9 مورد از خواص سیر برای سلامت بدن + هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

شما به‌سختی می‌توانید غذایی را پیدا کنید که از سیر در تهیه آن استفاده نشده باشد. این حبه‌های کوچک نه‌تنها طعم بی‌نظیری به غذاها می‌بخشند بلکه خواص بی‌شماری برای سلامت بدن دارند. ازجمله خواص سیر می‌توان به بهبود سلامت قلب، کاهش سطح کلسترول و کمک به پیشگیری از ایجاد لخته خون اشاره کرد. ما در این مقاله درباره ارزش غذایی سیر، خواص و عوارض جانبی آن صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

8 مورد از خواص سیر برای سلامت بدن + هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

سیر چیست؟

سیر یکی از گیاهانی است که در خانواده پیاز قرار می‌گیرد. از این ماده غذایی بیشتر برای درمان بیماری‌های مرتبط با سیستم‌های قلبی و خونی استفاده می‌شود.

سیر حاوی ترکیبات شیمیایی گیاهی گوناگونی مانند آلیسین و ارگانوسولفورها است که بیشتر خواص آن مربوط به این ترکیبات می‌شود. آلیسن طعم و بوی خاصی به سیر می‌بخشد و می‌تواند به کاهش التهاب و مهار رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال های آزاد ذرات ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند و باعث بروز انواع مختلفی از بیماری‌ها شوند.

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه چندساله همان سیر خام است که با گذشت زمان و تحت تأثیر گرما و رطوبت تغییر پیدا می‌کند. درنتیجه این امر، نه‌تنها رنگ سیر بلکه طعم و بافت آن نیز دستخوش تغییر می‌شود. سیر سیاه طعمی ترش و شیرین دارد و فاقد بوی تند است. این نوع سیر به‌عنوان یک ماده غذایی مفید و پرکاربرد شناخه می‌شود و فواید بسیاری دارد؛ ازجمله خواص آنتی‌آکسیدانی، ضدالتهابی، ضدسرطان، ضدچاقی، ضددیابت و ضدحساسیت. علاوه‌بر این، سیر سیاه در بهبود سلامت قلب و کبد نیز مؤثر است.

نکته: طبق آخرین تحقیقات انجام‌شده، سیر خام خواص بیشتری نسبت به سیر سیاه دارد.

سیر سیاه کهنه همان سیر خام است که با گذشت زمان و تحت تأثیر گرما و رطوبت تغییر پیدا می‌کند.

ارزش غذایی سیر

انرژی موجود در یک حبه سیر خام برابر 13.41 کیلوکالری و میزان کلسترول موجود در آن صفر است. جدول زیر ارزش غذایی یک حبه سیر خام را نشان می‌دهد:

ارزش غذایی
مقدار موجود در یک حبه سیر خام
چربی
0.04 گرم
قند
0.09 گرم
پروتئین
0.57 گرم
کربوهیدرات
2.98 گرم
فیبر
0.19 گرم

 

علاوه‌بر موارد ذکرشده، سیر حاوی مواد معدنی ضروری مانند آهن، روی، مس، منگنز، فسفر، فولات و ویتامین K است.

مواد معدنی
مقدار موجود در یک حبه سیر خام
ویتامین C
2.81 میلی‌گرم
ویتامین B6
0.11 میلی‌گرم
فسفر
13.77 میلی‌گرم
منیزیم
2.25 میلی‌گرم
سدیم
1.53 میلی‌گرم
پتاسیم
36.09 میلی‌گرم
کلسیم
16.29 میلی‌گرم

 

خواص سیر خام برای سلامت بدن

براساس تحقیقات انجام‌شده، مصرف سیر رابطه مستقیمی با بهبود سلامت انسان دارد. به گفته برخی از محققان، سیر خام ممکن است خواص بیشتری نسبت به سیر پخته باشد؛ اما به‌طور کلی قرص‌های مکمل حاوی سیر بیشترین تأثیر را بر سلامت انسان می‌گذارند. ازجمله فواید این ماده غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) بهبود سلامت قلب

مصرف روزانه سیر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. علاوه‌بر این، سیر در بهبود سلامت عروق و کاهش فشار خون نقش دارد. گوگرد موجود در سیر توسط گلبول‌های قرمز به گاز سولفید هیدروژن تبدیل می‌شود که این امر در گشادشدن رگ‌های خونی و درنتیجه تنظیم فشار خون مؤثر است.

2) پاکسازی پوست

خواص ضدباکتریایی سیر به‌همراه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن باعث از بین رفتن باکتری‌های عامل آکنه و پاکسازی پوست می‌شوند. نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده موضعی از سیر خام روی پوست برای از بین بردن جوش‌های پوستی مفید است. البته باید توجه داشت که سیر خام می‌تواند موجب سوزش پوست شود؛ بنابراین بهتر است پیش از استفاده از سیر روی پوست با متخصص مشورت کنید.

3) کاهش سطح کلسترول

در بعضی موارد، سیر می‌تواند سبب کاهش تولید کلسترول در کبد شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف قرص‌های مکمل حاوی سیر در کاهش کلسترول کل و کلسترول بد (LDL)، دو عامل خطرساز برای سلامت قلب، مؤثر است. البته تحقیقات در این زمینه محدود هستند و نیاز به بررسی بیشتری دارند.

4) کاهش خطر ابتلا به عفونت

هزاران سال است که انسان از سیر برای درمان عفونت استفاده می‌کند. سیر به‌دلیل خواص ضدویروسی، ضدقارچی و ضدباکتریایی می‌تواند در درمان عفونت مؤثر باشد و خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. برای این منظور می‌توان از قرص‌های مکمل و یا کرم‌های موضعی حاوی سیر استفاده کرد.

سیر به‌دلیل خواص ضدویروسی، ضدقارچی و ضدباکتریایی می‌تواند در درمان عفونت مؤثر باشد.

5) کاهش احتمال لخته شدن خون

یکی دیگر از خواص سیر توانایی آن در کاهش چسبندگی پلاکت‌ها و جلوگیری از لخته‌شدن خون است. این ویژگی سیر به محافظت از بدن در برابر عوارض ناشی از تصلب شرایین بسیار کمک‌ می‌کند. تصلب شرایین هنگامی اتفاق می‌افتد که چربی و کلسیم در دیواره سرخرگ‌ها رسوب کرده و منجر به گرفتگی و باریک‌شدن آن‌ها می‌شود. این وضعیت با افزایش خطر لخته‌شدن خون، می‌تواند احتمال بروز حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

نکته: البته باید توجه داشت که مصرف سیر به‌تنهایی نمی‌تواند از بروز تصلب شرایین جلوگیری کند. برای حفظ سلامتی قلب، داشتن یک برنامه سالم غذایی، ورزش، مدیریت وزن و اجتناب از مصرف سیگار الزامی است.

6) پیشگیری از سرطان

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که سیر در کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها مؤثر است. برای مثال مصرف این ماده غذایی می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ شود. همچنین مطالعاتی دیگر نشان دادند که مصرف سیر برای 5 بار یا بیشتر در طول هفته، خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

7) اثر آنتی اکسیدانی

مواد مغذی و ترکیبات گیاهی موجود در سیر با فعالیت آنتی‌اکسیدانی خود به بهبود سلامت عروق و کاهش التهاب کمک می‌کنند. علاوه‌بر این، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌توانند در کاهش رادیکال‌های آزاد آسیب‌زا که منجر به بروز بیماری‌هایی مانند سرطان شوند، مؤثر باشند.

8) درمان سرماخوردگی

نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات انجام‌شده روی خواص سیر حاکی از تأثیر آن در درمان سرماخوردگی است. مصرف منظم سیر تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی در بزرگ‌سالان را کاهش ‌می‌دهد؛ اما تأثیری بر طول دوره بیماری ندارد. علاوه‌بر این، برخی محققان اعتقاد دارند که تأثیر سیر خام بیشتر از سیر پخته است. درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که سیر چه به‌صورت خام و چه به‌شکل پخته فواید یکسانی دارد.

9) بهبود عملکرد روده

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های ساکن روده هستند که به سلامت آن کمک می‌کنند. به ترکیباتی که این باکتری‌ها از آن‌ها تغذیه می‌کنند، پری‌بیوتیک می‌گویند. ازجمله این ترکیبات می‌توان به سیر اشاره کرد.
با این وجود، سیر با دستگاه گوارش همه افراد سازگار نیست؛ چراکه سرشار از ماده‌ای به‌نام فروکتان است که می‌تواند منجر به بروز علائم گوارشی مانند گاز و نفخ در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می‌شود.

خواص سیر برای مردان

آلیسین موجود در سیر سبب افزایش گردش خون در بدن و درنتیجه افزایش قدرت بدنی و میل جنسی در مردان می‌شود. علاوه‌بر این، مصرف سیر عملکرد بیضه‌ها را بهبود می‌بخشد. سلنیوم (یک ماده معدنی) موجود در این ماده غذایی به تولید اسپرم‌ها کمک کرده و بنابراین سبب بهبود قدرت باروری در مردان می‌شود. همچنین نتایج مطالعه‌ای نشان داد که مصرف منظم سیر باعث افزایش ترشح هورمون تستوسترون (هورمون اصلی مردانه) در بدن می‌شود.

خواص سیر و عسل

سیر و عسل هر دو حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها از سیستم ایمنی بدن محافظت کرده و از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. سیر و عسل تازه خاصیت ضدباکتریایی دارند، می‌توانند رشد باکتری‌ها را متوقف کرده و برخی عفونت‌های باکتریایی را مهار ‌کنند.

سیر و عسل تازه خاصیت ضدباکتریایی دارند، می‌توانند رشد باکتری‌ها را متوقف کرده و برخی عفونت‌های باکتریایی را مهار ‌کنند.

عوارض جانبی مصرف سیر

سیر نیز مانند تمامی خوراکی‌ها علاوه‌بر فواید بسیار، ممکن است مضرات و عوارض جانبی هم داشته باشد. مصرف سیر به‌شکل خوراکی، بی‌خطر است. با این وجود، از معدود مشکلاتی که بعد از مصرف سیر ایجاد می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوی بد دهان
  • سوزش سر دل
  • دفع گاز
  • اسهال

این عوارض اغلب در سیر خام شدیدتر هستند. سیر همچنین ممکن است خطر خون‌ریزی را افزایش دهد و در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود. از آنجایی‌که این ماده غذایی می‌تواند احتمال لخته‌شدن خون را کاهش دهد، باید 7 تا 10 روز قبل از هر نوع جراحی از مصرف آن خودداری کرد.

استفاده از سیر خام به‌شکل موضعی روی پوست می‌تواند کاملاً بی‌خطر باشد؛ اما در مواردی نیز ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک مانند سوختگی و تحریک شدید پوست شود.

تداخلات دارویی سیر

مصرف سیر ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد که در این صورت پیش از مصرف آن حتماً باید با پزشک مشورت کرد. به‌عنوان مثال، اگر از داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین یا هپارین استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیر نخورید. چراکه این داروها خون را رقیق می‌کنند و مصرف هم‌زمان سیر ممکن است اثر رقیق‌کنندگی آن‌ها را تشدید کند. علاوه‌بر این، مصرف سیر میزان تأثیرگذاری برخی از داروهای مرتبط با ایدز را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

فواید سیر فراتر از طعم شگفت‌انگیز آن است. بیشتر خواص سیر برای سلامتی به آلیسین و ارگانوسولفورها موجود در آن مربوط می‌شود. ازجمله این خواص می‌توان به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، کاهش فشار خون و کلسترول بد اشاره کرد. با این وجود، به‌دلیل اثر رقیق‌کنندگی خون، توصیه می‌شود از حدود 7 روز پیش از عمل جراحی از مصرف سیر خودداری کنید.

تجربه شما

آیا تا به حال سیر را به‌دلیل خواص آن در رژیم غذایی خود گنجانده‌اید؟ آیا تجربه استفاده دارویی از این ماده غذایی را داشته‌اید؟ شما به چه روش‌هایی از آن استفاده می‌کنید؟ اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید آن را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها