آبرسانی پوست و مرطوب کردن آن با مواد طبیعی مناسب

آبرسانی پوست و رطوبت رسانی در برنامه مراقبت از پوست نقش مهمی ایفا می‌کنند. در این مقاله با معرفی اسید هیالورونیک، گلیسرین و انواع روغن‌های طبیعی مؤثر، مواد و ترکیبات مناسب و لازم را برای آبرسانی پوست و مرطوب کردن به شما معرفی می‌کنیم.

لیست مواد مؤثره و تشکیل‌دهنده محصولات زیبایی حاوی نکات مهمی است؛ آنقدر مهم که می‌توانید این لیست را به‌عنوان برچسب‌ تغذیه‌ای محصولات زیبایی خود در نظر بگیرید.

فواید آبرسانی پوست صورت

با نگاه به این لیستِ احتمالا طولانی شامل اسامی و فرمول‌ها، اطلاعات بسیاری درباره محصولی که می‌خواهید استفاده کنید، دستگیرتان خواهد شد؛ برای مثال، درباره موادی که آبرسانی اضافی مورد نیاز پوست‌تان را فراهم خواهد کرد.

مواد مؤثره موجود در ترکیبات مرطوب‌کننده‌

اگر با محصولات مناسب برای مرطوب کردن و آبرسان صورت آشنا نیستید و نمی‌دانید باید دقیقا دنبال چه بگردید، در ادامه، برخی از بهترین مواد مؤثره مرطوب‌کننده‌ها را در محصولات مراقبت از پوست به شما معرفی می‌کنیم. البته ممکن است پیش‌تر نیز بعضی از این مواد مؤثره را در محصولاتی که در بهترین کرم مرطوب کننده پس از استفاده از پاک‌کننده‌ها به کار برده‌اید، تجربه کرده باشید.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک (Hyaluronic Acid) در پاک‌کننده‌ صورت، لوسیون‌ها، کرم‌های صورت و محصولات مشابه، آشکارا یک ماده مؤثره کم‌نظیر است. وقتی صحبت از حفظ تعادل رطوبت پوست شما باشد، احتمالا واژه «اسید» و هم‌خانواده‌های آن سبب شگفتی شما شود.

احتمالا از خودتان می‌پرسید که یک اسید چگونه می‌تواند باعث حفظ رطوبت پوست شود؟ باید بدانید که اسید هیالورونیک یک هومکتانت (humectant) یا جاذب الرطوبه است؛ هموکتانت ماده‌ای است که رطوبت را از محیط جذب کرده (ظاهرا حتی از لایه‌های عمیق‌تر پوست شما) و برای آبرسانی و تغذیه، آن را وارد سطوح بیرونی پوست می‌کند. این اسید اساسا در حفظ رطوبتی که به‌طور طبیعی در پوست شما وجود دارد و ممانعت از خروج آن از پوست‌تان کمک می‌کند.

گلیسرین

گلیسرین هومکتانت (جاذب رطوبت) دیگری است که اطلاع درباره خواص آن برای شما راه‌گشا است. این ماده در بسیاری از مرطوب‌کننده ها وجود دارد که نه تنها سطح پوست شما را نرم کرده بلکه به حفظ رطوبت و تغذیه مناطق خشک پوست‌تان نیز کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که نیازی نیست برای تهیه یک بطری گلیسرین به داروخانه بروید؛ این ماده به احتمال زیاد در ترکیب دیگر ترکیبات آبرسانی پوست یافت خواهد شد.

روغن‌ها

امروزه روغن‌ها به دلایل منطقی به‌صورت گسترده‌ای استفاده می‌شوند. برخی روغن‌ها همانند نرم کننده‌های مفیدی مشابه چربی طبیعی پوست یا سبوم (sebum) عمل می‌کنند و به‌سرعت جذب پوست شما می‌شوند و با فراهم کردن رطوبت لازم باعث نرم شدن سطح پوست‌تان می‌شوند.

برای مثال، روغن جوجوبا جایگاه ویژه‌ای در طیف گسترده‌ای از محصولات مرطوب‌کننده دارد. مزیت دیگر روغن‌ها این است که بیشتر آنها از موادی با پایه گیاهی تولید می‌شوند و حاوی عوامل کمک‌کننده دیگری برای پوست نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و ویتامین‌ها هستند. آتنی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد به سد پوستی کنترل‌کننده رطوبت کمک می‌کند.

در ادامه، بعضی از محبوبترین انواع روغن‌های طبیعی برای آبرسانی پوست را به شما معرفی می‌کنیم:

1) روغن نارگیل

روغن نارگیل که به داشتن خواص و مزایای بسیاری از جمله ویتامین E و K، ضدقارچ و ضدباکتری معروف است، به‌راحتی جذب پوست شما می‌شود. البته یک استثنای مهم وجود دارد، روغن نارگیل همراه با کره کاکائو احتمالا موجب بروز جوش می‌شود.

به‌طور کلی، روغن نارگیل تقریبا برای همه یک گزینه عالی است؛ مگر اینکه شما پوست چرب و مستعد آکنه داشته باشید. در این صورت، از آن روی چهره خود استفاده نکنید.

آبرسانی پوست با روغن نارگیل

محققان دریافتند روغن نارگیل هنگامی‌که در یک حامل استفاده شود در آبرسانی پوست بهتر از روغن زیتون عمل می‌کند. به یاد داشته باشید که به دنبال روغن نارگیل حاصل از پرس سرد و تصفیه‌نشده برای مراقبت از صورت یا پوست خود باشید.

2) روغن زیتون

روغن زیتون به‌طور معمول باعث تحریک واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود اما برای بهترین نتیجه، بهتر است از انواع فوق خالص آن استفاده کنید. روغن زیتون حاوی ویتامین A، D، Eو K است و برخی پژوهش‌ها شواهدی علمی از امکان استفاده از آن به‌عنوان مرطوب‌کننده ارائه می‌دهد.

مرطوب کننده و آبرسانی پوست با روغن زیتون

این روغن غلظت بالایی دارد و به همین دلیل انتخاب عالی برای استفاده برای تمام قسمت‌های بدن است. شما حتی می‌توانید یک پاک‌کننده روغن زیتون یا صابون جامد روغن زیتون را امتحان کنید؛ چراکه برخلاف بیشتر پاک‌کننده‌ها و صابون‌ها پوست شما را خشک نمی‌کند.

3) روغن دانه آفتابگردان

روغن دانه آفتابگردان که به‌طور گسترده‌ای در دسترس است، مقادیر بالایی ویتامین E دارد و این روغن به‌راحتی جذب پوست شما می‌شود. این ویژگی‌ها آن را به‌عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی به انتخاب مناسبی بدل می‌کند. محققان در پژوهشی نشان دادند که روغن آفتابگردان در مقایسه با روغن زیتون بهتر از سد پوست نوزادان محافظت می‌کند و سبب ایجاد یا تشدید درماتیت آتوپیک (نوعی اگزما) نمی‌شود.

روغن آفتابگردان و آبرسانی پوست

4) کره شی

کره شی یک ماده‌ای چربی مانند است که از دانه‌های درخت شی آفریقایی گرفته می‌شود. این کره معمولا به شکل جامد موجود است اما با دمای بدن ذوب می‌شود و به همین دلیل گاهی‌اوقات به‌عنوان ابرسان صورت و مرطوب‌کننده استفاده می‌شود. کره شی ارگانیک و تصفیه‌نشده همچنین می‌تواند با روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب شود تا یک بافت ملایم‌تری برای استفاده شما ایجاد کند.

5) روغن جوجوبا

جوجوبا گیاهی بومی مکزیک و جنوب غربی آمریکاست که روغنی از دانه‌های آن استخراج می‌شود و به‌عنوان دارو توسط قبیله‌های بومی آمریکایی استفاده می‌شد. تاکنون موارد چندانی در رابطه با واکنش‌های آلرژیک جوجوبا گزارش نشده است. محققان دریافته‌اند که روغن جوجوبا در کنار آبرسانی پوست احتمالا اثرات ضدالتهابی و بهبود زخم نیز داشته باشد.

6) روغن بادام

روغن بادام که از بادام خام فشرده تهیه می‌شود، سرشار از خواص مرتبط با سلامتی مانند ویتامین E، روی، پروتئین و پتاسیم است. روغن بادام بافتی سبک‌تر از روغن زیتون و کره شی دارد که آن را برای استفاده روی صورت جذاب می‌کند. البته به یاد داشته باشید که روغن بادام شیرین می‌تواند به واکنش‌های آلرژیک منجر شود.

آبرسانی پوست با روغن بادام

بنابراین توصیه می‌شود در صورت حساسیت پوستی از آن اجتناب کنید.

7) روغن هسته انگور

روغن هسته انگور در مقایسه با سایر روغن‌های طبیعی بسیار سبک‌وزن است و ویتامین E و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن را دارد. بر اساس پژوهشی که در یک مقاله منتشر شده است، روغن هسته انگور دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدمیکروبی و ضدالتهابی نیز است. همچنین حاوی تعدادی فیتوکمیکال یا مواد شیمیایی گیاهی است که دارای مزایای آنتی‌اکسیدانی نیز هستند.

روعن هسته انگور و آبرسانی پوست

سرامید‌ها

سرامید‌ها (Ceramides) مولکول‌های چربی هستند که در ماتریس بیرونی‌ترین لایه پوست شما وجود دارند و به نظر می‌رسد با عملکرد سدی پوست شما مرتبطند. عملکرد سدی پوست در واقع در حفظ مواد بافت پوست در داخل آن و همچنین جلوگیری از ورود مواد بیرونی به داخل پوست نقش دارد.

به همین دلیل گفته شده است که سرامید‌ها به تعادل هیدراتاسیون پوست کمک می‌کنند. برخی درمان‌های شناخته‌شده مربوط به پوست، بر پایه همین نقش سرامیدها استوار هستند. در صورتیکه بخشی از سرامیدهای پوست‌تان را از دست بدهید، پوست شما به احتمال زیاد خشک می‌شود. این درمان‌ها به بازسازی این سرامیدها می‌پردازند. بازگرداندن این مولکول‌ها به بیرونی‌ترین لایه پوست شما (اپیدرم) برای جلوگیری از کاهش رطوبت کمک کند.

تجربه شما

شما برای مرطوب کردن و آبرسانی پوست خود از چه روشی استفاده می‌کنید؟ آیا تاکنون از روغن‌هایی که در بالا معرفی کردیم، استفاده کرده‌اید؟ تجربه خود را با ما و خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید.

miosturizer

3.2/5 - (16 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها