خواص گیاه بابونه و تاثیر آن در زیبایی پوست و مو

گیاه بابونه آن‌قدر خاصیت دارد که حتما پس از خواندن این مقاله شما هم از خواص متعدد آن تعجب خواهید کرد. بابونه نه تنها خاصیت دارویی دارد، بلکه در زیبایی پوست و مو نیز مؤثر است. برای اطلاع دقیق‌تر از خواص گیاه بابونه، مطلب زیر را بخوانید.

اگر بخواهید برای رهایی از استرس روزمره از یک چای گرم نام ببرید، آن چای چیست؟ البته که بابونه. همه ما می‌دانیم که چای بابونه فوق‌العاده است؛ اما آیا می‌دانستید که این گیاه، زمانی که به صورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرد نیز مفید است؟ بابونه با داشتن خواص متعدد به کاهش استرس و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و افزون بر آن، برای پوست و مو فواید بسیاری دارد.

خواص گیاه بابونه و تاثیر آن در زیبایی پوست و مو

عصاره گیاه بابونه چیست؟

بابونه دارای تاریخچه‌ای غنی در زمینه درمان درد‌های مختلف و بیماری‌هایی است که می‌توان قدمت آن را به تمدن مصر و یونان نسبت داد. گل بابونه از خانواده کاسنیان، گروهی از گل‌هایی شبیه گل مینا است. با وجود اینکه بابونه انواع متنوعی دارد اما امروزه دو گونه آلمانی و رومی آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر ما تصور می‌کنیم که مزیت این گیاه در آرام‌بخش بودن آن است اما خواص گیاه بابونه بیش از این است. این گیاه به سبب داشتن خواصی چون ضدالتهاب، ضدحساسیت و آنتی‌باکتریال بودن، به رشد مجدد موهای سالم کمک می‌کند. افزون بر اثر نرم‌ کنندگی برای پوست سر، بابونه بر تغذیه و تقویت فولیکول‌های مو نیز مؤثر است و سبب تحریک رشد موهایی سالم‌تر و با ضخامت بیشتر می‌شود.

بابونه همچنین خواصی چون ضدالتهاب، ضدقارچ، آنتی‌باکتریال و ضدعفونت بودن برای پوست دارد. طبق مطالعات انجام شده، این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و اسانس‌های روغنی بوده و برای پوست‌های حساس مناسب است و به واسطه خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به کاهش تحریک‌های پوستی کمک می‌کند.

خواص گیاه بابونه در زیبایی پوست

از خواص کم‌نظیر بابونه می‌توانید برای زیبایی پوست‌تان بهره ببرید. اگر دچار آکنه پوست و صورت هستید، ماسک‌ ضد جوش حاوی عصاره بابونه به عنوان یک درمان برای رفع آکنه عمل می‌کند. بابونه همچنین می‌تواند پوست شما روشن کند و در جوان‌سازی پوست نیز مؤثر باشد.

1) بابونه به رفع آکنه کمک می‌کند

بابونه به رفع آکنه کمک می‌کند.

 

امروزه یکی از کاربردهای بابونه در مراقبت از پوست، استفاده از آن برای رفع جوش صورت و اثرات سوء آن است. آکنه از جمله مشکلات پوستی است که در آن، منافذ پوست توسط باکتری‌ها، چربی اضافی پوست و دیگر آلودگی‌ها مسدود می‌شوند و پس از التهاب، به صورت جوش‌های قرمز بزرگ روی پوست، به ویژه پوست صورت ظاهر می‌شود.

بابونه برای درمان آکنه، یکی از معمول‌ترین مشکلات پوستی، مؤثر است؛ مشکلی که اکثر مردم به نحوی آن را تجربه می‌کنند و تلاش برای رهایی از آن می‌تواند اثر منفی بر سلامت فیزیکی و روانی افراد داشته باشد. خواص گیاه بابونه به سبب خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌باکتریال خود، که حاصل وجود ترکیباتی چون آلفابیزابولول، فلاونوئیدها و کامازولن است، بر کاهش آکنه تأثیر دارد.

ماده آلفابیزابولول تأثیر مثبت درمانی در کاهش التهاب پوست در موضع استفاده‌ شده دارد. اثرات ضدالتهابی عصاره این گیاه برای رفع آکنه در تحقیقی متمرکز مورد بررسی قرار گرفت که در همه موارد کامازولن از جمله ترکیبات مؤثر در فعالیت ضدالتهابی عصاره بابونه نشان داده شد.

2)  بابونه رنگ پوست را روشن می‌کند

بابونه رنگ پوست را روشن می‌کند

بسیاری از زنان و مردان به دنبال موادی هستند تا به واسطه آن، رنگ پوست خود را تغییر دهند یا به طور کلی آن را روشن کنند. افرادی که از مشکل هیپرپیگمانتاسیون (تجمع لکه‌های تیره روی پوست) رنج می‌برند، خواستار محصولات مؤثری هستند که به آنها در روشن کردن پوست کمک کند و نشانه‌های آسیب وارده در اثر اشعه فرابنفش را، که طی سالیان متمادی ایجاد شده‌اند، کاهش دهند.

روشن کردن پوست از جمله خواص گیاه بابونه است. بسیاری از افراد از کرم‌های متعددی استفاده می‌کنند و پوست خود را با روغن‌های خاصی ماساژ می‌دهند تا پوست‌شان روشن شود، حتی اگر درباره اینکه کدام ویژگی گیاه این تأثیر را دارد چیزی ندانند.

آیا بابونه به روشن کردن پوست کمک می‌کند یا اثرات مطلوب آن فقط تصادفی است؟

طبق مطالعه‌ای که به بررسی تأثیر ترکیبات محصولات طبیعی بر هیپرپیگمانتاسیون اختصاص داشت، مشخص شد ژل لایه بردار حاوی بابونه یکی از ترکیبات طبیعی قوی برای رفع تیرگی پوست است.

پژوهش دیگری درباره استفاده از عصاره‌های گیاهی برای روشن‌سازی پوست، فهرستی از ترکیبات متعدد یافت‌شده در عصاره‌های گیاهی را ارائه داده است که می‌توانند بر روشن‌سازی پوست تأثیر قابل توجهی بگذارند.

این تحقیق فلاونوئیدها و نقش آنها را در کاهش چشمگیر فعالیت ملانین (مسئول رنگ پوست) برجسته می‌سازد. فلاونوئیدها از جمله ترکیبات مهم یافت‌ شده در بابونه به شمار می‌روند.

3) بابونه در جوان‌سازی پوست مؤثر است

از جمله خواص گیاه بابونه برای پوست، جلوگیری از پیری پوست و کاهش نشانه‌های پیری زودرس مانند چین و چروک، مشکلات رنگ پوست و کک و مک است. این‌گونه نشانه‌ها زمانی در پوست ظاهر می‌شوند که پوست در معرض عوامل مضر محیطی مانند اشعه‌های ماورای بنفش، آلودگی، دود سیگار و دیگر موارد قرار بگیرد.

به جای انتظار کشیدن برای بروز نشانه‌های پیری زودرس، بهتر است از وقوع آنها پیشگیری کنید. یکی از راهکارهای مؤثر استفاده از محصولاتی بر پایه بابونه است.بابونه شامل مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان (پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها) است. آنتی‌اکسیدان‌ها برای مبارزه با اثرات منفی حاصل از عوامل محیطی ذکرشده و از بین بردن رادیکال‌های آزاد لازم و ضروری هستند.

خاصیت‌های درمانی گیاه بابونه

ما درباره خواص گیاه بابونه در زیباسازی پوست صحبت کردیم. حالا قصد داریم به خواص درمانی این گیاه فوق‌العاده بپردازیم. بابونه همچنین توانایی مقابله با برخی مشکلات پوستی را دارد که بر زندگی روزمره فرد تأثیر بسزایی دارد. در ادامه، به برخی از خواص درمانی مهم آن می‌پردازیم

1) بابونه در بهبود زخم مؤثر است

بابونه در بهبود زخم مؤثر است.

 

از دوران باستان، کاربرد مهم بابونه تسهیل بهبود زخم با مصرف موضعی آن بوده است. مطالعات زیادی در این باره انجام شده است. طبق یکی از این تحقیقات، بابونه خشک شدن زخم و اپیتلیزاسیون (ترمیم زخم در اثر رشد بافت پوششی یا اپیتلیوم پوست) را سرعت می‌بخشد؛ این مراحل برای بهبود زخم بسیار اهمیت دارند.

در مطالعات صورت‌ گرفته، فعالیت ضد میکروبی عصاره بابونه، کاهش 61 درصدی اندازه زخم، افزایش اپیتلیزاسیون و تسریع بهبود زخم را سبب می‌شود (ترمیم سریع پوست آسیبدیده).

این توانایی بهبود بخشی بیشتر در مطالعات اخیر به اثبات رسیده‌ است. در یک مطالعه، اثرات عصاره بابونه و کورتیکواستروئید در بهبود زخم، مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل‌های مقایسه‌ای نشان می‌دهند که استفاده از بابونه، بهبود کامل و سریع‌تری نسبت به استروئید در زخم‌ها ایجاد می‌کند. مهم است که بدانید اثرات مثبت این گیاه قوی در بهبود زخم، همچنین در مطالعات بالینی بر روی موش‌ها دیده شده است.

2) بابونه به کاهش استرس کمک می‌کند

بابونه به کاهش استرس کمک می‌کند.

 

استرس یکی از بدترین دشمنانی است که امروزه اکثر مردم گرفتارش می‌شوند. استرس نه تنها سبب ایجاد مشکلات احساسی و روحی می‌شود بلکه تأثیر منفی بر روی پوست شما نیز دارد که منجر به خشکی و بی‌طراوات شدن پوست می‌شود. خوشبختانه شما می‌توانید با استفاده از چای بابونه و دیگر محصولات بر پایه بابونه، استرس را برطرف کنید و از خاصیت این چای برای جلوگیری از پیری پوست نیز بهره ببرید.

از دوران باستان، رایحه این گیاه قوی همیشه خاصیتی آرامش‌بخش داشته است. امروزه طبق مطالعات صورت‌ گرفته، اهمیت نوشیدن چای بابونه یا استنشاق اسانس روغنی آن در کاهش سطح استرس ثابت شده است. این امر همچنین کمک شایانی به سلامت پوست می‌کند.

3) بابونه در کاهش نشانه‌های اگزما مؤثر است

اگزما یکی از ناهنجاری‌های پوستی شایع است که با ایجاد خارش در پوست، مبتلایان را دچار ناراحتی و مشکل می‌کند. خوشبختانه از جمله خواص گیاه بابونه برای پوست، ضدالتهاب و آنتی‌باکتریال بودن آن است.

کاربرد کرم‌های متشکل از عصاره بابونه رومی در کاهش و بهبود خارش این بیماری مؤثر است. کرم‌ها یا اسانس‌های روغنی، تقریبا همانند کرم هیدروکورتیزون در درمان اگزما مؤثرند.

4) بابونه در درمان پسوریازیس مؤثر است

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که حدود 125 میلیون نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری دارای نشانه‌هایی چون التهاب پوستی، خارش فراوان و در برخی موارد افسردگی، وابستگی به الکل و مشکلات روانی دیگر است.

اگرچه گیاه بابونه مستقیما این بیماری را بهبود نمی‌بخشد اما به کاهش نشانه‌های آزاردهنده آن کمک می‌کند. طبق بررسی‌های انجام‌شده، اسانس روغنی بابونه در کاهش درد و نشانه‌های آزاردهنده پسوریازیس تأثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، خواص ضدالتهابی یافت‌شده در بابونه می‌تواند تا حد زیادی برخی علائم این بیماری‌ پوستی را کاهش دهد.

خواص گیاه بابونه برای مو

1) درمان ریزش مو

اگر از ریزش مو رنج می‌برید، بابونه می‌تواند به شما کمک کند. ریزش مو تحت تأثیر عواملی چون سبک زندگی، مشکلات هورمونی و استفاده زیاد از مواد شیمیایی رخ می‌دهد. محصولات گیاهی به طور طبیعی موی شما را تغذیه می‌کنند. بابونه با تقویت موی شما، از آن در برابر آسیب‌دیدگی‌های خفیف محافظت می‌کند.

این گیاه شامل خواص ضدعفونی است که فولیکول‌های مو را از آلودگی و چربی‌های مسدودکننده رهایی می‌بخشد و رشد مو را افزایش می‌د‌هد. بابونه همچنین مانع از رشد باکتری‌ها شده و موی شما را تمیز و شاداب نگاه می‌دارد.

2) رهایی شوره سر

گیاه بابونه همچنین داروی گیاهی مفیدی برای درمان شوره سر است و در تسکین خارش حاصل از آن تأثیر دارد. از شامپو ضد شوره حاوی عصاره گیاهی بابونه به طور منظم در نواحی پوست سر استفاده کنید و به آن اجازه دهید تا معجزه‌اش را نشان دهد.

3) درخشندگی مو

بابونه سبب تغذیه کامل مو می‌شود و به درخشندگی آن کمک می‌کند.

بابونه سبب تغذیه کامل مو می‌شود و به درخشندگی آن کمک می‌کند. رنگ‌دانه‌های زرد گل بابونه، عاری از هر نوع مواد شیمیایی، درخشش خاصی به مو می‌بخشند. این گیاه همچنین از موی شما در برابر آسیب‌های محیطی و موخوره محافظت می‌کند.گیاه بابونه همچنین یک روشن‌کننده ملایم مو است که روشنایی و درخشش بی‌نظیری به موهای شما می‌بخشد.

تجربه شما

آیا شما تاکنون از بابونه برای پوست و موهای خود استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما چگونه باید از خواص گیاه بابونه برای زیبایی مو و پوست استفاده کنیم تا بهترین اثر را از آن بگیریم؟ برای ما و دیگر خوانندگان از تجربه‌تان بنویسید.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24894548
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14693217
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2995283

4.4/5 - (61 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
17 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها