جوانسازی پوست : 15 روش طبیعی برای رفع چین و چروک صورت

با افزایش سن، پوستتان کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند که این امر باعث نازک شدن و کاهش مقاومت پوست شما و در نتیجه ایجاد چین‌ و چروک روی آن می‌شود. در این مقاله، 15 روش طبیعی برای جوانسازی پوست و  رفع چین‌ و چروک صورت به شما معرفی می‌کنیم.

رفع چین و چروک صورت

به خطوط روی پوست، چین‌وچروک می‌گویند. با افزایش سن، پوست شما کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند. این امر باعث نازک شدن و کاهش مقاومت پوست در برابر آسیب‌ها می‌شود. عوامل محیطی، کم‌آبی و سموم، منجر به ایجاد چین و چروک می‌شوند. چین و چروک بخش جدایی‌ناپذیر و طبیعی فرایند پیری است؛ بنابراین هیچ دلیلی برای ترس از آن وجود ندارد. البته روش‌هایی طبیعی برای کاهش سرعت فرایند پیر شدن صورت وجود دارد که در ادامه به شما خواهیم گفت‌.

۱) از ضدآفتاب استفاده کنید

اکثر ما می‌دانیم استفاده از کرم ضدآفتاب و ضد لک با SPF (فاکتور محافظت در برابر خورشید) بالای ۳۰، از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از ضدآفتاب، علائم پیری را به تأخیر می‌اندازد. استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب مناسب و مرطوب‌ کننده خوب، در بلندمدت روی سلامت پوست شما تأثیر می‌گذارد.

استفاده مداوم از ضد آفتاب

۲) برای رفع چین‌ و چروک صورت مصرف قند را کاهش دهید

مصرف قند روی سلامت شما اثر دارد. قند در بدن شما باعث شروع فرآیند گلیکاسیون (glycation) می‌شود که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (Advanced glycation end-products)، که به‌طور اختصاری AGE شناخته می‌شوند، برای پوست مضر هستند.

AGEها به مرور زمان سبب تجزیه کلاژن موجود در بدن می‌شود و این امر به پیر شدن پوست شما منجر می‌شود. بعضی روش‌های طبخ مانند گریل کردن و سرخ کردن نیز با افزایش AGEها ارتباط دارند. به جای این روش‌ها می‌توانید از پختن و آب‌پز کردن استفاده کنید. کاهش مصرف قند و غذاهای سرشار از چربی، به حفظ جوانی صورت شما کمک می‌کند.

برای رفع چین‌ و چروک صورت مصرف قند را کاهش دهید.

 

۳) از مصرف دخانیات پرهیز کنید

مصرف دخانیات افزون بر اینکه برای سلامت شما مضر است، باعث پیری زودرس صورت‌تان می‌شود. تفاوت قابل توجهی بین روند پیری پوست افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند با افرادی وجود دارد که دخانیات مصرف نمی‌کنند. این امر نشان می‌دهد مصرف دخانیات روی پوست صورت شما تأثیر منفی می‌گذارد.

پرهیز از مصرف دخانیات

حتی قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم دخانیات نیز خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و باعث آسیب به پوست می‌شود.

۴) از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل یک نرم‌کننده طبیعی است. مالیدن روغن نارگیل روی پوست باعث پر کردن فواصل موجود در اپیدرم و رفع چین‌ و چروک صورت و نرم شدن پوست‌تان را در پی دارد. روغن نارگیل نه تنها باعث نرم شدن پوست می‌شود بلکه به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می‌کند. روغن نارگیل برای درمان خشکی پوست نیز مؤثر است.

از روغن نارگیل استفاده کنید

۵) مصرف بتاکاروتن را افزایش دهید

بتاکاروتن از پوست و چشم‌ها در مقابل اشعه فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. بتاکاروتن و رتینول (ویتامین A) جزء عناصر تشکیل‌دهنده کرم‌های ضدچروک هستند. می‌توانید از محصولات حاوی بتاکاروتن یا از مکمل‌های بتاکاروتن استفاده کنید و شاهد تأثیرات آن روی پوست خود باشید. مصرف روزانه ۳۰ میلی‌گرم بتاکاروتن به صورت خوراکی، از چین‌وچروک پوست که در اثر اشعه‌های فرابنفش خورشید به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند.

مصرف بتاکاروتن را افزایش دهید

۶) برای رفع چین‌ و چروک صورت چای بادرنجبویه (لمون بالم) بنوشید

بادرنجبویه از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند. نوشیدن چای بادرنجبویه سبب انعطاف‌پذیری بیشتر پوست شما می‌شود و بافت‌های آسیب‌دیده آن را درمان می‌کند.

برای رفع چین و چروک صورت چای بادرنجبویه بنوشید

۷) حالت خوابیدن خود را تغییر دهید

بعضی چین‌وچروک‌ها به علت حالت خوابیدن شما به وجود می‌آیند که به آنها چروک‌های فشاری می‌گویند. هر شب، زمانی‌که صورت‌تان را روی بالش قرار می‌دهید، به پوست‌تان فشار وارد می‌شود. این فشار به مرور زمان، باعث ضعیف‌تر شدن بعضی قسمت‌های پوست می‌شود.

برای جلوگیری از چین و چروک حالت خوابیدن خود را تغییر دهید

این امر در نهایت به شکل‌گیری چین و چروک منجر می‌شود. با خوابیدن به پشت، از بروز چین و چروک جلوگیری کنید یا سرعت ایجاد آنها را کاهش دهید.

۸) صورت خود را به‌طور منظم بشویید

هر شب سه تا پنج دقیقه را صرف شستن صورت خود کنید. خوابیدن با آرایش، باعث جذب مواد آرایشی به صورت‌تان می‌شود. بیشتر لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی ناملایم و قوی هستند که سبب ایجاد استرس اکسیداتیو روی پوست صورت شما می‌شوند.

برای جلوگیری از رفع چین و چروک صورت خود را بشویید

از مالیدن محکم صورت خود اجتناب کنید. قبل از خوابیدن، برای رفع چین‌ و چروک صورت و تمیز کردن پوست خود از پاک‌کننده‌ صورت ملایم استفاده کنید که بر پایه آب هستند و در نهایت، کمی آب سرد روی صورت خود بپاشید.

۹) از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید اجتناب کنید

اشعه فرابنفش خورشید، علت اصلی بروز چین و چروک صورت، گردن، بازو و دست‌های شماست. اگرچه نمی‌توان به‌طور کلی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید اجتناب کرد اما می‌توانید میزان مواجهه پوست خود با نور خورشید را کاهش دهید.

 از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید اجتناب کنید.

برای مثال، هنگامی‌که از منزل خارج می‌شوید از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنید تا از صورت شما در مقابل خورشید محافظت کند یا شلوارهای بلند و لباس‌های آستین‌ بلند بپوشید. با انجام این کارها باز هم نور خورشید جذب پوست شما می‌شود اما به بروز چین و چروک منجر نخواهد شد.

۱۰) برای رفع چین‌ و چروک صورت آنتی‌اکسیدان بدن‌تان را بالا ببرید

پوست بیشتر از دیگر اعضای بدن در معرض استرس اکسیداتیو قرار می‌گیرد. بنابراین بیشتر آسیب می‌بیند. آنتی‌اکسیدان‌ها به پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند.

برای رفع چین‌ و چروک صورت آنتی‌اکسیدان بدن‌تان را بالا ببرید.

روش‌های بسیار زیادی برای بالا بردن آنتی‌اکسیدان بدن وجود دارد. می‌توانید از ضدآفتاب، کرم‌های ضدچروک و یا سرم ویتامین c استفاده کنید. داشتن برنامه غذایی که حاوی بلوبری، لوبیا قرمز، انگور، کلم و اسفناج باشد، به سلامت پوست شما از درون کمک می‌کند و علائم پیری زودرس را کاهش می‌دهد.

۱۱) مصرف سدیم را کاهش دهید

میل کردن سیب‌زمینی سرخ‌کرده پرنمک لذت‌بخش است اما باید بدانید خوردن غذاهایی سدیم بالایی دارند رطوبت پوست شما را به‌شدت کاهش می‌دهند و باعث بروز خطوط ریز و چین و چروک روی پوست شما می‌شوند. اگر می‌خواهید دچار چین و چروک نشوید، در طول روز آب بنوشید و مصرف نمک را کاهش دهید.

مصرف سدیم را کاهش دهید

۱۲) پوست خود را به صورت روزانه مرطوب کنید

مرطوب کردن پوست اهمیت شایانی در رفع چین‌ و چروک صورت دارد. هنگامی که سن بالا می‌رود و پوست به طور طبیعی خشک می‌شود، چین و چروک به وجود می‌آید. برای جلوگیری از بروز چین و چروک، پوست خود را با یک کرم مرطوب‌کننده آبرسانی کنید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید

۱۳) صورت خود را ماساژ دهید

طبق گزارشات healthline ماساژ دادن صورت، گردش خون پوست را افزایش می‌دهد و پوست شما را درخشان، سالم و براق می‌کند. می‌توانید با انگشتان خود، صورت‌تان را ماساژ دهید.

روزانه برای جلوگیری از چین و چروک صورت خود را ماساژ دهید

۱۴) برنامه غذایی‌تان باید سرشار از مواد مغذی باشد

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی، بر سلامت پوست شما اثر می‌گذارد. خوردن میوه و سبزی، پوست شما را سالم و پرطراوت کرده و به جلوگیری از بروز و رفع چین‌ و چروک صورت کمک می‌کند.

از سبزیجات کافی استفاده کنید

۱۵) به‌طور منظم از روش‌های درمانی صورت استفاده کنید

اگر می‌خواهید چین‌و چروک پوست‌تان را محو کنید، مراقبت از پوست خود را در اولویت قرار دهید. می‌توانید پوست خود را لایه‌برداری شیمیایی کنید. این کار به تولید بیشتر کلاژن کمک می‌کند و به پوست شما ظاهری جوان و سالم می‌بخشد. این کار ممکن است هزینه‌بردار باشد اما در نهایت نتایج خوبی برای پوست شما خواهد داشت.

در پایان باید گفت نیازی به نگرانی درباره چین و چروک پوست نیست. با وجود این، اگر نگران ظاهر پوست خود هستید، به متخصص پوست مراجعه کنید. توجه کنید که داشتن سبک زندگی غلط، به‌طور مثال مصرف دخانیات یا استفاده از تخت‌های برنزه‌کننده، نگرانی درباره ظاهر پوست و نیز خطر ابتلا سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

تجربه شما

شما از چه روش‌هایی برای رفع چین و چروک صورت‌تان استفاده می‌کنید؟ تجربه‌تان را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://www.aad.org/skin-care-secrets/reduce-premature-aging-skin
https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-wrinkles#natural-remedies

vitamin-c-skin-serum

4.2/5 - (156 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها