اطلاعات لازم برای عمل بوتاکس و مراقبت‌های قبل و بعد تزریق سم بوتولینوم

اگر قصد تزریق سم بوتولینوم (انجام پروسه معروف به بوتاکس) را برای کاهش اثرات چین و چروک یا خط اخم روی صورت‌تان را دارید، ابتدا این مقاله را بخوانید. اطلاعاتی که پیش از انجام این عمل نیاز دارید، در این مقاله گردآوری شده است.

آیا هنگام تماشای خود در آینه متوجه خطوط اخم عمیقی شده‌اید که در صورت‌تان وجود دارد؟ این خطوط برای بسیاری از افراد آزاردهنده است. برای کاهش این خطوط، بسیاری افراد درمان با سم بوتولینوم را انتخاب می‌کنند. بوتاکس نام تجاری سم تولیدشده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است.

تزریق سم بوتولینوم برای چروک صورت

اینکه مراجعان می‌توانند بلافاصله پس از انجام این عمل به اکثر فعالیت‌های روزانه خود بازگردند و اثر سو بوتولینوم را بعد از چند روز مشاهده کنند، برای آن‌ها خوشایند است. یک متخصص پوست می‌تواند این نوع درمان را طی یک ویزیت انجام دهد. اثرات این روش درمانی سه تا چهار ماه و گاهی بیشتر باقی می‌ماند.

متخصصان پوست از سم بوتولینوم برای کاهش علائم پیری و نیز درمان تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز) استفاده می‌کنند.

درمان با سم بوتولینوم

درمان با سم بوتولینوم توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان مشکلات پوستی زیر تأیید شده است:

  • خطوط اخم بین ابروها
  • خطوط پنجه‌کلاغی: با گذشت زمان و بالا رفتن سن، پوست دچار تغییرات تدریجی می‌شود. برخی قسمت‌های صورت از جمله مناطق اطراف چشم‌ها، از دیگر نواحی حساس‌ترند. خطوط پنجه‌کلاغی نوعی چین و چروک شایع هستند که در گوشه چشم به علت انقباض‌های دائم عضلات کوچک صورت ایجاد می‌شوند.
  • تعریق بیش از حد زیر بغل: هنگامی که درمان‌های دیگر به خوبی اثر نمی‌کنند، تزریق بوتولینوم زیر بغل می‌تواند برای درمان تعریق اثر گذار باشد. عرق کردن پاسخ طبیعی بدن است که در شرایطی مانند گرمای هوا، فعالیت بدنی، استرس و احساس عصبانیت یا ترس رخ می‌دهد. با وجود این، در برخی موارد، تعریق، بیشتر از حد معمول رخ می‌دهد و علت ظاهری مشخصی ندارد. در واقع، علت اصلی آن به نوع هایپرهیدروزی بستگی دارد که فرد به آن مبتلا است.

هشدارها و موارد احتیاط در مورد سم بوتولینوم توکسین

خرید بوتولینوم توکسین (سم بوتولینوم) به‌صورت آنلاین سلامتی شما را تهدید می‌کند. خرید این محصول نیاز به مجوز پزشکی دارد. اگر بتوانید این محصول را بدون داشتن مجوز پزشکی خریداری کنید، مطمئن باشید محصولی که دریافت می‌کنید به میزان قابل توجهی با آنچه متخصص پوست استفاده می‌کند، متفاوت است.

انجام این تزریق بدون مجوز پزشکی می‌تواند عوارض و عواقب زیادی از جمله فلج عضلانی درازمدت، فلج بل و آسیب دائمی چشم داشته باشد. تزریق سم بوتولینوم در محیط غیرپزشکی نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برای محافظت از سلامتی خود هرگز تزریق سم بوتولینوم را در مکان‌های زیر انجام ندهید:

  • حمام‌های آب گرم و اسپا
  • مهمانی‌ها
  • سالن‌های زیبایی
  • منزل

طی روند عمل تزریق بوتولینوم چه اتفاقی می‌افتد؟

طبق تحقیقات انجام شده، متخصص پوست مقدار بسیار بسیار کمی از سم بوتولینوم تصفیه‌شده را تزریق می‌کند. در حقیقت، او هنگام درمان خطوط و چین و چروک‌های پوستی، سم بوتولینوم را به عضلات مورد نظر صورت یا گردن تزریق می‌کند. این کار به‌طور موقت ماهیچه‌های هدف را از کار انداخته و شل می‌کند. با عدم انقباض این عضلات، خطوط و چین و چروک آن ناحیه کاهش می‌یابند.

اثرگذاری کامل معمولاً سه تا هفت روز طول می‌کشد اما گاهی تا دو هفته نیز ممکن است به طول انجامد. همچنین اثر آن بین سه تا چهار ماه یا اندکی بیشتر روی پوست باقی می‌ماند.

لازم است حداقل یک هفته قبل از استفاده از این نوع درمان از مصرف الکل خودداری کنید. همچنین مصرف آسپیرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، دو هفته قبل از درمان باید (با اجازه پزشک) متوقف شود تا خطر کبودی کاهش یابد.

هنگامی‌که از این روش برای درمان تعریق بیش از حد استفاده می‌شود، متخصص پوست به‌طور مستقیم تزریق را در زیر بغل فرد انجام می‌دهد. یک دوره درمان می‌تواند تا 6 ماه کاهش تعریق را به همراه داشته باشد.

چه کسانی نباید از بوتاکس استفاده کنند؟

  1. خانم‌های باردار
  2. مادران شیرده
  3. افراد مبتلا به بیماری‌های مغز و اعصاب (نورولوژیک)
  4. در صورت آلرژی به آلبومین یا بخشی از ماده نگه‌دارنده

تزریق بوتولینوم برای همه نوع چروکی مناسب و اثرگذار نیست. توصیه می‌شود پیش از درمان حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتولینوم توکسین

سوالات رایج در مورد تزریق سم بوتولینوم

در ادامه به پنج پرسش پرتکرار در مورد این عمل پاسخ می‌دهیم.

  • آیا پس از درمان، صورت فاقد حالت خواهد شد؟

متخصصان پوست تمایل دارند تا بیماران‌شان ظاهری طبیعی داشته باشند؛ بنابراین برای آرام و شل کردن عضله مورد نظر، تنها مقدار بسیار کمی سم بوتولینوم تزریق می‌کنند که این میزان، در صورت تزریق درست و حرفه‌ای، بر عضلات دیگر اثری نمی‌گذارد. این کار به شما اجازه می‌دهد حالت طبیعی چهره خود را تا حدود زیادی حفظ کنید.

  • آیا شما در محل تزریق حس خود را از دست خواهید داد؟

خیر. این درمان در صورت انجام توسط متخصص مجرب، بر توانایی حسی فرد اثری نمی‌گذارد.

  • چه زمانی برای نوبت‌های بعدی درمان مناسب و ایمن است؟

هنگامی‌ که علایم تعریق شدید یا چروک‌ها بازگشتند، می‌توانید مجدداً از روش درمان تزریق بوتولینوم استفاده کنید. با تکرار درمان برای خطوط و چروک‌ها، عضله چون بدون حس می‌شود، نازک شده و این امر به ماندگاری طولانی‌تر درمان منجر می‌شود. البته همین مسئله تعداد دفعاتی که می‌توانید برای آن ناحیه از این عمل استفاده کنید را نیز محدود می‌کند.

  • آیا به دوره استراحت پس از عمل نیاز دارم؟

اکثر افراد بلافاصله پس از این عمل، به فعالیت روزانه خود باز می‌گردند. اندکی پس از ترک مطب پزشک، می‌توانید از وسایل آرایشی نیز استفاده کنید.

  • پس از این تزریق چه باید کرد؟

برای جلوگیری از انتشار مواد تزریقی به نواحی دیگر و مراقبت‌های بعد از تزریق، ضروری است که در چند مورد احتیاط کنید:

  1. خودداری از مالش و ماساژ دادن نواحی‌ای که سم بوتولینوم به آن‌ها تزریق شده است.
  2. اگر از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید مراقب باشید محل تزریق را فشار یا ماساژ ندهید.
  3. تا دو ساعت از انجام فعالیت‌های بدنی شدید از جمله بلند کردن اجسام، ورزش کردن یا هر فعالیت دیگری که ضربان قلب را افزایش می‌دهد خودداری کنید.

عوارض جانبی احتمالی چیست؟

اگر پس از تزریق بوتولینوم، دچار عوارض جانبی شدید، نگران نباشید؛ چراکه این عوارض موقتی و خفیف خواهند بود. این خودِ تزریق است که عوارض را ایجاد می‌کند و نه سم بوتولینوم. مثلاً اگر فرد دچار کبودی شود، این وضعیت معمولاً پس از یک هفته از بین خواهد رفت.

همچنین استفاده از کرم ضد کبودی که حاوی عصاره‌های گیاهانی چون آرنیکا، رزماری، آلوئه‌ورا و بابونه باشد، می‌تواند به رفع سریع کبودی، التهاب و قرمزی ناشی از جراحات، لیزر، لیپوساکشن، تزریق بوتاکس، ژل و چربی، کمک کند.

گاهی‌اوقات افراد پس از تزریق بوتولینوم، موارد زیر را تجربه کرده‌اند:

  • ورم
  • قرمزی
  • درد
  • کبودی
  • سردرد خفیف (غیرمعمول است)
  • ضعف در عضلات مجاور که موقتاً باعث افتادگی ابرو یا پلک می‌شود (نادر است)
  • نشانه‌ها و علائم بوتولیسم، شامل مشکل در تنفس، بلع یا سخن گفتن (بسیار نادر است)

میزان ایمن بودن این روش چقدر است؟

بیش از دو دهه قبل، یک متخصص پوست و همسرش که یک متخصص چشم بود، شروع به استفاده از این نوع درمان برای از بین بردن و کاهش علائم پیری کردند. امروزه پزشکان متخصص، سالانه برای میلیون‌ها بیمار از این روش درمانی استفاده می‌کنند.

هنگامی‌که از این درمان برای کاهش علائم و نشانه‌های پیری یا تعریق شدید استفاده می‌شود، هیچ عارضه جانبی جدی مانند مشکلات تنفسی و بلع تاکنون مشاهده نشده است.

متخصصان پوست، ایمنی شما را در اولویت اول خود قرار می‌دهند. متخصصان پوست برتر، دائماً به تحقیقات خود در زمینه استفاده از درمان تزریق بوتولینوم ادامه می‌دهند و میلیون‌ها بیمار و مراجع از این درمان رضایت دارند. این روش برای افراد با همه نوع رنگ پوست و انواع مختلف پوست قابل استفاده است. در صورتی‌که به این نوع درمان علاقه‌مند هستید با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

تزریق سم بوتولینوم توسط پزشک

اطاعات حیاتی که باید به متخصص پوست بدهید

اگر تصمیم به استفاده از شیوه درمانی با استفاده از تزریق سم بوتولینوم دارید، حتماً اطلاعات زیر را در اختیار پزشک‌تان قرار دهید:

  • همه داروهایی که مصرف می‌کنید: متخصص پوست باید از همه داروهای ضددرد، رقیق‌کننده خون و سایر داروهایی که مصرف می‌کنید از جمله داروهایی که بدون نسخه خریداری می‌کنید، مانند آسپیرین، مطلع شود.
  • تمام داروهای گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی که مصرف می‌کنید: حتی اگر مدتی است که مصرف این داروها را کنار گذاشته‌اید، حتماً به آن‌ها اشاره کنید و پزشک متخصص را از مصرف این داروها (حتی در زمان گذشته)، آگاه کنید.
  • اگر باردار هستید یا برنامه‌ای برای باردار شدن دارید: این مورد به‌طور قطعی ثابت نشده است اما امکان اثرگذاری این سم بر جنین وجود دارد؛ حتی اگر مقدار سم تزریقی بسیار کم باشد.
  • تمام جراحی‌ها و درمان‌های زیبایی که تا به حال داشته‌اید: در حالی‌که برخی بیماران از گفتن این موارد خجالت می‌کشند، به خاطر داشته باشید اطلاعاتی که با پزشک به اشتراک می‌گذارید ممکن است در نتایج درمان تأثیرگذار باشد. چیزی را حذف نکنید حتی اگر به نظر بی‌اهمیت باشد.

تجربه شما

اگر شما هم تجربه تزریق بوتولینوم و اصطلاحاً انجام بوتاکس را دارید، برای ما و خوانندگان دیگر از نکات و مواردی بنویسید که باید در نظر گرفته شوند. اگر احیاناً با این تزریق دچار مشکل شده‌اید، علت آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.

Demu

3.4/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها