سی سی کرم چیست؟

محصولات آرایشی، هر روز تخصصی‌تر می‌شوند و ممکن است با اسامی و ویژگی‌های خاص خود، برخی از مصرف‌کنندگان را گیج کنند. به‌عنوان مثال دی دی کرم ، سی سی کرم و بی‌بی کرم بسیار مستعد اشتباه گرفته شدن هستند.

نام سی سی کرم مخفف عبارت color-correcting به معنای اصلاح کردن رنگ است. این نام به خوبی نشان‌دهنده ویژگی اصلی سی سی کرم، یعنی قابلیت اصلاح رنگ پوست است. علاوه بر این، سی‌سی کرم یک محصول آرایشی است که خواص کرم‌های ضد آفتاب، کرم‌پودر و مرطوب‌کننده را هم یک‌جا دارد.

cc کرم برای اصلاح رنگ پوست

ویژگی‌های سی سی کرم

این محصول، مناطق تغییر رنگ یافته پوست را هدف قرار می‌دهد و لک‌های تیره یا قرمز پوست را می‌پوشاند. فرمولاسیون سی‌سی کرم‌های برندهای مختلف، متفاوت است؛ اما تقریباً تمام این محصولات دارای چند ویژگی مشترک هستند:

  • داشتن ترکیبات فعال SPF که از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند.
  • داشتن ترکیباتی مانند ویتامین C، پپتیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها که مانع پیر شدن پوست می‌شوند.

به‌طور کلی سی‌سی کرم‌ها، بی‌بی کرم‌‌ها و جدیدترینِ آن‌ها یعنی دی دی کرم‌ها، نسل جدید کرم‌های رنگی با ویژگی‌های متنوع هستند.

ویژگی اصلاح رنگ صورت چیست؟

اگر زیبایی پوست برایتان خیلی مهم باشد، احتمالاً با تئوری رنگ‌ها و کاربرد آن در لوازم آرایشی آشنایی دارید.

مطابق با تئوری رنگ‌ها، «اصلاح رنگ» چهره تنها به معنای پوشاندن نقص‌های پوست صورت نیست؛ بلکه خنثی کردن قرمزی و کم کردن سایه‌های آبی و بنفش را نیز دربردارد؛ در صورتی‌که سی سی کرم مناسب با رنگ پوست خود خریداری ‌کنید، این محصول ضمن پوشش‌دهی مناسب، رنگ پوست شما را نیز یک‌دست می‌کند.

در واقع خاصیت «اصلاح رنگ صورت» سی سی کرم بیشتر از اینکه درباره تطابق با رنگ پوست شما باشد، مربوط به پوشاندن قسمت‌های مشکل‌دار پوست است. به این ترتیب که نیاز به استفاده از رنگ‌های متفاوت برای نواحی مختلف صورت با تفاوت رنگی را برطرف می‌کند. سی‌سی کرم‌ها حاوی ذرات منحرف‌کننده نور هستند که لک‌های تیره پوست را پوشش داده و می‌توانند کدری، زردی، قرمزی و بی‌حالی پوست را پنهان کنند.

فواید سی سی کرم

سی سی کرم ها برتری‌های زیادی نسبت به سایر کرم‌های آرایشی دارند. یکی از مهم‌ترین این برتری‌ها قابلیت محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش است که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند.

در حالی‌که برخی از کرم‌ پودرهای رایج موجود در بازار ادعا می‌کنند که دارای ترکیبات ضد پیری هستند، اما هیچ چیز به اندازه کرم‌های دارای SPF بالا از پوست شما در مقابل آسیب‌های ناشی از نور و پیری پوست ناشی از آن محافظت نمی‌کند. البته به خاطر داشته باشید اگر قرار است در طی روز مقابل پرتوهای مستقیم خورشید قرار بگیرید، این نوع کرم‌ها غالباً به تنهایی توانایی محافظت از پوست شما را ندارند و باید حتماً از کرم ضد آفتاب نیز استفاده کنید.

سی سی کرم

همچنین نوع مرغوب این کرم‌ها نسبت به سایر محصولات مشابه، سبک‌تر بوده و باعث بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش و آکنه نمی‌شوند.

مقدار مناسب سی سی کرم چقدر است؟

از آنجا که تنها یک لایه از سی سی کرم ممکن است به‌تنهایی به اندازه کرم پودرهای معمولی پوشش مات‌کنندگی نداشته باشد، در صورتی‌که می‌خواهید ظاهری بی‌عیب و نقص داشته باشید، می‌توانید مقدار بیشتری از این کرم را استفاده کنید. اگرچه این مورد ممکن است مورد پسند همه نباشد، اما برخی از متخصصان زیبایی معتقدند که پوشش‌دهی کامل امری بسیار مهم است و می‌توان از سی‌سی کرم‌ها به صورت چند لایه روی پوست استفاده کرد.

شکل استفاده از سی‌سی کرم‌ها دست خود شما است. به عنوان مثال اگر برای مدت زمان کوتاهی بیرون از منزل هستید و نمی‌خواهید آرایش زیادی داشته باشید، می‌توانید مقدار کمی از این کرم را به پوست‌تان بزنید. حتی می‌توانید لایه نازکی از این کرم را به عنوان پرایمر برای محافظت از پوست خود قبل از کرم پودر استفاده کنید.

سازندگان این نوع محصول ادعا می‌کنند که سی سی کرم ها برای تغذیه، محافظت، بهبود و اصلاح ظاهر پوست مفیدند، بدون اینکه خاصیت خود را مانند سایر محصولات کانسیلر اصلاح‌کننده رنگ بعد از گذشت چند ساعت از دست بدهند.

میزان مفید بودن این کرم‌‌ها برای شما با توجه به نوع پوست، نتیجه‌ای که به دنبال آن هستید و برندی که از آن خرید می‌کنید، متفاوت است.

آیا سی‌سی کرم برای پوست‌های چرب مناسب است؟

بسیاری از برندهای لوازم آرایشی ادعا می‌کنند که این کرم برای انواع پوست حتی پوست‌های مستعد تجمع چربی مناسب است. البته در حقیقت میزان رضایت شما در استفاده از سی‌سی کرم با توجه به نوع محصولی که انتخاب می‌کنید، بسیار متفاوت خواهد بود. سی‌سی کرم می‌تواند برخلاف بی‌بی کرم‌، برای پوست‌های چرب مناسب باشد، زیرا حاوی چربی کمتری است و احساس سنگینی زیادی روی پوست ایجاد نمی‌کند.

اما آیا این بدان معناست که این نوع کرم برای پوست صورت شما مفید است؟ پاسخ به این سوال تا زمانی‌که از آن استفاده نکرده باشید، کار دشواری است.

آیا این نوع محصولات جدید تنها ترفندی برای بازاریابی هستند؟

cc cream یک مرطوب کننده رنگی حاوی ترکیبات جدید است.

سی‌سی کرم محصولی نسبتاً جدید‌ در بازار است. این کرم در اصل یک مرطوب‌کننده رنگی حاوی ترکیبات جدیدی است که نواقص پوست را با به‌کارگیری طیف رنگ‌های مخالف، خنثی می‌کند. سی‌سی کرم علاوه ‌بر اصلاح رنگ پوست، باعث آبرسانی و تأخیر در به‌وجود آمدن چین‌و‌چروک پوست نیز می‌شود.

اگرچه سی‌سی کرم روشی جدید برای بسته‌بندی و بازاریابی نوع خاصی از مرطوب‌کننده‌های رنگی است، اما با این وجود تولید این محصول چیزی فراتر از یک ترفند بازاریابی به حساب می‌آید. سی‌سی کرم یک محصول خاص با ادعاها و مزایای فراوان و متمایز است.

چه زمانی از سی‌سی کرم استفاده کنیم؟

استفاده از سی‌سی کرم نیز همانند بی‌بی کرم برای روزهایی مناسب است که شما نمی‌خواهید آرایشی سنگین داشته باشید یا وقت کافی نداشته و تمایل دارید روتین مراقبت از پوست و آرایش خود را با روشی ساده و آسان انجام دهید. با توجه به اینکه سی‌سی کرم پوشش‌دهی بیشتری نسبت به بی‌بی کرم دارد؛ اگر نقصی روی صورت خود دارید که می‌خواهید آن را مخفی نگه دارید، سی‌سی کرم گزینه مناسب‌تری برای شما است. شما می‌توانید از سی‌سی کرم به جای کرم پودر استفاده کرده و مزایای مراقبت از پوست بیشتری که این کرم دارد را به‌کار بگیرید. هنگام خرید، به دنبال محصولی باشید که دارای ترکیبات ضد آفتاب طیف‌گسترده (به معنای حفاظت در برابر هر دو نوع پرتوی UVA و UVB) باشد تا به این ترتیب برای روتین مراقبت از پوست خود با یک تیر، چند نشان زده باشید.

نحوه استفاده از سی‌سی کرم

این کرم را باید روی پوست تمیز و خشک استفاده کرد. قبل از استفاده سی سی کرم ، نیازی نیست از پرایمر استفاده کنید؛ در واقع پرایمر ممکن است مانع جذب سی سی کرم و اثربخشی آن شود.

ابتدا مقدار کمی از محصول را روی انگشت زده و روی صورتتان پخش کنید؛ در صورت نیاز از مقدار بیشتری کرم استفاده کنید. به قسمت‌هایی از پوست مانند سیاهی زیر چشم یا لک‌های روی فک که می‌خواهید پنهان شوند یا رنگشان را اصلاح کنید، کرم بیشتری بزنید.

می‌توانید از یک اسفنج آرایشی تمیز و مرطوب هم برای یک‌دست شدن کرم روی پوست استفاده کنید. ممکن است لازم باشد تا زمانی‌که به سطح مطلوب از پوشش‌دهی برسید، این روند را دو یا سه بار تکرار کنید. اگر در نهایت باز هم به پوشش‌دهی یا میزان ماتی دلخواه خود نرسیدید می‌توانید از کرم‌پودر یا پنکیک هم استفاده کنید.

تفاوت بین کرم‌های سی‌سی، بی‌بی، دی‌دی و کرم پودر در چیست؟

سی‌سی کرم اغلب با کرم‌های مشابهی مقایسه می‌شود که تقریباً هم‌زمان با آن وارد بازار شده‌اند. این محصولات در اصل انواع مختلفی از مرطوب‌کننده‌های رنگی به همراه ترکیبات ضد آفتاب هستند. البته هر یک از این محصولات، ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری هم دارند که خریداران متفاوت به دنبال آن‌ها هستند.

بی بی کرم

بی بی مخفف Beauty Balm (بالم زیبایی) یا Blemish Balm (بالم ضد لک) است. همان‌طور که از کلمه بالم برمی‌آید، بی‌بی کرم‌ها کمی سنگین‌تر از سی‌سی کرم‌ها هستند و به همین دلیل بدون نیاز به کرم پودر، روی پوست پوشش کافی ایجاد می‌کنند. یک بی بی کرم خوب شبیه به سی‌سی کرم عمل می‌کند و به همین دلیل تفاوت این دو کرم بسیار کم است. به‌طور کلی، یک بی‌بی کرم، پوشش رنگی سنگین‌تری نسبت به سی‌سی کرم ایجاد می‌کند؛ اما با این وجود خاصیت اصلاح رنگ یا پوشاندن لک‌های پوستی را ندارد. البته اثربخشی ترکیبات ضدآفتاب بی‌بی کرم‌ها در برخی مطالعات علمی تایید شده است.

دی دی کرم

دی دی مخفف Daily Defense است و به‌عنوان یک کرم «محافظ روزانه» و «همه کاره» در نظر گرفته می‌شود. بافت این محصول مشابه بی‌بی کرم و سبک است؛ اما خاصیت اصلاح رنگ سی‌سی کرم‌ را نیز داراست. به‌طور کلی سازندگان این محصول می‌گویند تمام ویژگی‌های یک کرم خوب را می‌توانید در این محصول پیدا کنید. البته تنوع این محصول در بازار نسبت به دو نوع قبلی، بسیار کمتر است و فقط برندهای معدودی این کرم را با طیف گسترده رنگی ارائه می‌کنند.

دی دی کرم لافارر

کرم پودر

چگونه تمامی این محصولات جدید در برابر کرم‌پودرهای معمولی قد علم کرده‌اند؟ اگر تاکنون عبارت کرم پودر cc یا کرم پودر دی دی را شنیده‌اید، باید بدانید استفاده از این عبارت‌ها برای توصیف این کرم‌های چندمنظوره، نادرست است! تنها وجه اشتراک کرم‌های سی سی و دی دی با کرم پودرها همین رنگی بودن آن‌ها است. همان‌طور که تا اینجا خواندید، این محصولات چندمنظوره هستند و فوائدی بسیار بیشتر از کرم پودر برای شما دارند. هنگامی‌که از بی‌بی، سی‌سی یا دی‌دی کرم با SPF مناسب استفاده کرده و از خانه بیرون می‌روید، خیالتان بابت آسیب‌های نور خورشید و مرطوب ماندن پوست‌تان تا حد زیادی راحت است؛ اما به هر حال این کرم‌ها معمولاً فاقد تنوع رنگ هستند.

در واقع بیشتر این کرم‌ها تنها در چند نوع سبک، متوسط و سنگین فرموله شده و طیف گسترده‌ای از رنگ‌های پوست را پوشش نمی‌دهند. در مقابل کرم‌پودرهای معمولی دارای تنوع رنگ بیشتری هستند که برای انواع رنگ پوست صورت قابل استفاده است. بنابراین اگر برندی عرضه‌کننده کرم‌های چندمنظوره برتر با تنوع رنگی گسترده باشد، برنده این رقابت خواهد بود.

سی سی کرم با خاصیت ضد آفتاب

کلام پایانی

cc کرم یک محصول آرایشی است که برای رطوبت‌رسانی، محافظت از پوست در برابر آفتاب و همچنین یک‌دست کردن رنگ چهره بسیار مناسب است.

گرچه ممکن است نام سی‌سی کرم جدید باشد؛ اما مواد تشکیل‌دهنده و ایده یک مرطوب‌کننده رنگی از قبل وجود داشته است. هنگام انتخاب هر نوع محصول آرایشی و مراقبت از پوست، به خاطر داشته باشید که انتظارات و هدف شما از  استفاده آن چیست.

سی سی کرم برای پوشش‌دهی سبک و محافظت از پوست در برابر نور خورشید و برای افرادی که آرایش سنگین دوست ندارند، گزینه مناسبی است. به هر حال این نوع کرم باعث درمان یا بهبود مشکلات پوست یا تغییر ظاهر پوست به‌صورت دائمی نمی‌شود.

 تجربه شما

خواندن تجربه شما از مصرف کرم سی سی ، دی‌دی و بی‌بی، این مطلب را کاربردی‌تر خواهد کرد؛ پس لطفاً از تجربه‌تان برای ما و سایر همراهان عزیز لافارر بنویسید.همچنین اگر پرسشی در مورد کاربرد و استفاده از کرم‌های چند منظوره دارید در قسمت نظرات مطرح نمایید تا پاسخگوی شما باشیم.

منبع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25268183

https://www.ewg.org/research/bb-and-cc-creams

https://www.grove.co/blog/bb-cream-vs-cc-cream

https://www.webmd.com/beauty/features/double-duty

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/what-is-cc-cream

https://www.bebeautiful.in/all-things-makeup/face/why-colour-correcting-is-better-than-concealing

dd-cream

4.6/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها