7 باور نادرست درمورد مراقبت پوست که باید برای همیشه فراموش کنید!

اگر خوش بینانه نگاه کنیم، حتما یک برنامه ی مراقبت پوست دارید و هر صبح و عصر آن را انجام می دهید. اما ممکن است، براساس توصیه هایی که طی سال ها از دوست و آشنا شنیدید، کارهای خاصی را هرگز انجام ندهید یا برای انجام کارهایی خاص اصرار کنید.

باورهای نادرست مراقبت پوست را فراموش کنید

باورهای نادرست زیادی درباره ی مراقبت از انواع پوست وجود دارد که می تواند، سلامت پوست و زیبایی شما را از بین ببرد. مثلاً هر کس به شما گفته در روزهای ابری لازم نیست، کرم ضد آفتاب بزنید، اشتباه کرده است!

حال زمان آن رسیده که این باورهای نادرست را کنار بگذارید تا بتوانید برای مراقبت از پوست صورت خود تصمیم آگاهانه ای بگیرید.
برای یادگیری آماده اید؟ باید این 7 اشتباه را برای همیشه کنار بگذارید. آنها را فراموش کنید، انگار که دیگر وجود ندارند.

1) با آرایش خوابیدن هیچ مشکلی ندارد!

درک می‌کنیم، بعد از یک روز طولانی، آخرین چیزی که می خواهید این است که خودتان را به زور به روشویی برسانید و تمام آرایشتان را از صورت خود پاک کنید. اما چرت زدن با آرایش اصلاً ایده درستی نیست. خیلی هم با روش درست فاصله دارد!

وقتی با آرایش می خوابید، هرچه که از آرایش روی پوست تان مانده، با کثیفی و چربی سطح پوست مخلوط می شود. همه ی اینها می تواند منافذ پوست شما را مسدود کند. پس اگر خواستید با آرایش بخوابید، به این فکر کنید که مسدود شدن منافذ پوست عامل اصلی ایجاد التهاب پوست و آکنه است.

خبر خوب این است که شما می توانید با یک پاک کننده آرایش بدون نیاز به شست وشو مانند میسلار واتر یا دستمال های مرطوب آرایش پاک کن، کار را آسان کنید.

آنها را کنار تخت خود نگه دارید. در این صورت، اصلاً نیازی نیست برای پاک کردن آرایش صورت‌تان حتی اتاق را ترک کنید، به همین سادگی!

دست ها می‌توانند مخفیگاه باکتری‌ها باشند و آنها را به صورت‌ ما منتقل کنند.

2) مشکلی نیست اگر صورت‌تان را لمس کنی!

همه ی ما هر روز وسایل زیادی را لمس می ‌کنیم مثل دستگیره ‌ی در، لپ تاپ، تلفن همراه و … . خیلی چیزهای دیگر را هم می توانید به این فهرست اضافه کنید. با لمس این وسیله ها خیلی ازباکتری ها و میکروب ها را بین انگشتان‌ و در دستانتان جمع می کنید.

برای مراقبت پوست و جلوگیری از انتقال آلودگی‌ها به صورت تان، سعی کنید آن را با دست تان لمس نکنید. صورت خود را نمالید و دست ‌تان را روی آن نگذارید. نکته ی دیگر، این است که نباید محصولات مراقبت از پوست را با دست های کثیف به صورت تان بزنید. حتماً قبل از انجام این کار دست هایتان را بشویید.

حال که دانستید دست ها می‌توانند مخفیگاه باکتری‌ها باشند و آنها را به صورت‌ ما منتقل کنند. حتماً درک می کنید که انجام این مورد ضروری است، این طور نیست؟

3) در روزهای غیر آفتابی می توانید از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید!

اگر فکر می کنید استفاده از کرم ضد آفتاب و محافظت از پوست در برابر خورشید، فقط در تابستان یا تعطیلات لازم است، وقت آن رسیده تا حقیقت را بدانید: شما باید هر روز از کرم ضد آفتاب طیف گسترده‌ استفاده کنید. حتی وقتی که هوا ابری است.

اگر بیرون از خانه بدون ضد آفتاب باشید، به مرور، پوست شما آسیب می بیند. آسیب هایی مثل پیری زودرس پوست، چین و‌‌‌چروک و لک ‌های تیره ی پوست، نتیجه‌ ی استفاده نکردن از ضد آفتاب است. محققان بنیاد سرطان پوست می گویند حتی در روزهای ابری هم ممکن است آفتاب سوخته شوید.

کرم ضد آفتاب طیف گسترده از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید UVA و UVB محافظت می کند.

کرم ضدآفتاب خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

هنگامی که سراغ کرم ضد آفتاب می روید، همیشه یکی از آنها را که طیف گسترده است، انتخاب کنید. کرم ضد آفتاب های طیف گسترده از پوست در برابر هر دو نوع اشعه های مضر خورشید UVA و UVB محافظت می کنند.

طبق گزارش دانشگاه هاروارد، بهتر است کرم ضد آفتاب حداقل SPF30 باشد. در این صورت 97 درصد از برخورد اشعه‌های UVB به پوست جلوگیری می شود.

درون این گزارش گفته شده که کرم های ضد آفتاب با SPF بالاتر حتماً انتخاب بهتری نیست. در واقع، از یک میزان مشخصی به بعد، SPF بالاتر نسبت به SPF پایین تر تفاوت زیادی در حفاظت از پوست ندارد.

کرم ضد آفتاب باید آخرین مرحله از برنامه ی مراقبت پوست روزانه شما باشد. پس، همیشه قبل از آرایش کردن ضد آفتاب بزنید. یادتان باشد، حداقل 15 دقیقه قبل از اینکه از خانه بیرون بروید، ضد آفتاب بزنید.

تذکر: بنیاد سرطان پوست می گوید گوش‌، گردن، دست‌ و اطراف چشم‌ قسمت هایی اند که بیشتر مردم هنگام استفاده از ضد آفتاب نادیده می گیرند. پس، مطمئن شوید که همه نواحی بدن‌ خود را پوشش می دهید.

4) دوش آب داغ برای پوست شما مفید است!

شکی نیست، حمام طولانی و داغ، بعد از یک روز کاری طولانی یا یک روز سرد و خشک، یکی از آرامش بخش ترین کارهایی است که می توان انجام داد. اما، ممکن است این حال خوبی که با آب خیلی گرم تجربه می کنید، چربی های طبیعی و ضروری پوست شما را از بین ببرد و پوستتان را خشک کند.

پس، حرارت آب حمام را پایین بیاورید و به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید. اگر کاملاً آماده نیستید که عادت حمام کردن با آب داغ را کنار بگذارید، زمان دوش گرفتن تان را کم کنید.

در مورد پوست صورت تان هم این اصل صدق می کند! استفاده از آب داغ موجب خشکی پوست صورت و از بین رفتن رطوبت آن، می شود.

برای مراقبت بیشتر از پوست، بعد از حمام یا شستشوی صورت ، ازکرم مرطوب کننده استفاده کنید. این کار باعث حفظ بیشتر رطوبت و آبرسانی پوست شما می شود.

پوست چرب هم به مرطوب کننده نیاز دارد.

5) اگر پوست شما چرب است، نیازی نیست از مرطوب کننده استفاده کنید!

پوست شما چرب است و بعد از شستن صورت تان لازم نمی بینید کرم مرطوب کننده بزنید، این طور است؟ باید بدانید، عوامل خارجی مثل آلودگی هوا، اشعه های فرابنفش، و شستن بیش از حد پوست به لایه مرطوب پوست چرب آسیب می زنند.

این موارد باعث از دست دادن رطوبت و افزایش تولید چربی می شوند. یعنی اگر رطوبت پوست را تأمین نکنید، پوست برای جبران رطوبت خود، چربی بیشتری تولید می کند و پوستتان براق تر می شود.

مرطوب کننده مناسب پوست چرب چه ویژگی هایی باید داشته باشد

  • سبک باشد. (وقتی روی پوست‌تان می‌مالید احساس سنگینی و تعریق نکنید.)
  • بدون چربی و با پایه ی آب باشد.
  • حالت مات کنندگی داشته باشد و روی پوست برق نزند.

اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید، بعد از شست وشو، پوست صورت خود را، با کرم مرطوب کننده ی مناسب، به آرامی نرم و مرطوب کنید.

6) بخار آب داغ منافذ پوست شما را باز می‌کند

این فکر که منافذ پوست تان براساس دمای آب باز و بسته می شوند، باوری اشتباه و قدیمی است، حقیقت چیز دیگری است. واقعیت این است که منافذ پوست ما معمولاً همیشه باز است! درست است که بخار آب برای پوست فایده های زیادی دارد، مانند افزایش سطح رطوبت هوا برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن لب ها، ولی باز شدن منافذ پوست کار بخار آب نیست.

برای مراقبت پوست، نباید بیش از حد لایه برداری کنید.

7) چیزی به اسم لایه برداری بیش از حد وجود ندارد!

بله، لایه برداری پوست فواید خود را دارد، مثل از بین بردن سلول های مرده ی پوست – که می تواند علت تیره شدن پوست باشد- که در طول زمان روی سطح پوست شما ساخته و جمع شده است. اما، برای مراقبت پوست، نباید بیش از حد لایه برداری کنید.

در پاسخ به اینکه باید چند بار در هفته پوست خود را لایه برداری کنید باید بگوییم که لایه برداری برای هر فرد و با توجه به نوع پوست متفاوت است. بعضی افراد می توانند هر روز پوستشان را لایه برداری کنند، در حالی که دیگران لازم است فقط یکی، دو بار در هفته لایه برداری کنند.

برای اینکه بدانید پوست شما چه زمانی لایه برداری لازم دارد. توجه کنید که پوست شما به لایه برداری چه طور جواب می‌دهد.

تجربه شما درباره مراقبت از پوست

خب! باورهای نادرست مراقبت پوست را با هم بررسی کردیم. حال، شما بگویید. تا به حال برایتان پیش آمده که این باورهای نادرست به پوست تان آسیب بزند؟ دانستن این نکته ها باعث شد تصمیم بگیرید بیشتر مراقب پوست خود باشید؟ تجربه ها و پرسش های خود را با ما و خوانندگان دیگر در میان بگذارید. یادتان باشد سلامت پوست و موی شما برای ما مهم است

منابع:

https://www.lorealparisusa.com/beauty-magazine/skin-care/skin-care-essentials/skin-care-myths-debunked.aspx

micellar-water

Face-Wash

Moisturizing-Creams

کرم ضدآفتاب و ضدلک

3.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها