10 مشکلی که پوست صورت شما آن را بیان می‌کند تا به دادش برسید

گاهی به نظر می‌رسد، پوست صورت‌تان با شما یار نیست و سر ناسازگاری دارد. گاهی همه جای صورتتان جوش می‌زند، یا چشم‌هایتان پف می‌کند. در واقع، پشت هر مشکل پوستی، علتی نهفته است و اینها همه نشانه‌هایی است که می‌خواهند شما را به سمت علت راهنمایی کنند. اگر بدانید دلیل علمی مشکلات پوست صورت چیست، راحت‌تر می‌توانید آنها را رفع کنید.

10 مشکلی که پوست صورت شما آن را بیان می‌کند تا به دادش برسید

برخی افراد، برای حل مشکلات پوستی خود یک راست و مستقیم به فروشگاه می‌روند و خود را با محصولات زیبایی مختلف محاصره می‌کنند. محصولاتی که به خریداران خود قول‌های بزرگ و فراوانی می‌دهند. در این شرایط انتخاب خیلی دشوار می‌شود. اما، ما اینجاییم تا شما را از سردرگمی نجات دهیم. به این منظور از متخصصان معتبر پوست، راهنمایی خواسته‌ایم، بخوانید درباره‌ی نشان‌های رایج پوست چه گفته اند.

1) آکنه احتمالاً بیانگر آن است که هورمون‌های شما نامنظم است

علت جوش‌ فعلی شما الزاماً همان نیست که سبب بروز آکنه در دوره‌ی نوجوانی شما شد. این نکته‌ی مهمی در انتخاب نوع درمان شماست. هنگام نوجوانی تولید بیش از حد چربی، سبب بروز آکنه می شود، اما با افزایش سن دلیل آکنه بیشتر، تغییرات هورمونی است. آکادمی پوست آمریکا می گوید اغلب آکنه های هورمونی زنان در دوره قاعدگی وخیم تر می شود.

آکنه پوست صورت احتمالاً بیانگر آن است که هورمون‌های شما نامنظم است.

در دوره‌ی نوجوانی، جوش‌ها روی پیشانی و صورت ظاهر می‌شوند، اما در بزرگسالی جوش‌ها را بیشتر در فک و چانه‌ی خود خواهید دید. آکنه‌های هورمونی اغلب به طور طبیعی ملتهب به نظر می‌رسند (قرمز و عمقی). به همین دلیل هدف از درمان آن آرام کردن پوست صورت است. اگر پوستتان حساس است، محصولات حاوی سولفور (گوگرد) یا پوست درخت بید به بهبود آن کمک می کند.

2) نشانه‌های اولیه‌ی افزایش سن، سلول‌های پوستی شما در بازسازی پوست تأخیر دارند

لایه‌ی خارجی پوست ( اپیدرم) که اینجا با رنگ قرمز نمایش داده شده، سلول های مرده‌ی پوست صورت را در بر می‌گیرد. لایه‌ی زیرین پوست یا درم که قسمت حساس یا عروقی میان پوستی است، پایین تر از اپیدرم قرار دارد و آن را بازسازی می کند و جایگزین پوست مرده می شود. بنابراین، به چیزی نیاز دارید که کلاژن سازی پوست را تحریک کند و سرعت بازسازی سلول های پوست را افزایش دهد.

ریتنوئیدها هنوز هم بهترین محرک های کلاژن هستند. نوع ضعیف تر ریتنوئید ها، رتینول ها است. بدون نسخه نیز می توانید آنها را تهیه کنید، در حالی که برای ریتنوئیدها به نسخه نیاز خواهید داشت. باید از دکتر خود بپرسید کدام یک را پیشنهاد می کند. ناگفته نماند که به پیشنهاد متخصصان پوست، به طور مداوم به یک ضد آفتاب خوب نیاز دارید تا پیری زودرس پوست را کُند کنید.

بنابراین، روزانه از کرم ضدآفتاب طیف گسترده لافارر استفاده کنید، وقتی زیر آفتاب هستید، کلاه‌های لبه پهن بپوشید و هنگام ورزش از عینک های آفتابی استفاده کنید که پوشش بیشتری دارد. افزون بر این، تا می توانید از نور مستقیم آفتاب بپرهیزید و در سایه باقی بمانید.

3 اگر پوست صورت‌تان قرمز شده، احتمالاً در معرض آسیب است

درمان و ترمیم اساسی پوست مهم‌ترین قسمت کار است. صورت خود را با مواد ملایم و غیر محرک بشویید و برای آبرسانی به آن از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. اگر سد محافظ پوست ترمیم شود، دیگر مستعد سوختن یا برافروخته شدن نخواهد شد. بسیاری افراد متوجه می شوند که می‌توانند از محصولات آرایشی متنوع‌تری استفاده کنند. همچنین، باید به دنبال محصولاتی باشید که حاوی نیاسینامید (ویتامین ب1) است.

اگر پوست صورت‌تان قرمز شده، احتمالاً در معرض آسیب است.

نیاسینامید، ضد التهاب است و می تواند ظاهر پوست حساس را آرام کند و قرمزی آن را فرو بنشاند. وقتی برای از بین بردن قرمزی پوست خود تلاش می‌کنید، می توانید از لوازم آرایشی با ته رنگ سبز، (رنگی که قرمزی پوست را خنثی می کند) استفاده کنید. اینها کمک می کنند، پوست یکنواخت‌تری داشته باشید.

4) پف زیر چشم ممکن است نشانه‌ مشکلی در رژیم غذایی یا سبک زندگی شما باشد

هرچند همبرگر و فست فود های پر نمک خیلی خوشمزه اند. عاملی برای مشکلات پوستی مانند پف زیر چشم هستند. اگر ریشه ی مشکلات را واکاوی کنیم، حساسیت (آلرژی)، سیگار، و حتی خوردن نمک بیش از حد ممکن است، دلایلی برای پف زیر چشم شما باشند. اما، پشت چشم‌های پف کرده دلیل بزرگ‌تری وجود دارد: کم خوابی.

اگر این اتفاق به طور مداوم رخ بدهد، باید روی برنامه‌ی خواب خود کار کنید و خواب منظم و با کیفیت را در اولویت خود قرار دهید. بنیاد ملی خواب آمریکا توصیه می‌کند تا بزرگسالان 7 تا 9 ساعت در شب بخوابند.

راه‌های متعددی برای از بین بردن پف زیر چشم وجود دارد. مصرف کرم های دور چشمی که اپلیکاتوری با سرپوش فلزی دارند، یکی از این شیوه هاست. این کرم ها ضد‌پف هستند. زیرا پوستتان را خنک می کنند (مانند خنکی یک تکه خیار). اگر بعد از یک شب طولانی و کم خواب می‌خواهید پف زیر چشم‌های خود را بپوشانید، هیچ ایرادی ندارد که از کرم پودر مناسب استفاده کنید. چیزی که همه‌ی ما آن را تجربه کردیم.

5) خشکی و ترک خوردگی پوست، نشان دهنده‌ی کم آبی آن است

با بالا رفتن سن، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد. بدتر اینکه بر اثر خشکی و بی‌آبی لایه‌ی زیرین پوست، خطوط ریز و چروک‌ها ایجاد می شوند و علائم افزایش سن نمایان می شوند. اگر می‌خواهید برای جبران کم آبی پوست، از مرطوب کننده‌های غلیظ‌تر و سنگین‌تر استفاده کنید، بهتر است عواقب آن را در نظر بگیرید. زیرا این مرطوب کننده ها، ممکن است منافذ پوست صورت شما را مسدود کنند و موجب آکنه شوند. ممکن است به نظرتان عجیب باشد، اما بهتر است یک مرطوب کننده‌ی سبک را برگزینید که غلظت کمتری دارد و رقیق تر است.

با بالا رفتن سن، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد. بهتر است برای جبران آن از یک مرطوب کننده سبک و رقیق استفاده کنید.

6) قرمزی پوست صورت، برافروختگی و رگ‌های خونی قابل رؤیت، همگی نشانه‌ی روزاسه هستند

برای درمان این بیماری پوستی به پزشک مراجعه کنید. روزاسه نوعی بیماری مزمن و شایع است و بیش از 16میلیون آمریکایی به آن دچارند. درمان این بیماری، چیزی فراتر از مصرف کرم صورت است. همچنین، بهتر است درمان آن را به تأخیر نیندازید. اگر چانه، گونه، بینی یا پیشانی شما دائماً قرمز است یا رگ های خونی روی صورتتان قابل رؤیت هستند و حدس می زنید به این بیماری دچار باشید، سریع تر به متخصص پوست مراجعه کنید.

قرمزی پوست صورت، برافروختگی و رگ‌های خونی قابل رؤیت، همگی نشانه‌ی روزاسه هستند.

مواردی مانند تغییر سبک زندگی، کاهش استرس، محدود کردن مواجهه با خورشید، اجتناب از محصولات پوستی معطر و کاهش کارهایی که به طور معمول برای پوستتان انجام می دادید، از درمان های رایج روزاسه است. همچنین، انجمن روزاسه می‌گوید درمان‌های کلینیکی مانند IPL (درمان با نور شدید پالسی) ممکن است، کمک کننده باشد.

7) دایره‌های سیاه رنگ دور چشم ممکن است هیچ ارتباطی با کمبود خواب نداشته باشد

این نکته خوشایند نیست، اما ژنتیک نقش بسیار بزرگی را در ایجاد دایره های زیر چشم شما ایفا می کند. یعنی این امر از کنترل شما خارج است. با وجود این، می توانید با مصرف کرم های دور چشم حاوی آنتی اکسیدان های روشن کننده (مانند ویتامین C و E) سیاهی زیر چشم خود را کاهش دهید.

اگر دایره های دور چشم شما بیشتر کبود به نظر می رسد تا سیاه، دلیل آن این است که رگ های خونی از پوست نازک زیر چشم شما نمایان است. در این حالت از محصولات کافئین دار استفاده کنید تا از تورم رگ های خونی بکاهید. با این کار، تیرگی زیر چشم خود را کاهش خواهید داد.

8) لک‌های تیره بیانگر آسیبی است که آفتاب در گذشته بر پوست شما ایجاد کرده است

حتی آفتاب سوختگی سال های نوجوانی شما، ممکن است روی پوستتان تأثیری طولانی مدت بگذارد. بنابراین، طبق گفته ی آکادمی پوست آمریکا به طور مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا آسیب خورشید بزرگترین عامل تغییر رنگ پوست است. هیدروکینون درمانی طلایی برای مشکل هیپرپیگمانتاسیون (لک پوستی) است. هیدروکینون، آنزیم تیروزیناز را که تولید کننده ی رنگدانه‌ یا ملانین است، مهار می کند.

فقط باید بدانید هیدروکینون ماده ی بحث برانگیزی است و بعضی افراد به دلیل نگرانی از ایمن بودن یا احتمال ایجاد تحریک پوستی، از آن استفاده نمی‌کنند. البته، طبق تحقیقات پژوهشگران، مدرک کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. پس، انتخاب با خود شماست. اگر از عواقب ثابت نشده ی آن نگرانید، می توانید هیدروکینون را با محصولاتی که حاوی عصاره ی شیرین بیان، آزلائیک اسید، نیاسینامید یا آربوتین هستند، جایگزین کنید. این محصولات پوست را روشن می کنند و انتخاب مناسبی هستند.

لک‌های تیره بیانگر آسیبی است که آفتاب در گذشته بر پوست صورت شما ایجاد کرده است.

9) چروک‌ها بیانگر آن هستند که کلاژن پوست شما کم است

با مصرف محصولات حاوی فاکتور های رشد و پپتید‌ها، می‌توانید ساختار حمایتی پوست صورت را تقویت کند. این محصولات کلاژن را در سطح عمیق تر پست افزایش می‌دهند.

10 افتادگی و شل شدن پوست؟ حدس می‌زنید پوستتان به کلاژن بیشتری نیاز دارد؟

اگر برای جراحی کشیدن پوست صورت آمادگی ندارید یا هیچ وقت نمی خواهید به این جراحی فکر کنید. کرم های موضعی این کار را برایتان انجام می دهند. برای شناخت سایر درمان های غیر تهاجمی از متخصص پوست خود کمک بگیرید. مثلاً استفاده از دستگاه سونوگرافی سفت کننده ی پوست که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تأیید کرده است. این عوامل کلاژن سازی را تحریک می کنند و افتادگی پوست را کاهش می دهند. در نتیجه، پوستی کشیده و سفت خواهید داشت، بدون اینکه جراحی و عوارض پس از آن را تحمل کنید.

چند مشکل پوستی و دلایل احتمالی آن را خواندید. راهکارهای حل این مشکلات را نیز دانستید. اگر پف زیر چشم، قرمزی پوست یا مشکلات دیگر، توجهتان را جلب کرده، بهتر است هر چه زودتر برای رفع آن دست به کار شوید. وگرنه، یک روز به آینه نگاه می کنید و پوست چروک و شل شده‌ی خود را می‌بینید و قسم می‌خورید که اینها روز قبل وجود نداشتند.

پیشنهادها و نظرات شما را با اشتیاق می‌خوانیم. به پرسش‌هایتان در مورد مراقبت پوست صورت نیز پاسخ می‌دهیم. پس در قسمت «بیان نظر» آنها را بیان کنید.

3.9/5 - (12 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها