جوش سر سفید : درمان سریع و راحت جوش‌های سرسفید روی بینی

صبح روزی که قرار است به یک جلسه مهم یا مهمانی برویم، از خواب بلند شده و با چند جوش سر سفید بزرگی روی صورتمان مواجه می‌شویم. این اتفاق، می‌تواند کابوسی برای هرکدام از ما باشد. خوشبختانه برای این که این اتفاق رخ ندهد، راه‌هایی وجود دارند.

جوش‌های سرسفید نوعی آکنه هستند که درمان آن‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. مانند جوش‌ سرسیاه، دلیل ایجاد این جوش‌ها هم مسدود شدن منافذ پوست است. با بسته شدن منافذ پوست‌ به دلیل تجمع چربی و سلول‌های مرده، این مواد سفت میشوند.

جوش سر سفید

نکته چالش برانگیز این است که برخلاف جوش‌های سرسیاه که کمدون‌های باز نام دارند، جوش‌های سر سفید، کمدون‌‌های بسته هستند که این موضوع باعث سخت‌تر شدن تخلیه آن‌ها خواهد شد.

معمولاً هیچ‌کدام از ما دوست نداریم که روی بینیمان آکنه‌های سرسختی مانند جوش‌های سرسفید داشته باشیم. اما بینی مانند سایر قسمت‌هایی که در منطقه T صورت هستند، چرب است و این موضوع، آن را مستعد بروز این نوع جوشها می‌کند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که این نوع آکنه به دلیل وجود چربی زیاد در پوست ایجاد می‌شود. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد تا بتوانید با دلایل ایجاد این جوش‌ها آشنا شوید، چگونگی پیشگیری از آن‌ها را فرا بگیرید و آن‌ها را در خانه درمان کنید.

مهم‌ترین دلایل ایجاد جوش سر سفید چیست؟

وجود چربی و سلول‌های مرده در منافذ پوست طبیعی است. دلیل این امر، تولید دائمی سلول‌های جدید توسط پوست است. از سوی دیگر، چربی (سبوم) هم به شکل طبیعی در منافذ پوست و برای حفظ رطوبت آن تولید می‌شود. تا اینجا هیچ‌کدام از این موارد، غیر طبیعی یا غیر ضروری نیستند؛ پس چرا باید در اثر این فعالیت‌ها، نوعی ناهنجاری به نام جوش ایجاد شود؟

تعداد زیاد سلول‌های مرده و تولید چربی بیش ‌از حد، منافذ پوست را به مکانی مناسب برای ایجاد جوش‌های سرسفید تبدیل میکند. البته به غیر از این فرآیند طبیعی که در بدن ما صورت می‌گیرد، عوامل دیگری هم هستند که منجر به ایجاد جوش می‌شوند.

علت جوش‌ سر سفید می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • استرس زیاد
  • سابقه خانوادگی در زمینه آکنه
  • یائسگی
  • قاعدگی
  • بلوغ جسمانی
  • خشک بودن بیش از حد پوست (که معمولاً در اثر استفاده زیاد از محصولات ضدآکنه ایجاد می‌گردد)
  • استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی چرب

روش‌های خانگی برای درمان جوش سرسفید

میتوانید قبل از مراجعه به داروخانه‌، روش‌های درمان خانگی جوش را امتحان کنید. این روشها ممکن است روی موارد خفیف جوش‌های سرسفید بینی موثر باشند. از طرفی، این روش‌ها می‌توانند به عنوان نوعی اقدام پیشگیرانه انجام شوند و تاثیر درمان‌های بدون نسخه را تکمیل کنند.

از بخار برای درمان جوش سرسفید استفاده کنید.

بخار برای درمان جوش سر سفید

متخصصین زیبایی برای استفاده از بخار برای پوست صورت دلایل خوبی دارند. بخار کمک می‌کند تا منافذ پوست صورت باز و آلودگی‌ها از آن‌ها خارج شود. این کار همچنین می‌تواند منافذ مسدود شده پوست را سست کند که این کار به تخلیه جوش‌های مقاوم سرسفید هم کمک می‌کند.

مراحل استفاده از بخار آب برای درمان جوش‌ سر سفید

  1. مقداری آب را روی اجاق گاز و یا درون مایکروویو به جوش آورید.
  2. بعد از به جوش آمدن آب، ظرف را با دقت درون سینک آشپزخانه قرار دهید.
  3. صورتتان را به مدت 5 الی 10 دقیقه روی بخار آب بگیرید.
  4. می‌توانید این کار را چندین بار در هفته انجام دهید.

اسکراب جو ‌دوسر تهیه کنید.

بسیاری از محصولات زیبایی حاوی جو‌ دوسر هستند. به جای خریدن این محصولات، می‌توانید در خانه اسکراب جو‌ دوسر را تهیه کنید و از فواید ارزشمند آن بهره ببرید.

مراحل تهیه اسکراب جو دوسر

  1. ماست و پودر جو‌ دوسر را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید.
  2. لایه نازکی از خمیر به‌دست‌آمده را روی بینی خود بمالید.
  3. اجازه دهید خمیر 10 تا 15 دقیقه روی پوستتان باقی بماند، سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.
  4.  می‌توانید این کار را چندین بار در هفته تکرار کنید.

از عسل مانوکا استفاده کنید.

عسل مانوکا، عسل بومی کشور نیوزلند است. تفاوت مانوکا با عسل‌های معمولی که در فروشگاه‌ها در دسترس هستند، داشتن خواص ضدباکتریایی است. این عسل دارویی می‌تواند میزان آکنه را کاهش دهد. مزایای بالقوه این ماده، آن را به یک داروی مناسب برای درمان جوش صورت از جمله جوش سر سفید روی بینی تبدیل کرده است.

نحوه استفاده از عسل مانوکا

  1. مقدار کمی از عسل مانوکا را روی بینیتان قرار دهید و مراقب باشید که روی دیگر قسمت‌های صورت نریزد.
  2.  بعد از 15 الی 30 دقیقه، صورتتان را با آب گرم بشویید.
  3.  می‌توانید این کار را چندین بار در هفته انجام دهید.

از داروهای بدون نسخه برای درمان جوش‌های سرسفید استفاده کنید.

وقتی صحبت از داروهای بدون نسخه برای برطرف کردن آکنه می‌شود، احتمالاً نامهای بنزوئیل پراکساید و سالیسیلیک اسید به ذهنتان میرسد. بنزوئیل پراکساید اصولاً درمانی برای آکنه التهابی است، درحالیکه سالیسیلیک اسید، سلول‌های مرده را از منافذ باز پوست خارج کرده و به درمان جوش سر سیاه کمک می‌کند.

اگرچه هر دوی این داروها می‌توانند به درمان گونه‌های خاصی از آکنه کمک کنند، اما برای درمان جوش‌های سرسفید به روش‌های درمانی دیگری نیاز دارید.

براساس اطلاعات آکادمی درماتولوژی آمریکا ، یک تا دو ماه طول می‌کشد تا داروهای برطرف‌کننده آکنه به‌طور کامل تاثیر خود را بگذارند. یعنی شما باید بعد از استفاده یک روش، منتظر نتیجه باشید و در صورتی که جواب نگرفتید، روش دیگری را امتحان کنید.

ماندلیک اسید

ماندلیک اسید ماده ای است که در ماسک‌های صورت یا لایه‌بردارها وجود دارد. این ماده نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که سبب تعدیل تولید چربی در پوست می‌شود. ماندلیک اسید به عنوان یک درمان ضد پیری برای از بین بردن چین و چروک صورت و کدری پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصص مراقبت‌های پوستی در صورتی این دارو را به شما پیشنهاد می‌کند که پوست بسیار خشکی داشته باشید. همان‌ طور که می‌دانید، خشکی پوست سبب بروز جوش سر سفید روی بینی می‌شود. برای کاهش تحریک پوست، باید یک بار در هفته از این محصول استفاده کنید.

اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک نوع دیگری از آلفا هیدروکسی اسید است که لایه خارجی پوست را برمی‌دارد. این فرآیند لایه‌برداری سبب از بین رفتن سلول‌های مرده اضافی روی پوست می‌شود. این اسید به از بین رفتن آلودگی‌های موجود در منافذ مسدود روی بینی که سبب بروز جوش‌های سرسفید می‌شوند، کمک ‌میکند. این ماده همچنین میتواند به از بین بردن جای جوش (اسکار) ناشی از آکنه های قدیمی را کمک کند.

قبل از استفاده از این اسید، برچسب روی محصول را به دقت مطالعه کنید. برخی از این محصولات باید به صورت هفتگی مورد استفاده قرار بگیرند، در حالی که انواع دیگر آن به صورت روزانه به کار برده می‌شوند.

آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند باعث قرمزی، سوختگی و تحریک پوست شوند. این اسیدها همچنین میتوانند میزان حساسیت پوست نسبت به اشعه ماورای بنفش را هم افزایش دهند؛ بنابراین اگر این از این اسیدها برای پوستتان استفاده می‌کنید، قبل از قرار گرفتن زیر نور آفتاب، مقدار زیادی ضدآفتاب روی موضعی که لایه برداری شده، بمالید.

ماسک خاک‌رس

در دنیایی پر از انواع مختلف ماسک برای جوش صورت، هیچ چیزی به اندازه ماسک خاک رس نمیتواند برای پوست مستعد بروز آکنه مفید باشد. ماسک خاک رس نه‌تنها روزنه های بسته پوست را شل و باز میکند؛ بلکه آلودگی، چربی و سلول‌های مرده درون آن‌ها را هم پاک‌سازی می‌کند.

اگر در طول هفته 1 الی 2 بار از این ماسک استفاده کنید، با گذر زمان کاهش اندازه و تعداد جوش سر سفید روی بینی را مشاهده خواهید کرد. از آنجایی‌ که استفاده از ماسک خاک رس گاهی ‌اوقات می‌تواند پوست را کمی خشک کند، سعی کنید فقط در هنگام شب از آن استفاده کنید تا پوستتان در طول روز پوسته‌پوسته نشود.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

از بین بردن جوش سرسفید بسیار چالش‌برانگیز است؛ اما شما برای انجام این کار تنها نیستید. ابزار خانگی خارج کردن جوش صورت می‌تواند به شما کمک کنند تا بدون ایجاد جای جوش و بروز عفونت، جوش‌های روی بینیتان را خارج کنید.

از ترکاندن جوش سرسفید با انگشت خودداری کنید. اگر کار با ابزار خانگی خارج کردن جوش برای شما آسان نبود یا نتوانستید جوش‌های سرسفید را به‌طور کامل برطرف کنید، به متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها با استفاده از ابزار حرفه‌ای می‌توانند به شما در برطرف کردن این نوع جوش‌ها کمک کنند. مراجعه به یک متخصص در صورتی ضروری است که جوش‌های سرسفید به سایر نقاط پوست منتقل و یا دوباره ظاهر شوند.

چگونه از بروز جوش سر سفید پیشگیری کنیم؟

خوشبختانه آکنه‌های روی بینی قابل درمان هستند؛ اما بهتر است با پیشگیری، از ایجاد آن‌ها جلوگیری کنید. توجه به روش‌‌های مراقبت از پوست برای کنترل جوش‌های سرسیاه و دیگر اشکال آکنه، ضروری است.

نکات زیر را دنبال و آن‌ها را به بخشی از مراقبت‌ پوستتان تبدیل کنید.

روزی 2 بار صورتتان را بشویید.

شستشوی صورت برای درمان جوش های سر سفید

از ژل شستشوی صورت استفاده کنید تا بدون خشک کردن بیش از اندازه پوست بینی، آلودگی و چربی را از منافذ پوست خارج کند. همچنین باید قبل از خوابیدن، آرایش صورتتان را پاک کنید.

بعد از عرق کردن، پوست‌تان را با دستمال مرطوب پاک کنید.

هر زمانی که پوست بینی به علت در معرض آفتاب بودن یا ورزش عرق میکند، باید آن را تمیز کنید تا از مسدود شدن منافذ باز توسط چربی پیشگیری کنید. نیازی نیست که کل صورتتان را بشویید؛ بلکه می‌توانید بینی و دیگر نواحی صورت را با دستمال مرطوب پاک کنید.

صورتتان را به صورت منظم لایه‌برداری کنید.

منافذ پوست قادر به از بین بردن همه سلول‌های مرده پوستی نیستند. لایه‌برداری به حذف باقی‌مانده این سلول‌ها کمک می‌کند. حداقل هفته‌ای یک مرتبه از ماسک یا شویندههای صورت حاوی لایه‌بردار روی همه صورتتان استفاده کنید. در صورتی که فقط پوست بینیتان را لایه‌برداری می‌کنید، می‌توانید این کار را سه بار در هفته یا بیشتر انجام دهید.

از لایه برداری بیش از حد پوست بینی خود خودداری کنید.

لایه برداری اهمیت دارد، اما نباید هر روز این کار را انجام دهید. این عمل می‌تواند پوست را خشک و غدد چربی بینی را تحریک کند. در این صورت، چربی بیشتری در ناحیه بینی تولید می‌شود که این موضوع احتمال مسدود شدن منافذ را افزایش میدهد.

از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب فاقد چربی استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده در روز و شب برای پوست شما ضروری است. فقط مطمئن شوید که هر دوی این محصولات فاقد چربی (Oil Free) باشند تا منافذ پوستی روی بینی تمیز باقی بمانند.

موی خود را هر روز بشویید.

شستشوی موی سر به صورت روزانه می‌تواند مانع از رسیدن چربی به پوست بینی شود، مخصوصاً اگر موهایتان بلند است.

از محصولات آرایشی غیرکومدون‌زا استفاده کنید.

اگر مدام آرایش می‌کنید و روی بینیتان جوش دارید، به احتمال زیاد روی بینی از فونداسیون یا کانسیلر بیشتری استفاده می‌کنید. به هر حال، برخی از مواد آرایشی می‌توانند منجر به بیشتر شدن آکنه ‌شوند. از محصولات آرایشی دارای برچسب غیرکومدون‌زا یا ضد آکنه استفاده کنید. در این صورت مطمئن می‌شوید که محصولات مورد استفاده‌تان، ترکیباتی ندارند که باعث بسته شدن منافذ پوست بشوند.

از دست زدن به پوست بینی خودداری کنید.

از دست زدن به پوست بینی خودداری کنید

حتی اگر مستقیماً قصد کندن جوش‌های سفید روی بینی را ندارید هم به پوست صورت و بینیتان دست نزنید. این کار به سلامت پوست کمک می‌کند. اگر باید بینیتان را لمس کنید، دستان خود را بشوئید تا چربی و آلودگی را به بینیتان منتقل نکنید.

همه ما برای خلاص شدن از جوش سر سفید و سرسیاه، روش‌های زیادی را امتحان کرده‌ایم. قطعاً شما هم روش‌هایی دارید که مختص خودتان هستند. این روش‌ها را با ما در میان بگذارید تا به کامل‌تر شدن این مقاله کمک کنید.

 

منبع:

azetinol

4/5 - (12 امتیاز)
Tags:جوش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها