محصولات ضد وز و فواید آن + 15 راه برای جلوگیری از وز شدن مو

اگر موهای موج دار یا فر داشته باشید، بزرگ‌ترین کابوستان چه خواهد بود؟ وز شدن مو برای کسانی که عاشق موهای موج‌دار خود هستند یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است بیفتد. افراد زیادی (به‌ویژه خانم‌ها) دلیل این وز شدن را در شیوه‌ نادرست شستن موها، شانه زدن یا در استفاده مداوم از وسایل حرارتی و مواد شیمیایی می‌دانند؛ اما نکات قابل توجه دیگری هم وجود دارند که می‌توانند باعث شوند تا موهای ما سلامتی و درخشندگی خود را از دست داده و دچار خشکی و وزی ‌شوند. در ادامه مقاله از دلایل وز شدن موها و شیوه‌های رفع این مشکل از جمله استفاده از محصولات ضد وز صحبت خواهیم کرد.

چرا موهایمان وز می‌شوند؟

ضد وز

مو از چندین لایه مختلف از جنس پروتئین ‌کراتین به نام‌های کوتیکول (لایه خارجی)، کورتکس (لایه میانی) و مِدولا (لایه‌ داخلی) تشکیل شده است. این لایه‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد مو و حالت‌های آن را تعیین می‌کنند.

اگر یک تار مو را زیر میکروسکوپ بگذارید، می‌توانید ببینید که نحوه قرارگیری قطعات لایه کوتیکول مو مانند قرار گرفتن سفال‌های شیروانی است. وز شدن موها به نحوه کارکرد همین لایه کوتیکول مربوط است، چرا که بسته بودن لایه کوتیکول باعث حفظ طولانی‌مدت رطوبت مناسب در ساقه مو می‌شود. بسته بودن لایه کوتیکول به عنوان یک ضد وز طبیعی عمل می‌کند.

با باز شدن کوتیکول مو (در زمان شانه کردن موهای خشک و مجعد)، این قطعات سفال‌مانند، بلند شده و باعث ورود رطوبت بیشتر و تورم ساقه مو می‌شوند.

به علاوه، باید بدانیم که موهای وز اغلب خشک هستند و به طور طبیعی تمایل به جذب رطوبت از هوا دارند که این موضوع باعث پیچیده‌تر شدن مشکل می‌شود.

چه عواملی باعث وز شدن مو می‌شود؟

به طور کلی چهار عامل اصلی وجود دارد که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند:

  • اولین علت وز شدن مو ، رطوبت است. تار مو مانند اسفنج عمل می‌کند و با ورود و خروج رطوبت به تار مو، تأثیر محصولات حالت دهنده مو از بین می‌رود.
  • عامل بعدی قطر تار مو است. وز شدن باعث پیچ‌خوردگی و نامرتب شدن تارهای مو می‌شود و هرچه ضخامت تارهای مو بیشتر باشد، باز کردن گره‌ها و مرتب کردن آن‌ها نیز سخت‌تر خواهد بود.
  • علت سوم با میزان فر بودن موهای فرد در ارتباط است. موهای فر ذاتاً مستعد وز شدن هستند؛ بنابراین هرچه مو فرتر باشد، مرتب شدن تارهای مو چالش بزرگ‌تری خواهد بود. البته بعضی مدل‌های اصلاح مو، وزی مو را مهار کرده و کاری می‌کنند تا زیبایی موهای شما بیش از پیش به چشم بیاید.
  • در آخر، آسیب دیدن مو منجر به وز شدن تارهای مو می‌شود. به عنوان مثال موخوره ، از بین رفتن کوتیکول و شکستگی ساقه مو باعث عدم یکنواختی تار مو شده و حالت وز را در مو ایجاد می‌کنند.

15 راهکار سریع برای از بین بردن وز مو

تا اینجا به شما دلایل اصلی وز شدن مو را گفتیم. در ادامه 15 راهکار برای از بین بردن وز مو را معرفی کنیم.

1) از شستن روزانه مو خودداری کنید

شستن بیش از حد مو باعث از بین رفتن رطوبت موها و باز شدن کوتیکول مو شده و در نهایت باعث وز مو می‌شود. پس قدم اول برای جلوگیری از وز مو، شستشوی موی سر فقط 2 تا 3 بار در هفته برای موهای معمولی است. اگر موی خشک دارید حتی شاید یک بار در هفته برای شستشوی آن کافی باشد. موهای چرب نیز که نیاز به شستشوی هر روزه دارند، بهتر است با شامپو روزانه شسته شوند.

2) برای وز نشدن مو از برس‌های مویی زبر استفاده نکنید

برای وز نشدن مو از برس‌های مویی زبر استفاده نکنید

برخی از برس‌ها حتی در صورت مرطوب بودن مو می‌توانند به کوتیکول‌های مو آسیب بزنند و باعث وز شدن مو شوند. برای جلوگیری از شکستگی ساقه مو از یک شانه با دندانه‌های پهن یا حتی انگشتان خود استفاده کنید.

3) خشکی مو، مشکل اصلی وز شدن مو

مشکل اصلی موی وز، خشک بودن آن است؛ به همین دلیل، آب یک ماده کلیدی و مهم در از بین بردن این مشکل محسوب می‌شود. به همین دلیل وقتی موهایتان خشک است سعی کنید موهایتان را با انگشتان مرطوب و بدون برس شانه کنید.

برای این کار انگشتان خود را کمی خیس کنید، سپس آنها را لابه‌لای موها ببرید تا وز و گره‌های مو برطرف شود.

استفاده از محصولات ویژه برای رطوبت رسانی مانند کرم مو یا ماسک مو رطوبت رسان نیز می‌تواند در رفع این مشکل یاری‌رسان باشد.

4) برای برطرف کردن وز مو از نرم کننده استفاده کنید

با استفاده از نرم کننده مو ، وز موهای خود را از بین ببرید. برای این کار می‌توانید مقدار کمی از نرم کننده مو را با آب مخلوط کنید و سپس با استفاده از دستانتان آن را فقط به نوک موهای خود بمالید. البته بهتر است پس از استحمام، از محصولات مراقبت از موی بدون نیاز به آبکشی مانند کرم های مو یا نرم کننده های بدون نیاز به آبکشی (Leave-in conditioner) استفاده کنید.

5) استفاده از محصولات مراقبت از مو حاوی پروتئین

متخصصان پوست و مو پیشنهاد می‌کنند که از نرم کننده ها و محصولات بدون نیاز به آبکشی که حاوی پروتئین هستند استفاده کنید. نرم کننده ، اسپری یا کرم ضد وز حاوی پروتئین، خشکی و وزی مو را کنترل می‌کند و باعث درخشش مو نیز می‌شود.

6) از استفاده بیش ‌از حد انواع محصولات مو پرهیز کنید

صاف‌کننده‌های مو می‌توانند مو را شکننده کرده و منجر به شکستگی ساقه مو شوند، بنابراین در استفاده از این محصولات زیاده‌روی نکنید. می‌توانید عوارض صاف کردن مو را در این مقاله بخوانید.

7) هرگز موها را بعد از خشک شدن شانه نزنید

موها را بعد از خشک شدن شانه نزنید

نکته‌ای که همه کارشناسان بر آن تاکید دارند، این است که هرگز موها را بعد از خشک شدن، شانه یا برس نکشید. این کار نه‌تنها کوتیکول موی شما را تخریب می‌کند، بلکه باعث کشیده شدن مو و در نهایت شکستن ساقه مو می‌شود.

به جای این کار، بعد از دوش گرفتن موهایتان را با تماس ملایم یک حوله، کمی خشک کنید و بعد با استفاده از یک برس غیر فلزی، شانه یا حتی انگشتان دست، موهایتان را شانه کنید. در مرحله بعد، از نرم کننده بدون نیاز به آبکشی یا محصولات ضد وز استفاده کنید و پس از آن دیگر مو را شانه نکنید.

8) رطوبت موهای خود را حفظ کنید

موهای وز ، خشک هستند و باید آن‌ها را مرطوب نگه دارید. برای رطوبت‌رسانی به موهایتان می‌توانید از نرم کننده ها، روغن‌های طبیعی یا کرم‌های‌ ضد وز استفاده کنید.

روغن‌های طبیعی بهتر از مواد شیمیایی جذب مو می‌شوند، اما مرطوب کننده های سیلیکونی مصنوعی هم کوتیکول مو را پوشانده و آن را بسته نگه می‌دارند و باعث حفظ رطوبت مو می‌شوند. انواع خاص اسپری مو که به این منظور طراحی شده‌اند، علاوه بر حفظ رطوبت، می‌توانند باعث افزایش مقاومت حرارتی مو نیز بشوند.

9) تا می‌توانید وسایل حرارتی را کنار بگذارید

هر وسیله داغی که باعث تاول زدن پوست شما شود، برای موهایتان نیز مضر است. تا جایی که می‌توانید برای صاف یا فر کردن مو از انواع اتوی مو استفاده نکنید. بهتر است به یک سشوار با یک سَری پخش‌کننده (برای جلوگیری از ایجاد حرارت مستقیم روی مو) بسنده کنید.

10)  استفاده دائمی از سشوار باعث ایجاد وز مو می‌شود

اگر برای خشک کردن موهایتان به استفاده از سشوار عادت دارید، برای جلوگیری از وز شدن مو بعد از سشوار ، از یک برس گرد برای صاف کردن موهایتان استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم سشوار باعث خشکی بیشتر مو می‌شود. بنابراین برای اینکه تا حد امکان از باز شدن کوتیکول مو جلوگیری شود، هنگام خشک کردن مو با سشوار، یک برس گرد را در موهای خود بچرخانید تا سطح کوتیکول‌ها صاف و هموار شود.

البته چون بیشتر، موهای فر و موج دار دچار وز می‌شوند، بهتر است تا جای ممکن اجازه دهید این نوع موها خودشان خشک شوند.

11) در زمان استفاده از سشوار فقط ریشه موها را خشک کنید

از خشک کردن ساقه و نوک موهایتان با سشوار اجتناب کنید. البته برای خشک کردن ریشه مو نیز اگر نمی‌توانید تا خشک شدن خودبه‌خود مو صبر کنید، سعی کنید از کمترین حرارت سشوار استفاده کنید.

12) از حوله پارچه‌ای برای خشک کردن موهایتان استفاده نکنید

حوله‌های پارچه‌ای باعث ایجاد اصطکاک و آسیب به مو می‌شوند. در عوض اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شوند یا از حوله میکروفیبر استفاده کنید.

13) از محصولات مراقبت از مو فاقد الکل استفاده کنید

مراقب باشید محصولاتی که از آن‌ها برای موهایتان استفاده می‌کنید، حاوی الکل نباشند. الکل موها را خشک می‌کند و زمینه‌ساز وز شدن مو می‌شود.

از شامپو ها، نرم کننده ها و اسپری‌ نرم کننده مو باکیفیت مخصوص سالن‌های زیبایی استفاده کنید. از آنجایی که تاریخ مصرف این محصولات به اندازه محصولات فروشگاهی طولانی نیست، بنابراین به مقدار زیاد مواد نگهدارنده نیز احتیاج ندارند و حاوی مواد مضری مانند الکل نیستند.

14) رنگ کردن مو عامل مهمی در ایجاد وز مو

تا حد امکان از مواد شیمیایی برای دکلره یا رنگ کردن مو استفاده نکنید. این محصولات آرایشی به لایه کوتیکول مو آسیب رسانده و منجر به وز شدن مو می‌شوند.

15) از اسپری باز کننده مو استفاده کنید

با استفاده از مقدار کمی اسپری باز کننده گره موی مخصوص کودکان، وز مو را مهار کنید. این اسپری به عنوان یک محصول ضد وز فوری برای بزرگسالان نیز عمل می‌کند.

مقداری از این محصول را در دست خود اسپری کنید و سپس آن را روی مو بکشید. این محصول بسیار سبک است و باعث نمی‌شود موهای شما چرب به نظر برسند.

نتیجه‌گیری

نمی‌توان انکار کرد که داشتن موهای وز تا چه حد آزاردهنده است، اما خبر خوب اینکه این مسئله، مشکلی نیست که قابل رفع نباشد. در واقع به ازای عوامل بسیاری که باعث وز شدن موهایمان می‌شوند، نکات ساده‌ زیادی هم برای جلوگیری و رفع وز مو نیز وجود دارند.

به عنوان مثال، با استفاده از محصولات ضد وز شامل سرم ضد وز ، تونیک، کرم و اسپری مو و با مرطوب نگه‌داشتن موها می‌توانید به این مشکل مقابله کرده و از لایه کوتیکول مو در برابر آسیب محافظت کنید.

تمامی این محصولات به شما کمک می‌کنند تا از موهایتان به‌خوبی مراقبت کنید و با رفع وز، موهایی سالم، شاداب و براق داشته باشید.

 

آیا شما برای از بین بردن وز مو از محصولات ضد وز استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما چه راهکاری فایده بیشتری دارد؟ برایمان بنویسید.

منبع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26574301
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746223
https://www.webmd.com/beauty/features/how-to-tame-frizzy-hair
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1473-2130.2004.00064.x
https://www.brbstkimyasal.com/down/high-performing-silicone-microemulsion-in-hair-cair-pc-mag-nov-2018.pdf

Shampoo

4.6/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها