شامپو موهای چرب: نحوه انتخاب، ترکیبات مفید و روش درست شستشو با شامپو موی چرب

داشتن موهای چرب به این معنا نیست که دنیا به آخر رسیده است. با انتخاب درست شامپو موهای چرب ، به‌راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید. اما مهم این است که دقیقاً چه شامپویی را انتخاب کنیم که بدون ایجاد خشکی یا آسیب، موهایی پاکیزه و شاداب به ما بدهد.

 

شامپو موهای چرب

برای این موضوع باید جنس مو و نیازهای آن را شناخت. به دست آوردن این شناخت و به طور کلی برخورداری از موهایی زیبا، درخشان و سالم کمی‌ زمان می‌برد. پس عجله نداشته باشید.

در این مقاله قرار است به این سؤال پاسخ دهیم که وقتی به قفسه شامپوهای یک فروشگاه می‌رسید، چگونه بهترین شامپو برای موهای چرب را انتخاب کنید؟

تشخیص نوع پوست سر

شما ممکن است شامپو را فقط متناسب با مویتان انتخاب کنید؛ در حالی که باید پوست سر را هم در نظر بگیرید. نباید فراموش کنیم که شامپو مو علاوه بر تمیز کردن مو، پوست سر را نیز از چربی‌ها و آلودگی‌ها پاک می‌کند.

بنابراین قبل از انتخاب بهترین شامپو برای موی چرب ، باید از نوع پوست سرتان هم آگاهی داشته باشید تا نتیجه بهتری کسب کنید. فهمیدن اینکه مو و پوست سرتان چرب است یا خشک، باعث می‌شود انتخاب دقیق‌تری برای پاکیزگی و زیبایی موهایتان داشته باشید.

پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر ، از نشانه‌های خشکی پوست سر و گاهی اوقات خشکی مو است؛ در حالی که موی چرب بیش از حد مرطوب به‌نظر می‌آید. اگرچه موی سر انواع دیگری هم دارد، اما اگر در بیشتر مواقع احساس می‌کنید که مو و پوست سرتان مرطوب است، باید به فکر مناسب ترین شامپو برای موی چرب باشید.

چربی پوست و مو از کجا می‌آید؟

علت چربی موی سر چیست؟ چربی مو حاصل بخشی از عملکرد سیستم ایمنی بدن شماست. این چربی با عرق و آلودگی‌های موجود در پوست سر مخلوط شده و حتی گاهی اوقات پیشانی را نیز آلوده می‌کند. البته این موضوع کاملاً عادی و در بیشتر مواقع اجتناب‌ناپذیر است.

با این حال رعایت بهداشت مو و شستن پوست سر با شامپو موهای چرب باعث تنظیم چربی پوست سر شده و به موهایتان طراوات می‌بخشد. همچنین شما می‌توانید از ماسک مو چرب برای کنترل چربی موی سر استفاده کنید.

البته برخی از موها مستعد تجمع چربی هستند. این تجمع معمولاً پس از گذشت حداکثر 24 ساعت از شستشو، با چشم دیده می‌شود.

گاهی ‌اوقات ورزش‌های سنگین، استفاده زیاد از محصولات زیبایی مو و یا بیرون رفتن در هوای مرطوب و گرم نیز می‌تواند باعث چرب شدن موها شود.

  •  شستشوی زیاد موها

شاید برایتان عجیب باشد، اما یکی از دلایل چرب شدن موی سر، شستن زیاد آن است. بله! این موضوع صحت دارد. هر وقت که مویتان را با شامپو می‌شویید، با شسته شدن چربی طبیعی کف سر، پوست سرتان سبوم (چربی) بیشتری تولید می‌کند.

این یعنی اگر موهایتان با شوینده‌های قوی شسته شوند، پوست سرتان، بیش از حد چربی تولید می‌کند. نتیجه این اتفاق هم چرب‌تر شدن پوست سر است.

  • نوع مو

موی صاف بیشتر مستعد جمع شدن چربی است؛ چون ساقه موی صاف هیچ حالت یا موجی ندارد و چربی روی آن به راحتی به سمت نوک تار مو حرکت می‌کند و نهایتاً کل موها و سرتان را چرب می‌کند. اگر موهایتان باز باشند، این چربی بیشتر به چشم می‌آید.

  • محصولات زیبایی مو

نوع محصولاتی که استفاده می‌کنید، در چرب شدن موهایتان بی‌تأثیر نیست. سبوم نوعی چربی است که از طریق شستن ساده مو با آب پاک نمی‌شود. شستشوی مو با آب و بدون شامپو (مثلاً فقط با نرم کننده ) می‌تواند باعث تجمع چربی شود.

اگرچه تشخیص چربی مو و پوست سر در زمان خشک شدن مو راحت نیست، اما با گذشت چند ساعت از شستن موها بدون شامپو، می‌توانید چربی را دوباره ببینید. پس به خاطر داشته باشید که این چربی، فقط با بعضی از ترکیبات خاص موجود در شامپوها از بین می‌رود.

موهای چرب را با چه فاصله زمانی شستشو دهیم؟

شستشوی موی چرب

یک باور قدیمی درباره زیبایی مو وجود دارد که می‌گوید: «اگر موهایتان را کمتر بشویید، در واقع به آن‌ها آموزش می‌دهید که چربی کمتری تولید کنند و بنابراین دیرتر کثیف ‌شوند.»

این موضوع درست نیست! طبق مطالعات صورت‌گرفته توسط آکادمی پوست آمریکا، باید موهای چرب را به شکل مرتب و در فواصل زمانی مشخص بشویید؛ نه اینکه دفعات شستن را کم کنید.

فاصله زمانی شستن موهایتان، ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد که پوست سرتان چقدر چربی تولید می‌کند. بنابراین اگر پوست سرتان خیلی چرب است، ممکن است نیاز به شستن روزانه آن داشته باشید.

توجه کنید که نباید این کار را با هر شامپویی انجام دهید، بلکه باید از شامپو موهای چرب استفاده کنید.

انتخاب بهترین ترکیبات برای شامپو موهای چرب

فهرست ترکیبات موجود در شامپو مخصوص موهای چرب باید کوتاه باشد؛ چون مواد اضافی و بیهوده به موهای شما آسیب می‌رسانند. مواد شوینده‌ای مثل سولفات‌ها به از بین رفتن چربی‌ها و آلودگی‌ها کمک می‌کنند؛ مخصوصاً اگر نوع پوست سرتان چرب باشد.

چند نکته دیگر را هم به ذهنتان بسپارید تا بتوانید هنگام خرید شامپو موهای چرب و محصولات مرتبط با پوست و مو، انتخاب مناسب‌تر و دقیق‌تری داشته باشید:

  • از خرید شامپوهای آبرسانی که روی آن‌ها از عبارات مرطوب کننده ، نرم کننده و یا مناسب موهای فر استفاده شده است، خودداری کنید.
  • دنبال محصولاتی باشید که روی آن‌ها برچسب‌های متعادل‌کننده، تقویت کننده و حجم دهنده نوشته شده باشد. این محصولات مو را آبرسانی نمی‌کنند و می‌توانند در از بین بردن چربی‌های اضافی مؤثر باشند.
  • شامپوی شفاف‌کننده می‌تواند برای کسانی که پوست سرشان فوق‌العاده چرب است، مفید باشد. با این حال نباید بیش از حد از این نوع شامپو استفاده کرد، چون ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و با خشک کردن پوست سرتان، باعث تحریک آن، تولید بیشتر سبوم و افزایش چربی مو و سر شود.

بهترین شامپو برای رای افرادی که موی چرب دارند

چند نکته مهم دیگر برای افرادی که موی چرب دارند

  • شما می‌توانید موهایتان را در طول هفته با دو نوع شامپو که دو نیاز مختلف مو را برآورده می‌کنند، شستشو دهید. برای مثال دو تا سه بار در هفته شامپو ضد شوره یا ضد چربی قوی و باقی اوقات از شامپوی ملایم‌تر برای شستشوی موی سر خود استفاده کنید.
  • از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که چربی پوست سر را بدون بر هم زدن تعادل طبیعی آن از بین می‌برند. میسل‌های ملایم مولکول‌هایی هستند که می‌توانند چربی را به خود جذب کرده و هرگونه ماده اضافی را از سطح پوست سر حذف کنند. با مطالعه برچسب شامپوها و فهرست ترکیبات موجود در آن‌ها، می‌توانید متوجه شوید که حاوی میسل هستند یا خیر.
  • نعناع فلفلی ، رزماری ، روغن درخت چای و عصاره فندق افسونگر ، ترکیباتی هستند که می‌توانند موی شما را شفاف کرده و چربی را از روی آن‌ پاک کنند.

چگونه از شامپو موهای چرب به‌ درستی استفاده کنیم؟

شامپو موی چرب ، مثل هر چیز دیگر، زمانی بیشترین تأثیر را خواهد داشت که به‌ درستی از آن استفاده کنیم. این تأثیر در نهایت زمانی کامل می‌شود که برای مراقبت از سلامت موها، برنامه کامل و مشخصی نیز داشته باشیم. برای کسب بهترین نتیجه، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: موهایتان را کاملاً خیس کنید

قبل از استفاده از هر شامپویی، موهایتان را کاملاً با آب خیس کنید. این کار را ترجیحاً با آب ولرم انجام دهید، چون شستن موها با آب بسیار داغ، چربی‌ طبیعی مو را از بین می‌برد. اگرچه هدف از شستن موها، تمیز کردن ریشه‌های چرب آن است، اما نباید رطوبت و چربی طبیعی مو را از بین برد.

مرحله دوم: تمرکز روی پوست سر

شامپو مناسب موهای چرب را به موهای خود بزنید و طبق معمول بشویید، اما حواستان باشد که بیشتر روی پوست سرتان تمرکز کنید و نه ساقه موها؛ چرا که چربی موی شما از پوست سرتان ترشح می‌شود. بعد از ماساژ سر با شامپو، آن را کاملاً با آب بشویید.

مرحله سوم: استفاده از نرم کننده

همه موها (تأکید می‌کنیم همه موها) به نرم کننده نیاز دارند و بنابراین، حتی کسانی که موهایشان چرب است نیز باید از نرم کننده استفاده کنند. نرم کننده مو را روی ساقه موهایتان بزنید و بعد از حداکثر سه دقیقه آن را بشویید.

مرحله چهارم: با یک پارچه نخی موها را خشک کنید

به جای استفاده از یک حوله که ممکن است بیش از حد برای تارهای موی شما زبر باشد، از یک پارچه نرم یا یک تی‌شرت قدیمی استفاده کنید. با این روش، موهایتان بدون آسیب، خشک می‌شوند.

مرحله پنجم: موهایتان را طبق معمول حالت دهید

تمام شد. به همین راحتی!

البته بهتر است موها را بدون استفاده از وسایل حرارتی خشک کنید. بیشتر افراد از اثر منفی وسایل حرارتی بر موهای خشک آگاه هستند اما تصور می‌کنند موهای چرب در برابر حرارت مقاوم‌ترند. در صورتی که حرارت همان اثری که بر پوست می‌گذارد، روی مو هم دارد. بهتر است تا جایی که می‌توانید موهایتان را بدون استفاده از وسایل حرارتی حالت دهید.

شما هم با مشکل موهای چرب درگیر بوده‌اید؟ آیا از شامپو موهای چرب برای کم شدن چربی موهای خود استفاده کرده‌اید؟ تجربه‌های شما از این چالش برای ما و مخاطبان کارساز خواهند بود. پس دست به کار شوید و دانسته‌هایتان درباره چربی پوست و موی سر را با ما در میان بگذارید.

منبع:

https://www.aad.org/public/everyday-care/hair-scalp-care/hair/healthy-hair-tips
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4387693
https://www.aad.org/public/diseases/hair-loss/insider/stop-damage
https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/clarifying-shampoo
https://www.aad.org/public/everyday-care/hair-scalp-care/scalp/treat-dandruff

4.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها