روتین مراقبت از پوست آقایان + نکاتی برای محافظت و جوانسازی پوست صورت و بدن

امروزه آقایان بیشتر از گذشته به داشتن پوستی سالم، جوان و شاداب توجه می‌کنند. به‌طورکلی آقایان و خانم‌ها برای مراقبت مؤثر از پوست، از برنامه یکسانی پیروی می‌کنند؛ اما باید این نکته را در نظر گرفت که لایه خارجی پوست صورت مردان ، ضخیم‌تر از خانم‌هاست. بنابراین روتین مراقبت از پوست آقایان با روتین مراقبت از پوست که عموماً برای خانم‌ها توصیه می‌شود، تفاوت‌هایی دارد.

روتین مراقبت از پوست آقایان

برای مراقبت از پوست، کارهای ساده‌ روزمره‌ای وجود دارد. در ادامه، به آموزش برخی از این نکات و روش‌های درست مراقبت از پوست آقایان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1) حمام آب گرم به‌جای آب داغ

در یک صبح‌ سرد زمستانی، حمام آب داغ بسیار لذت‌بخش است؛ اما در روتین مراقبت از پوست آقایان باید کمی دمای آب را پایین‌تر بیاورید تا از پوسته پوسته شدن، خشکی ، خارش پوست و ترک خوردن آن جلوگیری کنید.

برای مدت زمان طولانی زیر دوش آب گرم بودن، باعث می‌شود چربی طبیعی پوست بدن‌تان را از دست بدهید. اگر به شستشوی بدن‌تان با آب داغ عادت دارید، سعی کنید بیشتر از پنج دقیقه زیر آب داغ نمانید.

2) رطوبت رسانی به پوست

رطوبت‌رسانی به پوست آقایان

با اینکه پوست صورت آقایان نسبت به پوست خانم‌ها چرب‌تر است، اما برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک صورت، استفاده‌ روزانه از کرم مرطوب کننده را نباید فراموش کرد.

آقایانی که پوستی چرب یا معمولی دارند کافی است برای رطوبت رسانی ، روزانه مقدار کمی لوسیون ملایم یا ژل آبرسان استفاده کنند. اگر پوست خشکی دارید، از کرم‌های مرطوب کننده قوی‌تری استفاده کنید.

3) استفاده از پاک کننده های صورت به‌ جای صابون

برای پوست‌های حساس یا خشک و پوسته پوسته ، بهتر است از پاک کننده هایی استفاده کنید که در ترکیبات آن‌ها، از سدیم لوریل سولفات (که با حروف اختصاری SLS روی بسته‌بندی محصول نوشته می‌شود) استفاده نشده باشد، چون این ماده کف تولید می‌کند و باعث خشکی پوست می‌شود.

بهترین شوینده صورت ، شوینده‌هایی هستند که دارای ترکیبات رطوبت رسان مثل سرامیدها، گلیسیرین، روغن آفتابگردان یا دانه سویا و وازلین باشند. اگر پوست‌تان چرب است، در روتین مراقبت از پوست آقایان از شوینده‌هایی استفاده کنید که حاوی ترکیباتی همچون عصاره مرکبات، روغن درخت چای یا اکالیپتوس هستند؛ این ترکیبات، ضد باکتری‌هایی طبیعی به حساب می‌آیند.

شوینده‌های حاوی ترکیبات کنترل کننده چربی (مانند زینک PCA) نیز برای پیشگیری از ایجاد آکنه در پوست‌های چرب مفید هستند.

از صابون‌های عطری معمولی برای پوست صورت استفاده نکنید، چون باعث خشکی پوست می‌شوند، به‌ویژه قسمت‌هایی از صورت که پوست نازک‌تری دارد.

4) استفاده از کرم‌های نرم کننده ، پیش از اصلاح

برای اصلاح راحت‌تر، پوست خود را مرطوب نگه دارید. بهتر است بلافاصله پس از حمام، زمانی که تارهای زبر موهای صورت، هنوز مرطوب و انعطاف‌پذیر هستند، اصلاح را شروع کنید.

افرادی که پوست‌شان پس از اصلاح، دچار سوزش و قرمزی می‌شود، بهتر است به‌جای کف اصلاح، از ژل اصلاح استفاده کنند. ژل‌های اصلاحی که به ‌تازگی به بازار آمده‌اند، موهای صورت را بیشتر از دیگر محصولات، نرم می‌کنند؛ درنتیجه پس از مصرف این ژل‌ها، کمتر دچار قرمزی، التهاب، جوش و برگشت مو به داخل پوست خواهید شد.

در ادامه مقاله، چگونگی پیشگیری و نحوه برطرف کردن موهای زیر پوستی را با هم می‌خوانیم.

5) استفاده از افترشیو های غیر‌الکلی

استفاده از افترشیو های غیر‌الکلی

برای پاکسازی پوست آقایان ، اصلاح صورت مانند لایه بردار عمل می‌کند. اصلاح صورت کمک می‌کند لایه‌های خشک و مرده‌ پوست تمیز و پاکسازی شوند، اما طی این فرایند ممکن است پوست صورت هم ملتهب شود.

بنابراین در روتین مراقبت از پوست آقایان استفاده از یک مرطوب کننده به التیام سوزش پوست (پس از اصلاح) کمک می‌کند. به یاد داشته باشید، افترشیو های حاوی الکل، سوزش پوست را تشدید می‌کنند.

درگذشته از افترشیو ها برای میکروب‌‌زدایی و جلوگیری از ایجاد عفونت‌های ناشی از بریدگی (طی اصلاح) استفاده می‌شد؛ اما ریش تراش های جدید دیگر پوست را نمی‌برند، پس افترشیوی را انتخاب کنید که سوزش پس از اصلاح را التیام ببخشد.

6) حرکات ضربه‌ای آرام حوله، روی صورت

پس از شستن صورت (به ‌ویژه اگر پوست نازک و حساسی دارید) پوست خود را با حرکات ضربه‌ای آرام حوله، خشک کنید. کشیدن محکم حوله روی صورت، باعث تحریک و ایجاد خشکی پوست می‌شود.

7) خواندن برچسب‌ محصولات پیش از خرید

ممکن است برچسب محصولات مراقبت از پوست ، در ابتدا پیچیده و گیج‌کننده به نظر بیایند. برای آسان‌تر شدن این موضوع، به دنبال چند واژه کلیدی روی برچسب محصولات بگردید:

  • غیر کومدون‌زا: این اصطلاح یعنی اینکه کرم یا لوسیون مورد نظر باعث ایجاد جوش نمی‌شود.
  • بدون الکل: یعنی محصول مورد نظر به ‌احتمال ‌زیاد ملایم است و باعث بروز خشکی در پوست نمی‌شود.
  • شوینده یا لوسیون‌های حاوی «آنتی‌اکسیدان» یا دارای ویتامین C یا ویتامین A یا E نیز، به بازسازی پوست کمک می‌کنند.

8) اجتناب از محصولات معطر

رایحه‌ها و عطرهایی که در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند، اغلب سینتتیک (مصنوعی و شیمیایی) هستند و باعث تحریک پوست و ایجاد خشکی می‌شوند؛ بنابراین اگر پوست حساسی دارید، از شوینده‌ها و لوسیون های بدون بو استفاده کنید. البته ترکیبات معطر طبیعی غالباً حساسیت‌زایی مواد سینتتیک را ندارند و رایحه دلپذیرشان، همچون رایحه عصاره مرکبات و اسطوخدوس، برای بسیاری از آقایان خوشایندتر از ترکیبات مصنوعی نیز هست.

9) جلوگیری از بروز خطوط پنجه کلاغی

جلوگیری از بروز خطوط پنجه کلاغی

اگر در اطراف چشم‌ها و دهان، خطوط ریز یا چروک دارید و این مسئله باعث ناراحتی‌تان شده است، از مرطوب کننده های حاوی هیالورونیک اسید یا سدیم PCA استفاده کنید؛ این دو ماده هومکتانت هستند و به رفع خطوط و چروک کمک کرده، ظاهر شاداب‌تری به پوست می‌بخشند.

برای رفع چروک‌های عمیق‌‌تر در اطراف چشم (مانند خطوط پنجه کلاغی) از کرم‌های دور چشم ضد پیری ، حاوی رتینول (ویتامین A) یا گلایکولیک اسید استفاده کنید.

این ترکیبات طبیعی، به لایه برداری سلول‌های مرده و خشکی سطح پوست کمک کرده و خطوط اطراف چشم‌ها و لب‌ها را تا حدودی از بین می‌برند.

10) استفاده از ضد آفتاب

یکی از دلایل اصلی بروز لک و چین و چروک صورت ، پرتوهای مضر نور خورشید است. اگر روزانه تنها پنج دقیقه در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرید، پوست‌تان به ‌مرور زمان دچار لک و پیری می‌شود.

در روتین مراقبت از پوست آقایان ، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. دقت کنید از محصولی استفاده کنید که «طیف گسترده» باشد؛ یعنی از پوست در برابر طیف وسیعی از پرتوهای آفتاب (محافظت هم در برابر UVA هم UVB) مراقبت ‌کند؛ برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ضد UVB (دارای SPF 30 به بالا) و برای مراقبت از پوست در برابر پرتو‌های سرطان‌زا و پیر‌کننده، ضد UVA (دارای +++PA) باشد.

11) مراقبت از پوست کف پا

با گذر زمان و بالا رفتن سن، پوست پا ضخیم‌تر شده و درگیر ترک خواهد شد. برای رفع ترک کف پا و ضخامت پوست، سنگ‌پایی ارزان تهیه کنید و هر روز زیر دوش کف پاها را اسکراب کنید.

در ادامه لایه‌ای ضخیم از پماد یا کرم ترک پا را روی کف پاهای خود بمالید؛ بسیاری از این کرم‌ها به‌صورت تخصصی برای پا تولید شده‌اند؛ اما کرم مرطوب کننده‌ قوی‌ هم می‌تواند به رفع ترک پا کمک کند.

درصورتی‌که ترک پاها عمیق و شدید باشد، پیش از خواب یک لایه ضخیم از کرم را کف پاهای خود بمالید، روی آن را با نایلون بپوشانید و سپس جوراب بپوشید تا پوست زمان کافی برای جذب رطوبت داشته باشد. البته دقت کنید بین انگشتان پا را مرطوب نکنید زیرا احتمال رشد قارچ و بروز بیماری پای ورزشکار به شدت بالا می‌رود.

12) اصلاح ناحیه تناسلی

در روتین مراقبت از پوست آقایان برای اصلاح و بهداشت‌ ناحیه تناسلی بهتر است از ریش تراش برقی یا موزر استفاده کنید. استفاده از تیغ باعث بازگشت موها به داخل پوست شده و یا کاملاً ناخواسته باعث ایجاد زخم یا آسیب می‌شود.

آمار نشان می‌دهد 83 درصد از افرادی که به دلیل آسیب‌های ناحیه تناسلی به اورژانس مراجعه کرده‌اند، در حین اصلاح دچار این مشکل شده‌اند.

در صورت استفاده از تیغ، قبل از اصلاح، با لیف یا اسکراب حاوی اسیدهای میوه، سلول‌های مرده را از سطح پوست لایه برداری کنید. سپس روی آن، مقدار زیادی ژل اصلاح برای جلوگیری از تحریک و بازگشت موها به داخل پوست بمالید.

موهای زیر پوستی

موهای زیر پوستی ممکن است روی بازو ، صورت ، پا ، ناحیه تناسلی یا هر قسمت دیگری از بدن که مو می‌روید ایجاد شوند.

بهترین راه برای پیشگیری از مشکل مو زیر پوستی ، نتراشیدن مو است. اما اگر به هر دلیلی تمایل به تراشیدن موهای زائد دارید، برای جلوگیری از زیرپوستی شدن موها و بهتر شدن وضعیت موهایی که به داخل پوست برگشته‌اند، بهتر است این نکات را رعایت کنید:

  • ابتدا پوست خود را با آب ولرم مرطوب کرده و سپس از ژل اصلاح استفاده کنید.
  • موها را در جهت رویش‌شان بتراشید.
  • تعداد ضربات یا تماس‌های تیغ را تا حد ممکن کاهش دهید.
  • بعد از هر حرکت، تیغ را با آب بشویید.
  • یک حوله را با آب سرد خیس کرده و بعد از اصلاح به آرامی روی پوست خود بگذارید تا التهاب و آزار پوستی را کاهش دهد.
  • برای آزاد کردن موهایی که داخل پوست گیر کرده‌اند، از اسکراب استفاده کنید.
  • به جای تراشیدن مو، از روش‌های دیگری مانند کرم موبر بهره ببرید.
  • از روشی با بازدهی بلندمدت‌تر مانند لیزر موهای زائد استفاده کنید.
  • مو را از انتها نتراشید. اگر کمی از مو روی پوست باقی بماند احتمال ورود باکتری‌ها به فولیکول مو و ایجاد التهاب کاهش می‌یابد.
  • از تیغ کند و کهنه استفاده نکنید. برای هر بار اصلاح یک تیغ نو و تیز بردارید.
  • از خاراندن، کندن یا فشردن موهای زیر پوستی خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث آسیب به پوست و ایجاد عفونت شود.
  • صبور باشید، با استفاده از اسکراب و لایه برداری‌های ملایم، و همچنین عدم تکرار اشتباهات در اصلاح کردن، موهای زیر پوستی به تدریج آزاد می‌شوند.

شما چه پیشنهادی برای روتین مراقبت از پوست آقایان دارید؟ با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://www.merckmanuals.com/home/quick-facts-skin-disorders
https://www.webmd.com/men/ss/mens-skincare-tips
https://www.aad.org/public/everyday-care/skin-care-basics/care/skin-care-for-men
https://www.nhs.uk/conditions/ingrown-hairs


Moisturizing-Creams

4.4/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها