آیا واقعا خوابیدن با موی خیس ضرر دارد؟

موضوعی که در این مقاله به آن می‌پردازیم بیشتربرای کسانی کاربرد دارد که دوش گرفتن شبانه را به استحمام درطول روز ترجیح می دهند. اگر شما هم شب‌ها دوش می‌گیرید، پس احتمالا بیشتر اوقات با موی خیس می‌خوابید. آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که خوابیدن با موی خیس چه عوارضی دارد؟ یا اینکه وقتی می‌خوابید بهتر است مو چه حالتی داشته باشد؟

خوابیدن با موی خیس

آیا خوابیدن با موهای خیس ضرر دارد؟

دراین باره نظرات مختلفی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که خوابیدن با موهای خیس باعث بروز سردرد و گاهی موجب بیماری می‌شود. عده‌ای هم خوابیدن در چنین شرایطی را به بدحالت شدن موها و مشکلات دیگر ارتباط می‌دهند. در ادامه، خطرات و عوارض این موضوع را بررسی می‌کنیم.

سرما‌خوردگی

احتمالاً مادر یا مادربزرگ شما هم، به‌خاطر ترس ازسرما خوردن از شما می‌خواست با موی خیس بیرون نروید. اما نظرتان درباره خوابیدن با موهای خیس چیست؟ آیا این موضوع می تواند باعث بروز بیماری شود؟

باتوجه به یافته‌های یک مطالعه، این باور که ممکن است به‌خاطر موی خیس سرما بخوریم، افسانه‌ای بیش نیست. این یعنی خوابیدن با موهای خیس شما را بیمار نخواهد کرد.

سردرد

تفکر رایج دیگر بین مردم این است که خوابیدن با موی خیس باعث بروز سردرد می‌شود. آیا در این جمله حقیقتی نهفته است؟ با توجه به تحقیقات مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا، قرارگرفتن موی خیس درمعرض هوای سرد، می‌تواند به عنوان یکی ازعوامل تشکیل‌دهنده سردرد سینوسی به حساب بیاید. البته این تحقیقات نیازمند مطالعات بیشتری‌ است.

عفونت قارچی

خوابیدن با موهای خیس می‌تواند ریسک ابتلا به عفونت قارچی پوست سر را بیشتر کند. قارچ‌های زیادی در اطراف و روی بدن ما زندگی می‌کنند. برخی از این قارچ‌ها  می‌توانند در شرایط مناسب بیش از حد رشد کرده و بیماری ایجاد کنند:

  • عفونت قارچ‌ مالاسزیا: این قارچ در فولیکول‌های مو یافت می‌شود. عفونت مالاسزیا می‌تواند منجر به درماتیت، شوره و التهاب پوست سر شود؛ بنابراین سعی کنید تا حد امکان با موهای خشک به رختخواب بروید.
  • عفونت کرم حلقوی (ringworm): این عفونت توسط نوعی قارچ ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به ایجاد بیماری تینیا کپیتیس روی پوست سر شود. این بیماری می‌تواند منجر به خارش سر و شکستن موها شده و قسمت‌های طاس به همراه نقاط قرمز و سیاه، متورم و پوسته‌پوسته روی سر به وجود آورد.
  • عفونت آسپرژیلوس: نوعی دیگر از قارچ‌ها به نام آسپرژیلوس فومیگاتوس به طور طبیعی بر روی بالش حضور دارد و می‌تواند عفونت‌هایی ایجاد کند که به عارضه‌های تنفسی جدی منجر شود.

توجه کنید که قارچ‌ها در محیط مرطوب بهتر رشد می‌کنند و بالش خیس نیز یک محیط مناسب برای این رشد آن‌ها است.

آسیب به تارهای مو

شاید برایتان سوال باشد که آیا خوابیدن با موی خیس می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به موی سر شود. متاسفانه برای آن‌هایی که شب به حمام می‌روند، جواب این پرسش، مثبت است. دلیل آن هم این است که درحالت خیسی، مو در آسیب پذیرترین حالت خود قرار می‌گیرد.

در طی اطلاعیه‌ای آکادمی پوست آمریکا (AAD) اعلام کرد که مردم، باید ازموهای خیس تا حد امکان مراقبت بیشتری کنند. موی خیس به راحتی می‌شکند. وقتی خواب هستید، حرکات و چرخش‌هایی که سر روی بالشت خشک و زبر دارد، می‌تواند موجب شکنندگی و ایجاد موخوره شود.

همچنین به‌خاطرآسیب پذیری موهای مرطوب، AAD توصیه می‌کند که قبل ازشانه کردن یا حالت دادن، اجازه دهید موهایتان تا حدودی به طور طبیعی درمعرض هوای محیط خشک شود. به عنوان یک قاعده کلی، این پیشنهاد درمورد خوابیدن نیز صدق می‌کند، یعنی بهتر است بعد از اینکه مو کمی خشک شد، بخوابید.

اگر نمی‌خواهید دوش گرفتن‌ شبانه را ترک کنید، حداقل چند ساعتی بین دوش گرفتن و رفتن به رختخواب فاصله بیندازید تا مو، زمان لازم برای خشک شدن داشته باشد؛ حتی الامکان ازخشک‌کن (با سری هدایت‌کننده‌ی گرما) استفاده کنید تا باموی خیس نخوابید.

گره خوردن و درهم و برهم شدن موها

اگر وقتی خواب هستید زیاد سرتان را حرکت می دهید موهایتان گره می‌خورند. حتماً ازحالتی که مویتان بعد از خوابیدن با موهای خیس پیدا می‌کند راضی نیستید. البته راه‌کارهایی وجود دارد که اگر با موی خیس هم خوابیدید، همچنان موهایی بدون گره و زیباداشته باشید.

با این روش‌ها عوارض خوابیدن با موی خیس را کاهش دهید.

مدل مو برای خواب

هنگام خواب، اگر موهایتان خیس است، یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید. با این کار، نه تنها از آسیب احتمالی به موها جلوگیری می‌شود، بلکه با ظاهری مرتب از خواب بیدار می‌شوید.

1. از روغن نارگیل کمک بگیرید.

شواهدی وجود دارند که روغن نارگیل باعث جلوگیری از شکنندگی موهای خیس می‌شود. کوتیکول مو ساختار فلس‌مانندی دارد که وقتی مو خیس است، آب آن را جذب کرده و متورم می‌شود. همین موضوع هم باعث آسیب‌پذیری مو می‌شود.

روغن ،جذب آب به‌وسیله مو را کاهش داده و در نتیجه آسیب‌پذیری آن را کمتر می‌کند .البته اگر دچار اگزمای سبورئیک باشید، از روغن نارگیل استفاده نکنید، زیرا این موضوع باعث بدترشدن اگزما می‌شود.

2. از محصولات نرم‌کننده و آبرسان مو استفاده کنید.

محصولات نرم‌کننده و آبرسان مو، مانند سرم مو، اسپری مو و … دور کوتیکول مو پوششی ایجاد می‌کنند که اصطکاک را کاهش داده و به باز شدن گره‌های مو کمک می کند. موهای رنگ یا دکلره شده بیشتر از بقیه به این نوع محصولات مراقبت از مو احتیاج دارند.

3. تا حد امکان مویتان راخشک و گره‌ها را باز کنید.

در صورت امکان ازخشک کن مو استفاده کنید و یا زودتر دوش بگیرید تا مدت زمان بیشتری برای خشک شدن مو داشته باشید. هرچه میزان خیسی موهایتان کمتر باشد، میزان آسیب‌پذیری آن‌ها نیز کمتر می‌شود. حتما قبل از رفتن به رختخواب، به آرامی گره موهایتان را باز کنید تا در هنگام خواب تحت استرس کمتری قرار بگیرند.

4. موهایتان را ببافید.

آیا بافتن موی خیس اشتباه است؟ خیر، فقط اجازه دهید قبل از شانه کردن و بافتن، موهایتان کمی خشک شوند و پس از آن، هرطور که دوست دارید آن‌ها را ببافید (ما بافت موی هلندی یا فرانسوی را پیشنهاد می‌کنیم) این نکته را نیز به یاد داشته باشید که هنگامی که بیدار شدید بافت مو را بازکنید تا شاهد موج‌های زیبایی در موهایتان باشید.

5. موهایتان را بالای سرتان گوجه‌ای ببندید.

اگر ترجیح می‌دهید موج موهایتان بزرگ‌ترو لخت تر باشد، اجازه دهید موهایتان تاحدی خشک شده و سپس آن‌ها را در بالای سرتان گوجه‌ای ببندید. در ادامه آن‌ها را با تعداد زیادی گیره مو محکم کنید و صبح روز بعد رابازشان کنید تا موج‌های زیبایی را در موهایتان شاهد باشید.

6. روسری سرتان کنید.

اگر دوست ندارید موهایتان موج دارشود، قبل ازخواب، با یک روسری ابریشمی سرتان را بپوشانید. این کار از اصطکاک بین مو و روبالشتی جلوگیری می‌کند و اجازه فر یا وزشدن به موهایتان نمی‌دهد.

7. روی بالش ابریشمی بخوابید.

استفاده از روبالشی ابریشمی بهتر است؛ زیرا کمتر از بقیه جنس‌های پارچه باعث خشکی پوست می‌شود و از اصطکاک نیز جلوگیری می‌کند. اگرچه شواهد زیادی درمورد فواید آن برای مو وجود ندارد، ولی اگر با موی خیس به رختخواب بروید یا خشک، بالشتی که ملایم‌تر باشد باعث کاهش آسیب‌پذیری موهایتان می‌شود.

سخن پایانی

ز دیرباز بیشتر مردم اعتقاد داشتند که خوابیدن با موی خیس مضر ایت. این کار هم باعث ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت می‌شود و هم زیبایی و سلامت موها را به خطر می‌اندازد. پس تا جایی که می‌توانید از خوابیدن با موی خیس خودداری کنید.

تجربه شما

آیا شما تجربه‌ای درباره‌ی خوابیدن با موی خیس دارید؟ این کار چه مضراتی برای شما داشته است؟ لطفا تجربه و نظرات خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

منابع

https://www.healthline.com/health/sleeping-with-hair-wet
/https://www.sleepfoundation.org/sleep-faqs/is-it-bad-to-sleep-with-wet-hair
https://www.lorealparisusa.com/beauty-magazine/hair-care/all-hair-types/sleeping-with-wet-hair.aspx

hair-repair-cream

3.9/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها