راهنمای نهایی برای استفاده از سرم‌ مو

سرم مو نقش مهمی در مراقبت از موهای شما دارد. البته انتخاب یک سرم موی مناسب برای موهای شما کاری است که به اطلاع از چندین نکته مهم نیاز دارد.

سرم‌های مو در میان انبوه محصولات مراقبت از مو به گزینه مهمی تبدیل شده‌اند. احتمالا شما هم می‌دانید که سرم‌های مو به خوبی از پس موهای خشک و وز بر می‌آیند اما آیا می‌دانستید سرم‌های ویژه‌ای برای انواع مختلف مو وجود دارند که از شکنندگی آن جلوگیری می‎کنند؟ همچنین خود شما می‎توانید سرم‌‌هایی را در منزل تهیه کنید که برای موی شما بسیار مفیدند.

راهنمای نهایی برای استفاده از سرم‌ مو

در ادامه به شما می‎گوییم چگونه می‌توانید بهترین سرم مو را انتخاب کرده و آن را به بی‌نقص‌ترین محصول چندمنظوره برای موهای خود تبدیل کنید.

چگونه سرم مو مناسب را برای موهای خود انتخاب کنیم؟

سیلیکون ماده مؤثره اصلی در ترکیب سرم‌های مو به شمار می‌رود. طبق تحقیقات انجام شده سیلیکون ها منحصر به فردند و بیشتر اوقات ماده‌ی اصلی محصولات ضد‌وز را تشکیل می دهند. با وجود این، باید توجه کنید که شناخت سایر مواد تشکیل‌دهنده که با موهای وز شما مبارزه می‌کنند نیز اهمیت شایانی دارد.

برای مثال، اگر موهای خیلی خشک و وز دارید، باید سرم مویی را انتخاب کنید که دارای روغن‎هایی مانند روغن کرچک، روغن بلسان بنفش یا رُزوود (نوعی اقاقیا) و روغن مارولا (روغنی غنی از برخی ویتامین‎ها و مواد معدنی ضروری مانند Vitamin C ، Vitamin e  و سایر ترکیبات آلی) باشد تا ضمن آبرسانی قوی به موها، آن را درخشان و براق کند.

سرم‌های مناسب برای انواع مختلف مو

برای انواع مختلف مو و اهداف خاص، سرم‎های مناسبی وجود دارد. در اینجا دستورالعملی برای شما ارائه می‎شود تا بتوانید سرم مناسب برای موهای خود را انتخاب کنید.

سرم‌های مناسب برای موهای دارای موخوره

موخوره باعث می‌شود رشته‌های مو مستعد شکستگی و فرسایش شوند. اگر موخوره شدیدی دارید، سرم مو برای بهبود ظاهر موهای شما یک ضرورت به شمار می‌رود. با این حال، مطمئن شوید سرم‌هایی را انتخاب می‌کنید که حاوی کراتین باشند؛ زیرا کراتین برای ترمیم موخوره‌های آزاردهنده مفید است و از تقسیم شدن انتهای رشته موها جلوگیری می‌کند.

سرم های مناسب برای محافظت در برابر گرما و آلودگی

اگر در آب وهوای گرم و مرطوب یا نواحی بادخیز زندگی می‌کنید یا به طور مرتب در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، باید بیشتر مراقب موهای خود باشید. سرم‌های مویی را انتخاب کنید که حاوی روغن اسطوخودوس و روغن جوجوبا (آبرسان و تقویت کننده قوی) باشند؛ زیرا این روغن‌ها درتغذیه و تقویت مو مؤثر بوده و درخشش و برق خاصی به آن می‌دهند.

روغن اسطوخودوس موهای شما را نرم و گره‌های مو را باز می‌کند. همچنین می‌تواند در برابر گرما از ساقه مو محافظت کند. افزون بر این، چنین سرم هایی برای مو بسیار سبک هستند و به سرعت جذب می‌شوند.

سرم مو برای موهای خشک

موهایی که بیش از حد خشک باشند نیازمند تغذیه و مراقبت بیشتری هستند. خبر خوب اینکه اکنون سرم‌هایی وجود دارند که در طول شب مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنگامی‌که شما در خواب زیبای خود به سر می‌برید موهای شما را احیا می‌کنند.

مطمئن باشید که این سرم‌ها بر پایه کرم هستند و پایه روغنی ندارند و به جای سنگین کردن موهای‌تان، آن‌ها را آبرسانی می‌کند. اگر موهای خشک خود را مرطوب کرده و به سرم‌های شبانه آغشته کنید، صبح با موهای درخشان و تغذیه‌ شده از خواب بیدار خواهید شد.

سرم مو فر

موهای فر به‌خودی ‌خود تمایل دارند که هرچه بیشتر وز و غیرقابل کنترل شوند. بهترین سرم‌ها برای موهای موج‌دار و فر، سرم‌های دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی بالا هستند. حتما صدها بار شنیده‌اید که سرم‌ها می‌توانند تأثیر شگرفی روی موهای پژمرده و بی‌جان داشته باشند.

موهای فر به کمی توجه بیشتر نیاز دارند. بنابراین، برای حفظ حالت فنری‌ مانند و براق موهای فر و احیای آنها سرم‌هایی حاوی روغن‌های آبرسان مانند جوجوبا، آرگان، بادام شیرین و مارولا را انتخاب کنید.

سرم مو برای موهای رنگ‌شده

اگر موهایی دارید که رنگ شده‌اند یا در معرض مواد شیمیایی بوده‌اند، سرم‌های موی مناسبی برای موهای شما وجود دارند که سبک وزن و بر پایه کرم (و نه روغن) هستند.

این سرم‌ها در کنار سیلیکون حاوی موادی مانند روغن جوجوبا (Jojoba oil)، روغن آرگان (Argan oil) و روغن نارگیل (Coconut oil) به همراه عصاره چای سبز است. این سرم‌ها برای افرادی که دارای موهای رنگ‌ شده هستند یا موهایی که در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته‌اند کاملا مناسب هستند.

نحوه استفاده از سرم مو

هدف استفاده از انواع سرم‌ مو

هدف اصلی استفاده از انواع سرم مو این است که طره موهای شما درخشان‌تر، بدون گره و سالم‌تر باشد. سرم می‌تواند نور را جذب‌کرده یا انعکاس‌ دهد. مصرف سرم موجب می‌شود موهای شما براق‌تر به نظر برسند و در عین حال لایه‌ای روی مو می‌نشاند که آن را از آلاینده‌ها، گرد و غبار و اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.

بیشتر افراد از سرم برای احیای موهای آسیب‌دیده و شکننده استفاده می‌کنند. سرم درخشش موهای خشک و پژمرده را حفظ می‌کند و مانع از درهم پیچیده شدن موها می‌شود.

بسیاری از ما سرم‌های مو را به عنوان یک محصول جادویی می‌بینیم که مثل یک اکسیر فوری برای طره‌های موی ما کار می‌کند. با این حال، باید بدانیم سرم‌ها برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دو نوع متمایز دارند. برای مثال، سرم روزانه ما روی موهای مرطوب یا موهایی که با حوله رطوبت‌گیری شده‌اند بهترین اثر را دارد. از سوی دیگر، اگر از سرم به قصد حالت دادن موها استفاده می‌کنید، باید آن را روی موی خشک استفاده کنید.

در ادامه، انواع مختلف سرم مو و مراحل استفاده از آن‌ها را به شما ارائه می‌دهیم تا بهترین اثردهی را داشته باشند.

همیشه موهای خود را پیش از استفاده از سرم بشویید.

یک قاعده سرانگشتی می‌گوید «سرم را فقط روی موهای شامپو زده استفاده کنید.»

استفاده از سرم بر روی موهای نشسته فقط باعث می‌شود وزن تار موها افزایش بیابد و موهای شما نازک‌تر و چرب‌تر به نظر برسد، گرد و غبار بیشتری را جذب و حتی شوره ایجاد کنند. این را بدانید که سرم مو فقط یک محصول حالت‌دهنده مو نیست بلکه یک ماده احیاکننده است که مواد مغذی موهای شما را فراهم می‌کند. با این همه، این اتفاق زمانی می‌افتد که سرم به ساقه و ریشه موها برسد. موهای نشسته جلوی این اتفاق را می‌گیرند.

از مقادیر زیاد سرم مو استفاده نکنید.

سرم‌ها در درجه اول ترکیبی از آب، روغن‌های ضروری و مواد احیاکننده شیمیایی هستند. استفاده بیش از حد از این مواد، موهای شما را چرب و به شکل غیرضروری سنگین می‌کند که می‌تواند از حجم موهای شما بکاهد. برای موهای با بلندی متوسط، یک تا دو قطره سرم و برای موهای بلندتر، سه تا چهار قطره سرم استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرم برای موهای مرطوب

مقدار یک قطره سرم را روی کف دست خود بریزید. حال، سرم را به آرامی روی کف دست خود پخش کنید و روی قسمت‌های فرق مو و انتهای مو بمالید و ماساژ دهید. کارشناسان بر این باورند که سرم روی موهای مرطوب کارکرد بهتری دارد. البته به یاد داشته باشید نباید قطره‌های آب از ساقه موها بچکد بلکه وجود کمی نم روی موها کافی است.

موهای خود را به طرف جلو بیاندازید و آنها را در جهت عمودی از نوک ساقه‌ها به سمت ریشه‌ها به سرم آغشته کنید. فراموش نکنید برای جلوگیری از ایجاد موخوره، نوک ساقه موها را کاملا با سرم ماساژ دهید. حالا موها را به عقب برگردانید. دو یا سه قطره دیگر از سرم مو را روی کف دست خود بزنید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. بگذارید سرم به مدت یک دقیقه جذب موها و پوست سر شود و سپس در صورت تمایل موهای‌تان را خشک کنید یا حالت دهید.

سرم به عنوان یک محافظ گرما عمل می‌کند و از در هم پیچیده شدن موها، که اغلب در موهای خیس اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند و به شما اجازه می‌دهد موهای خود را بهتر حالت دهید. همچنین به یاد داشته باشید زمانی که سرم را روی موهای مرطوب استفاده می‌کنید، خشک کردن موها با سشوار ضروری است؛ زیرا سرم روی پوست سر خیس موجب چسبیدن گرد و غبار به کف سر می‌شود که به هیچ‌وجه مطلوب نیست.

نحوه استفاده از سرم روی موهای خشک

بسیاری از متخصصان مو توصیه می‌کنند که از سرم برای حالت‌دهی موهای‌تان استفاده کنید؛ چراکه سرم مو از موس، که باعث خشک شدن موها و تضعیف آنها می‌شود، گزینه سالم‌تری است. سه تا چهار قطره سرم را با کف دست خود بردارید. حالا ابتدا سرم را به پشت موهای خود بمالید و سپس به قسمت جلویی و وسط مو بزنید تا سرم بیش از حد، حالت موهای شما را خراب نکند.

اگر بعد از استفاده احساس کردید که هنوز موهای شما پژمرده و بی‌جان است، یک یا دو قطره سرم دیگر بزنید و آن را در طرفین و جلوی موهای خود بمالید. موهای شما درخشان‌تر و سالم‌تر به نظر خواهد رسید. بسیار مراقب باشید که بیش از اندازه از سرم استفاده نکنید؛ زیرا این امر می‌تواند موجب شود تا موهای‌تان به جای باشکوه و پرجلوه بودن، شل و خمیده به نظر برسند.

اهمیت انتخاب محصول مناسب و با کیفیت برای موهای شما

زمانی که نوبت به انتخاب سرم مناسب می‌رسد، ممکن است لازم باشد قبل از یافتن سرم بی‌نقص برای موهای خود، کمی آزمون و خطا کنید. برای انتخاب سرم مناسب برای نوع موهای‌تان دستورالعمل‌های گفته‌شده در مورد ترکیبات سرم‌ها را در نظر داشته باشید. برای گرفتن نتایج مطلوب برای موهای‌تان، همیشه برندهای خوب را انتخاب کنید حتی اگر کمی گران‌تر از بقیه باشند.

وقتی دریافتید کدام سرم برای موهای شما مناسب است، روی محصولات مکمل نگهداری مو مثل شامپو و ماسک مو نیز سرمایه‌گذاری کنید تا به روال روزانه‌ای از مراقبت موها برسید و در نتیجه بهترین اثر را روی موهای‌تان شاهد باشید.

شما چه تجربه‌ای از استفاده سرم مو دارید؟ تجربیات خود را در این باره با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

3.5/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها