اسپری مو: کاربردها، روش استفاده درست و عوارض احتمالی انواع اسپری برای مو

حتماً برای شما پیش آمده که به دنبال یک محصول مفید و مؤثر برای تثیبت کردن، حالت دهی یا حجم دادن به موهایتان باشید و تمام جست‌وجوهایتان نهایتاً به یک جواب برسد؛ اسپری مو . اما این محصول چطور می‌تواند تا این حد کاربردی و پرمصرف باشد؟

در حال حاضر انواع و اقسام اسپری‌مو در بازار وجود دارند و شما با توجه به نیازتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سؤال مهم این است که هرکدام از این اسپری‌های مو چه کاربردی دارند؟ چه زمانی باید از آن‌ها استفاده کرد و چطور تشخیص دهیم که بهترین اسپری برای موهایمان کدام است؟

در ادامه به بررسی هر آنچه باید درباره اسپری‌مو بدانید می‌پردازیم.

اسپری مو چیست؟

اسپری مو

اسپری‌مو (تافت) محلولی است که به‌صورت قطره‌ای و افشانه‌ای روی سطح مو استفاده می‌شود و علاوه بر تثبیت حالت مو از آن در برابر رطوبت و باد هم محافظت می‌کند.

محلول‌های استفاده شده در انواع اسپری مو از مولکول‌های بلند و زنجیره‌ای به نام پلیمر ساخته شده‌اند و کار آن‌ها حفظ حالت مو است. به‌ عبارت‌ دیگر این محصولات باعث انسجام موهای شما و چسبیدن آن‌ها به یکدیگر شده و از به‌هم‌ریختگی‌شان جلوگیری می‌کند.

10 نوع اسپری مو با کاربردهای مختلف

بهتر است در ابتدا کمی درباره انواع اسپری برای مو و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هریک از آن‌ها صحبت کنیم. قبل از انتخاب بهترین اسپری مو متناسب با نیازهایتان، باید با انواع مختلف این نوع محصول مو آشنا باشید.

1) اسپری موی روزانه

اسپری موی معمولی یا روزانه در واقع نوعی اسپری است که موهای شما را بدون افزودن ویژگی اضافی، فقط در همان حالتی که هستند، نگه می‌دارد.

البته خوب است به این موضوع دقت کنید که علی‌رغم اسمی که این نوع از اسپری‌ها دارند، استفاده از آن‌ها به‌‌صورت روزانه و در طولانی‌مدت ایده خوبی نیست؛ چرا که این کار می‌تواند موهای شما را به‌مرور خشک و شکننده کند.

2) اسپری حالت دهنده مو (Working Hairspray)

اسپری حالت دهنده مو (Working Hairspray)

اسپری حالت دهی مو معمولاً کمترین میزان تثبیت‌کنندگی مو را دارد و در مقایسه با سایر انواع اسپری مو ، پس از مدت‌زمان نسبتاً طولانی‌تری خشک ‌شده و باعث حفظ حالت مو می‌شود.

اسپری حالت دهنده مو معمولاً باعث انعطاف‌پذیری مو شده و به شما این امکان را می‌دهد که برای حالت دهی به موهایتان از آن استفاده کنید و موهای خود را به حالت و فرم دلخواه درآورید.

3) اسپری حجم دهنده‌ مو

اسپری حجم دهنده که گاهی اوقات اسپری پرپشت‌کننده مو نیز نامیده می‌شود، همان مزایای اسپری موی معمولی را دارد؛ با این ‌حال ظاهر موهای شما را ضخیم‌تر و پرپشت تر نشان می‌دهد.

ترکیبات اسپری حجم دهنده با پوشاندن هر تار مو باعث می‌شوند حجم مو بیشتر از حالت طبیعی خود به نظر برسد.

4) اسپری نگهدارنده حالت مو (Shaping Hairspray)

Shaping Hairspray

اسپری نگهدارنده مو به‌آهستگی خشک می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد تا پس از استفاده، موهای خود را حالت دهید. از این نوع اسپری می‌توان هنگام مدل‌دهی به موها یا حتی بعد از آن برای حفظ مدل مو استفاده کرد.

یکی از مزایای استفاده از اسپری نگهدارنده حالت مو این است که در‌حالی‌که فرم دلخواه موهای شما حفظ می‌شود، موها شکل و حالت طبیعی خود را نیز حفظ می‌کنند و این اسپری حالت مصنوعی به موها نمی‌دهد.

سؤالی که ممکن است در اینجا به ذهن برسد این است که فرق بین اسپری حالت دهنده و اسپری نگهدارنده حالت مو چیست؟

در جواب این سؤال باید گفت که تفاوت اصلی این دو محصول در این است که از اسپری حالت دهنده معمولاً در زمان حالت دهی به مو استفاده می‌شود؛ درحالی‌که از اسپری نگهدارنده حالت مو زمانی استفاده می‌شود که مو به فرم دلخواه درآمده است.

به ‌عبارت ‌دیگر، اسپری نگهدارنده حالت مو بیشتر یک اسپری تثبیت‌کننده است و قابلیت حفظ حالت موی بیشتری در مقایسه با اسپری حالت دهنده مو دارد.

5) اسپری موی بافت‌دار (Texture Hairspray)

Texture Hairspray

نام‌گذاری این اسپری به دلیل بافت و حالتی است که برای موها ایجاد می‌کند. اسپری‌مو بافت‌دار، علاوه بر حفظ حالت مو می‌تواند با ایجاد فاصله بین تار‌های مو، تأثیرات قابل‌توجهی روی حجم‌ موها داشته باشد و موهایتان را پرپشت‌تر نشان دهد. تصویر فوق، تفاوت حجم و حالت موها قبل (سمت چپ) و بعد (سمت راست) استفاده از اسپری بافت‌دار را نشان می‌دهد.

اسپری موی بافت‌دار شبیه شامپو خشک است، با این تفاوت که می‌توانید از آن روی همه قسمت‌های موی خود استفاده کنید، درحالی‌که شامپو خشک عمدتاً مخصوص ریشه مو است.

اسپری موی بافت‌دار برخلاف شامپو خشک ، ذرات سفید نامطلوب روی موها باقی نمی‌گذارد. این اسپری چربی اضافی پوست سر شما را از بین نمی‌برد. در واقع این نوع اسپری مو، تقریباً تمام مزایای شامپو خشک به‌جز ظاهر تمیز را برای مو به‌همراه دارد.

6) اسپری محافظ حرارتی مو

اگر برای حالت دهی به موهایتان زیاد از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتوی مو استفاده می‌کنید، بهتر است اسپری محافظ حرارتی مو یکی از ملزومات مراقبتی موهایتان باشد.

این اسپری علاوه بر اینکه از تبخیر رطوبت طبیعی مو جلوگیری می‌کند، خاصیت مرطوب‌کنندگی هم دارد. این اسپری همچنین در زمانی که موهای شما بین دو صفحه فلزی داغ قرار می‌گیرند، یک سد محافظتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

به‌علاوه، برخی از اسپری‌های محافظ حرارتی به‌گونه‌ای طراحی ‌شده‌اند که پس از خنک شدن مو، حالت آن را ثابت نگه می‌دارند.

با توجه به مزایای این نوع از اسپری‌ها، به شما پیشنهاد می‌کنیم به‌جای اسپری‌های موی رایج از اسپری محافظ حرارتی مو استفاده کنید، زیرا دارای الکل کمتری نیز هستند. الکل در کنار حرارت زیاد می‌تواند به موهای شما آسیب جدی بزند.

7) اسپری موی تثبیت‌کننده قوی (Freezing Hairspray)

در بین انواع مختلف اسپری مو، اسپری موی تثبیت‌کننده قوی بیشترین نگهدارندگی را دارد. مصرف این نوع اسپری، باعث ثابت ماندن حالت موها برای مدت طولانی می‌شود.

8) اسپری موی بی‌وزن

اسپری بی‌وزن گزینه‌ای خوب برای کسانی است که موهای بسیار نازکی دارند. این اسپری فوق‌العاده سبک است و به ‌هیچ‌ وجه موهای شما را سنگین نمی‌کند.

9) اسپری تثبیت‌کننده مو

اسپری تثبیت‌کننده درواقع باید آخرین محصولی باشد که شما در پایان آراستن موهایتان استفاده می‌کنید. این نوع اسپری به‌گونه‌ای طراحی ‌شده که حالت مو را برای ادامه روز ثابت نگه می‌دارد؛ بنابراین همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، بسیار سنگین است.

اسپری تثبیت‌کننده مو انواع مختلفی دارد. برخی از انواع آن باعث درخشش موها می‌شوند، درحالی‌که سایر انواع آن به مو ظاهری مات می‌دهند. به این صورت، شما می‌توانید بر اساس اولویت‌های شخصی‌تان نوع اسپری را انتخاب کنید.

10) اسپری درخشان‌کننده مو

درواقع، اسپری درخشان‌کننده مو فقط نوعی اسپری تثبیت‌کننده است که درخشندگی بیشتری به موهای شما می‌دهد.

اسپری موی نگهدارنده انعطاف‌پذیر چیست؟

اسپری موی نگهدارنده انعطاف‌پذیر

اسپری موی نگهدارنده انعطاف‌پذیر، حالت و فرم موها را ثابت نگه می‌دارد، اما به آن شکل و جلوه مصنوعی نمی‌دهد. این نوع از اسپری برای مدل موهای فر و موج‌دار مناسب است.

اسپری موی قابل شانه زدن چیست؟

این نوع از اسپری، موهای شما را نرم می‌کند و باعث می‌شود در زمان شانه زدن، موهایتان دچار درهم‌رفتگی، گره خوردگی و یا شکستگی نشوند. بهتر است زمانی که می‌خواهید به موهایتان فرم بدهید از این اسپری استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از سرم ضد وز که باعث نرمی، درخشش مو و سهولت در شانه‌پذیری مو می‌شود، استفاده کنید.

آیا نوع بسته‌بندی اسپری مو مهم است؟

اگرچه اسپری‌های مو غالباً به‌صورت آئروسل (سوسپانسیون ذرات مایع در گاز) هستند، اما می‌توان آن‌ها را به شکل بطری دارای نازل پمپی نیز خریداری کرد.

بسیاری از افراد به‌واسطه مواد شیمیایی مضر موجود در اسپری‌های آئروسل و قابلیت اشتعال‌زایی بالای آن‌ها، اسپری‌های موی دارای نازل پمپی را ترجیح می‌دهند.

یک نکته مثبت دیگر در اسپری‌های دارای نازل پمپی این است که این اسپری‌ها رطوبت بیشتری به مو می‌دهند. به نظر می‌رسد این مدل اسپری گزینه مناسب‌تری برای افراد دارای موی فر باشد.

عوارض احتمالی اسپری مو

  • اسپری‌های مو حاوی ترکیبات فعالی مانند پلیمرها و حلال‌ها هستند. نکته نگران‌کننده در مورد مصرف این‌گونه مواد، امکان تحریک چشم، بینی، گلو و پوست توسط آن‌ها است. علاوه بر این، ترکیبات اسپری‌مو می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک مانند عطسه، قرمزی چشم، بثورات پوستی و حتی خارش پوست شوند.
  • استفاده مکرر از اسپری‌مو می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی شود. از سایر عوارض جانبی این محصولات می‌توان به افت فشار خون و بیماری‌های ریوی اشاره کرد. بسیاری از اسپری‌های مو حاوی ترکیب پروپیلن گلیکول هستند که در صورت استنشاق مداوم می‌تواند سمی باشد؛ بنابراین بهتر است از مصرف اسپری‌های موی حاوی این ترکیب خودداری کنید .
  • مصرف بیش‌ از حد اسپری‌مو می‌تواند به‌مرور زمان باعث تضعیف فولیکول‌های مو و شکننده شدن تارهای مو شود. در این حالت موهای شما بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند و به دنبال آن، ریزش موی سر اتفاق می‌افتد.
  • با توجه به ترکیبات موجود در اسپری‌های مو، احتمال مسمومیت با آن‌ها وجود دارد. این مسمومیت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد اسپری‌مو را استنشاق یا آن را به درون گلو یا چشم‌های خود اسپری کند.

مواد مضر موجود در اسپری مو

از جمله مواد مضر در اسپری‌مو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کربوکسی متیل سلولز
  • الکل دناتوره
  • هیدرو فلورو کربن
  • پلی وینیل الکل
  • پروپیلن گلایکول
  • پلی وینیل پیرولیدون

برای استفاده صحیح از اسپری مو به این نکات دقت کنید

استفاده صحیح از اسپری مو

  • برای جلوگیری از به هم چسبیدن کامل موهایتان که باعث شکستگی مو نیز می‌شود، در هنگام استفاده از اسپری‌مو بهتر است آن را در فاصله حداقل 30 سانتی‌متری موهایتان نگه ‌دارید.
  • اگر پس از مصرف اسپری، موهایتان را به‌خوبی نشویید، موهای شما خشک و شکننده می‌شوند. به این نکته دقت کنید که استفاده بیش‌ازحد از اسپری‌مو نیز باعث افزایش موخوره می‌شود.
  • در هنگام مصرف، مطمئن شوید که نازل با محتویات اسپری مسدود نشده باشد. در غیر این صورت، اسپری به‌خوبی عمل نمی‌کند. برای رفع انسداد اسپری کافی است نازل را درآورده و آن را زیرآب داغ بگیرید. با این کار محتویات اضافه به‌راحتی پاک می‌شوند.
  • اگر در نظر دارید از اسپری برای قسمت کوچکی از موهایتان استفاده کنید، به‌جای اسپری کردن مستقیم آن روی موهایتان می‌توانید آن را روی یک مسواک اسپری کرده و به کمک آن فقط موهای همان قسمت را مرتب کنید.
  • در زمان اسپری کردن به‌ جای تمرکز روی یک نقطه، اسپری را روی موهایتان حرکت دهید. بیشتر اسپری‌های مو دستورالعمل‌هایی برای مدت ‌زمانی که باید روی مو اسپری شوند دارند. با این ‌حال، اگر احساس می‌کنید که موهایتان خشک و سفت شده‌اند، اسپری کردن را متوقف کنید.
  • همیشه اسپری مو را در یک اتاق با تهویه مناسب استفاده کنید تا احتمال استنشاق آن و آسیب احتمالی به ریه‌تان کمتر شود.
  • اسپری‌های مو حاوی الکل هستند که می‌تواند باعث خشکی پوست سر شود؛ بنابراین این محصول را مستقیماً روی پوست سر اسپری نکنید.
  • اسپری‌های مو بسیار قابل اشتعال هستند، هرگز از آن‌ها در نزدیکی شعله‌های آتش استفاده نکنید.
  • اسپری را در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید و بلافاصله پس از استفاده دستان خود را بشویید.

واژه شناسی اسپری مو

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام انتخاب بهترین اسپری مو در نظر داشته باشید:

• انعطاف‌پذیری (Flexibility)

این ویژگی به میزان لخت بودن و انعطاف موها پس از استفاده اسپری اشاره دارد. اگر می‌خواهید موهایتان خوش حالت و نرم و طبیعی باشند، اسپری‌مو با انعطاف‌پذیری بالاتری را انتخاب کنید.

• نگهدارندگی (Hold)

این ویژگی درست نقطه مقابل انعطاف‌پذیری و حالت‌پذیری موها است و میزان ثابت ماندن حالت موها پس از استفاده از اسپری را نشان می‌دهد. میزان نگهدارندگی اسپری‌مو به‌ اندازه ذرات پلیمری بستگی دارد و توسط اندازه نازل تنظیم می‌شود.

• VOC / LVOC

معمولاً نوشته‌ای مانند «55% LVOC» را در توضیحات اسپری‌مو مشاهده می‌کنید. VOC به معنای «ترکیب آلی فرار» است که به مواد شیمیایی موجود در بطری‌های آئروسل که متأسفانه برای محیط ‌زیست مضر هستند اشاره دارد.

مقررات جدیدی برای کاهش میزان این مواد شیمیایی و محافظت از محیط ‌زیست وضع ‌شده‌اند. به همین دلیل است که LVOC ها به معنای «ترکیبات آلی کم فرار» نیز در کنار VOC ها به‌وجود آمده‌اند.

نتیجه گیری

چه زمانی که به یک اسپری موی سبک نیاز دارید و چه زمانی که به‌دنبال محصولی هستید که بتواند حالت و مدل مو شما را تا انتهای روز حفظ کند، اطلاع درباره انواع مختلف اسپری‌های مو مهم و ضروری است.

هریک از این اسپری‌ها برای انجام کار خاصی طراحی شده‌اند و یافتن اسپری مناسب برای موها نیازمند اطلاع از قابلیت هرکدام از آن‌ها است.

به این موضوع دقت کنید که هنگام استفاده از اسپری‌مو یا هر محصول بدون نیاز به آبکشی دیگری، برای جلوگیری از باقی ماندن محصول و ذرات سفید روی موها، باید از بهداشت و نحوه صحیح مراقبت از پوست سر و مو اطمینان حاصل کنید.

اگر تجربه خاصی در خصوص استفاده از اسپری مو دارید می‌توانید آن را در اینجا با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://medlineplus.gov/ency/article/002705.htm
https://www.thehealthsite.com/beauty/side-effects-of-hair-spray-and-tips-to-use-it-correctly-t0516-396382
https://www.holleewoodhair.com/types-of-hairspray
https://www.poison.org/articles/hairspray

5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها