علت موخوره : 12 عادت اشتباه که منجر به موخوره می‌شود

به احتمال زیاد موهای شما تا به حال، دست کم یک‌بار موخوره زده است. پس، احتمالاً می‌دانید که وقتی موخوره ها نمایان می شوند، دیگر چیزی جلو دار آنها نیست. اما آیا می دانید علت موخوره  چیست؟

قبل از هر چیزی به این سؤال‌ها فکر کنید: موهای خود را وقتی که خیس است شانه می‌کنید؟ هر روز موهای خود را می‌شویید و آنها را با حوله خشک می‌کنید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش‌ها مثبت است توصیه می کنیم حتماً متن زیر را بخوانید تا بدانید برای جلوگیری از موخوره این کارها به نفع موهای شماست و باید آنها را تکرار کنید یا نه.

راه های جلوگیری از موخوره

1) همیشه موهایتان را جمع می کنید

اگر معمولاً هر روز موی خود را دم اسبی یا گوجه ای می بندید، در آرایش مدل مویتان تجدید نظر کنید. اگر همیشه مویتان را به یک شکل درست کنید هم، ممکن است موهایتان تحریک شود و آسیب ببیند.

این تحریک و کشیدگی مو، به مرور زمان می‌تواند موجب موخوره یا شکستگی موهایتان شود، به ویژه، اگر موهایتان را وقتی که خیس است یا در حمام بخار به بالا جمع کنید. پس، از کش‌هایی استفاده کنید که موجب کشیدگی و گره خوردگی موهایتان نمی شوند. محل جمع کردن موی خود را هم تغییر دهید تا همیشه فقط یک نقطه از موهاتان تحت فشار نباشد.

جمع کردن همیشگی مو باعث تحریک و کشیدگی مو، موجب موخوره یا شکستگی موهایتان شود.

2) موهای خود را درست شامپو نمی‌زنید

موی خود را از بالا به پایین شامپو کنید؛ بیشتر افراد شامپو کردن موهایشان را از ریشه‌ی مو شروع می کنند. سپس، برای ساقه‌ی موهای خود از شامپوی بیشتری استفاده می کنند. به جای این کار شامپو را به کف سر خود بمالید. بعد، آن را ماساژ دهید تا شامپو به ساقه و انتهای مو برسد. بدون آن که از شامپو بیشتری استفاده کنید.

اصولاً، موها در قسمت ریشه کثیف‌تر هستند و هرچه به انتهای مو نزدیک تر می شویم خشک تر می شوند. همان طور که می‌دانید در بیشتر موارد، علت موخوره خشکی انتهای موهاست.

از این رو، شستن موها به روشی که گفتیم، می تواند شیوه‌ی مناسبی برای درمان خشکی مو در قسمت های انتهایی و جلوگیری از ایجاد موخوره باشد. یکی از بهترین راه ها برای آبرسانی و مرطوب نگه داشتن موها، استفاده از سرم مو است. سرم های حاوی روغن های گیاهی، انتخاب مناسب تری هستند.

موی خود را از بالا به پایین شامپو کنید.

3) از شامپوی مناسبی استفاده نمی کنید

نیازی نیست به دنبال شامپو برای درمان موخوره باشید، فقط کافیست از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی خشن و ناملایم هستند استفاده نکنید. یعنی ترکیباتی مثل مواد خوشبو کننده مصنوعی ( اسانس ها)، آمونیاک و سفید کننده.

برای جلوگیری از موخوره از شامپوی مناسب استفاده کنید

این‌ها چربی طبیعی موهای شما را از بین می برند. کف سر شما را آزار می دهند و احتمال موخوره و شکستگی موهاتان را افزایش می دهند. علاوه بر این، موجب آسیب دیدگی موی رنگ شده شما می شوند.

4) بیش از اندازه موهایتان را می شویید

شامپو، چربی طبیعی مو را از بین می برد. با شستن بیش از حد موهایتان خواهید دید که خیلی زود خشک می شوند و همان طور که می دانید، مهم‌ترین علت موخوره ، خشکی مو است. چرا؟

هر چه مویتان خشک تر شود، گره خوردگی آن بیشتر می شود. هنگامی که تلاش می کنید تا گره های موی خود را باز کنید احتمال دارد با کشیدن آن باعث شکستگی موها شوید. در نتیجه، بیشتر موخوره می زنید.

چند بار در هفته موها را بشوییم؟

دفعات استفاده از شامپو به نوع موی شما بستگی دارد.

  • اگر موهای شما چرب است، احتمالاً لازم است، هر روز آنها را شامپو کنید یا استفاده از شامپوی مخصوص موهای چرب را به عادت های روزانه ی خود اضافه کنید. این نوع شامپو چربی موی شما را جذب می کند و حجم موی شما را افزایش می دهد.
  • اغلب، برای موهای معمولی دو تا سه مرتبه شامپو کردن در هفته کافی است.
  • اگر موهایتان خشک یا آسیب دیده است، یک بار در هفته شامپو از شامپو مخصوص موهای خشک استفاده کنید. این برای شما، بهترین راه حل برای رسیدن به موهایی با حالت طبیعی است.

5) گره موهای خود را با خشونت باز می کنید

هنگام استفاده از شامپو و ماسک های مو با موهایتان خشن برخورد نکنید، تا موخوره نزنید. اگر برای باز کردن گره موهاتان با آنها خشن برخورد کنید، فر می خورند و در هوا مواج می شوند. پس، کلی کار برایتان درست می شود!

عوامل تاثیر گذار در ایجاد موخوره

موهای خود را یک بار با شانه ی دندانه درشت شانه کنید. سپس، بگذارید تا آب از بین موهایتان عبور کرده و آبکشی شود.

6) موی خود را با حوله خشک می‌کنید

درست است که خشک کردن موها با حوله به طور مستقیم موخوره ایجاد نمی کند. اما، این کار باعث گره خوردگی موهای شما می شود. بعد، وقتی که می خواهید گره ها را باز کنید، باعث کشیدگی و شکستن موهای خود می شوید.

اگر دارای موخوره هستید حتما موی خود را با حوله خشک می کنید

به جای این کار می توانید، بعد از دوش گرفتن با بستن حوله به دور سر خود از ایجاد موخوره جلوگیری کنید. با این کار گرهی در موی خود ایجاد نمی کنید، زیرا به صورت آزاد و رها و به راحتی موهای خود را در حوله پیچیده اید.

7) شانه کردن موی خیس

گره افتادن موهایتان در حمام می تواند علت موخوره شما باشد. موهای خیس شکننده تر از موهای خشکند. پس، شانه کردن آن ها می تواند آسیب رسان باشد. موی خیس به دلیل تغییر قابلیت ارتجاعی آن، دچار تابیدگی و کشیدگی می شود. این امر موجب کنده شدن موهایتان می شود.

گره افتادن موهایتان در حمام می تواند علت موخوره شما باشد. موهای خیس شکننده تر از موهای خشکند.

هنگام دوش گرفتن قبل از آبکشی نرم کننده ها و حالت دهنده ها از شانه های دندانه درشت استفاده کنید. این کار باعث می شود گره های آن باز شوند و موخوره نزنید. می توانید از برس های سیمی و نایلونی (برس مرطوب) که انعطاف پذیرتر هستند، استفاده کنید. این برس ها به راحتی روی موی شما حرکت می کنند.

8) موی خود را از محل رویش آن شانه می‌کنید

به احتمال زیاد وقتی موهای خود را برس می زنید، به صورت عادی از ریشه شروع می کنید و به سمت پایین مو ادامه می دهید (از بالا به پایین).

اما در واقع، این کار گره های موی شما را بیشتر می کند و باعث می شود گره ها در قسمت پایین تر مو جمع شوند. در آخر، هم گره وجود دارد، هم بدتر شده است. توصیه می کنیم قبل از آن که شانه زدن را از ریشه آغاز کنید، از قسمت انتهایی مو شروع کنید. کم کم به سمت بالا حرکت کنید تا به میانه و وسط موی خود برسید. به ویژه اگر موهایتان خیلی بلند است.

از عوامل ایجاد موخوره

برای باز کردن گره های مو و همچنین راحت تر شانه شدن موها می توانید از اسپری نرم کننده مو استفاده کنید. علاوه بر بازکردن گره، استفاده از این اسپری ها موجب افزایش حجم و ضخامت، رطوبت رسانی و تغذیه موها می شود.

9) از متمرکز کننده باد سشوار خود استفاده نمی کنید

حتماً می دانید که گرمای سشوار، هنگام خشک کردن مو می تواند آسیب رسان باشد. افرادی که سشوار را خیلی نزدیک به مو می گیرند، مو را می سوزانند. برای پرهیز از آسیب، متمرکزکننده ی باد سشوار را سر جایش بگذارید و از آن استفاده کنید. این دهانه ،که شبیه نوک اردک است، هم جهت وزش باد را هدایت می کنند، هم چند سانتی‌متر بین موی شما و بدنه ی فلزی داغ سشوار فاصله می اندازد.

برای جلوگیری از موخوره از متمرکزکننده باد سشوار خود استفاده نمی کنید

10) به ابزار و وسایل بسیار داغ عادت دارید

بسیاری از متخصصان، علت موخوره را استفاده زیاد از دستگاه های حرارتی مانند سشوار و اتو مو می دانند. چرا‌که، حرارت موجب خشکی و شکندگی تار های مو می شود و پروتئین موجود در موی شما را از بین می برد.

یکی از عوامل ایجاد موخوره استفاده موادم از ابزار و وسایل بسیار داغ

حتی اگر موی شما حساسیتی نشان نمی دهد و شما آن را احساس نمی کنید، به این معنا نیست که مواد مغذی موی شما بتوانند در برابر این حرارت تحمل کنند. پس، حتماً قبل از به کار بردن وسایل گرمایی، برای مراقبت از موهای خود از محافظ حرارتی مو استفاده کنید تا یک لایه ی محافظ بین موی شما و وسیله گرمایشی ایجاد شود.

11) دیر به دیر موهایتان را کوتاه می کنید

خیلی ها به دنبال درمان موخوره بدون کوتاهی هستند، اما نمی‌دانند که کلید اصلی پیشگیری است. وقتی که موهای شما موخوره می زند و دندانه دار می شود، هیچ محصولی نمی تواند آن را ترمیم کند. تنها راه شما کوتاه کردن موهای آسیب دیده است.

کوتاه کردن و مرتب کردن موها بسیار مهم است. این کار موخوره ها را از بین می برد و اجازه نمی دهد آسیب بیشتری به قسمت های بالای مو سرایت کند و موهای بیشتری دندانه دار شوند.

یکی از عوامل ایجاد موخوره کوتاه کردن دیر به دیر موها

توصیه می کنیم هر شش هفته یک بار موهای خود را کوتاه کنید. البته، این زمان هم به نوع نگهداری و مراقبت شما از مویتان بستگی دارد. اما، حتی با داشتن موهای سالم نباید بیش از چهار ماه بین کوتاه کردن موهایتان فاصله بیفتد.

12) رنگ کردن مو بدون کوتاه کردن آن

رنگ مو می تواند بافت (جنس تار و پود) موی شما را تغییر دهد. مخصوصاً اگر رنگ موهای خود را از تیره به روشن تغییر دهید. بعد از رنگ کردن مو حتماً آنها را کوتاه کنید. این کار برای سلامتی و بهبود جنس و بافت موی شما اهمیت زیادی دارد.

موهای رنگ شده، خشک و شکننده هستند. برای همین بهتر است فرآیندهایی مانند، کراتینه کردن و فر دائم کمتری بر روی آن‌ها انجام شود. در غیر این صورت احتمال ایجاد موخوره و ریزش مو وجود دارد. اگر موهایتان موخوره دارد، نگران نباشید، همیشه جای امیدواری هست. مطمئن باشید اگر به نکته ها و توصیه های بالا که نتیجه ی سال ها تحقیق علمی است، عمل کنید، دیگر موخوره نخواهید زد.

تجربه شما

مشتاق ارتباط با شما هستیم. پس، نظر، پیشنهاد، انتقاد و سؤال خود را در مورد علت موخوره با ما و خوانندگان دیگر در میان بگذارید.

daily-shampoo

4.3/5 - (158 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
27 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها