انواع عفونت واژن چه علائمی دارند؟

سوزش، خارش و بوی بد واژن از نشانه های رایج انواع عفونت واژن است. درمان عفونت واژن بر اساس نوع آن، متفاوت بوده و به همین دلیل، تشخیص نوع عفونت از اهمیت زیادی برخوردار است.

عفونت و التهاب واژن (واژینیت) از جمله اختلالات شایع در زنان است. معمولاً هر زنی در طول زندگی خود، به طور میانگین یک یا دو مورد از این نوع اختلالات را تجربه می کند. ترشحات واژن، درد، سوزش، خارش و بوی شدید، از نشانه های رایج التهاب و عفونت واژن است. اگر احساس می کنید دچار یکی از علائم عفونت واژن هستید، برای تشخیص نوع عفونت این مقاله را از دست ندهید.

برخی عفونت های واژینال، ناشی از بیماری های آمیزشی (STD) است. خوشبختانه، موارد دیگر چندان رایج نیستند؛ اما متأسفانه، برخی از زنان به دلایل نامشخصی بیشتر از دیگران مستعد این عفونت ها هستند. ادامه‌ی این مقاله را بخوانید تا با انوع عفونت های واژن آشنا شوید…

عوامل تغییر اکوسیستم طبیعی واژن

جالب است بدانید واژن سالم و طبیعی، باکتری ها و مخمرهایی دارد که عفونتی به دنبال ندارند. اما برخی عوامل ممکن است محیط واژن را تغییر داده و باعث رشد سریع باکتری ها یا مخمرها شود. این موضوع در نهایت باعث بروز علائم عفونت خواهد شد. برخی از دلایل بروز این نشانه ها عبارتند از:

  • شستشوی واژن (دوش واژینال) با آب یا محلول های دیگر
  • تغییرات سطح هورمون های زنانه
  • مصرف آنتی بیوتیک ها
  • رابطه جنسی
  • بارداری و شیردهی

تقریباً تمام دلایل ذکر شده اجتناب ناپذیر هستند؛ اما دوش واژن یک مورد غیر ضروری است که به طور بالقوه مضر است.

انواع عفونت واژن

سوزش، خارش و بوی بد واژن از نشانه های رایج انواع عفونت واژن است.

1. عفونت قارچی واژن

رایج‌ترین نوع عفونت واژینال، عفونت قارچی و یا مخمری است. یکی از انواع بی شمار قارچ ها به نام «کاندیدا» دلیل ایجاد این نوع عفونت است. مخمرها و کاندیداهای فراوانی وجود دارد؛ اما، کاندیدا آلبیکانس از رایج ترین نمونه‌های این گونه است.

به طور معمول، تعداد کمی از این قارچ ها به صورت مسالمت ‌آمیز در بدن ما زندگی می کنند؛ به ویژه در واژن. اما در شرایط خاصی قارچ کاندیدا بیش ‌از اندازه رشد کرده و باعث ایجاد عفونت واژن می‌شود.

تغییرات هورمونی به دلیل بارداری، استفاده از قرص های ضد بارداری و قاعدگی از جمله این شرایط است. برخی عوامل دیگر، خطر عفونت کاندیدایی را افزایش می دهند. قند خون بالا یا اختلال در سیستم ایمنی بدن بر اثر بیماری هایی مانند هپاتیت یا ایدز از این جمله هستند.

ترشحات سفید رنگ واژن که غلیظ هستند و حجم زیادی دارند (برخی از خانم ها آن را به پنیر خامه ای تشبیه می کنند)، از علائم عفونت قارچی واژن است. این نوع عفونت باعث قرمزی فرج و خارش واژن می‌شود.

2. عفونت باکتریایی واژن

باکتری لاکتوباسیلوس نیز همانند مخمر، به طور طبیعی در واژن وجود دارد. اما اگر تعداد این باکتری ها خیلی کم شود، شرایطی رخ می دهد که به آن عفونت باکتریایی (واژینیت باکتریال) می‌گویند.

اینکه چه عاملی تعداد باکتری‌ها را تغییر می دهد، هنوز مشخص نیست. اما باکتری عفونت زا (پاتوژن) جایگزین لاکتوباسیلوس طبیعی می شود. کمبود لاکتوباسیلوس و رشد بیش از حد برخی باکتری‌های دیگر (باکتری های گاردنرلا) مثل باعث بروز علائم عفونت واژینال می شود.

در عفونت باکتریایی واژن، فرد ترشحاتی را می بیند که یا غلیظ، زیاد و سفید است و یا روان (لغزنده) و بی رنگ. در این نوع عفونت، خارش و سوزشی در کار نیست. فقط ممکن است بوی نامطبوع خصوصاً در زمان آمیزش، جلب توجه کند.

3. تریکوموناس واژینالیس

تریکوموناس تنها عفونت واژن است که از طریق تماس جنسی قابل انتقال است.

یکی از مطرح ترین انواع عفونت واژن، عفونت تریکومونایی یا همان تریکوموناس است؛ تریکوموناس تنها عفونتی است که از طریق تماس جنسی قابل انتقال است. به این بیماری “تریک” نیز می‌گویند و معمولاً دلیل ابتلا به آن، یک انگل تک یاخته (تک سلولی) به نام تریکوموناس واژینالیس است.

علائم تریکوموناس همانند سایر عفونت های واژن است: تحریک پذیری، قرمزی، تورم و سوزش ناحیه تناسلی؛ این علائم با ترشحات واژن زرد-خاکستری یا سبز رنگ و بوی نامطبوع (بوی ماهی) همراه است. همچنین برخی از بیماران در حین دفع ادرار احساس درد دارند.

4. عفونت کلامیدیا (واژینیت کلامیدیایی)

کلامیدیا نوعی بیماری مقاربتی (قابل انتقال از راه تماس جنسی) است که واژن را ملتهب می کند. در این بیماری برخی از زنان ممکن است ترشحاتی داشته باشند و برخی دیگر نه! بر اساس این گزارش، اگر عفونت به داخل واژن و دهانه‌ی رحم منتشر شود، بیمار ممکن است در فواصل قاعدگی یا در حین آمیزش دچار خونریزی ‌شود.

به همین دلیل، زنان تا سن 26 سالگی باید هر سال آزمایش شوند تا از این عفونت در امان بمانند؛ چرا که این بیماری معمولاً بدون هیچ نشانه ای بروز پیدا می کند و فرد در طولانی مدت دچار مشکلات باروری می شود.

5. سوزاک (گونوره)

از جمله بیماری‌های آمیزشی بسیار مسری، سوزاک است. این بیماری عفونی، معمولاً هیچ نشانه‌ای ندارد. اما بیمار مبتلا به سوزاک، ترشحاتی را می بیند و در حین دفع ادرار و آمیزش احساس درد دارد.

مبتلایان سوزاک (گونوره)، معمولاً به عفونت کلامیدیا نیز دچار می‌شوند. به همین دلیل، معمولاً فرایند درمان هر دو بیماری، برای زنانی که نتیجه‌ی آزمایش‌شان برای یکی از این دو مورد مثبت است، آغاز می شود.

6. التهاب غیر عفونی واژن

التهاب غیر عفونی واژن

اگر پوست اطراف واژن به واسطه یک عامل محرک، حساس و تحریک پذیر ‌شود، التهاب غیر عفونی واژینال ایجاد می شود. صابون‌ها یا تامپون‌های معطر و نرم کننده‌ی لباس از عوامل محرک این بیماری هستند. این التهاب، از انواع عفونت واژن و یا در واقع یک بیماری عفونی نیست. از این رو، درمان آن ساده است: پرهیز از مواد حساسیت زا (هرچیزی که ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشید)

واژینیت آتروپیک، شکل دیگری از التهاب غیرعفونی واژن است. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که هورمون‌های بدن بر اثر یائسگی کاهش یابند و دیواره‌ی واژن نازک تر و خشک تر و انعطاف پذیری آن کمتر شود.

7. ولوودینیا (درد مزمن فرج)

در این بیماری فرد بی هیچ دلیلی در ناحیه فرج احساس ناراحتی و درد مزمن دارد. نشانه‌های این بیماری شبیه به عفونت واژینال است؛ مواردی مثل سوزش، خارش، تحریک پذیری، درد، التهاب و تورم. البته ممکن است این علائم همیشگی باشند و یا فقط گاهی‌ رخ دهند.

8. عفونت ویروسی واژن

برخی از عفونت های واژینال، ویروسی هستند. بیشتر ویروس‌هایی که به طور مستقیم بر واژن تأثیر می گذارند، از طریق رابطه‌ی جنسی منتشر می‌شوند. ویروس «هرپس سیمپلکس» شایع‌ترین ویروس عامل این بیماری است.

درد ناحیه‌ واژن به دلیل وجود برخی ضایعات و زخم‌ها از نشانه‌های این بیماری است. بیشتر اوقات، این زخم‌ها در فرج و واژن دیده می‌شوند، اما گاهی به راحتی دیده نمی شوند و فقط یک متخصص با معاینه می‌تواند آن‌ها را ببیند.

درمان عفونت واژن

تمام موارد ذکر شده عفونت‌ واژینال، قابل درمان هستند. اما برای درمان عفونت واژن به طور صحیح، دانستن و تشخیص نوع عفونت یا موارد غیر عفونی دیگر، اهمیت زیادی دارد. اگر مطمئن هستید عفونت شما مخمری است، می توانید داروهای عفونت کاندیدایی را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه کنید.

بیشتر خانم ها فکر می کنند که بیماری‌شان عفونت کاندیدایی است، اما در حقیقت مشکل آن‌ها دلیل دیگری دارد. بنابراین اگر از داروهای بدون نسخه استفاده می‌کنید و نتیجه ی مطلوبی نمی‌گیرید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

شما از چه راه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت واژن استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما و دیگران در میان بگذارید…

منبع:

https://www.everydayhealth.com/news/vaginal-infection-types/
https://www.plannedparenthood.org/learn/stds-hiv-safer-sex/chlamydia/chlamydia-symptoms

Genital-Cleansing-Gel

4.5/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها