نحوه‌ جلوگیری از شکستگی مو

شکستگی مو ناخوشایند و نگران‌کننده است، به‌ویژه اگر دوست داشته باشید موهایتان بلند باشد. خوشبختانه بیشتر دلایل زمینه‌ای این مشکل را می‌توانید با تغییر سبک زندگی اصلاح کنید. شکستگی مو دلایل مختلفی دارد.

نحوه‌ جلوگیری از شکستگی مو

 

سلامت مو به کوتیکول آن بستگی دارد که به شکل پولک‌‎هایی است که روی هم قرار گرفته‌اند. این‌ پولک‌ها ساقه موی شما را در کنار هم نگه می‌دارند و هنگامی که آن‌ها از هم فرو می‌پاشند، موهای شما آسیب می‌بینند. به همین دلیل است که موهایتان خشک، وز و شکسته می‌شوند.

در این مقاله عواملی را که به کوتیکول موی شما آسیب می‌زنند، بررسی کرده‌ایم و مهم‌تر از آن، شیوه‌های جلوگیری از شکستگی مو را برای شما توضیح داده‌ایم. پس، با ما همراه شوید.

1) رژیم غذایی

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند «همان چیزی هستید که می خورید!». خصوصاً وقتی صحبت از سلامت مو و پوست است، این سخن معنادارتر می شود. برخی مواد مغذی به رشد مو کمک و از شکستگی آن جلوگیری می‌کنند. زینک، آهن، ویتامین‌های A، C، D، E، B و فولیک اسید برای مو و تقویت آن بسیار موثرند پس حتماً این مواد را در رژیم غذایی روزانه‌ خود بگنجانید. افزون بر این، پروتئین و آنتی اکسیدان (که در غذاهای گیاهی یافت می‌شوند) موهای شما را از آسیب دور نگه می‌دارند.

 برخی مواد مغذی به رشد مو کمک و از شکستگی مو جلوگیری می‌کنند

2) استرس

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استرس با ریزش مو مرتبط است. همچنین، مشخص شده است که استرس منجر به شکستگی مو می‌شود. بیماری «تلوژن افلوویوم» نوعی ریزش موی ناشی از استرس و برخی عوامل دیگر است. بر اثر این بیماری، فولیکول‌های موی شما به خواب می‌روند. بنابراین، موهایی که در وسط چرخه‌ی رشد قرار دارند، ممکن است از بین بروند. احتمال دارد متوجه شوید که موهای قدیمی‌تر نیز دچار ریزش می‌شوند. بنابراین، با کنترل و مدیریت استرس موهای سالم‌تری خواهید داشت.

شواهد نشان می دهد که استرس منجر به شکستگی مو می‌شود.

3) خشکی مو

مویی که بیش از حد خشک است، بیشتر از انواع دیگر مو در معرض شکستگی و آسیب قرار دارد. خشکی مو ممکن است ناشی از عوامل مختلفی نظیر آب و هوای خشک، رطوبت کم و گرمای بیش از حد باشد. برای پیشگیری از خشک شدن مو، همواره موهای خود را با آب گرم (نه آب داغ) بشویید. زیرا آب داغ خشکی مو را تشدید می‌کند.

برای پیشگیری از خشک شدن و شکستگی مو، همواره موهای خود را با آب گرم بشویید

اگر انتهای موی شما خشک است، شامپو را فقط روی پوست سر خود بمالید و سپس با کف حاصل از آن به آرامی ساقه مو را بدون ماساژ دادن بشویید. علاوه بر این، می‌توانید از ماسک مو مناسب نیز استفاده کنید.

4) آسیب ناشی از گرما

درست است که اگر سشوار، اتوی مو یا ابزارهای حرارتی دیگر را در درجه زیاد حرارت استفاده کنید، موهایتان زودتر حالت می‌گیرند؛ اما باید بدانید که این کار به کوتیکول موی شما قطعا آسیب جدی خواهد زد.

 برای کاهش آسیب ناشی از گرمای ابزارهای حالت دهنده و شکستگی مو، انواع سرامیکی را انتخاب کنید

یکی از راه‌های کاهش آسیب ناشی از گرما، این است که ساقه‌های موی خود را حداقل دو روز در هفته از تمام ابزارهای حالت دهنده دور نگه دارید.

برای کاهش آسیب ناشی از ابزارهای حالت دهنده، بهتر است از نوع سرامیکی این محصولات استفاده کنید، زیرا این نوع دستگاه‌ها به طور یکنواخت گرم می‌شوند. بنابراین لازم نیست که به طور مکرر روی یک بخش خاص مو از آن‌ها استفاده کنید. همچنین مهم است که قبل از اعمال گرما با اسپری محافظ حرارتی مو، از موهای خود حفاظت کنید.

5) مصرف بیش از حد مواد شیمیایی

فر مو دائم، نرم کننده‌های قوی، صاف کردن حرفه‌ای و رنگ کردن مو، همگی همه باعث می شوند موهای شما بعد از یک یا دو جلسه‌ اول سالم‌تر به نظر برسد؛ اما اگر این خدمات را بیش از حد انجام دهید، کوتیکول موهایتان در هم می‌شکند و موهایتان آسیب می‌بیند.

عدم مصرف بیش از حد مواد شیمیایی باعث جلوگیری از شکستگی مو می شود

طبق تحقیقات انجام شده متخصصان توصیه می‌کنند که در صورت امکان فاصله بین دریافت این خدمات را به 8 تا 10 هفته افزایش دهید. همچنین، از ماسک مو برای موهای رنگ شده استفاده کنید تا رنگ موی شما بیشتر دوام بیاورد و مجبور نشوید مدام موهایتان را رنگ کنید.

6) شستشوی بیش از حد مو

اگر پوستتان چرب است، احتمالاً سبوم (چربی طبیعی) بیش از حد تولید می‌کند. به همین دلیل، ممکن است وسوسه شوید موهای خود را بیشتر از آنچه لازم است بشویید. در حالی که موی چرب را نباید بیشتر از یک بار در روز بشویید.

برای جلوگیری از شکستگی مو بسیار خشک، فقط باید هفته‌ای یک بار آن را بشویید.

برای جلوگیری از شکستگی موهای بسیار خشک نیز، فقط باید هفته‌ای یک بار آن را شامپو ملایم بشویید. همچنین، برای موهای خشک حتماً شامپو را باید به آرامی روی پوست سر خود بمالید. ماسک مو مخصوص موهای خشک را نیز با ملایمت از انتها تا ریشه‌های موی خود استفاده کنید.

7) خشک کردن نامناسب با حوله

وقتی از حمام بیرون می‌روید، طبیعی است که حوله را روی پوست و موی خود بمالید، اما این کار به موهای شما آسیب می‌رساند، به‌ویژه وقتی موهای شما آسیب‌پذیرتر است (موی تازه شسته شده و نمناک). بنابراین، به جای اینکه حوله را به موهای خود بمالید، یک حوله‌ جاذب را دور موهای خود بپیچید. البته خشک کردن موهای شسته‌شده در معرض هوای تازه نیز روش خوبی برای جلوگیری از آسیب کوتیکول و شکستگی تارهای مو است.

 خشک کردن نامناسب با حوله باعث شکستگی مو می شود

8) استفاده از کش مو

بستن مو با کش برای دور نگه داشتن موها از جلوی صورت شما در هنگام ورزش، ضروری است. همچنین، راهکاری سریع برای مرتب کردن مو در روزهایی است که عجله دارید و موهایتان نامرتب است.

مشکل استفاده از کش مو این است که پوست سر و کوتیکول موهایتان را دچار کشیدگی می‌کند.

 

اما مشکل استفاده از کش مو این است که پوست سر و کوتیکول موهایتان را دچار کشیدگی می‌کند. حتی ممکن است هر بار که کش خود را باز می‌کنید، متوجه شوید که موهایتان ریخته است. می‌توانید این مشکل را با باز کردن گاه به گاه موهای خود رفع کنید. افزون بر این، می‌توانید موهای خود را شل‌تر ببندید تا کشیده نشوند. همچنین، حتماً از کش‌های مخصوص مو استفاده کنید و نه کش لاستیکی که به موی شما آسیب می‌زند.

9) برس زدن و شانه کردن نادرست مو

شاید به شما گفته‌اند خیلی مفید است که روزی صد بار موهایتان را شانه بزنید، اما این موضوع حقیقت ندارد! متخصصان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از شکستگی مو  آن‌ها را فقط هنگام حالت دادن شانه بزنید. برای این کار، حتماً از شانه‌های دندانه پهن استفاده کنید تا موهایتان آسیب نبیند.

همچنین، اگر موهایتان صاف است، برس را فقط روی موهای خشک خود استفاده کنید؛ و اگر موهایتان فر است، پس از خشک شدن دیگر آن‌ها را شانه نزنید. استفاده از ماسک موی فر نیز برای کاهش خشکی و شکنندگی موی فر که طبیعتی خشک‌تر از موهای صاف دارد، انتخاب خوبی است.

علاوه بر این، از برس‌هایی که دندانه‌های پلاستیکی یا فلزی دارند، استفاده نکنید. به جای آن، برسی را به کار ببرید که دندانه‌های طبیعی (مثلاً چوبی) دارد.

برای جلوگیری از شکستگی مو  آنها را فقط هنگام حالت دادن شانه بزنید.

10) کمبود پیرایش مو

ممکن است فکر کنید اگر موهایتان را کوتاه کنید، بیشتر دچار شکستگی مو و آسیب می‌شوید. اما حقیقت این است که کوتاه کردن، به سالم نگه داشتن موهای شما کمک می‌کند و موخوره‌های آن را کاهش می‌دهد. برای اینکه تأثیر آن را بهتر درک کنید، به کوتاه کردن مو مانند لایه برداری از پوست فکر کنید. در هر دو مورد، سلول‌ها و بخش‌های قدیمی از بین می روند تا سلول‌های جدید جایگزین شوند.

 

اگر موخوره دارید، باید بدانید، شکاف کوتیکول مو، طول مو را طی می‌کند. در نتیجه، دچار شکستگی مو می شوید

اگر موخوره دارید، باید بدانید شکاف کوتیکول مو، طول مو را طی می‌کند. در نتیجه، موهایتان دچار شکستگی می‌شوند. بنابراین، حداقل هر 8 هفته یکبار موهایتان را کوتاه کنید، حتی اگر می‌خواهید موهایتان بلند شود. زیرا کوتاه کردن انتهای آسیب دیده‌ مو از شکستگی بیشتر آن جلوگیری می‌کند.

11) کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) هنگامی رخ می‌دهد که غده‌ تیروئید شما به اندازه‌ کافی هورمون تیروئید تولید نکند. اگرچه تیروئید از نظر اندازه کوچک است، اما در عملکرد بدن شما نقش زیادی دارد. تنظیم متابولیسم، ضربان قلب و حتی رشد موهای شما بر عهده تیروئید است.

افرادی که تیروئید کم کار دارند، ممکن است متوجه شوند دچار شکستگی مو و آسیب شده اند

افرادی که تیروئید کم کار دارند، ممکن است متوجه شوند موهایشان بیش از حد ریزش دارد و آسیب دیده است (به ویژه در حمام و بعد از برس زدن). اگر احساس می‌کنید کم انرژی و افسرده شده‌اید، به طور ناگهانی وزنتان افزایش یافته و موهایتان خشک و آسیب دیده شده است، برای معاینه‌ تیروئید نزد پزشک بروید.

12) اختلال تغذیه

ریزش و شکستگی مو ممکن است نشانه‌ای از اختلال تغذیه باشد. این امر به‌ویژه در مواردی صدق می‌کند که به سوء تغذیه منجر می‌شوند، نظیر بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی. در چنین مواقعی، فولیکول‌های مو مواد مغذی مورد نیاز برای تولید موهای جدید را ندارند. در نتیجه، روند رشد موی جدید به کلی خاتمه می‌یابد. حتی ممکن است متوجه شوید موهای جدیدی که در وسط چرخه‌ رشد هستند، می‌ریزند. گاهی، اختلالات تغذیه عواقب جدی‌تری به همراه دارند. به همین دلیل باید هر چه سریع‌تر درمان شوند.

نکاتی درباره‌ سلامت مو

برای جلوگیری از تشدید شکستگی مو ، نکات زیر را رعایت کنید:

  • هر روز موهای خود را بشویید و ماسک مو بزنید، اما به آرامی (موهای خشک به شستشوی کمتری نیاز دارند).
  • بعد از رفتن به استخر، از شامپو و ماسک مو مخصوص استفاده کنید.
  • بکوشید موهای خود را در هوای آزاد خشک کنید و از ابزارهای حرارتی، کمتر استفاده کنید.
  • مطمئن شوید بافت‌ها و اکستنشن‌هایی که استفاده کرده‌اید، سبک هستند و پوست سرتان را نمی‌کشند.
  • مدل موی جدیدی را در نظر بگیرید که کمتر به موهایتان آسیب می زند (مدل هایی که سبب کشیدگی و شکستگی موهایتان نشود).
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا مطمئن شوید موهای شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنند.
  • از پوشیدن کلاه‌های تنگ برای زیبایی بپرهیزید و فقط برای محافظت در برابر آفتاب از کلاه استفاده کنید.

سخن آخر

شکستگی مو ناخوشایند و نگران کننده است، اما خوشبختانه بیشتر دلایل زمینه‌ای این مشکل با تغییر سبک زندگی اصلاح می‌شوند. اگر بعد از تغییر رژیم غذایی و روال روزمره‌ خود هنوز هم دچار شکستگی مو هستید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به پزشک مراجعه کنید تا هرگونه مشکل زمینه‌ای پزشکی را برطرف کند.

تجربه شما

تجربه‌های خود را با خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید و بنویسید چگونه شکستگی مو خود را درمان کردید، به نظرتان کدامیک از راهکارهایی که در این مقاله خواندید، مؤثرتر است؟

منابع:

https://www.healthline.com/health/hair-breakage

lafa-mask

4.2/5 - (40 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها