خواص ویتامین E برای پوست و مو

برای اینکه پوست و موی سالم و زیبایی داشته باشید، علاوه بر استفاده از محصولات بهداشتی مناسب باید به ویتامین‌های ضروری نیز توجه کنید. ویتامین E یکی از ویتامین‌های ضروری پوست و مو است که خواص ضدالتهابی دارد. البته خواص ویتامین E به پوست و مو محدود نیست. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سلول‌ها نیز کمک می‌کند.

خواص ویتامین E برای پوست و مو

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است و با اثرات رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. همچنین، اثرات مخرب پرتو فرابنفش بر پوست را کاهش می‌دهد. افزون بر این، ویتامین E سرعت پیری پوست را کاهش داده و در برابر آلودگی و استرس از پوست محافظت می‌کند. درمان تبخال و ترک‌های پوستی، جلوگیری از سفیدی زودرس مو و افزایش درخشش مو هم فقط برخی از فواید ویتامین E برای پوست و مو است.

برای آگاهی بیشتر از عملکرد و خواص ویتامین E برای پوست و مو، در ادامه با ما همراه باشید.

خواص ویتامین E برای پوست

پوست در طول شبانه روز در معرض محرک‌های مختلفی مانند آلودگی، استرس، دود و غذای ناسالم قرار دارد. خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین E در برابر این محرک‌های مضر از پوست شما محافظت می‌کند.

ویتامین E در سبوم (چربی پوست که توسط غدد چربی تولید می‌شود)، غشای سلول‌های پوستی و مواد چسبنده لیپیدی که سلول‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد، غلظت بالایی دارد و به این وسیله یکپارچگی و زیبایی پوست را حفظ می‌کند. با مصرف غذاهای سرشار از این ماده مغذی و استفاده از محصولات حاوی ویتامین E، می‌توانید از پوست خود محافظت کنید. البته در مصرف مکمل ویتامین E باید بسیار محتاط باشید زیرا می‌تواند مانند تیغی دولبه، سلامتی شما را به مخاطره اندازد.

1) یکی از مهم‌ترین خواص ویتامین E جلوگیری از پیری پوست است

اگر پوست در معرض پرتو فرابنفش، دود و آلودگی هوا قرار بگیرد، رادیکال‌های آزاد و مولکول‌های مضر دیگری تولید می‌کند که به کلاژن (ساختار حفاظتی پوست)، DNA و سلول‌های پوستی آسیب می‌رساند. این فرایند باعث ایجاد چین و چروک و لکه‌های قهوه‌ای رنگی روی پوست می‌شود. ویتامین E با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، با اثرات مخرب آن‌ها مبارزه می‌کند. اما، فرایند حفاظت از پوست، ویتامین موجود در پوست را به سرعت کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند که قرارگرفتن در معرض پرتو فرابنفش (هرچند به مدت کوتاه مثل مسیر خانه تا محل کار) میزان ویتامین E موجود در پوست شما را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این بدین معناست که ویتامین کار خود را انجام داده است. در نتیجه شما باید با خوردن غذاهای سرشار از ویتامین E، این ماده مغذی را دوباره به بدن خود بازگردانید.

2) اثرات مخرب خورشید را کاهش می‌دهد و مکمل عملکرد کرم ضد آفتاب است

علاوه بر مقابله با رادیکال‌های آزاد، ویتامین E پرتو مضر فرابنفش B (طیف مضر نور خورشید که عامل آفتاب‌سوختگی و پیری پوست است) را نیز جذب می‌کند و آسیب‌های ناشی از آن را برطرف می‌کند. در مطالعات متعدد مشخص شده است که ویتامین E از آسیب به DNA نیز جلوگیری می‌کند. همچنین، قرمزی و تورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد.

ویتامین E قرمزی و تورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین E همراه با ویتامین C، سرعت سوختن پوستِ فاقد ضد آفتاب را کاهش می‌دهد. بنابراین ویتامین E اثر محافظت‌کننده دارد. البته، این بدین معنا نیست که می‌توانید استفاده از ضدآفتاب را ترک کنید؛ بلکه برای مقابله با اشعه‌های مضر خورشید، علاوه بر استفاده از کرم ضدآفتاب و پوشیدن پوشاک مناسب، باید غذاهایی را مصرف کنید که ویتامین E دارند. در واقع، ویتامین E فقط SPF (فاکتور محافظت کننده در برابر خورشید) طبیعی 3 دارد و نمی‌تواند از آسیب اشعه‌های قوی خورشید جلوگیری کند.

3) پوست را تسکین می‌دهد و آن را مرطوب نگه می‌دارد

ویتامین E موجود در غشاهای سلولی برای سالم و مرطوب نگه داشتن سلول‌ها، در اطراف آن‌ها مانعی ایجاد می‌کند و به این ترتیب از سلول‌ها محافظت می‌کند. به همین دلیل، ویتامین E به شکل غیرمستقیم به رطوبت‌رسانی، ارتجاع‌پذیری و نرمی پوست کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف موضعی ویتامین E، در حفظ آب موجود در پوست (که یک عنصر کلیدی در نرمی و سلامت پوست است) مؤثر است.

علاوه بر این موارد، ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان مؤثر است؛ همچنین این ویتامین ضد التهاب نیز هست و به تسکین پوست کمک می‌کند.

نتایج یک مطالعه روی گروهی از مبتلایان به درماتیت آتوپیک (اگزما) نشان می‌دهد با مصرف ویتامین E علائم این بیماری مانند قرمزی، خارش و تحریکات پوستی، کاهش می‌یابد. البته مجدداً تأکید می‌کنیم در مصرف مکمل ویتامین E بسیار محتاط باشید و بدون مشورت پزشک به طور خودسرانه این مکمل را در برنامه غذایی خود قرار ندهید.

4) ویتامین E پاک‌کننده پوست است

ویتامین E یک نرم‌کننده قوی پوست است که ضمن پاک‌کردن آلودگی‌ها و ناخالصی‌های پوست، تعادل طبیعی چربی آن را نیز حفظ می‌کند.

5) درمان ترک پوست (استرچ مارک)

روغن ویتامین E، ترک‌های پوستی ناشی از بارداری را محو می‌کند. ترک‌های پوستی وقتی ایجاد می‌شوند که پوست قابلیت ارتجاعی خود را (به دلیل کشیدگی لایه‌های بالایی و پایینی) از دست می‌دهد. این ترک‌ها به صورت خطوط سفیدرنگ روی پوست ظاهر می‌شوند. روغن ویتامین E قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و ترک‌های پوستی را محو می‌کند.

6) سوزش ناشی از تبخال را تسکین می‌دهد

روغن ویتامین E به تسکین درد ناشی از تبخال کمک می‌کند. این روغن لب‌ها را مرطوب می‌کند و در برطرف کردن خشکی ناشی از تبخال بسیار مؤثر است، همچنین، احساس سوزش ناشی از تبخال را کاهش می‌دهد.

7) سوختگی‌های جزئی را درمان می‌کند

روغن ویتامین E خواص درمانی چشمگیری دارد و جراحات وسوختگی‌های جزئی را درمان می‌کند. البته برای اینکه از این روغن جهت درمان سوختگی استفاده کنید، باید نظر پزشک معالج خود را جویا شوید. درجه سوختگی، ناحیه دچار سوختگی، زمان و میزان مصرف ویتامین و نحوه استفاده از این روغن، در درمان سوختگی‌ تأثیر دارند.

برای مثال، 400 تا 800 واحد ویتامین E موضعی به صورت روزانه، پس از ترمیم سوختگی و تشکیل پوست، می‌تواند به رفع آثار سوختگی کمک کند، در حالی که اگر بلافاصله پس از سوختگی، از این روغن استفاده کنید، به دلیل چرب بودن می‌تواند حرارت را در آن موضع محبوس کرده و سوختگی را عمیق‌تر کند. پس بهتر است پیش از اقدام به استفاده از روغن ویتامین E با پزشک مشورت کنید.

روغن ویتامین ای جراحات و سوختگی‌های جزئی را درمان می‌کند

8) جای زخم (اسکار) را ترمیم می‌کند

یکی از خواص ویتامین E، رفع اسکار ناشی از آکنه و سوختگی است. روغن ویتامین E، با نفوذ به عمق پوست، بافت‌های آسیب‌دیده آن را ترمیم می‌کند و بدین وسیله لکه‌ها را کم‌رنگ می‌سازد.

9) از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کند

روغن ویتامین E، به طرز مؤثری از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کند. در واقع، تشعشع مضر خورشید باعث تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود. آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در ویتامین E، با ایجاد سدی محافظ در برابر آفتاب از پوست مراقبت می‌کنند.

10) به درمان اختلالات پوستی را کمک می‌کند

ویتامین E درمانی مؤثر برای برخی اختلالات پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس است. این ویتامین، قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ و آن را بازیابی کرده و نیز با خشکی ناشی از اگزما مبارزه می‌کند. ویتامین E در روند بازسازی پوست هم مؤثر است. به این وسیله به طور قابل توجهی به درمان پسوریازیس کمک می‌کند.

خواص ویتامین E برای مو

با آلودگی هوا و قرار گرفتن موها در معرض نور خورشید، تارهای موی ما آسیب می‌بینند و دچار شکستگی، سفید شدن، زبری و ریزش می‌شوند. ویتامین E با افزایش گردش خون در پوست سر به افزایش رشد مو کمک می‌کند. در ادامه با 6 مورد از مهم‌ترین خواص ویتامین E برای مو (هم ساقه و هم ریشه) آشنا می‌شویم.

1) تقویت و سلامت پوست سر

ویتامین E برای سلامت پوست ضروری است. اگر پوست سر ضعیف باشد، موهایتان درخشش خود را از دست می‌دهند. ویتامین E پوست سر شما را تقویت می‌کند و با کاهش اثرات استرس اکسیداتیو و حفظ لایه چربی محافظ، بستری قوی برای رشد موهای شما فراهم می‌کند.

مقابله با استرس اکسیداتیو از این لحاظ حائز اهمیت است که عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن می‌تواند منجر به آسیب سلولی شود و در مورد پوست سر، این آسیب منجر به ریزش موها خواهد شد.

2) افزایش درخشندگی مو

اگر مو آسیب ببیند، وز و کدر می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده در آکادمی پوست آمریکا، اگر لایه چربی محفاظ روی کوتیکول مو (لایه خارجی مو) از بین برود، مو درخشش خود را از دست می‌دهد. در این شرایط کنترل مو و حالت دادن به آن سخت می‌شود.

روغن ویتامین E می‌تواند جایگزین لایه چربی محافظ شود و درخشندگی را به موی شما بازگرداند. در مجموع، این روغن با حفظ رطوبت و کاهش شکنندگی موها، در برابر آسیب از آن محافظت می‌کند.

3) رشد مو را تحریک می‌کند

ویتامین E فولیکول‌های آسیب دیده مو را ترمیم و به رشد سالم مو کمک می‌کند. روغن ویتامین E حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که گردش خون پوست سر را بهبود می‌بخشند. این ویتامین موی شما را از ریشه تا ساقه نرم کرده و رشد سالم موهایتان را تضمین می‌کند.

4) از سفید شدن زودرس مو جلوگیری می‌کند

روغن ویتامین E در کاهش سرعت فرایند پیری پوست و مو بسیار مؤثر است. آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در ویتامین E، به طرز مؤثری از تخریب بافت‌ها جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل، احتمال سفیدی زودرس مو را کاهش می‌دهند.

5) پیشگیری از موخوره یکی از برترین خواص ویتامین E برای مو

موخوره و آسیب‌های ناشی از رنگ مو و ابزارهای حرارتی (سشوار، فرکننده‌ها و صاف‌کننده‌ها) از مشکلات شایع مو هستند. می‌توانید این مشکلات را با روغن ویتامین E درمان کنید. ویتامین E کوتیکول مو را نرم و آن را تقویت می‌کند. به این وسیله، موخوره و شکنندگی مو را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از موخوره یکی از برترین خواص ویتامین E برای مو

6) تعادل ترشح چربی

ویتامین E به دلیل ایجاد یک لایه محافظ بر سطح پوست اهمیت دارد. این لایه محافظ باعث باقی ماندن رطوبت در پوست سر می‌شود. خشکی و تحریکات پوستی، ممکن است نشانه کمبود ویتامین E باشد.

این موضوع که مصرف موضعی ویتامین E تولید چربی پوست سر را متعادل می‌کند، هنوز کاملاً اثبات نشده است، اما روغن‌هایی نظیر آووکادو که حاوی ویتامین E هستند، به رطوبت‌رسانی پوست سر کمک می‌کنند. همچنین این روغن‌ها از تولید چربی اضافی نیز جلوگیری می‌کنند.

7) جلوگیری از ریزش مو

برخی از تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که استفاده از مکمل‌های ویتامین E می‌تواند رشد مو را در افرادی که از ریزش آن رنج می‌برند، بهبود دهد. گمان می‌شود که این مزیت نیز به علت خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین E است.

سخن پایانی

ویتامین E یک ماده مهم برای حفظ سلامت مراقبت از پوست و مو است که به دلیل خواص پرشمارش مانند رطوبت‌رسانی و فعالیت آنتی‌اکسیدانی، محبوبیت دارد. به‌علاوه، این ویتامین یک ماده چند منظوره است که در تعداد زیادی از محصولات مراقبت از مو و بسیاری از مکمل‌ها یافت می‌شود، بنابراین راه‌های مختلفی برای افزودن آن به روتین مراقبت از پوست و مو وجود دارد. البته همان‌طور که در بخش‌های مختلف مقاله تاکید کردیم، نباید بی‌پروا از مکمل ویتامین E استفاده کرد. مقادیر مازاد این ویتامین می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. پس برای مصرف خوراکی مکمل ویتامین E، حتماً و حتماً نظر پزشک را جویا شوید.

نوبت شما

درباره خواص ویتامین E برای پوست و مو در این مقاله خواندید، از این ویتامین چه خواص دیگری برای مو، پوست یا سلامتی بدن می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات ما را با تجربیات خود از فواید و خواص این ویتامین آشنا کنید.

 

4.5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها