تمام آنچه باید درباره انواع سرم پوست بدانید

یکی از محصولات مراقبت از پوست، سرم پوست است که نسبت به مرطوب‌کننده‌ها اثرگذاری بیشتری روی پوست دارد. سرم های پوست مایعات سبک با جذب سریع هستند که به عنوان جایگزین یا به همراه کرم و لوسیون استفاده می‌شوند. سرم‌ها در مدت زمان کمتری مشکلات پوستی را برطرف و به سلامت و جوانسازی پوست کمک می‌کنند. کاربردهای مختلف سرم های پوستی عبارت‌اند از: ضد پیری و ضد چروک، رفع آکنه و جوش، آب‌رسانی و مرطوب‌کنندگی، روشن‌کنندگی، لایه‌برداری، جوان‌سازی و برخی موارد دیگر. در ادامه درباره مزایای انواع سرم پوست و سرم مناسب برای هر نوع پوست توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

استفاده از سرم پوست

سرم پوست چیست؟

سرم یک محصول مراقبت از پوست است که شما می‌توانید پس از تمیز کردن پوست و قبل از مرطوب کردن آن، به منظور رساندن مستقیم مواد قدرتمند به پوست از آن استفاده کنید. سرم به طور اختصاصی برای این هدف مناسب است؛ زیرا از مولکول‌های کوچک‌تری تشکیل شده است که با نفوذ به عمق پوست، غلظت بسیار زیادی از مواد فعال را وارد پوست می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود سرم‌ها محصولاتی عالی برای رفع نگرانی‌های خاص مراقبت از پوست مانند چین و چروک باشند.

تفاوت سرم پوست با کرم یا لوسیون چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت بین سرم و کرم یا لوسیون مربوط به ترکیباتی است که در فرمولاسیون سرم وجود ندارد. در فرمولاسیون سرم‌ها مواد مرطوب‌کننده پوشاننده یا ضد نفوذ مانند وازلین و روغن معدنی که از تبخیر آب جلوگیری می‌کند، وجود ندارد. همچنین سرم‌های پوست حاوی مقادیر کمتری مواد روان‌کننده و قوام‌دهنده مانند روغن مغزها یا دانه‌ها هستند. بیشتر سرم‌ها بر پایه آب هستند و به طور کلی چربی ندارند.

چرا سرم‌‌ بهترین انتخاب متخصصان مراقبت از پوست است؟

یک شیمیدان آرایشی می‌گوید: «نقطه قوت سرم‌ها این است که بیشتر مایعات و ترکیبات اضافی از آن‌ها حذف شده‌اند؛ بنابراین آنچه باقی می‌ماند، غلظت زیاد مواد مؤثره است.» سرم‌های پوست حاوی قوی‌ترین دُز ترکیبات ضد پیری، آنتی‌اکسیدان‌ها، پپتیدها و روشن‌کننده‌های پوست هستند که می‌توانید در محصولات بدون نسخه مشاهده کنید.

چه کسانی می‌توانند از سرم پوست استفاده کنند؟

دکتر جسیکا وو (Jessica Wu)، از پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد، متخصص پوست و نویسنده کتاب «صورت خود را تغذیه کنید: پوستی جوان‌تر، صاف‌تر و بدنی زیبا در 28 روز خوشمزه»، به بسیاری از بیماران خود استفاده از سرم پوست را توصیه می‌کند. او می‌گوید: «سرم‌ برای افرادی که پوست چرب دارند یا کسانی که احساس سبکی را در محصولات مراقبت از پوست ترجیح می‌دهند، بسیار مناسب است. سرم‌ها فاقد چربی هستند و حس چسبناکی روی پوست به جای نمی‌گذارند.»

با این حال، سرم‌ها برای همه افراد مناسب نیستند. دکتر جسیکا وو معتقد است که بافت مایع یا ژل‌مانند سرم ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن پوستی مثل اگزما یا روزاسه که تضعیف‌کننده سد پوستی هستند، گزینه مناسبی نباشد. در این افراد ممکن است سرم خیلی سریع به پوست نفوذ کند و باعث تحریک پوست شود. روزاسه نوعی بیماری مزمن پوستی است که باعث قرمزی و مشخص شدن عروق خونی زیر پوست صورت می‌شود. همچنین ممکن است جوش‌های چرکی کوچک قرمز رنگ نیز روی پوست ایجاد کند.

بهترین سرم پوست

برخی افراد ممکن است به آب‌رسانی نیاز داشته باشند که کرم روز یا شب غنی آن را فراهم می‌کند. اگر پوستی سال‌خورده یا خشک دارید، نمی‌توانید فقط از سرم برای برطرف کردن مشکل پوست خود استفاده کنید. در عوض، سرم پوست به عنوان یک محصول مراقبتی مضاعف برای افزودن به روتین مراقبت پوستی برای استفاده زیر مرطوب‌کننده توصیه می‌شود.

سرم‌ها فواید زیادی دارند؛ از صاف کردن خطوط ریز تا کاهش لکه‌های پیری که در فرمولاسیون سایر محصولات این ویژگی وجود ندارد.

انواع سرم‌های پوست

این سرم‌های قوی برخی از رایج‌ترین سرم‌های موجود در بازار هستند:

  • سرم‌های ضد پیری (ترکیبات فعال: رتینول، کافئین، چای سبز، پروتئوگلیکان‌ها [Proteoglycan] و اسید هیالورونیک )
  • سرم‌های آنتی‌اکسیدان (ترکیبات فعال: ویتامین‌های A، C و E، رزوراترول (Resveratrol)، نیاسینامید ، ملاتونین و L- اسکوربیک اسید)
  • سرم‌های آبرسان (ترکیبات فعال: هیالورونیک اسید، پپتیدها و لومینسین [Luminsin])
  • سرم‌های تصحیح‌کننده رنگ (ترکیبات فعال: فیتیک اسید [Phytic Acid]، ویتامین C، آربوتین، کوجیک اسید، آزلائیک اسید، L-اسکوربیک اسید و گلیکولیک اسید)
  • سرم‌های ضد آکنه (ترکیبات فعال: آزلائیک اسید، نیاسینامید، ویتامین آ، سالیسیلیک‌اسید، روغن درخت چای)

سرم ویتامین سی به دلیل خواص پرشمار ویتامین C می‌تواند در چند دسته از انواع سرم‌های پوست قرار گیرد.

آیا سرم برای پوست شما مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید پوست خود و ترکیبات مناسب برای آن را بشناسید.

اگر پوستتان مستعد آکنه است، به دنبال ترکیبات زیر باشید:

  • ویتامین C: تولید کلاژن را افزایش می‌دهد، روند ترمیم پوست را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.
  • رتینول: یک آنتی‌اکسیدان است و التهاب را کاهش می‌دهد.
  • روی (zinc): باعث تسکین تحریک پوست و تنظیم تولید چربی پوست می‌شود.
  • سالیسیلیک اسید: باعث بازشدن منافذ بسته پوست می‌شود.
  • آزلائیک اسید: دارای ویژگی ضد باکتری و تنظیم ترشح چربی است و نیز در سرم ضد جوش در رفع تغییر رنگ پوست ناشی از آکنه مؤثر است.

بهترین سرم پوست

اگر پوستتان خشک است، به دنبال سرم پوست حاوی ترکیبات زیر باشید:

  • ویتامین E: یک آنتی‌اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند.
  • نیاسین آمید (Vitamin B3): باعث بهبود خاصیت کشسانی پوست می‌شود و سطح سرامید را در پوست افزایش می‌دهد. سرامیدها بیشترین غلظت را در میان چربی‌ها در خارجی‌ترین لایه پوست دارند و به حفظ رطوبت و آبرسانی پوست کمک می‌کنند.
  • گلیکولیک اسید: لایه‌برداری ملایم انجام می‌دهد و موجب روشن شدن لکه‌ها می‌شود.
  • هیالورونیک اسید: رطوبت پوست را تأمین و حفظ می‌کند.

اگر پوستتان کدر و تیره است و شاداب نیست، به دنبال ترکیبات زیر باشید:

آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند عصاره چای سبز، رزوراترول و فرولیک اسید: این ترکیبات با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند، اثر ضد آفتاب را در روز افزایش می‌دهند و باعث بهبود ترمیم سلولی در شب می‌شوند.

 یک نکته احتیاطی

از آنجا که سرم‌ها فوق‌العاده قوی هستند، همیشه استفاده مقادیر بیشتر از آن‌ها بهتر نیست. قبل از استفاده روی پوست صورت احتیاط کنید؛ زیرا ترکیبات قدرتمند ممکن است پوست حساس را تحریک کنند. همیشه تست حساسیت پوستی انجام دهید؛ به این ترتیب که میزان کمی از سرم را روی پوست پشت بازوی خود بمالید و حداقل 24 ساعت صبر کنید. اگر علائم حساسیت مانند خارش و قرمزی ایجاد نشد، می‌توانید آن را روی پوست صورت خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرم‌های پوست

به طور خاص به دنبال چه نوع سرم‌هایی باشید؟

طبق گفته متخصصان پوست، نکته اصلی این است که به دنبال سرم‌هایی باشید که مقدار زیادی از مواد گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌ها و آب‌رسانی را برای پوست تأمین کنند. سرم‌ها دُز زیادی از مواد مغذی را برای پوست تأمین می‌کنند و وقتی روی پوست پاک‌سازی شده استفاده شوند، به عمق بیشتری نفوذ می‌کنند.

از آنجا که مواد تشکیل‌دهنده سرم‌ها بسیار قوی هستند، قبل از امتحان یک محصول جدید، امکان هر گونه حساسیت پوستی را در نظر بگیرید. ترکیبات فعال در سرم‌ها به مقدار بیشتری وجود دارند و گاهی اوقات ممکن است باعث تحریک و خشکی در افرادی شوند که پوست حساسی دارند. اگر پوست شما حساس یا خشک است، بهتر است که از یک مرطوب‌کننده همراه با سرم استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرم‌ پوست

آیا می‌خواهید سرم را به روتین روزمره خود اضافه کنید؟ در ادامه نحوه استفاده از این محصولات مراقبت از پوست برای داشتن حداکثر اثربخشی ارائه شده است.

۱) بعد از پاکسازی صورت، مقدار کمی سرم (به اندازه یک نخود) را برداشته و آن را با انگشت روی پوست بمالید.

۲) اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از سرم، 10 تا 15 دقیقه پس از شستن صورت صبر کنید. هنگامی که پوست شما مرطوب است، استفاده از یک محصول بر پایه آب ممکن است موجب تحریک پوست شود. در صورتی که اگر پوست شما کاملاً خشک شود، نفوذ سرم به پوست آهسته‌تر خواهد بود.

۳) نیازی نیست از مرطوب‌کننده مورد علاقه خود چشم‌پوشی کنید. اول سرم را روی پوست بزنید تا مرطوب‌کننده از نفوذ آن به پوست جلوگیری نکند. سپس به صورتتان مرطوب کننده بزنید.

بعد از سرم از مرطوب کننده استفاده کنید.

یک نکته احتیاطی

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به صورت موضعی روی پوست برای درمان و جلوگیری از تغییرات مرتبط با پیری پوست در اثر نور خورشید استفاده می‌شود. همچنین برای درمان هایپرپیگمنتاسیون (لکه‌‌های تیره روی پوست) استفاده می‌شود؛ بنابراین، اگر از سرم پوست ویتامین C به طور خاص برای روشن کردن لکه‌های روی پوست خود استفاده می‌کنید، سعی کنید از آن روی مناطق اطراف لکه‌ها استفاده نکنید؛ چرا که این ویتامین باعث روشن شدن پوست می‌شود و بدیهی است که شما دوست ندارید با روشن کردن پوست اطراف لکه‌ها، جلوه بیشتری به لکه‌ها بدهید.

آیا شما سرم را از روی پوست خود پاک می‌کنید؟

سرم‌‌ها بسیار غنی و فعال هستند؛ این بدان معنی است که باید روی پوست تمیز استفاده شوند. همیشه دستورالعمل‌ها را بخوانید. بسیاری از افراد بیش از حد سرم می‌زنند و سپس شکایت می‌کنند که جذب پوست نمی‌شود. مقدار کم سرم به‌خوبی جذب می‌شود. پس ابتدا از مقدار کم استفاده کنید و به‌تدریج آن را بیشتر کنید، به جای اینکه مقدار زیادی استفاده کنید و مجبور شوید اضافی آن را پاک کنید.

چه مدت باید صبر کنید تا نتایج لازم را ببینید؟

پوست افراد با هم متفاوت است؛ اما به طور متوسط باید حدود 7 هفته به پوست خود فرصت دهید تا ببینید چگونه به روتین جدید استفاده از سرم واکنش نشان می‌دهد. بسته به نوع سرم و وضعیت فعلی پوست، حتی ممکن است طی چند روز نیز نتایج اولیه مانند افزایش رطوبت پوست را ببینید.

آیا می‌توان از سرم و مرطوب‌کننده‌ با هم استفاده کرد؟

استفاده هم‌زمان از این دو محصول، به خود محصولات، مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها و نوع پوست شما بستگی دارد؛ به طور مثال، استفاده از سرم و مرطوب‌کننده ممکن است برای کسانی که پوست بسیار خشک دارند، مفید باشد؛ به شرطی که مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها با هم تداخل نداشته باشد.

از آنجا که برندهای متفاوت ترکیبات مختلفی را به محصولات خود اضافه می‌کنند، ممکن است استفاده از هر نوع سرم‌ و مرطوب‌کننده‌ای‌ به صورت هم‌زمان مؤثر و ایمن نباشد. اگر در این مورد مطمئن نیستید، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

حال اگر مطمئن هستید که استفاده هم‌زمان از سرم و مرطوب‌کننده با هم مشکلی ایجاد نمی‌کند، همیشه قبل از مرطوب‌کننده از سرم استفاده کنید. اگر مراحل را جابه‌جا کنید، ترکیبات موجود در سرم قادر به نفوذ به لایه مرطوب‌کننده نخواهد بود؛ بنابراین، استفاده از سرم فایده‌ای ندارد. قبل از استفاده از مرطوب‌کننده، حدود پنج دقیقه به سرم فرصت دهید تا به پوست نفوذ کند.

چرا سرم‌های پوست گران هستند؟

سرم‌ها حاوی درصد بالایی از ترکیبات موثر و بسیار فعال هستند. این مواد فعال دلیل گران بودن سرم‌ها نسبت به مرطوب‌کننده‌های معمولی هستند. در حقیقت درصد بالای مواد اولیه باعث افزایش قیمت می‌شود.

از آنجا که مواد تشکیل‌دهنده فعال از قوام‌دهنده‌ها گران‌تر هستند، در مقایسه با کرم‌ها و انواع دیگر محصولات مراقبت از پوست، سرم‌ها گران‌ترین محصول در بسیاری از لاین‌های مراقبت از پوست به شمار می‌آیند. اگر به‌درستی از سرم‌ها استفاده شود، یک سرم 20 تا 30 گرمی باید ماه‌ها طول بکشد تا تمام شود.

در بسیاری از برندها، سرم‌‌ها پمپ دارند یا یک قطره چکان همراه آن‌ها ارائه می‌شود تا بتوانید مقدار اندکی از آن را روی پوست پخش کنید. همین چند قطره بسیار کارآمد است. سرم‌‌ها از مولکول‌های بسیار کوچک ساخته شده‌اند؛ بنابراین، پوست آن‌ها را سریع و عمیق جذب می‌کند.

انواع سرم‌های پوست

آیا سرم پوست واقعاً سریع منقضی می‌شود؟

برخی از مواد قوی که غالباً در سرم یافت می‌شوند، در صورت تماس با هوا، ممکن است ناپایدار شوند؛ به طور مثال، اسکوربیک اسید (ویتامین C) ممکن است اکسید شود و با گذشت زمان اثر خود را از دست بدهد. با پیشرفت علم، از نسخه‌های اصلاح‌شده این ماده (که محلول در آب هستند) استفاده می‌شود که ماندگاری بیشتر و فواید بیشتری برای پوست دارند. بهترین قانون کلی این است که ویال سرم را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید و ظرف شش ماه تا یک سال استفاده کنید.

آخرین کلام

در صورتی که سرم‌ها به‌درستی انتخاب و استفاده شوند و زمان کافی را برای نشان دادن قدرت خود در اختیار داشته باشند، روتین مراقبت از پوست شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند.

تجربه شما

آیا شما نیز در روتین پوستی خود از سرم استفاده می‌کنید؟ چه انتظاراتی از سرم پوست دارید؟ آیا سرم مورد استفاده شما، انتظاراتتان را بر‌آورده می‌کند؟ با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با ما، به کاربران دیگر کمک کنید تا بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند.

 

منبع:

https://intothegloss.com/2016/03/what-is-serum
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673383
https://www.cosmopolitan.com/style-beauty/beauty/a25372431
https://www.webmd.com/beauty/features/beauty-smarts-serums-jan13
https://www.today.com/style/what-serum-everything-know-about-face-serum-t149981

vitamin-c-skin-serum

3.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها