20 راهکار برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برای برای جلوگیری از ریزش مو راه‌های فراوانی وجود دارد؛ اما انتخاب روش مناسب، به علت ایجاد این مشکل بستگی دارد. این موضوع را نیز فراموش نکنید که موهای هر فرد در روز مقداری ریزش خواهد داشت و این موضوع امری کاملاً طبیعی است.

20 راهکار برای جلوگیری از ریزش مو

اما در شرایطی که ریزش مو به صورت مداوم باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر ریزش مو ناشی از مشکلات (Thyroiditis) تیروئیدی، استرس، عفونت‌های پوست سر، Pattern hair loss ( آلوپسی آندروژنیک ) یا افزایش سن باشد، پزشک متخصص می‌تواند آن را تشخیص دهد.

برای جلوگیری از ریزش مو لازم است با روش‌های مختلف آن آشنا شوید و از روش مناسب استفاده کنید. در این مطلب نکاتی در مورد مراقبت از مو و درمان ریزش مو ارائه می‌دهیم و چند مکمل برای جلوگیری از ریزش مو را معرفی می‌کنیم.

راهکارهای برای جلوگیری از ریزش مو

  • شستشوی روزانه

شستن روزانه موها به دلیل سالم و تمیز نگه داشتن پوست سر می‌تواند از ریزش موی سر جلوگیری و به تقویت مو کمک کند. نکته‌ی اصلی که باید در شستشوی موی سر مدنظر قرار دهید این است که برای شستشوی روزانه، از بهترین شامپو برای ریزش مو استفاده کنید.

  • اجتناب از کشیدن بیش از حد مو

موی سر، انعطاف‌پذیر است؛ اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مو باید به اندازه‌ای کشیده شود که به بافت آن آسیب نرساند. به عنوان مثال بافت‌های ریز یا محکم، یا مدل دم اسبی، باعث کشیده شدن موها از ریشه شده و به مرور زمان باعث شل شدن پیوند بین مو و پوست سر می‌شوند.

  • استفاده‌ی حداقلی از سشوار و اتوهای مو

برای جلوگیری از ریزش مو از عوارض صاف کردن مو با وسایل حرارتی غافل نشوید. که باعث می‌شود تا فولیکول‌های مو دهیدراته شده و موها آسیب پذیر شوند. سشوار و اتوهای صاف کننده یا فر کننده مو، به مرور زمان به موها آسیب خواهند زد.

  • کاهش استفاده از رنگ‌ها و مواد شیمیایی برای جلوگیری از ریزش مو

استفاده از مواد شیمیایی برای حالت دادن و رنگ کردن مو باعث آسیب‌های ناگهانی و غیر قابل برگشت به فولیکول‌های مو می‌شود. اگر نگران ریزش موهایتان هستید، بهتر است از صاف یا فر کردن دائمی مو، استفاده از رنگ، هایلایت و محصولات حاوی پراکسید اجتناب کنید.

  • استفاده از ماسک مو و بهترین شامپو برای ریزش مو

هدف از مصرف بهترین ماسک مو و شامپو، تمیز کردن موها از آلودگی و چربی اضافی است. اما بسیاری از مواد سازنده شامپو و ماسک موها بسیار قوی هستند. بنابراین پس از تنها یک بار استفاده، می‌توانند چربی طبیعی و اسیدهای چرب که باعث تقویت و نرمی موها می‌شوند را از بین ببرند.

هنگام خرید محصولات به مواد تشکیل دهنده‌ی آن دقت کرده و سعی کنید  تهیه کنید که از مواد طبیعی ساخته شده باشد. در صورتی که با مصرف یک نوع شامپو ریزش موهایتان بیشتر شد، سریعاً آن را عوض کنید.

  • استفاده از برس‌های نرم با الیاف طبیعی

استفاده از برس نرم با الیاف طبیعی باعث افزایش میزان مناسبی از سبوم (چربی) روی موهایتان می‌شود. پروتئین‌های کراتین روی مو انباشته می‌شوند؛ بنابراین برس کشیدن به صورت آرام در یک جهت و از بالا به پایین، به صاف شدن و نرم شدن کوتیکول مو در سطح مولکولی کمک می‌کند. همچنین برس کشیدن مو به صورت مرتب باعث می‌شود هنگام حمام رفتن با حجم بالایی از ریزش مو مواجه نشوید.

  • Coconut oil (روغن نارگیل)

محققان بر این باورند که خواص روغن نارگیل از آسیب دیدگی‌های ناشی از حالت دادن موها و تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به پروتئین موجود در مو متصل شده و از شکنندگی مو جلوگیری می‌کند. ماساژ پوست سر با روغن نارگیل منجر به بالا رفتن جریان خون در پوست سر شده و به رشد مجدد مو کمک می‌کند.

  • Olive oil (روغن زیتون)

از روغن زیتون می‌توان برای نرم کردن عمیق مو استفاده کرد. روغن زیتون، همچنین، از مو در برابر خشکی و شکنندگی محافظت می‌کند. روغن زیتون ماده‌ای اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که می‌تواند به کاهش ریزش موی ژنتیکی کمک کند. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به موهایتان بزنید و پس از 30 دقیقه آن را بشویید.

  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیمی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای که حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه باشد، خطر آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی زنانه یا طاسی با الگوی مردانه) را کاهش داده یا شروع آن را به تأخیر می‌اندازد.

مصرف سه روز در هفته از این غذاها  از جمله جعفری، ریحان و سالاد سبزیجات برای این نوع ریزش مو نتیجه بخش خواهد بود.

  • Protein (پروتئین)

فولیکول‌های مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. فقر برخی از مواد مغذی همانند آمینواسیدها که ساختار پروتئین را تشکیل می‌دهند، می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد.

بنابراین داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو کمک خواهد کرد. مواد غذایی مانند تخم مرغ، آجیل، لوبیا، نخود فرنگی، ماهی، لبنیات کم چرب، مرغ و بوقلمون حاوی پروتئین هستند.

  • Vitamin A (ویتامین A)

ویتامین A از رتینوئیدها است و می‌تواند میزان رشد مو را افزایش دهد. این ویتامین، همچنین، با تولید سبوم، پوست سر را سالم‌تر نگه داشته و به محافظت از موها کمک می‌کند. بنابراین بشقابتان را با مواد سرشار از ویتامین A مانند سیب زمینی، فلفل شیرین و اسفناج پر کنید؛ هر چند این مواد تنها تعداد کمی از مواد غذایی حاوی ویتامین A هستند.

  • Multivitamin  (مولتی ویتامین)

آهن، سلنیوم، زینک و ویتامین‌های A، B، C، D، همگی برای رشد و نگهداری مو خصوصاً پروسه‌ی بازسازی سلولی مهم هستند. شما می‌توانید مولتی ویتامین‌های مورد نیاز روزانه‌ را از فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها تهیه کنید یا از پزشکتان بخواهید آن‌ها را برایتان تجویز کند.

  • Vitamin D (ویتامین دی)

میزان ویتامین D در بدن با آلوپسی بدون اسکار (جای زخم) در ارتباط است. رفع کمبود این ویتامین می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کند. به همین دلیل مصرف 800 تا 1000 واحد ویتامین D در طول روز تحت نظر پزشک توصیه می‌شود.

  •  biotin (بیوتین)

بیوتین (ویتامین H یا B7) در ستتز اسید چرب در بدن دخالت دارد. این روند برای چرخه‌ی زندگی مو ضروری است. کمبود این ماده می‌تواند باعث ریزش مو شود. برای مصرف سه تا پنج میلی گرم بیوتین در روز، با پزشکتان مشورت کنید.

  •  Saw Palmetto ( نخل اره‌ای)

این گیاه که از میوه‌ی درختان کاج کوتوله آمریکایی به دست می‌آید، به حفظ سطح تستسترون در مردان کمک می‌کند. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف روزانه 200 میلی گرم نخل اره‌ای برای جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

  • Ginseng ( جینسنگ)

جینسنگ حاوی مواد فیتوشیمیایی خاصی است که میزان رشد موهای سر را افزایش می‌دهد؛ هر چند مطالعات بیشتری برای تعیین میزان مصرف این ماده لازم است. به همین دلیل در مورد مصرف مکمل‌های جینسنگ با پزشکتان مشورت کرده یا در غیر این صورت از فرآورده‌های موضعی که حاوی این ماده هستند، استفاده کنید.

درمان و راهکارهای برای جلوگیری از ریزش مو

درمان‌های پزشکی ریزش مو

1-لیزر درمانی

استفاده از لیزرهای کم قدرت می‌تواند به افزایش حجم مو برای مبتلایان به ریزش موی ژنتیکی و ریزش موی ناشی از شیمی درمانی کمک کند. این روش که به درمان با نور قرمز نیز معروف است، باعث تحریک سلول‌های بنیادی اپیدرمی مو می‌شود. شما می‌توانید دستگاه‌های لیزر خانگی را نیز تهیه کنید؛ زیرا برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر ممکن است به استفاده زیاد از این دستگاه نیاز داشته باشید.

2- Platelet-rich plasma  (پلاسمای غنی از پلاکت)

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر، رشد مو را در قسمت‌هایی که دچار ریزش شده‌اند، تحریک می‌کند. پلاکت‌ها از طریق دستگاه سانتریفیوژ از خون جدا شده و سپس به پوست سر تزریق می‌شوند.

3- Minoxidil (ماینوکسیدیل)

ماینوکسیدیل دارویی بدون نسخه است که به گفته‌ی کلینیک مایو برای حدود دو سوم از زنانی که از آن استفاده کرده‌اند، موثر بوده است. محلول یا شامپو ماینوکسیدیل را هر روز روی پوست سرتان بمالید. این دارو ممکن است عوارض جانبی مانند تحریک پوست سر و ایجاد آکنه داشته باشد. عوارض جانبی دیگری که به ندرت رخ می‌دهد، تپش قلب و تاری دید است.

4- Finasteride (فیناستراید)

فیناستراید یک قرص تجویزی است که ممکن است به کند شدن ریزش مو کمک کرده و باعث رشد موی جدید شود. به گفته‌ی کلینیک مایو، این دارو بیشتر برای آقایان تجویز می‌شود و در آقایان زیر 60 سال تأثیرگذاری بالاتری خواهد داشت. زنان باردار و همچنین زنانی که قصد بارداری دارند، نباید از این دارو استفاده کنند.

5- Phenylephrine (فنیل افرین)

فنیل افرین موضعی به دلیل خاصیت تحریک‌ انقباض عضلات فولیکول‌ها، برای جلوگیری از ریزش موی ناشی از حالت دادن به مو کمک می‌کند. به عنوان مثال با استفاده از فنیل افرین، مو هنگام شانه شدن به راحتی کنده نمی‌شود. نکته‌ی مهم در مورد این دارو این است که هنگام استفاده از آن باید بسیار احتیاط کرد.

سایر روش‌های جلوگیری از ریزش مو

  • اسانس‌های روغنی

اسانس‌های روغنی باعث کاهش ریزش مو می‌شوند. استفاده از ترکیب روغن چوب سدر با اسطوخودوس و رزماری می‌تواند به درمان طاسی سکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا) کمک کند. اسانس روغنی علف لیمو و نعنافلفلی نیز برای درمان ریزش مو مفید هستند. چند قطره از هرکدام از ‌این روغن‌ها را با روغن حاملی مانند جوجوبا یا هسته‌ی انگور ترکیب کرده و به پوست سر بمالید و پس از 10 دقیقه بشویید.

  • آب پیاز

افرادی که به طاسی سکه‌ای دچار می‌شوند، می‌توانند پس از استعمال آب پیاز خام به مدت دوبار در روز شاهد رشد مجدد موهایشان باشند. دانشمندان معتقدند که این اثر جادویی در محتوای گوگرد پیاز نهفته است؛ اما مطالعات محدودی در این مورد انجام شده است.

  • ماساژ

همه‌ی ما می‌دانیم که ماساژ پوست سر احساس خوبی به همراه دارد. اما آیا این کار می‌تواند به رشد موها نیز کمک کند؟ شاید!
بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شده است، انجام چهار دقیقه ماساژ به صورت روزانه طی 24 هفته می‌تواند تا حدودی برای رشد مو مفید باشد.

  • Yoga (یوگا)

اگر ریزش مو به دلیل استرس باشد، انجام یوگا می‌تواند به درمان آن کمک کند. بعضی از حرکت های یوگا می‌توانند اضطراب را تسکین داده و برای جلوگیری و کاهش ریزش مو موثر باشند. این حرکت ها عبارتند از: حرکت سر با صورت رو به پایین، حرکت خم به جلو، حرکت شتر، حرکت ایستادن روی شانه‌ها، حرکت ماهی و زانو زدن.

یوگا روشی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

سخن آخر

شما برای جلوگیری از ریزش موی خود چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا تا به حال دچار ریزش غیر طبیعی موهایتان شده‌اید؟ کدام یک از راه‌کارهای پیشنهادی این مطلب را پیش از این امتحان کرده‌اید؟ آیا انجام این راه‌کارها برایتان موثر بوده است؟ چه روش‌های دیگری برای پیشگیری از ریزش مو می‌شناسید؟ تجربه‌هایتان را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/hair-loss-prevention#1
https://www.healthline.com/health/how-to-prevent-hair-loss
4.2/5 - (100 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
83 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها