پاک کننده آرایش چشم : 8 اشتباه رایج در پاک کردن آرایش چشم

معمولا وقتی یک روز تمام، بیرون هستیم و آخر شب به خانه برمی‌گردیم، می‌خواهیم هرچه زودتر صورت خود را با پاک کننده صورت بشوییم و به تختخواب برویم؛ در چنین شرایطی خیلی خشن و سریع آرایش چشم خود را پاک می‌کنیم. اشکال کار دقیقا همین جاست زمانی که آرایش چشم‌های خود را به درستی پاک نمی‌کنیم پوست اطراف چشم دچار آسیب می‌شود به همین دلیل برای جلو گیری از این آسیب بهتر از پاک کننده آرایش چشم استفاده کنیم.

در ادامه به اشتباهات رایج در فرآیند پاک کردن آرایش، از زبان متخصصان پوست می‌پردازیم و راه‌های صحیح پاک کردن کامل آرایش صورت را برای حفظ زیبایی پوست مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید…

به گفته “جولی کارن” متخصص پوست از کلینیک تخصصی پوست در نیویورک: «پوست اطراف چشم نسبت به پوست دیگر اعضای بدن نازک‌تر، حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است؛ به همین دلیل مراقبت از آن بسیار حائز اهمیت است».

1. از مالیدن خشن و بیش از حد چشم خود خوداری کنید.

از پاک کننده آرایش چشم استفاده کنید.

از اثرات ناخوشایند پاک کردن خشن چشم، قرمزی و سوزش پوست اطراف آن است که می تواند به پوسته پوسته شدن و خشکی پوست نیز منجر شده و به مرور زمان باعث شکل‌گیری خطوط زیر چشم ‌شود.

هنگام پاک کردن آرایش چشم ، از وارد کردن فشار بیش از حد به آن، خودداری کنید.

برای اینکه به سرعت و بدون درد آرایش خود را پاک کنید، پد پنبه‌ای خود را در محلول پاک کننده آرایش دو فاز (با پایه آب و روغن) قرار داده و سپس با ملایمت و در یک حرکت سریع آن‌را روی پلک‌های خود بکشید؛ هیچ فشاری وارد نکنید و چشم‌های خود را نمالید.

روغن موجود در محلول پاک کننده آرایش چشم ، مواد آرایشی را در خود حل کرده و به پاک کردن مواد آرایشی از پوست و مژه‌ها کمک می‌کند؛ در عین حال این کار برای مژه‌ها اثر نرم‌کنندگی نیز خواهد داشت.

2. از شوینده صورت برای شستن آرایش چشم استفاده نکنید.

از شوینده صورت برای شستن آرایش چشم استفاده نکنید.

فرانسسکا فوسکو” متخصص پوست از کلینیک تخصصی پوست “وکسلر” در نیویورک می‌گوید: «پوست اطراف چشم انسان نازک‌ترین بخش نسبت به دیگر بخش‌های پوست صورت بوده و بسیار حساس است».

او در ادامه می‌گوید: «به بیمارهایم توصیه می‌کنم که با پوست اطراف چشم‌هایشان مانند پوست یک کودک رفتار کنند و نسبت به آن حساس باشند».

شوینده‌های قدیمی صورت (همان‌طور که می‌دانید برای مثال انواع صابون‌ها و مایع‎‌های شوینده صابونی) باعث خشکی پوست می‌شوند و این خشکی به مراتب برای پوست اطراف چشم شدیدتر خواهد بود.

بر اساس این مطالعه، سورفکتانت‌های قوی (عوامل پاک کننده فعال که به شکسته شدن مولکول‌های چربی و پاک شدن آلودگی‌ها کمک می‌کنند) باعث آسیب به سلول‌های پوست می‌شوند؛ به همین جهت باید برای شستشوی چشم از شوینده مخصوص آن‌ها استفاده کنید که درصد و غلظت سورفکتانت آن مناسب برای پوست حساس اطراف چشم باشد

« استفاده از شوینده‌هایی که پوست اطراف چشم را خشک می‌کنند، بدترین کاری است که می‌توانید بکنید». « استفاده از شوینده صورت باعث بروز بیماری لیکنفیکاسیون (چرم مانند و ضخیم شدن پوست به علت تحریکات مداوم) در اطراف چشم می‌شود؛

به عبارت دیگر خشکی و خطوطی اطراف چشم ظاهر می‌شوند که کمی شبیه به بافت چرم است. بنابراین، زمانی که برای آرایش چشم از سایه استفاده می‌کنید، سایه شما روی پلک به صورت مساوی پخش نشده و در تمام خطوط اطراف چشم جمع می‌شود و ظاهری ناخوشایند به‌وجود می‌آورد».

ناگفته نماند که کف صابون و شوینده‌ها نباید در نزدیکی چشم قرار بگیرد چرا که باعث ریزش اشک می‌شود. در عوض از دستمال مرطوب لطیف به عنوان پاک کننده آرایش چشم استفاده کنید؛ این محصولات به مقدار کافی مایع پاک ‌کننده دارند و حاوی مواد آبرسان مانند دکسپانتنول هستند.

3. پد آرایش پاک کن را چندین بار رو پلک های تان نکشید.

طرز استفاده از پد آرایش پاک کن

آرایش چشم گربه‌ای به دقت بسیاری نیاز دارد؛ پاک کردن آرایش چشم با یک حرکت درست به همان اندازه نیازمند دقت است.

به جای حرکت رفت و برگشت پد پنبه‌ای روی پلک‌ها (که نه تنها باعث سوزش و آزار پوست می‌شود بلکه باعث ریزش مژه‌ها نیز خواهد شد) از یک روش حرفه‌ای استفاده کنید: « با حرکتی آرام پد پنبه‌ای را روی خط رویش مژه‌های خود بکشید (از گوشه داخلی پلک به سمت گوشه خارجی).

سپس به گوشه داخلی پلک برگردید و با حرکات کوچک و تکرار شونده پد را روی مژه‌ها و به سمت پایین بکشید، در ادامه پد را روی مژه‌ها بکشید تا به گوشه خارجی پلک برسید».

هرگز با همان پد زیر چشم خود را پاک نکنید. اگر روش بالا را به درستی انجام دهید نیازی نیست زیر چشم‌تان را تمیز کنید؛ چرا که وقتی پلک‌ها و مژه‌های بالا را پاک می‌کنید، همزمان آرایش زیر چشم‌ها نیز پاک می‌شود.

دکتر فوسکو” می‌گوید: «یکی از اشتباهات رایجی که از برخی خانم‌ها می‌بینم این است که هنگام پاک کردن آرایش، چشم‌های خود را باز می‌کنند، سر خود را به عقب خم می‌کنند و از همان پد پنبه‌ای برای پاک کردن زیر مژه‌ها نیز استفاده می‌کنند».

«خانم‌ها نباید این کار را بکنند چرا که الیاف پد پنبه‌ای وارد چشم می‌شود و باعث سوزش چشم‌ها خواهد شد».

4. شستن صورت تان را پس از پاک کردن آرایش فراموش نکنید.

با اینکه بهترین ترکیب برای پاک کردن آرایش ترکیب روغن و آب است و پوستی نرم و صاف برای اطراف چشم به ارمغان می‌آورد؛

اما برخی از محلول‌های پاک کننده آرایش، موادی را روی پوست به جا می‌گذارند. به همین دلیل “دکتر لافتمن” توصیه می‌کند پس از پاک کردن آرایش ، صورت خود را با یک پاک کننده صورت مانند ژل شستشوی صورت بشویید.

از طرف دیگر اگر می‌خواهید آرایش چشم خود را مرتب کنید یک طرف گوش پاک‌کن را در محلول پاک کننده آرایش چشم قرار دهید و سپس بخش‌هایی از آرایش را که می‌خواهید، مرتب و پاک کنید؛

سپس طرف دیگر گوش پاک‌کن را درمیسلار واتر قرار دهید و بخش‌هایی که پیش‌تر پاک کرده بودید را تمیز کنید تا باقیمانده روغن محلول از روی پوست خود تمیز شود.

5.  از یک طرف پد پاک کننده آرایش به صورت مکرر استفاده نکنید.

از یک طرف پد پاک کننده آرایش به صورت مکرر استفاده نکنید.

آیا می‌دانید پس از یک بار پاک کردن چشم، پد آرایشی چقدر کثیف می‌شود؟ اگر بار دیگر همان پد آرایشی را روی چشم‌های خود بگذارید تمام مواد آرایش که پاک کرده بودید دوباره به چشم‌هایتان بازمی‌گردد.

با این حال نیازی نیست هر فردی برای پاک کردن آرایش چشم خود از یک بسته کامل پد آرایشی استفاده کند. برای این کار ابتدا یک روی کامل پد آرایشی را برای پاک کردن چشم خود استفاده کنید، سپس نیمه تمیز آن را تا کرده و از آن استفاده کنید.

اگر هنوز مواد آرایشی روی چشم‌هایتان باقی مانده است، بار دیگر پد را تا کنید و از یک چهارم تمیز آن و از هر دو طرف پد استفاده کنید. نتیجه: چهار بار پاک کردن با یک پد!

6.  از طرف دیگر پد پاک کننده آرایش را در شب بعد استفاده نکنید.

اگر آرایش چشم‌تان سبک است می‌توانید با استفاده از تنها یک طرف پد آرایشی آن را کاملاً تمیز کنید؛ البته این بدان معنا نیست که می‌توانید فردای آن روز از همان پد آرایش پاک کن به عنوان پاک کننده آرایش چشم  استفاده کنید.«پد آرایشی باکتری را به سمت تمیز خود نیز منتقل می کند»

7. از پاک کردن آرایش ابرو هایتان غفلت نکنید.

وقتی تمرکز شما روی پاک کردن آرایش چشم است، به احتمال زیاد فراموش خواهید کرد که آرایش ابروهای خود را پاک کنید. ترکیبات تشکیل دهنده مداد ابرو معمولاً بر پایه موم هستند، این مواد عموماً به تارهای موی ابرو می‌چسبند و به راحتی پاک نمی‌شوند.

«برای پاک کردن کامل آرایش ابرو، باید از محلول‌های پاک کننده آرایش دوفاز بر پایه آب و روغن استفاده کنید»، آرایش ابرو تنها با شوینده‌های معمولی صورت پاک نمی‌شود.

8. از اسکراب صورت برای چشم یا پوست اطراف چشم استفاده نکنید.

دکتر لافتمن” می‌گوید: « بیمارانی دارم که می‌گویند مایل هستند در اطراف چشم‌های خود از اسکراب صورت استفاده کنند، این کار از بسیاری جنبه‌ها برای پوست مضر است».

پوست چشم نسبت به تمام بدن، نازک، حساس و ظریف‌تر است و استفاده از هر نوع اسکراب (علی رغم ادعای برچسب محصول مبنی بر ملایم بودن آن) باعث پاره شدن مویرگ‌ها و رگ‌های اطراف چشم می‌شود و در برخی موارد باعث ایجاد عفونت خواهد شد.

نتیجه: با چشم‌های خود دوست باشید و از محلول‌های پاک‌کننده ملایم استفاده کنید.

شما چه تجربه‌ای درباره ی استفاده از پاک کنننده آرایش چشم دارید؟ با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3425021
https://www.aad.org/public/everyday-care/skin-care-basics/care/face-washing-101
https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/eye-care

micellar-water

Face-Wash

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها