تفاوت نرم کننده و ماسک مو ؛ کدام یک گزینه بهتری برای موهای شماست؟

مو، یکی از فاکتورهای اصلی و مهم زیبایی در افراد به شمار می‌رود. به همین دلیل؛ برای حفظ زیبایی‌‌مان، می‌توانیم با استفاده از روش‌های مناسب، مراقب سلامت موهایمان باشیم و اطلاعات صحیحی درباره‌ی رشد، تقویت و راه‌های محافظت از آن بدانیم. در این مقاله قصد داریم دو مورد از راه‌های تقویت و حفظ سلامت موی سر، یعنی استفاده و تفاوت نرم کننده و ماسک مو را با بیشتر بررسی کنیم. این سوالی است که همواره در مواجه با ماسک مو و انواع نرم کننده مو، از متخصصان پرسیده می‌شود که اساسا این دو با هم چه تفاوتی دارند.

در ادامه به توضیح و معرفی دقیق این دو محصول‌ (مواد تشکیل دهنده، تفاوت‌ها، ویژگی‌ها، کارکرد، طریقه استفاده از هر کدام و تاثیری که روی سلامت و تقویت مو دارند) می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید…

هرچقدر که از موهایتان مراقبت ‌کنید، باز هم عوامل دیگری، به صورت روزانه تنش و آسیب‌های زیادی‌ به آن‌ها وارد خواهد کرد.

درمان موهای آسیب دیده با نرم کننده مو و ماسک مو

چه مواردی که باعث آسیب دیدن مو می‌شود؟

دلایل و عوامل زیادی (برخی از آن ها قابل کنترل و برخی غیر قابل کنترل هستند) می‌توانند باعث ایجاد آسیب در موها شوند، مواردی مثل:

  •  قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
  •  آرایش و فرم‌ دهی موها با وسایل حرارتی
  •  رنگ، هایلایت و دکلره کردن مو
  • بستن موها به شکل دم اسبی و یا بافت‌های محکم
  •  آلودگی هوا
  •  مواد شیمیایی موجود در آب
  •  تغییر در رطوبت هوا
  • سرما یا خشکی هوا

به طور کلی، موی انسان از سه لایه تشکیل شده است؛ لایه‌ی بیرونی مو که نقش محافظ لایه‌های زیرین را دارد، وقتی آسیب ببیند، لایه‌های زیرین، آسیب پذیر می‌شوند. در واقع این موضوع باعث خشکی، وز شدن، کاهش درخشندگی و کاهش انعطاف مو می‌شود.

فواید نرم کننده و ماسک مو

در این مواقع، استفاده از نرم کننده مو فواید بسیاری دارد؛ از جمله این فواید می‌توان به جلوگیری از شکستن و گره خوردن مو و کمک به نرمی و لطافت آن اشاره کرد. نرم کننده‌های مو می‌توانند به صورت اسپری مو، کرم و … باشند. هر بار که از این نوع محصول استفاده می‌کنید، مواد موجود در آن؛ کوتیکول‌های مو را صاف کرده و موجب نرم شدن و سلامت و زیبایی موهایتان می‌شود.

تقریبا همه‌ی ما می‌دانیم نرم کننده‌ها چه کاربردی دارند. اما ماسک‌های مو، به تازگی به عادت‌های مراقبت از موهایمان اضافه شده‌اند.

ممکن است سوالاتی مانند: فواید ماسک مو دقیقا چیست؟ آیا صرفا یک نرم‌ کننده‌ غلیظ‌تر و قوی‌تر است؟ باید از کدامشان استفاده کنیم؟ و… برایتان پیش آمده باشد. برای رسیدن به پاسخ سوال‌هایتان، به خواندن این مطلب، ادامه دهید.

نرم کننده مو

نرم کننده مو

قبل از آنکه به سراغ تفاوت نرم کننده و ماسک مو برویم، بهتر است ابتدا این محصولات را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

نرم کننده مو، معمولا از اجزایی همچون سیلیکو‌ن‌ها، روغن‌ها، امولیانت‌ها (نرم کننده) و سورفکتانت‌های کاتیونی (نام علمی صابون‌ها و مواد شوینده‌ای که برای از بین بردن عناصر چرب استفاده می‌کنند) تشکیل می‌شود.

نرم کننده معمولا برای دومین مرحله‌ی شستشوی مو، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی‌که شامپو برای شستشوی عرق، سلول‌های مرده‌پوست و باقی‌مانده محصولات مراقبتی و آرایشی مو، و یا بطورکلی بعنوان ماده‌ای برای تمیز کردن مو از کثیفی‌ها، فرموله شده است.

نرم کننده تنها مو را نرم تر کرده و شانه کشیدن و فرم دادن به آن را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، نرم کننده موی سر از ساقه مو در برابر آسیب محافظت می‌کند. فراموش نکنید که نرم کننده قابلیت تمیز کنندگی موها را ندارد.

ماسک مو 

ماسک مو یک نرم کنند‌ه قوی برای رسیدگی به موهای شماست. این محصول، سرشار از کره و روغن‌های آبرسان قوی، سرشار از مواد نرم کننده و لطیف کننده‌و همچنین محصولی برای تقویت و تغذیه موهایتان است. غلظت مواد موثره بکار رفته در ماسک مو، بسیار بیشتر از سایر محصولات مراقبت از مو است.

ماسک مو چه کمکی به مو می‌کند؟

ماسک مو را می‌توانید بعنوان یک روش خانگی مغذی، برای مو (همانند ماسک صورت؛ که استفاده هفتگی آن، به جوان سازی پوست کمک می‌کند) در نظر بگیرید. در واقع مرطوب‌ کننده‌های قوی موجود در ماسک مو و، مواد مغذی و رطوبت لازم موهایتان را تامین می‌کنند.

تفاوت نرم کننده و ماسک مو

چه تفاوت‌هایی بین نرم کننده و ماسک مو وجود دارد؟

تفاوت ماسک با نرم کننده موی سر این است که نرم کننده تارهای مو را نرم و لطیف می‌کند. ولی ماسک مو، علاوه بر انجام این‌کار،باعث آبرسانی به مو و تغذیه آن می شود.

بافت

اولین تفاوت نرم کننده و ماسک مو ، بافت آنهاست. ماسک‌ها معمولا از بافت کرمی و آبکی‌ نرم کننده‌ها، غلیظ‌تر هستند. غلظت بالای ماسک، باعث می‌شود به سادگی روی مو پخش و حل نشود. در واقع ماسک مو هنگام مصرف، یک لایه‌ ضخیم نیز روی مو ایجاد می‌کند.

طریقه‌ مصرف

ماسک مو را مثل نرم کننده، پس از شستشوی کامل موهایتان استفاده کنید. با این تفاوت که هنگام استفاده از ماسک مو، بایستی حداقل 15 دقیقه آن را روی موهایتان نگه‌دارید و سپس آبکشی‌کنید. این در حالی‌ست که مدت زمان لازم برای نگهداشتن نرم کننده روی مو، بسیار کمتر از این زمان 15 دقیقه‌ای‌ست.

در بعضی موارد، موها با یک حوله‌ گرم یا کلاه حمام پوشانده می‌شوند، تا جذب مواد به مو افزایش یابد. اگر موهای بسیار خشکی دارید، می‌توانید ماسک مو را به صورت روزانه استفاده کنید.

عملکرد

مواد کاتیونی (مواد یونی، دارای بار مثبت) نرم کننده‌ موجود در ماسک مو، رفتار و عملکرد یکسانی با مواد موجود در نرم کننده دارد. به دلیل داشتن بار الکتریکی مثبت، این مواد جذب تارهای مو می‌شوند و روی آن قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، غالبا ماسک‌ها حاوی مواد موثره دیگری نیز هستند که با ایجاد لایه‌ای روی مو، رطوبت آن را حفظ می‌کنند. ماسک مو همچنین، سرشار از روغن‌هایی‌ست که قابلیت نفوذ به تارهای مو را دارند و با افزایش لطافت، سبب بهبود در انعطاف مو می‌شوند.

دیگر این‌که غلظت مواد موجود در ماسک مو، عموما بالاتر از نرم کننده است و به همین علت؛ محصول نهایی، از نرم کننده غلیظ‌تر و موثرتر است این یکی از تفاوت نرم کننده و ماسک مو است  .

مواد تشکیل دهنده‌ ماسک مو

امولیانت (نرم کننده)

این ماده موجب تقویت مو ، مرطوب نگه داشتن و براقیت و همچنین صاف و ابریشمی شدن آن می‌شود. این ماده، از مو در برابر کمبود آب و آسیب محافظت می‌کند. به عبارتی امولیانت‌ها؛ مواد چربی هستند که برای انواع مو مناسب‌ند و غنی‌ترین منبع آن‌ها‌، روغن‌های طبیعی‌ست.

هومکتانت (مواد جذب کننده رطوبت)

این ماده‌؛ با جذب رطوبت از محیط،باعث آبرسانی مو می شود و آن را تقویت می‌کند. البته درصورتی که از این مواد در هوای مرطوب و شرجی استفاده شود، می‌تواند باعث وز و آشفته شدن موها شود.

پروتئین

پروتئین؛ عاملی اساسی برای احیای موهاست و توانایی بازسازی ساختار آن را دارد؛ پروتئین می‌تواند جایگزین خوبی برای کراتین‌های از دست رفته باشد و موی شکننده و آسیب دیده‌ را نجات ‌دهد.

نکاتی برای انتخاب بهترین ماسک مو

نکاتی برای انتخاب بهترین ماسک مو

حال که تفاوت نرم کننده و ماسک مو را می‌دانید، قبل از خرید هر کدام، ترکیبات محصول را برای انتخاب بهترین گزینه بررسی کنید. چند مورد از ترکیبات طبیعی که در ماسک مو وجود دارد، عبارتند از:

  • روغن نارگیل: روغن نارگیل؛ یک نرم کننده طبیعی مو و بسیار مغذی است، که به دلیل داشتن لوریک اسید و اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در ترکیبات خود به خوبی به تارهای مو نفوذ می‌کند. مواد موجود در روغن این میوه، با نفوذ به ساقه‌ مو و چربی، مواد معدنی و ویتامین‌های آن را افزایش می‌دهد.
  • روغن بادام: روغن بادام به دلیل سرشار بودن از امولیانت‌ها، آبرسان مو بوده و باعث لطافت و نرمی موها می‌شود.
  • روغن آووکادو: آووکادو منبعی غنی از چربی‌های ایمن برای قلب است. طبق نظر برخی از محققان روغن این میوه می‌تواند با بالا بردن میزان رطوبت مو، موهای کدر را براق و شفاف کند.
  • روغن جوجوبا: اگرچه روغن جوجوبا اکثرا به عنوان ماده حامل، برای رقیق کردن اسانس‌های روغنی استفاده می‌شود، اما ظاهرا مانند بسیاری از روغن‌های طبیعی، خاصیت مرطوب کنندگی برای مو و پوست دارد.
  • عسل: عسل؛ سرشار از آنتی اکسیدان‌ها‌ست. خواص آنتی باکتریال، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این ماده بی‌نظیر، به جلوگیری از شکستگی مو و موخوره کمک می‌کند.
  • کراتین: کراتین نوعی پروتئین است که به طور طبیعی در مو و ناخن وجود دارد. برخی از محصولات موجود در بازار، حاوی این نوع پروتئین هستند و برخی افراد، از آن‌ها برای تقویت موی سر استفاده می‌کنند.
  • آلوئه ورا: اگرچه آلوئه‌ورا بعنوان درمانی برای سوختگی‌های جزئی و زخم‌ها شناخته می‌شود، اما برای مو نیز بسیار مفید است. اگر موهای خشکی دارید، آلوئه‌ورا برای مو بسیار مناسب است و می تواند به آبرسانی مو و تقویت موهای خشک شما کمک کند.

مواد موجود در فرمولاسیون نرم کننده‌ها

  •  ترکیبات کاتیونی چهارتایی (کوات‌ها): این ترکیبات ساختارهای متفاوتی دارند، اما همگی دارای بار مثبت هستند. این موضوع (بار مثبت) باعث می‌شود خود به خود روی مو (که دارای بار منفی‌ست)، بنشینند.
  •  الکل‌های چرب: که با نام امولیانت نیز شناخته شده است، باعث نرم‌تر شدن مو می‌شود.
  •  امولسیفایرهای غیر یونی: فرمولاسیون را پایدار می‌کنند. این مواد باعث می‌شوند مواد آب گریز، از مخلوط آب و ماسک مو خارج نشوند.
  • موم‌ها: معمولا به فرمولاسیون اضافه می‌شوند. چرا که لایه‌های محافظ نازکی روی مو تشکیل می‌دهند و امولیانت‌هایی عالی‌ هستند که مو را نرم و منعطف می‌کنند.
  • سیلیکون‌ها: با تشکیل یک لایه محافظ روی تارهای مو، از آسیب وسایل حرارتی‌حالت دهنده مو مثل سشوار، اتو مو و آلودگی‌های محیطی جلوگیری می‌کنند. بنابراین، برای محافظت از موهای خود در برابر حرارت از محصولات حاوی سیلیکون مانند —— استفاده کنید. البته محصولات حاوی سیلیکون، غالبا برای موهای نازک خیلی قوی هستند و  برای جلوگیری از این موضوع، باید به صورت هفتگی یا ماهانه استفاده شوند.
  •  روغن‌ها: می‌توانند تا 6% فرمولاسیون را تشکیل دهند. روغن‌ها مو را چرب نگه می‌دارند و مانند سدی، رطوبت را در تارهای مو حفظ می‌کنند.
  •  هومکتانت‌ها: اغلب تا 4% به ترکیب اضافه می‌شوند، تا رطوبت مو را حفظ کنند. یا در برخی موارد، باعث جذب رطوبت به مو شوند.
    بر اساس این مقاله اگر موهایی خشک، کدر و آسیب‌ دیده‌ دارید، با اعتماد به یک ماسک مو، موهایتان را تقویت کرده و سلامتی را به تارهای آن برگردانید. مواد تشکیل دهنده‌ی ماسک مو، به ترمیم و جوان‌سازی موهایتان کمک می‌کند. با این حال، برای داشتن موهایی زیبا و سالم، پس از شستن موهایتان، از نرم کننده نیز استفاده کنید.

نظر شما چیست؟

شما از چه روش‌هایی برای تقویت و حفظ سلامت موهایتان استفاده می‌کنید؟  آیا می توانید درباره‌ی تفاوت نرم کننده و ماسک مو توضیح دهید؟ تجربیات‌تان را در این باره، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منابع:

aad.org/styling-without-damage
sidemast.org/download/sidemast_20140401124048.pdf#page=137

lafa-mask

3.5/5 - (17 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها