هنگام استفاده از محصولات مراقبت های پوستی ، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

ابتدا باید این را در نظر بگیرید، که آیا برای مراقبت های پوستی خود می‌توانید یک روش سه مرحله ای ساده در هنگام صبح را در برنامه‌ی روزانه ی خود قرار دهید، یا وقت کافی برای انجام یک پروسه‌ی ده مرحله‌ای در هنگام شب را دارید؟! ترتیب استفاده از محصولات نیز بسیار مهم و تعیین کننده است؛ زیرا اگر از محصولات مراقبت پوستی طبق ترتیب درستی استفاده نشود، شانسی برای نفوذ، جذب و اثرگذاری این محصولات روی پوست شما وجود نخواهد داشت، درحالی که آلودگی و خطرات زیادی پوست شما را تهدید می کند.

هنگام استفاده از محصولات مراقبت های پوستی ، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

مقاله‌ی مناسبی در این جهت برای شما آماده کرده ایم که می توانید با خواندن آن و رعایت نکات لازم، پوستی زیبا و جوان داشته باشید. از جمله اینکه چطور بیشترین تأثیر را بگیرید، چه مراحلی برای مراقبت از پوستتان خیلی ضروری نیستند، کدام محصولات را امتحان کنید و مطالبی از این دست. با ما همراه باشید.

روتین پوست صبحگاهی

روتین پوستی صبحگاهی عموماً برای پیشگیری و محافظت از پوست است؛ زیرا در طول روز شما در معرض تابش اشعه های نور خورشید و آلودگی های محیط بیرونی هستید. پس لازم است بهترین مراقبت های پوستی یعنی استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب را به کار گیرید.

  • پاک کننده ها: از پاک کننده ها برای از بین بردن جرم، آلودگی و باقی مانده‌ی موادی که از شب تا صبح روی پوستتان انباشته شده، استفاده کنید.
  • مرطوب کننده: وظیفه‌ی آبرسانی به پوست شما را دارند و به شکل های مختلف ژل، کرم و بالم در بازار موجود است.
  • ضد آفتاب: کرم ضد آفتاب اساساً به عنوان محافظت کننده در برابر اشعه‌ی مخرب نور خورشید استفاده می‌شود.

1) پاک کننده با پایه‌ی روغنی

پاک کننده ها دو نوع هستند، پاک کننده با پایه‌ی روغنی و آبی

پاک کننده با پایه‌ی روغنی خاصیت حل کردن چربی تولید شده توسط پوست شما را دارد.

از پاک کننده (cleanser) چطور استفاده کنیم؟

بعضی از پاک کننده های روغنی بهترین اثر خود را زمانی دارند که روی پوست مرطوب استفاده شوند. بقیه‌ی آن ها روی پوستی که خشک باشد بهترین اثر را دارند. . حتما دستورالعمل های آن ها را قبل از استفاده روی پوست خود مطالعه کنید. بهترین پاک کننده صورت را روی پوست خود ماساژ دهید و با آب به خوبی بشویید، سپس با یک حوله یا پارچه ی تمیز پوستتان را خشک کنید.

می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید اگر پاک کننده‌ی شما فقط حاوی روغن است به جای اینکه ترکیبی از روغن، سورفاکتانت و امولسیفایر باشد و در عین حال پوست شما چرب است و باید از افزایش چربی پوست خود جلوگیری کنید.

2) پاک کننده با پایه‌ آبی

پاک کننده با پایه‌ آبی چیست؟ عمدتاً حاوی سورفاکتانت‌ها است که می‌تواند آلودگی و عرق را از سطح پوست شما شستشو دهد. همچنین می‌تواند چربی یا روغن جمع شده توسط پاک کننده ی روغنی را از روی پوست شما پاک کند.

نحوه استفاده

پوست خود را با آب کمی نم دار کنید و سپس تمیزکننده را قبل از خشک شدن پوستتان، روی پوست خود ماساژ دهید.
از این مرحله صرف نظر کنید اگر شما نمی‌خواهید از پاک کنندگی دو مرحله‌ای استفاده کنید و یا اگر پاک کننده ی روغنی شما حاوی سورفکتانت‌های لازم است.

3) استفاده از تونر یا استرینجنت (Astringent)

تونرها طراحی شده‌اند تا آبرسانی مجدد پوست شما و از بین بردن سلول های مرده و آلودگی های باقی مانده بعد از پاکسازی پوست را به عهده گیرند.
استرینجنت‌ها فراورده‌هایی با پایه‌ی الکلی هستند تا چربی اضافه ی پوست را کاهش دهند.

روی پوست خود بمالید و با حرکت به طرف بیرون روی همه‌ی نواحی پوست صورت خود حرکت دهید.

4) سرم آنتی اکسیدان

سرم ها حاوی غلظت بالایی از مواد موثره هستند. سرم‌های آنتی اکسیدانی، از پوست شما در برابر آسیب هایی که توسط مولکول های ناپایداری به نام رادیکال آزاد ایجاد می‌شوند، محافظت می کنند. سرم ویتامین سی از رایج ترین آنتی اکسیدان‌ها هست که برای بهبود استحکام و سفتی بافت پوست شما به کار می رود.

همچنین سایر سرم‌های آنتی اکسیدان ممکن است حاوی مقادیر زیادی چای سبز، رزوراترول (فنول طبیعی گیاهی که در پوست انگور، بلوبری‌، تمشک‌ها و دانه‌های بادام زمینی وجود دارد) و کافئین باشند.

نحوه‌ی استفاده چند قطره روی صورت و گردن خود بریزید و ماساژ دهید.

5) درمان لک پوستی

لک پوستی چیست؟ اگر شما دانه یا جوشی روی پوست خود دارید که برآمده است، ابتدا به دنبال دارویی ضدالتهاب برای از بین بردن جوش آن باشید. سپس به دنبال درمانی برای خشک کردن جوش و از بین بردن لکه باشید تا اثری از آن باقی نماند (مثلاً ترکیباتی که حاوی لایه بردار هستند). هر چیزی زیر پوست شما به عنوان یک کیست دسته بندی می‌شود و به محصولی نیاز دارد تا آن را به عنوان عفونتی داخل پوست هدف قرار دهد و از بین ببرد.

نحوه استفاده از محصولات ضد جوش و لک

از یک پنبه ی نم‌دار استفاده کنید تا اگر هر محصول مراقبت های پوستی که روی محل مانده را کاملاً پاک کند، سپس محصول را روی لکه قرار دهید تا خشک شود.

6) کرم دور چشم

پوست دور چشم شما بسیار نازک و حساس‌تر است و همچنین مراقبت نکردن از آن، علائم پیری را نمایان خواهد کرد، علائمی از جمله: خطوط نازک دور چشم (چروک دور چشم)، پف و تیرگی زیر چشم. یک کرم دور چشم مناسب، می‌تواند دور چشمتان را روشن، نرم و سفت کند ولی به طور کامل نمی‌تواند این نشانه‌ها را برطرف کند.

نحوه‌ استفاده

آهسته مقدار کمی را با انگشت حلقه در ناحیه دور چشم خود بمالید.

از این مرحله چشم پوشی کنید اگر مرطوب کننده و سرم شما حاوی فرمول مناسبی برای مراقبت از پوست دور چشم و فاقد اسانس است.

7) روغن صورت سبک تر

روغن صورت سبک چیست؟ هرچه روغن سبک تر باشد، باید در فواصل زودتری مورد استفاده قرار گیرد. روغن هایی را که به راحتی و به سرعت جذب می شوند، در دسته‌ی روغن های سبک وزن قرار می‌دهند و باید قبل از مرطوب کننده استفاده شوند. این محصولات به ویژه برای پوست های خشک، دهیدراته و پوسته پوسته بسیار مناسب هستند.

 نحوه‌ استفاده

چند قطره روی نوک انگشتان خود بریزید و به آرامی روی انگشتان خود بمالید تا گرم شود؛ سپس روی صورت خود پخش کنید.
از این مرحله صرف نظر کنید اگر شما یک مراقبت عادی و معمولی را ترجیح می‌دهید. در غیر این صورت باید روغن های مختلفی را امتحان کنید تا مناسب ترین آن ها را برای پوست خود انتخاب کنید.

8) مرطوب کننده

مرطوب کننده چیست؟ کرم مرطوب کننده پوست شما را صاف، لطیف و نرم خواهد کرد. افراد دارای پوست خشک مخصوصاً باید از یک کرم یا بالم مرطوب کننده استفاده کنند.
هر چقدر کرم چرب تر و غلیظ تر باشد، برای افراد با پوست معمولی تا مختلط مناسب تر است. فلوئیدها و ژل‌ها انتخاب مناسب‌تری برای پوست چرب هستند. مواد موثره‌ی تشکیل دهنده‌ی مرطوب کننده شامل: گلیسیرین، سرامید، آنتی اکسیدان و پپتید است.

کرم مرطوب کننده پوست شما را صاف، لطیف و نرم خواهد کرد.

نحوه‌ استفاده

به اندازه‌ی کمی بزرگ تر از یک نخود را بردارید، آن را بین دستانتان گرم کنید و ابتدا روی گونه‌های خود بمالید، سپس با حرکات رو به بالا شروع کرده و روی تمام صورت خود بمالید.

از این مرحله صرف نظر کنید اگر تونر یا سرم شما به اندازه‌ی کافی رطوبت به پوست شما می‌رساند.
این نکته مخصوصاً برای افرادی که پوستی چرب دارند نیز صادق است.

9) روغن صورت سنگین‌تر

روغن صورت سنگین چیست؟ روغن هایی را که مدت بیشتری زمان می‌برد تا جذب شوند و موجب می‌شوند روی پوستتان احساس سنگینی کنید، در دسته‌ی روغن‌های سنگین قرار می‌دهند. این روغن ها بهترین انتخاب برای نوع پوست خشک هستند و باید حتماً بعد از مرطوب کننده استفاده شوند تا رطوبت را به خوبی حفظ کنند.

نحوه‌ استفاده

مانند روغن سبک‌تر استفاده می‌شود.

از این مرحله صرف نظر کنید اگر شما نمی‌خواهید ریسک کنید تا منافذ صورتتان را ببندید و با آزمون و خطا می خواهید بهترین محصول را انتخاب کنید.

10) ضدآفتاب

ضدآفتاب چیست؟ استفاده از ضد آفتاب آخرین مرحله‌ی مهم در روند مراقبت های پوستی در هنگام صبح است. استفاده از ضد آفتاب نه تنها خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد، بلکه از نشانه‌های پیری پوست نیز جلوگیری می‌کند.

جامعه‌ی سرطان آمریکا (American Cancer Society) پیشنهاد کرده است که از کرم ضدآفتاب با SPF 30 و بالاتر استفاده کنید.

نحوه‌ استفاده

روی صورت خود پخش کنید و سپس به آرامی ماساژ دهید، حتماً 15 الی 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن این کار را انجام دهید. روی ضدآفتاب از هیچ کرم یا فرآورده‌ی دیگری استفاده نکنید تا آن را رقیق نکنید.

11) استفاده از پرایمر یا کرم زیر آرایش

پرایمر یا کرم زیر آرایش چیست؟ اگر می‌خواهید بعد از آرایش چهره ای صاف و یک دست داشته باشید لازم است قبل از آرایش کردن یک لایه فراورده‌ی زیر آرایش ( به شکل کرم پودر یا مایع) مانند یک کرم مرطوب کننده سبک رنگی یا BB کرم (بالم زیبایی یا beauty balm یا Blemish balm) استفاده کنید.

نحوه‌ استفاده

با استفاده از یک برس یا اسفنج و از مرکز صورت شروع کرده و به سمت بیرون صورت بمالید؛ برای یکدست شدن از اسفنج مرطوب استفاده کنید.
از این مرحله صرف نظر کنید اگر می‌خواهید طبیعی و بدون آرایش باشید.

جمع بندی

ما سعی کردیم تمام نکات و مراحل را به صورت خلاصه برای شما عزیزان گردآوری کرده و به صورت مقاله ای در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید بهترین مراحل مراقبت های پوستی را برای خود انجام دهید تا پوستی جوان و زیبا داشته باشید.

نکات طلایی مراقبت های پوستی

نوبت شما

شما می توانید نظرات، تجربیات و مشکلات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید، تا کارشناسان ما آن ها را بررسی کنند و در مقالات مراقبت های پوستی مدنظر قرار دهند و همچنین مشکلات شما نیز برطرف شود. ما برای زیبایی و بهبود پوست و ظاهرتان به شما یاری خواهیم رساند. شما نیز با ما همراه باشید و نظرتان ارزشمندتان را از ما دریغ نکنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/order-of-skin-care

 

lafarrerr-sunscreens

4.5/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها