک مشورت کنید.

دستگاه‌های کمکی

انواع مختلف دستگاه‌های کمکی می‌توانند بدون نیاز به دارو، کمک بیشتری به فرد بیمار کنند. انتخاب وسیله مناسب به مفاصل آسیب دیده بستگی دارد. این وسیله‌ها عبارتند از:

  • آتل
  • عصا
  • ابزارهای کمکی برای گرفتن وسیله‌ها
  • تِیپ یا چسب زدن زانو (حتماً از پزشک یا فیزیوتراپیست بخواهید روش استفاده از آن را به شما آموزش دهد)
  • انواع پد کفش

ماساژ درمانی

براساس داده‌های حاصل از مقاله‌ای که در ژوئن سال 2015 در یک ژورنال پزشکی منتشر شد، یک ساعت ماساژ در هفته، حداقل به مدت هشت هفته، تاثیر درمانی ویژه‌ای برای آرتروز و تسکین درد و خشک شدن مفاصل و همچنین افزایش تحرک فرد مبتلا دارد.

در آرتروز، عضلات اطراف مفاصل که دچار اسپاسم می‌شوند، می‌توانند با استفاده از ماساژ درمانی بهبود پیدا کنند. فردی که ماساژ درمانی را انجام می‌دهد به آرامی به عضلات گرفته شده ضربه می‌زند و یا آن‌ها را مالش می‌دهد، این کار با تحریک جریان خون در آن ناحیه باعث می شود ناحیه دچار آسیب، گرم‌تر و آرام‌تر شود.

برای این کار، فقط به ماساژ تراپیست‌هایی مراجعه کنید که در ماساژ درمانی افراد مبتلا به آرتروز و درمان آن‌ها مجرب هستند، زیرا مفاصل دچار آرتریت بسیار حساس بوده و باید با احتیاط با آن‌ها رفتار شود.

طب سوزنی

روش طب سوزنی باستانی چینی می‌تواند به درمان آرتروز کمک کند. بر اساس توضیحات مرکز ملی طب مکمل و تلفیقی امریکا، طب سوزنی عبارت است از قرار دادن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از بدن جهت تسکین درد. تحقیقات در مورد طب سوزنی همچنان ادامه دارد.

برخی از این مطالعات نشان می‌دهد که انجام طب سوزنی جهت بهبود آرتروز نتایج مثبتی دارد، اما شاید به خوبی دیگر روش‌های درمانی نباشد. “ارزیابی اثر درمانی طب سوزنی کار دشواری است، اما امروزه این اجماع وجود دارد که این روش می‌تواند درمان ارزشمندی باشد.”

درمان‌های طبیعی

محبوبیت درمان‌های طبیعی برای بیماری‌هایی مانند آرتروز، در حال افزایش است. برخی افراد معتقدند که در مقایسه با داروهای معمول، این روش‌ها می‌توانند به دلیل داشتن عوارض جانبی کمتر، کم خطرتر باشند.

در مورد درمان‌های طبیعی زیر با پزشک‌تان مشورت کنید. مکمل‌های گیاهی “طبیعی” ممکن است عوارض جانبی داشته و با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل دارویی داشته باشند. همیشه اطمینان پیدا کنید که مکمل‌های خود را از یک منبع معتبر خریداری می‌کنید.

چای سبز: نوشیدنی ضد التهاب

چای سبز باعث کاهش التهاب می‌شود و می‌تواند به بهبود درد آرتروز کمک کند

چای سبز حاوی پلی فنول است. این ترکیب ممکن است به کاهش التهاب و کاهش نیاز به مصرف داروها کمک کند. طبق نتایج یک مطالعه، چای سبز باعث افزایش محافظت از غضروف می‌شود.

به دلیل خطر مشکلات کبدی و عوارض جانبی ناشی از مصرف مقدار زیاد چای سبز، بهتر است که آن را با اعتدال مصرف کنید.

زنجبیل: کاهنده درد

زنجبیل خوراکی، به عنوان یک ماده کاهنده درد ناشی از آرتروز شناخته می‌شود. طبق یک مطالعه در سال 2015 در مورد استئوآرتریت و غضروف، مصرف طولانی مدت زنجبیل حتی ممکن است خطر ناتوانی ناشی از آرتروز را کاهش دهد. به دلیل خطر عوارض جانبی آن، مرکز ملی طب مکمل و تلفیقی امریکا توصیه می‌کند به جای استفاده از مکمل‌های زنجبیل، از آن به شکل ادویه در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

بزرگترین خطر ناشی از مصرف بیش از حد زنجبیل، بروز علائم مشابه علائم ترک اعتیاد در فرد است. زنجبیل می‌تواند باعث ناراحتی معده ، اسهال و سوزش سر دل شود. همچنین ممکن است با داروهایی مانند وارفارین تداخل داشته باشد زیرا زنجبیل ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) است و ممکن است منجر به خونریزی‌های داخلی یا عوارض مشابه شود.

زردچوبه (کورکومین): التهاب ، درد و خشکی مفاصل را درمان می‌کند

کورکومین یک ترکیب فعال در زردچوبه است. این ماده از خانواده زنجبیل است، اما به شیوه‌های متفاوتی می‌تواند به درمان آرتروز کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد این ماده، می‌تواند با ترکیبات التهابی مبارزه کرده و در زمان شعله ور شدن علائم آرتروز، به کاهش درد و خشکی مفاصل کمک کند.
برای درمان آرتریت ، بنیاد آرتریت امریکا مقادیر مصرفی زیر را توصیه می‌کند:

  • به شکل کپسول: 400 تا 600 میلی گرم تا سه بار در روز
  • عصاره ریشه پودرشده زردچوبه: 0.5 تا 1 گرم ، سه بار در روز

در صورت مصرف زردچوبه ، لازم است برای فعال سازی خواص گیاه، به آن فلفل سیاه اضافه کنید. با این که زردچوبه به طور کلی بی خطر است، با این حال می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود و یا با رقیق کننده‌های خون تداخل پیدا کند.

تغییرات در سبک زندگی

برای تسکین علائم در طولانی مدت، اغلب ایجاد تغییرات در سبک زندگی بسیار مؤثر است. ورزش منظم، داشتن رژیم غذایی سالم و حفظ وزن طبیعی و نرمال می‌تواند به بهبود سلامت و عملکرد مفصل کمک کند. با گذشت زمان، عضلات تثبیت کننده مفاصل شما تقویت شده و از آن‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

فعال بمانید

ورزش با مفاصل دردناک می‌تواند دشوار باشد. اما داشتن فعالیت می‌تواند در طولانی مدت باعث کاهش درد و حتی تقویت عضلات برای جلوگیری از آسیب بیشتر مفاصل شود. بنیاد آرتریت امریکا می‌گوید: ورزش “مؤثرترین درمان غیر دارویی برای کاهش درد و بهبود حرکت در آرتروز است”.

بهترین نوع تمرین‌ها برای کمک به درمان آرتروز، تمرین‌هایی است که انجام آن‌ها نیاز به مقاومت بدنی اندکی دارد، این تمرین‌ها انعطاف پذیری را بهبود بخشیده و هوازی هستند و به طورکلی حرکات ضربه ای کمی در آن‌ها وجود دارد. گزینه‌های مناسب عبارتند از:

  • دوچرخه سواری
  • شنا کردن
  • تای چی
  • پیاده روی
  • یوگا

قبل از شروع هرگونه تمرین ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کنید؛ به خصوص اگر قبلاً فعالیت ورزشی نداشته‌اید. بنیاد آرتریت امریکا هر هفته 150 دقیقه ورزش هوازی را با شدت متوسط توصیه می‌کند. همچنین می‌توانید با بازه‌های زمانی کوتاه‌تر ورزش‌تان را شروع کنید و با افزایش قدرت عضلات و توان جسمی، به زمان آن اضافه کنید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید با 10 دقیقه پیاده روی شروع کنید و به تدریج سرعت و طول پیاده روی‌های خود را افزایش دهید. اگر تازه ورزش را شروع کرده‌اید، ممکن است بعد از تمرین، کمی احساس درد داشته باشید. این مسأله می‌تواند به این معنی باشد که شما باید یک یا دو روز ورزش را متوقف کرده و سپس برنامه تمرینی خود را از سر بگیرید. هیچ وقت ورزش را به طور کامل کنار نگذارید.

غذاهای مناسب و مفید برای آرتروز بخورید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به شما در داشتن احساس بهتر و کاهش وزن کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای خاصی به طور ویژه برای آرتروز مفید هستند.

مصرف برخی از غذاها می‌تواند به درمان آرتروز کمک کند

برای کمک به درمان آرتروز این مواد غذایی را مصرف کنید:

  • کلم بروکلی
  • میوه‌های خانواده مرکبات
  • ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 (ماهی تن، ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین)
  • سیر (حاوی دی آلیل دی سولفید است که ممکن است آسیب غضروف را کاهش دهد)
  • چای سبز
  • محصولات لبنی کم چرب (کلسیم و ویتامین D می‌توانند سلامت مفاصل و استخوان‌ها را بهبود ببخشد)
  • آجیل و خشکبار
  • روغن‌های گیاهی آووکادو، زیتون، گلرنگ و گردو
  • سبزیجات با برگ تیره (اسفناج، کلم، چارد یا چغندر برگی، سبزی‌های خانواده کلارد)

از طرف دیگر، بعضی از غذاها می توانند علائم آرتروز را با افزایش التهاب در بدن تشدید کنند.

از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید:

  • الکل
  • آسپارتام (شیرین کننده مصنوعی)
  • نمک
  • چربی‌های اشباع و ترانس
  • قند
  • نان سفید
  • برنج

وزن سالم و نرمال داشته باشید

کاهش وزن می‌تواند به کاهش درد ناشی از آرتروز کمک کند

به گفته بنیاد آرتریت امریکا، هر پوند از وزن بدن معادل سه تا شش پوند وزن را بر روی مفاصل اعمال می‌کند. کاهش وزن می‌تواند در کاهش درد مفاصل و جلوگیری از بروز آرتروز بسیار موثر باشد. همچنین کاهش وزن می‌تواند در افراد مبتلا به آرتروز زانو و لگن بسیار مفید باشد؛ چرا که این مفاصل وزن زیادی را تحمل می‌کنند.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید

آرتروز یک بیماری مزمن (مادام العمر) است که هیچ درمانی ندارد. کنترل شرایط و علائم شما می‌تواند در جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل بسیار موثر باشد. ایجاد تغییر در سبک زندگی و درمان‌های خانگی و طبیعی می‌تواند مکملی برای برنامه درمانی شما بوده و حتی ممکن است تاثیر عملکردی بیشتری نسبت به درمان‌های دیگر شما داشته باشد.

در حالی که چنین تغییراتی می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کند، مهم است بدانید چه زمانی لازم است پزشک را ببینید. در صورت شعله ور شدن بیماری یا وخیم‌تر شدن علائم، یا اگر برنامه درمانی فعلی شما کمکی به بهبود علائم نکرد، ممکن است لازم باشد که پزشک‌تان شما را ویزیت کند. برای بررسی آسیب‌های احتمالی، پزشک باید درد و خشکی مفصل شما را بررسی کند.

تجربه شما

شما چه تجربه‌ای از این بیماری دارید؟ برای درمان آرتروز کدام راه حل‌ها را امتحان کرده‌اید و از آنها نتیجه گرفته‌اید؟ تجربیات‌تان را با ما ودیگران به اشتراک بگذارید…

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها