پروتئین‌های هیدرولیز‌شده چه فوایدی برای مو‌های شما دارند؟

جایگزین کردن پروتئین های موهای آسیب‌دیده شما به فرآیندی نیاز دارد تا پروتئین را به قطعاتی با وزن مولکولی پایین‌تر تجریه کند؛ زیرا مولکول‌های پروتئین برای نفوذ در ساقه مو بسیار بزرگ هستند. به این فرآیند هیدرولیز یا آبکافت می‌گویند. برای اطلاع از انواع پروتئین های هیدرولیزشده و خواص و روش مصرف آن‌ها، مقاله حاضر را مطالعه کنید.

پروتئین‌های هیدرولیز شده و فواید آن

چرا پروتئین نیاز به هیدرولیز دارد؟

پروتئین موجود در موهای شما در برابر صدمات ناشی از پاک‌کننده‌های ناملایم، فرآیندهای شیمیایی پی در پی و حالت دادن به مو با وسایل حرارتی آسیب می‌بیند. این صدمات می‌تواند باعث خشکی، کاهش خاصیت ارتجاعی و ریزش بیش از حد موهای‌تان شود.

جبران این آسیب پیچیده‌تر از جایگزین کردن پروتئین از دست‌رفته است؛ زیرا مولکول‌های پروتئین برای نفوذ در ساقه مو و تقویت یکپارچگی مو بسیار بزرگ هستند. برای جبران مؤثر این آسیب، پروتئین‌ها باید فرایندی به نام هیدرولیز (آبکافت) را طی کنند.

هیدرولیز یک واکنش شیمیایی است که مولکول‌های پروتئین را به قطعاتی با وزن مولکولی پایینتر تجزیه می‌کند که می‌توانند توسط مو‌ها جذب شوند. این قطعات پروتئین کوچک‌تر می‌توانند به ساقه مو نفوذ کنند، پروتئین از دست‌رفته را جایگزین کرده و موها را از داخل تقویت کنند.

پروتئین های هیدرولیزشده ضمن بهبود نرمی، درخشش و شادابی مو به بهبود بقا رطوبت و قابلیت ارتجاعی آن کمک می‌کنند. هیدرولیز همچنین باعث می‌شود پروتئین‌ها در آب حل شوند و برای استفاده در فرمولاسیون‌های آرایشی مناسب باشند.

نحوه استفاده از پروتئین های هیدرولیزشده

پروتئین های هیدرولیزشده در شامپو

شما باید به محصولات پروتئینی بیشتر توجه داشته باشید؛ زیرا برخلاف مواد شیمیایی مصنوعی که می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند و سلامتی شما را در خطر بیاندازند، پروتئین های هیدرولیزشده برای استفاده در محصولات مراقبت شخصی کاملا بی‌خطر هستند.

اگر موهای شما نازک، آسیب‌دیده، خشک و بی‌حال هستند یا به دشواری حالت می‌گیرند، باید پروتئین های هیدرولیزشده را به عنوان بخشی از رژیم مراقبت از مو خود در نظر بگیرید. با این کار موهای شما قوی‌تر، پر، نرم‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

پروتئین های هیدرولیزشده نباید به عنوان یک محصول مراقبت شخصی مجزا تلقی شود. در واقع، این پروتئین‌ها مواد اولیه غلیظی هستند که از آنها به منظور ساخت مواد آرایشی یا اضافه کردن مستقیم آن به محصولات مراقبت مو استفاده می‌شوند. بنابراین، از این مواد اولیه به‌طور مستقیم روی موهای خود استفاده نکنید؛ این مواد بدون رقیق شدن برای استفاده، بسیار قوی هستند.

 از استفاده بیش از حد پروتئین خودداری کنید.

پروتئین بیش از حد می‌تواند باعث چرب شدن و شکنندگی موهای‌تان شود؛ به‌ویژه اگر موهای شما از قبل دارای پروتئین کافی باشد. در صورت بروز چنین شرایطی، استفاده از ماسک موی مناسب و محصولات مرطوب‌کننده به بازگرداندن تعادل پروتئین و رطوبت مو کمک می‌کند. پس در چنین شرایطی، شما باید میزان پروتئین های هیدرولیزشده را در محصولات مراقبت از مو خود کم کنید و دفعات استفاده از محصولات غنی از پروتئین را کاهش دهید.

رایج‌ترین انواع پروتئین که برای ساخت محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شود عبارتند از پروتئین هیدرولیزشده گندم، پروتئین هیدرولیزشده ابریشم و پروتئین هیدرولیزشده کراتین. بررسی کنید که موهای شما چگونه می‌تواند از پروتئین های هیدرولیزشده سود ببرد و سپس این پروتئین‌ها را در روال مراقبت از مویتان قرار دهید.

پروتئین‌های هیرولیز شده کراتین

پروتئین هیدرولیزشده گندم

پروتئین هیدرولیزشده گندم محصولی مایع با رنگ کهربایی است که از گندم گرفته می‌شود. این پروتئین به علت وزن مولکولی کم، می‌تواند به لایه‌های کوتیکول آسیب‌دیده نفوذ کرده و موهای شما را از درون تقویت کند. این محصول فاقد گلوتن نیست. بنابراین، در صورت حساس بودن به گلوتن هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

خواص و مزایا:

موهای نازک، متخلخل، آسیب‌دیده و موهای کسانی که از مواد شیمیایی استفاده کرده‌اند، بیشترین بهره را از پروتئین هیدرولیزشده گندم می‌گیرند. برای راهنمایی بیشتر، مقاله ” انتخاب بهترین شامپو برای موهای کم پشت و نازک ” را از دست ندهید. اگر موهای شما دچار کمبود پروتئین است، این پروتئین باعث زنده شدن موی‌تان می‌شود. ممکن است بعد از اولین استفاده، تفاوت قابل ملاحظه‌ای را مشاهده کنید. پروتئین هیدرولیزشده گندم باعث کاهش تخلخل مو و تقویت آن از درون می‌شود و موهای شما را سالم‌تر و براق‌تر می‌کند. این‌شود که موهای شما آسان‌تر حالت بگیرند.

این پروتئین توانایی دریافت و حفظ رطوبت موهای شما را افزایش می‌دهد. این امر به کاهش شکستگی، از بین بردن وزشدگی و ژولیدگی موهای‌تان کمک می‌کند و باعث می‌شود موهای شما پرتر به نظر برسد.

روش مصرف:

پروتئین هیدرولیزشده گندم باید با شامپوهای روزانه مصرفی شما و همچنین ماسک موها همراه باشد و بسته به میزان تخلخل موهای‌تان به عنوان یک نرم‌کننده قوی یا پروتئین درمانی استفاده شود. حتما دستورالعمل‌های مربوط به محصول را رعایت کنید.

اگر موهای شما بیش از حد متخلخل و بسیار آسیب‌دیده است، باید از شامپوهای حاوی این مواد به عنوان یک درمان پروتئینی دوبار در هفته استفاده کنید. اگر موهای‌تان تخلخل کمی دارد، ماهانه از این محصولات به عنوان یک درمان با نرم‌کننده قوی استفاده کنید. سعی کنید از قرار دادن مستقیم این مخلوط روی پوست سرتان خودداری کنید، زیرا می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کند.

پروتئین هیدرولیزشده ابریشم

پروتئین هیدرولیزشده ابریشم

پروتئین هیدرولیزشده ابریشم یک مایع کهربایی و غیرچسبناک است که از الیاف ابریشم به دست می‌آید. این پروتئین محلول در آب با غلظت 0.5 تا 5 درصد از کل مقدار محصول، می‌تواند در تولید محصولات مراقبت از مو اضافه شود.

خواص و مزایا:

وقتی ابریشم هیدرولیزشده به محصولات مراقبت از مو اضافه می‌شود، به بهبود خاصیت ارتجاعی رشته‌های موهای شما و همچنین درخشندگی و قابلیت کنترل آنها کمک می‌کند.

پروتئین هیدرولیزشده ابریشم شکاف‌های موجود در کوتیکول موی شما را پر می‌کند و نسبت به سایر پروتئین های هیدرولیزشده به موهای شما حالت ابریشمی بیشتری می‌بخشد. در واقع، ظرفیت زیاد جذب رطوبت این پروتئین‌ها باعث افزایش توانایی مو در حفظ آب و بهبود خاصیت ارتجاعی آن می‌شود. همچنین هنگامی‌که پروتئین هیدرولیزشده ابریشم به شامپو روزانه و همچنین شامپو مخصوص موهای رنگ شده اضافه شود می‌تواند تحریک پوست سر را توسط سورفاکتانت‌های قوی شامپو کاهش دهد.

روش مصرف:

پروتئین هیدرولیزشده ابریشم با غلظت حداکثر پنج درصد از حجم کل محصول، می‌تواند به یک شامپو یا انواع ماسک مو اضافه شود تا باعث افزایش خاصیت حالت‌دهندگی و نرم‌کنندگی این محصولات شود. مطمئن شوید که شامپو یا ماسک مو شما سرشار از مواد آبرسان برای حفظ تعادل پروتئین و رطوبت در موهای شماست.

پروتئین هیدرولیزشده کراتین

کراتین هیدرولیزشده یک مایع کهربایی شفاف با رایحه‌ای قوی است. رقیق بودن آن، مخلوط کردنش را با هر محصول مراقبت از مو که بر پایه آب است، آسان می‌کند. پروتئین هیدرولیزشده کراتین معمولا از پشم گوسفند گرفته می‌شود.

خواص و مزایا:

کراتین هیدرولیزشده یک قطعه پروتئینی است که نه تنها به عنوان روکشی برای موهای شما عمل کرده بلکه با نفوذ به بدنه مو، کراتین از دست‌رفته آن را در شکاف‌های میکروسکوپی ساقه مو جایگزین می‌کند. در نتیجه، موهای شما صاف و براق می‌شود.

البته به یاد داشته باشید که کراتین هیدرولیزشده برای صاف کردن موهای شما مناسب نیست. در واقع، این ماده به بازسازی لایه محافظ طبیعی مو کمک می‌کند و باعث استحکام و انعطاف‌پذیری آن و در ضمن کاهش موخوره و شکستگی مو می‌شود.

کراتین هیدرولیزشده قطر تارهای موی‌تان را افزایش می‌دهد و ظاهر پرتری به موهای ریز و نازک می‌بخشد. همچنین توانایی موی شما را در حفظ رطوبت افزایش می‌دهد و سبب کاهش وزشدگی و فرار بودن مو در اثر خشکی می‌شود. اگر درمان کراتینه گران‌قیمتی که در سالن آرایشی انجام داده‌اید در حال از بین رفتن است،استفاده از کراتین هیدرولیزشده در شامپو یا انواع ماسک مو می‌تواند مدت زمان بین هر بار رفتن به سالن آرایشی برای صاف کردن و درمان مو را بیشتر کند.

پروتئین های هیدرولیزشده سویا

پروتئین سویا یک پروتئین هیدرولیزشده به روش آنزیمی برای استفاده در محصولات آرایشی است. رایحه ملایم و رنگ روشن سویای هیدرولیزشده برتری آن را مشخص می‌کند. این پروتئین از منابع گیاهی با کیفیت بالا تهیه شده است و لایه‌ای که نگهدارنده رطوبت، محافظ و پوشش‌دهنده است روی مو ایجاد می‌کند. این محصول درخشش، حجم و قابلیت کنترل مو را به محصولات مراقبت از مو اضافه می‌کند.

پروتئین سویا باعث افزایش توانایی مو و پوست شما در جذب رطوبت می‌شود و به‌طور خاص، توانایی کشسانی موی‌تان را بهبود می‌بخشد. این ماده آسیب‌های ناشی از سفید کردن مو با مواد شیمیایی (مانند دکلره کردن)، فر کردن مو و استفاده از وسایل حرارتی را کاهش می‌دهد. پروتئین سویا برای مو و پوست بسیار مهم است. این ماده به کاهش زبری و ترک خوردن پوست ناشی از آب و هوای خشک کمک می‌کند.

پروتئین‌های هیدرولیز شده برای پوست

فواید پروتئین های هیدرولیزشده سویا

مراقبت از مو:

پروتئین هیدرولیزشده سویا، سبب افزایش قابلیت کنترل مو، بهبود حجم و بافت مو، بهبود خواص شانه کردن موی خشک می‌شود. همچنین این پروتئین با داشتن سیستین، برای تغذیه و تقویت مو مناسب است. سیستین یک اسید آمینه است که حدود 10 تا 14 درصد از وزن بافت پوست و مو را تشکیل می‌دهد.

مراقبت از پوست:

سویا منبع عالی ایزوفلاون است. ایزوفلاون‌ها در واقع، مواد گیاهی هستند که ساختار شیمیایی آنها شبیه به استروژن انسان است. در حال حاضر بحث ایزوفلاون‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته و تحقیقات بسیاری با تمرکز بر نقش ایزوفلاون‌ها در حال انجام است.

به نظر می‌رسد ایزوفلاون‌ها از پوست در برابر پیری ناشی از تغییرات هورمونی مانند یائسگی محافظت می‌کنند. ایزوفلاون‌ها همچنین می‌توانند فعالیت استروژنی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، اگر در دوران یائسگی سطح استروژن طبیعی بدن کاهش یابد، ایزوفلاون‌ها می‌توانند با اتصال به محل گیرنده استروژن، آن را جبران کنند.

با افزایش سن، سطح هورمونهای شما کاهش می‌یابد و نتیجه کاهش این هورمون‌ها به‌طور مشخص بر پوست، که بزرگترین عضو بدن شماست، ظاهر می‌شود. پروتئین هیدرولیزشده سویا با مراقبت از پوست‌تان می‌تواند درخشش جوانی شما را بازگرداند.

آیا شما تاکنون از پروتئین های هیدرولیزشده استفاده کرده‌اید؟ اگر تجربه استفاده از این محصولات را دارید، لطفا نظرتان را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید نظرات شما برای بسیاری از خوانندگان اهیمت دارد و راهگشاست.

Shampoo

 

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها