خواص فوق العاده جو دوسر برای سلامت پوست و مو

معمولا ترکیب جو دوسر و مایعاتی مانند آب، شیر گاو یا شیرهای گیاهی، وعده صبحانه محبوبی در میان مردم به شمار می آید. جو دوسر سرشار از مواد مغذی و فیبر و یکی از مغذی ترین غذاها در بین غلات کامل است.

خواص جو دوسر برای سلامت پوست و مو

علاوه بر این، جودوسر فواید زیادی برای پوست و مو دارد. به پیشگیری از بروز آکنه و زیبایی چهره کمک می کند و حتی می توان از این مادۀ خوراکی به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست نیز استفاده کرد. جالب است بدانید که ماسک صورت جو دوسر معجزه خواهد کرد و در مدت کوتاهی می توانید تأثیرات شگفت انگیز آن را بر روی پوست و مویتان ببینید.

فواید جو دوسر برای پوست

1) کمک به درمان آکنه

جودوسر می تواند با جذب چربی اضافه پوست، به درمان جوش صورت کمک کند. فقط کافی است نصف فنجان جو دوسر را در یک سوم فنجان آب بجوشانید و بگذارید خنک شود، خمیر غلیظ به دست آمده را بر روی نواحی آسیب دیده صورت بمالید و بعد از گذشت 20 دقیقه صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. همچنین می توانید این ماسک را با گوجه فرنگی، سفیده تخم مرغ یا پیاز تهیه کنید. به همین سادگی می توانید یک شوینده صورت در منزل تهیه کنید.

طبق مطالعات انجام شده اسکراب جو دوسر می تواند برای درمان آکنه به خوبی وارد عمل شود. اسکراب، سلول های مرده پوست را از بین می‌برد و پوست شما را صیقل می‌دهد. همچنین باعث کاهش لکه‌ها و نرمی پوست می شود.

طرز تهیه اسکراب جودوسر

برای تهیه این نوع اسکراب، به یک قاشق غذاخوری جو دوسر آسیاب شده، شکر قهوه ای، عسل خام و روغن ارگانیک جوجوبا احتیاج دارید. همچنین می توانید چند قطره اسانس روغنی اسطوخودوس یا شمعدانی را به آن اضافه کنید. مواد را باهم مخلوط کنید. صورت‌تان را مرطوب کرده و مقدار کمی اسکراب را برروی آن بمالید و به آرامی با حرکات دایره ای ماساژ دهید. بعد از گذشت حدود 10 دقیقه صورت‌تان را با آب ولرم شسته و خشک کنید.

صابون جودوسر نیز می تواند به از بین بردن آکنه کمک کند. شما می توانید صابون جو دوسر را به صورت آماده خریداری کنید و یا خودتان آن را در منزل تهیه کنید (یک قالب صابون بدون بو را آب کنید، جودوسر را به آن اضافه کرده و اجازه دهید خنک شود). این صابون به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می کند و چربی اضافی را بدون خشک کردن بیش از حد پوست جذب می کند.

جو دوسر حاوی زینک است به همین دلیل التهاب را کاهش داده و باکتری های ایجاد کنندۀ آکنه را از بین می برد. مکمل زینک می تواند به کاهش آسیب های پوستی ناشی از آکنه کمک کند.

با این حال برخی تحقیقات نشان می‌دهند که جو دوسر می تواند باعث تشدید آکنه شود. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از جو دوسر جهت درمان بیماری های پوستی خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

2) مرطوب کننده پوست

علاوه بر استفاده از کرم مرطوب خوب ، جو دوسر می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل کند. بتاگلوکان موجود در جو دوسر می تواند با ایجاد غشای نازکی برروی پوست، به اعماق آن نفوذ کرده و رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین کند. 2 فنجان جو دوسر را با 1 فنجان شیر و 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را روی پوست‌تان مالیده و بعد از 15 دقیقه صورت تان را با آب سرد بشویید. همچنین می توانید برای پوست تان از عصاره جودوسر استفاده کنید.

3) درمان خشکی و خارش پوست

براساس مطالعات صورت گرفته، جودوسر دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و به همین دلیل می تواند به درمان خارش پوست ناشی از خشکی و تحریک پوست کمک کند.

حتی حمام جو دوسر می تواند برای پوست شما مفید باشد. برای این کار داخل وان حمام، جوش شیرین و جوی دو سر خام بریزید. همچنین می توانید از بلغور جو دوسر کلوئیدی مخصوص وان حمام نیز استفاده کنید. حدود 15 دقیقه در آب بمانید سپس خارج شده و خود را به آرامی خشک کنید. یادتان باشد تا زمانی که پوست‌تان هنوز نمناک است، از مرطوب کننده استفاده کنید.

پودر یا آرد جو دوسر نیز می تواند تأثیری شگفت انگیزی روی پوست تان داشته باشد. پودر جودوسر را با آب گرم مخلوط کرده تا خمیری شکل شود. سپس آن را روی پوست مالیده و بعد از گذشت 15 دقیقه صورت تان را با آب ولرم بشویید.

یکی دیگر از محصولاتی که می توانید با این نوع جو تهیه کنید، شیر جودوسر است. تهیه این شیر کار دشواری نیست برای این منظور کافی است جو دوسر را در آب داغ بخیسانید و دست آخر یک محلول شیری خامه ای به دست آورید. این شیر خواص بالایی برای پوست دارد.

4) جو دوسر به عنوان یک پاک کننده طبیعی

جو حاوی ترکیباتی به نام ساپونین است که به عنوان پاک کننده ای طبیعی (بدون تحریک کردن پوست) هرگونه آلودگی و چربی را از منافذ خارج می کند.
شیر جو دوسر به عنوان یک پاک کننده طبیعی و تونر عمل می کند. ابتدا صورت تان را شسته و سپس شیر جو را به کمک پد پنبه ای روی آن بمالید.

همچنین برای تمیز کردن پوست می توانید از حمام سبوس جو استفاده کنید. نصف فنجان جو دوسر پوست کنده را درون یک پارچه ریخته و داخل کیسه ای کوچک قرار دهید. کیسه را در وان حمام انداخته و سپس تا جایی که تمام شیر جو بیرون بیاید آن را فشار دهید. می توانید به جای صابون، از کیسۀ حاوی جو، برای شستشوی بدن و صورت تان استفاده کنید.

5) محافظت از پوست

پروتئین موجود در جو دوسر محافظی طبیعی برای پوست است که حتی از پوست شما در مقابل آلاینده ها و مواد شیمیایی قوی محافظت می کند. چربی های روان کننده موجود در جودوسر به محافظت از پوست در مقابل اشعه های ماوراء بنفش کمک می کند.

6) روشن کننده‌ی پوست

این واقعیت که از جو دوسر در محصولاتی مانند اسکراب های بدن، صابون ها و کرم های لایه بردار استفاده می شود، اهمیت و تاثیرگذاری آنها را برای ما آشکار می کند. برای روشن کردن پوست تان می توانید هر روز صبح از ترکیب پودر جو و شیر استفاده کنید.

7) اسکراب دست

برای تهیه اسکراب دست، درون یک ظرف بزرگ، مقداری جو دوسر، عسل و روغن زیتون بریزید. همچنین می توانید برای خوشبو شدن ترکیب، از مقداری اسانس روغنی استفاده کنید. مخلوط به دست آمده، برای پوست های حساس بسیار مفید است زیرا کار لایه برداری را به آرامی انجام می دهد.

8) درمان آبله مرغان یا آلرژی به پیچک سمی

هزاران سال است که از جو دوسر برای درمان آلرژی به پیچک سمی و علائم آبله مرغان استفاده می شود. برای تسکین خارش ناشی از پیچک سمی یا آبله مرغان، آرد جو دوسر را درون پارچه ی پنبه ای (با بافت درشت) بریزید سپس پارچه را زیر شیر وان حمام پیچیده و در طی حمام کردن چندین بار پارچه را فشار دهید تا عصارۀ آن بیرون بیاید. همچنین می توانید کیسه حاوی جو را روی نواحی خارش دار پوست تان بمالید.

خواص جو دوسر برای مو

شاید برایتان عجیب باشد اما باید بدانید جو دوسر مزایای فراوانی برای موهای شما نیز دارد. مواد مغذی موجود در آنها مو را قوی تر و پوست سر را سالم تر می کند. همچنین باعث براقی و ابریشمی شدن موها نیز می شوند.

9) درمان شوره سر

برای درمان شوره سر، تنها به یک فنجان جودوسر نیاز دارید. بلغور جو دوسر را درون مخلوط کن بریزید تا پودر شود. پودر به دست آمده را با 2 فنجان آب جوش مخلوط کنید تا کاملاً در آن حل شود. به مدت 10 دقیقه صبر کنید؛ سپس مخلوط را از الک رد کرده و داخل ظرفی با اندازه متوسط بریزید. به این مخلوط، 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 1 قاشق چایخوری سرکه سیب اضافه کرده و خوب هم بزنید. اگر قصد ترمیم موهای رنگ شدۀ خود را دارید، می توانید از ریختن آب لیمو صرف نظر کنید.

حدود 20 قطره از اسانس روغنی مورد علاقه خود را به کاسه اضافه کرده و هم بزنید. می توانید کل مخلوط را درون یک بطری شامپو خالی بریزید. برای استفاده از مخلوط به دست آمده، موهایتان را با آب ولرم مرطوب کرده و محصول را روی پوست سرتان بمالید. حدود 2 دقیقه صبر کنید و مانند همیشه موهایتان را آب بکشید. شامپوی تهیه شده با جو دوسر، خارش پوست سر، چربی و آلودگی های باقی مانده روی مو را از بین می برد.

10) جلوگیری از ریزش مو

جو دوسر علاوه بر درمان شوره سر ، به جلوگیری از ریزش مو نیز کمک می کند. برای تهیه ماسک موی جو دوسر (جهت درمان ریزش مو) به 1 قاشق غذا خوری جو دوسر، شیر تازه و شیر بادام نیاز دارید. تمام مواد را مخلوط کنید تا خمیری یکدست درست شود. یادتان باشد قبل استفاده از این ماسک موهایتان را شانه کنید تا درهم و گره خورده نباشند. ماسک را روی موهایتان بزنید و بعد از گذشت 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.

این ماسک باعث تقویت فولیکول های مو شده و موهای شما را قوی‌تر می کند. همچنین جو سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است که باعث درمان موهای آسیب دیده می شود.

11) بهبود ظاهر مو

ظاهر موهای شما به اندازۀ استحکام آنها حائز اهمیت است. تمام آنچه برای استفاده از جو دوسر جهت بهبود ظاهر مو نیاز دارید 3 قاشق غذاخوری جو ساده، نصف پیمانه شیر و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و عسل است. مواد گفته شده را خوب با هم مخلوط کنید. سپس ماسک را روی مو و پوست سرتان بمالید و بعد از 30 دقیقه موهایتان را مانند معمول شامپو کنید. این ماسک باعث درخشش مو شده و همچنین حالتی ابریشمی به موهای شما می بخشد. با این کار به رطوبت رسانی موهای خود نیز کمک می کنید. علاوه بر این ماسک مو حاوی عصاره جوی دوسر لافارر می تواند به افزایش حجم و حالت پذیزی بهتر موها کمک کند.

12) خواص جو دوسر برای موهای بلوند

اگر موهایی بلوند دارید جای نگرانی نیست. جو آسیاب شده به عنوان یک شامپوی خشک می تواند به زیبایی موهای بلوند شما بیافزاید. فقط کافی است مقداری جودوسر آسیاب شده را روی پوست سرتان مالش دهید و با استفاده از یک برس، موهایتان را به آرامی شانه کرده تا جوهای اضافی را پایین بریزید.

کلام پایانی

تمام آنچه که گفته شد شامل تمام خواص جو دوسر نبود و خالی از لطف نیست که در مورد فواید این ماده شگفت انگیز اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

شما چه تجربه ای از مصرف جو دوسر دارید؟ نظراتتان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com

3.8/5 - (14 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها