چگونه باید از انواع مختلف نرم کننده مو استفاده کنیم؟

شامپو زدن مو به طور مرتب علاوه بر از بین بردن آلودگی ها و دوده های جمع شده روی مو، چربی های طبیعی و مفید را نیز از بین خواهد برد. علاوه بر این، استفاده ی مدام از سشوار، مواد شیمیایی و آب و هوای نامناسب باعث می شود موهایی خشک، وز و آسیب دیده داشته باشید. با این حال مشکلات به وجود آمده را می توان با استفاده از نرم کننده مو به راحتی برطرف کرد.

نرم کننده ها به سه دسته ی نرم کننده های معمولی، نرم کننده های بدون نیاز به آبکشی مانند اسپری ها و نرم کننده های عمیق مانند کرم نرم کننده موی سر تقسیم بندی می شوند، که وظیفه ی اصلی هر کدام از آن ها نرم کردن مو ، بازکردن گره های ایجاد شده در موها، رطوبت رسانی و درمان خشکی مو است. در ادامه، نکات مربوط به انتخاب و نحوه استفاده از هر کدام را به شما می‌گوییم. با ما همراه شوید.

چگونه باید از انواع مختلف نرم کننده مو استفاده کنیم؟

نرم کننده‌های معمولی (rinse-out conditioner)

1) نرم کننده‌ای متناسب با نوع موهای‌تان انتخاب کنید

نرم کننده های معمولی اغلب بعد از هر بار شامپو زدن و آب کشی مو، استفاده می شوند. این نوع نرم کننده ها برای ترمیم آسیب های ناشی از سشوار، مواد شیمیایی و آسیب های روزمره مورد استفاده قرار می گیرند. نرم کننده را مطابق با نیازهای مویتان انتخاب کنید. اگر موهایی فر و وز، خشک و آسیب دیده، رنگ شده، نازک یا سست و نحیف داشته باشید، فرقی نمی کند. برای هر نوع مویی نرم کننده ی مخصوص به آن وجود دارد.

2) بعد از شامپو، از نرم کننده استفاده کنید

بعد از شستشوی پوست سر و موهای خود با شامپو، از نرم کننده استفاده کنید. هنگام شستشو با شامپو سعی کنید به جای تارهای مو، روی پوست سرتان تمرکز کنید، چرا که تارهای خیس مو حساس و شکننده هستند.

3) موهای‌تان را آبکشی کنید

از آب ولرم برای آبکشی مو استفاده کنید. آب ولرم نسبت به آب داغ آسیب کمتری به مو می زند. هنگام آب کشی از کشیدن و چنگ زدن محکم مو خودداری کنید؛ ولی تلاش کنید شامپو را به صورت کامل از کف سر و موهایتان پاک کنید.

4) آب اضافی مو را بگیرید

اگر موهایتان خیلی خیس باشد، هنگام استفاده از نرم کننده مو ، مواد از روی موهایتان لیز می خورد و به اندازه کافی روی آن نمی ماند؛ همچنین اگر موهای کوتاهی دارید، لازم نیست آب اضافی آن را بگیرید. اما اگر موهای بلندی دارید کمی وقت صرف کرده و تا آنجا که می توانید آب آن را خارج کنید.

5) به درستی از نرم کننده استفاده کنید

معمولاً برای نرم کننده های حرفه ای و آرایشگاهی به اندازه ی قطر یک سکه و برای برندهایی که در داروخانه ها به فروش می رسند مقدار بیشتری توصیه می شود.

با توجه به بلندی موها مقداری نرم کننده کف دست خود بریزید. معمولاً برای نرم کننده های حرفه ای و آرایشگاهی به اندازه ی قطر یک سکه و برای برندهایی که در داروخانه ها به فروش می رسند مقدار بیشتری توصیه می شود؛ چرا که این نوع نرم کننده ها معمولاً رقیق شده هستند.

اگر موهای خیلی بلندی دارید ممکن است به یک کف دستِ پُر نرم کننده نیاز داشته باشید. نرم کننده را به تمام قسمت های ساقه مو بزنید. یادتان باشد که نرم‌ کننده را باید تنها در قسمت ‌های انتهایی مو که آسیب بیشتری دیده و سن بالاتری دارند، استفاده کنید.

مصرف نرم کننده در نزدیکی پوست سر و ریشه های مو می تواند فولیکول های مو را مسدود کرده و مانع رشد مو و تولید چربی مفید شود.

6) اجازه دهید نرم کننده برای مدتی روی موهایتان باقی بماند

این مرحله تا حدودی اختیاری است و هرچه نرم کننده مدت زمان بیشتری روی مو باقی بماند عملکرد و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. اگر عجله دارید، بلافاصله بعد از مصرف نرم کننده می توانید آن را بشویید، ولی درنظر داشته باشید که در این مورد موهایتان به اندازه ی کافی نرم و براق نخواهند شد.

برای صرفه جویی در وقت و تأثیرگذاری بیشتر می توانید نرم کننده را روی موهای خود زده و سپس مابقی قسمت های بدن یا صورت را شسته و بعد از تقریباً یک تا دو دقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

7) مجدد موهای‌تان را آبکشی کنید

اگر برای شستشوی بدن خود دمای آب را بالا برده اید، بهتر است تا جایی که برایتان قابل تحمل است دمای آن را پایین بیاورید و سپس موهایتان را آبکشی کنید، چرا که آب خنک به مو آسیب کمتری می زند.

برای آبکشی نرم کننده بهتر است چند دقیقه ای وقت صرف کنید تا احساس لیز بودن مو از بین برود. هنگامی که موهایتان نرم شده و احساس لغزندگی روی آن احساس نمی کنید، کار شما تمام شده است.

نرم کننده مو بدون نیاز به آبکشی (leave-in conditioner)

نرم کننده مو بدون نیاز به آبکشی

1) نرم کننده‌ای متناسب با نوع موهای‌تان انتخاب کنید

همانند نرم کننده های معمولی این نوع از نرم کننده ها (بدون نیاز به آبکشی) نیز بسته به نیازهای موی شما انواع مختلفی دارند. این نرم کننده ها معمولاً در دو نوع کرمی و اسپری موجود است. کرم نرم کننده برای موهای ضخیم، بلند و فر مناسب است، چرا که بعد از استفاده، کمی تارهای مو را سنگین می کنند و فر و وز آن را کاهش می دهند. اسپری نرم کننده نیز برای موهای نازک و صاف مناسب است، زیرا هیچ وزنی روی مو ایجاد نمی کنند.

2) از این نوع نرم کننده ها روی موهای مرطوب استفاده کنید

این نوع نرم کننده ها نیاز به آب کشی ندارند، اما بهتر است روی موهای مرطوب استفاده شوند. همانند قبل، موهای خود را شسته و از نرم کننده های معمولی داخل حمام استفاده کنید و سپس با استفاده از حوله، موهای خود را خشک کنید تا رطوبت کمی روی آن باقی بماند.

3) مقدار کمی از نرم کننده را روی کف دست‌تان بریزید

برای موهایی با قد و ضخامت متوسط به اندازه ی یک نخود نرم کننده را روی کف دست تان بریزید و یا روی موهای‌تان اسپری کنید. این مقدار می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. همیشه می توانید مقدار نرم کننده بیشتری به موهای خود اضافه کنید، بنابراین ابتدا با کمتر از آنچه که فکر می کنید نیاز دارید، شروع کنید.

4) نرم کننده را روی موهای‌تان مالش دهید

بعد از ریختن کرم نرم کننده در کف دست، دست ها را مالش دهید تا به خوبی پخش و نازک شود و سپس آن را به طور یکنواخت روی ساقه های مو، به ویژه انتهای آن بزنید. درست همانند نرم کننده مو معمولی این نوع نرم کننده را نباید روی پوست سر و ریشه ی مو استفاده کرد، چرا که معمولاً مو از نیمه ی ساقه به سمت انتها آسیب بیشتری دیده و نیاز به نرم کننده دارد.

در مورد اسپری نرم کننده نیز حتماً از فاصله ی 15 سانتی متری روی مو اسپری کنید تا به خوبی پخش شود، در غیر این صورت در محدوده ی کوچکی از مو، حجم زیادی از نرم کننده قرار خواهد گرفت. همچنین اگر موهای حجیم و پرپشتی دارید، موهای خود را به دسته های مختلف تقسیم کنید تا همه ی تارهای مو در لایه های مختلف به خوبی نرم کننده را دریافت کند.

5) موهای‌تان راشانه کنید

برای پخش کردن نرم کننده می توانید از شانه ی دندانه پهن استفاده کنید، با این کار مطمئن می شوید که نرم کننده به تمام بخش های مو مالیده شده و هیچ قسمتی خشک نمانده است.

نرم کننده‌های قوی (deep conditioner)

هدف تمام نرم کننده های قوی، ترمیم موهای خشک یا آسیب دیده است.

1) نرم کننده‌ مناسب و موثری انتخاب کنید

هدف تمام نرم کننده های قوی، ترمیم موهای خشک یا آسیب دیده است؛ بنابراین این نوع نرم کننده ها انواع مختلفی ندارند. بهتر است نرم کننده ای که انتخاب می کنید تنها با نیازهای مو و بودجه مالی شما همخوانی داشته باشد.

2) موهای‌تان را مرطوب کنید

موهای خود را با آب سرد یا ولرم آبکشی کنید (هر چه آب سردتر باشد بهتر است). در صورت تمایل نیز می توانید ابتدا موها را شامپو بزنید (خیس بودن موها قبل از استفاده از این نرم کننده مهم است). پس از آبکشی کامل، آب اضافه ی موی خود را تا جایی که می توانید بگیرید.

3) به درستی از این نوع نرم کننده مو استفاده کنید

با دست مقداری نرم کننده را از ظرف خارج کنید و پوشش ضخیمی از آن را روی کل سرتان بمالید. سعی کنید نرم کننده را بیشتر روی ساقه های مو بزنید، اما اگر به ریشه ی مو نیز برخورد کرد مشکلی به وجود نخواهد آمد.

بهتر است ابتدا موهای خود را به چند بخش تقسیم کنید تا مطمئن شوید کل تارهای مو با نرم کننده پوشانده شده اند.

4) اجازه دهید نرم کننده مدت زمان بیشتری روی موهای‌تان باقی بماند

بعد از نرم کننده بهتر است موهای خود را به کمک کلاه حمام بپوشانید تا از لباس و صورت تان دور بماند. برای نتیجه بخش بودن بهتر است مطابق دستورالعمل نوشته شده روی نرم کننده پیش بروید.

معمولاً نرم کننده ها برای نشان دادن خاصیت خود بین 20 تا 30 دقیقه باید روی مو باقی بمانند. برای اثربخشی بیشتر می توانید به کمک سشوار (با دمای ملایم) نرم کننده را روی مو گرم نگه دارید.

5) موهای‌تان را آب بکشید

کلاه حمام را بردارید. آب حمام را تا جایی که برایتان قابل تحمل است سرد کنید و موهایتان را آبکشی کنید. بهتر است بین 3 تا 5 دقیقه برای آبکشی وقت صرف کنید تا هیچ نرم کننده ای روی موهایتان باقی نماند.

وقتی که احساس لغزندگی روی مو باقی نماند، می توانید مطمئن باشید که نرم کننده به صورت کامل آبکشی شده است. در ادامه مانند همیشه، می توانید موهایتان را خشک کرده و حالت دهید.

تجربه شما

نظرات، تجربیات و سؤالات خود را درباره نرم کننده مو با ما به اشتراک بگذارید، تا کارشناسان ما آن ها را بررسی کرده و در مقالات خود مدنظر قرار دهند. با ما همراه باشید و نظرتان ارزشمندتان را از ما دریغ نکنید.

منابع:

https://www.allure.com/story/what-does-a-conditioner-do-why-should-you-use-it

http://www.totalbeauty.com/content/article/deep-conditioners-for-damaged-hair
https://www.lorealparisusa.com/beauty-magazine/hair-care/all-hair-types/how-to-use-leave-in-conditioner.aspx

hair-spray

4/5 - (13 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها