برای زیبایی پوست آیا استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی ضروری است؟

پوست تاثیر قابل توجهی بر زیبایی دارد. به‌ همین جهت مراقبت از پوست به دغدغه افراد مختلف، به خصوص خانم‌ها و البته بسیاری از آقایان تبدیل شده است. همان طور که می‌دانید، زیبایی پوست به خودی خود با استفاده از هیچ محصول آرایشی نمی‌تواند جایگزین شود.

روتین مراقبت از پوست شامل چند اصل ابتدایی است. برای همین داشتن یک سری محصولات بهداشتی ضروری است. البته اگر می‌خواهید از این محصولات بیشترین بهره را ببرید، بهتر است عادت‌های نادرست خود را هم تغییر دهید.

محصولات آرایشی بهداشتی ضروری مراقبت از پوست

در واقع، برخی امور عادی روزانه که فکرش را هم نمی‌کنید، به مرور زمان به پوستتان صدمه می‌زند. پس، اگر می‌خواهید زیبایی و شادابی پوست خود را حفظ کنید، علاوه بر استفاده از محصولات باکیفیت باید این گونه عادت‌ها را هم شناسایی کنید و برای همیشه کنار بگذارید.

با ما همراه باشید تا در ابتدا محصولات آرایشی بهداشتی ضروری مراقبت از پوست و سپس عادت‌های اشتباه را به شما معرفی کنیم.

1) پاک‌کننده صورت یا فیس‌واش

یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست، پاک‌کننده صورت است. احتمالاً درمورد اهمیت شستن صورت مخصوصاً هنگام شب، شنیده‌اید.

قبل از خوابیدن باید حتماً آرایش خود را پاک کنید؛ اگر با آرایش بخوابید، منافذ صورتتان مسدود می‌شود و این امر منجر به پیری زودرس و بروز انواع جوش می‌شود.

برای شادابی و زیبایی پوست ، شب‌ها با استفاده از شوینده صورت مناسب نوع پوست‌تان، آرایش و آلودگی‌هایی که در طول روز جذب پوستتان شده است را پاک کنید.

تفاوت آرایش‌ پاک‌کن با پاک‌کننده صورت

بیشتر اوقات این دو اصطلاح به جای هم به کار می‌روند، اما هریک از اینها، مزیت‌های خاص خودشان را دارند. پس، آرایش پاک‌کن را نباید با پاک‌کننده صورت اشتباه بگیرید. برای اینکه تصمیم بگیرید بهترین شوینده صورت کدام است، آرایش پاک‌کن یا پاک‌کننده صورت، تیم لافارر هدف استفاده از هرکدام را بیان کرده‌ است:

آرایش پاک‌کن

این محصول‌ برای پاک‌کردن آرایش پایه، انواع کرم پودر، رژگونه، کانسیلر (کرم پوشش دهنده دور چشم)، سایه چشم، رژلب و کرم پودر مفید است. آرایش پاک‌کن‌ها انواع مختلفی دارند. اما، بهترین پاک‌کننده آرایش، آن است که بتواند آرایش شما را بدون از بین بردن چربی‌های طبیعی صورتتان، پاک کنند.

پاک‌کننده صورت

هدف اصلی استفاده از پاک کننده‌ صورت، از بین بردن آلودگی، عرق، سبوم و ناخالصی‌هایی است که منافذ پوست را مسدود می‌کنند. اگر از پاک کننده صورت استفاده کنید این آلودگی‌ها قبل از اینکه با باکتری‌ها ترکیب شوند و آسیب جدی به پوست شما وارد شود، پاک می‌شوند.

پاک‌کننده‌ها در شکل، اندازه و انواع مختلفی استفاده می‌شوند؛ مثل فوم، ژل، روغن، کرم، بالم و لایه‌بردار. بهترین شوینده صورت‌، محصولی است که متناسب با نوع پوست شما باشد.

در واقع، پاک‌کننده‌های پوست بر اساس انواع پوست طراحی می‌شوند. پس، برای هر نوع پوست، بهترین پاک‌کننده صورت محصولی است که مخصوص همان نوع پوست طراحی و تولید شده باشد.

همان‌طور که دیدید شستشوی پوست فقط به هدف پاک کردن آرایش نیست. بنابراین استفاده از فیس واش و مراقبت از پوست هم فقط مختص بانوان نیست. در تمام طول روز، چربی پوست و آلودگی‌های محیطی، روی پوست آقایان نیز جمع می‌شود. واضح است که پوست آقایان نیز به مراقبت نیاز دارد.

2) کرم مرطوب‌کننده

صرف نظر از اینکه کجا زندگی می‌کنید و چه نوع پوستی دارید، خانم هستید یا آقا، باید همیشه پوست خود را مرطوب و هیدراته نگه دارید. کرم مرطوب‌کننده، محصولی است که این کار را برای شما انجام می‌دهد.

استفاده از مرطوب‌کننده از خشکی پوست جلوگیری می‌کند، به پوست شما ظاهر جوانتری می‌دهد و در نهایت موجب زیبایی پوست می‌شود. مرطوب‌کننده‌ها همچنین از پوست در برابر محرک‌های بیرونی که باعث خارش و حساسیت پوستی می‌شوند، محافظت می‌کند.

کرم مرطوب‌کننده را بر اساس نوع پوستتان انتخاب کنید. اگر پوستتان مستعد جوش زدن است، از مرطوب‌کننده‌های غیرکومدون‌زا استفاده کنید، زیرا مرطوب‌کننده‌هایی که دارای چنین فرمولاسیونی هستند، باعث مسدود شدن منافذ نمی‌شوند.

پیدا کردن مرطوب‌کننده‌ای که مناسب پوست شما باشد ممکن است نیاز به امتحان چند محصول مختلف داشته باشد. اما بعضی از نکات می‌توانند شما را در پیدا کردن سریع‌تر محصول مناسب یاری کنند:

  • اگر پوست خشک دارید بهتر است از فرمولاسیون‌های غنی‌تر استفاده کنید؛ پس به دنبال کلمه «کرم» بر روی محصول بگردید.
  • اگر پوست چرب دارید احتمالاً محصولاتی با بافت سبک‌تر را ترجیح می‌دهید. به همین دلیل بهتر است روی محصول به دنبال کلمه «لوسیون» باشید.
  • برای استفاده طی روز و تابستان، مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر را انتخاب کنید.
  • برای استفاده هنگام شب و زمستان، مرطوب‌کننده‌های غلیظ‌تر را انتخاب کنید.

اگر در سنین نوجوانی هستید و جوش‌های صورتتان شما را آزار می‌دهد، توصیه می‌شود روتین پوستی نوجوانان را امتحان کنید.

3) کرم ضدآفتاب

 ضد آفتاب مهم ترین و اصلی ترین محصولی است که برای زیبایی پوست باید هر روز از آن استفاده کنید.

حتماً می‌دانید که ضدآفتاب مهم‌ترین و اصلی‌ترین محصولی است که باید هر روز از آن استفاده کنید. طبق توصیه متخصصان، ضدآفتاب باید همیشه در لیست محصولات ضروری مراقبت از پوست هر کسی وجود داشته باشد. چرا که پرتوهای مضر خورشید در تمام روزهای سال، باعث آسیب به سلول‌های پوستی می‌شود.

صبح‌ها بعد از شستن و مرطوب‌کردن پوست، از ضدآفتاب استفاده کنید و سپس بقیه برنامه روزانه مراقبت از پوست خود را انجام دهید. استفاده از کرم ضد آفتاب، بهترین روش برای جلوگیری از پیری زود رس پوست، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای، چرمی شدن پوست و انواع سرطان پوست، است. ملانوما، یکی از انواع سرطان پوست، بیشترین قربانی را در میان افراد 20 تا 30 سال مبتلا به سرطان دارد.

محصولات دیگر مراقبت از پوست

محصولات دیگر که در روتین کامل مراقبت از پوست از آن‌ها نام برده می‌شود، هریک خواص و کاربردهای مهمی دارند. سه موردی که تا اینجا به آن‌ها اشاره کردیم، محصولات پایه و همیشه ضروری روتین پوستی هستند. برای رسیدگی بیشتر و کامل‌تر به پوست، محصولات دیگری از جمله سرم صورت، ماسک صورت، روغن‌های صورت و محصولات درمانی مانند ضدجوش و ضدلک نیز وجود دارند که بنا به نیاز می‌توانید آن‌ها را در روتین پوست پوستی خود بگنجانید. البته ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست هم اهمیت ویژه‌ای دارد. برای اطلاع از اهمیت و کاربرد سایر محصولات روتین پوستی می‌توانید مقاله دیگر ما را مطالعه بفرمایید:

سرم پوست صورت

یکی دیگر از محصولاتی که موجب زیبایی پوست می‌شود، سرم است. اگر نگران تیره شدن پوست، منافذ بزرگ و خطوط ریز صورتتان هستید، اضافه کردن سرم به برنامه روزانه مراقبت از پوستتان یک قدم مهم و تاثیرگذار است.

سرم‌ها نسبت به مرطوب کننده‌ها، معمولاً از مواد موثره فعال بیشتری برخوردار هستند، بنابراین مشکلات پوستی را با قدرت بیشتری رفع می‌کنند. همچنین سرم‌ها از مولکول‌های کوچک‌تری نسبت به مرطوب‌کننده‌ها تشکیل شده‌اند. برای همین، می‌توانند به لایه‌های عمیق‌تر پوست وارد شوند و مواد مغذی و رطوبت را به پوست برسانند.

شب‌ها از سرم‌های حاوی آنتی اکسیدان مانند سرم ویتامین C استفاده کنید، تا هنگامی که خواب هستید مواد مغذی جذب پوستتان شود.

عادت‌های اشتباهی که به پوست آسیب می‌زنند!

1) سیگار کشیدن

نیکوتین سیگار، جریان خون صورت را کاهش می دهد. به همین دلیل، پوستتان مواد مغذی و اکسیژن کافی دربافت نمی کند. مواد شیمیایی موجود در توتون و تنباکو، به پروتئین‌های الاستین و کلاژن موجود در ساختار پوست آسیب می‌رسانند.

پوست افراد سیگاری، نازک و کدر است. علاوه بر این، چروک‌های زیادی دارد و قابلیت ترمیم آن کمتر است.

2) مصرف زیاد قند و مصرف کم میوه و سبزیجات

یکی از عادت‌هایی که بیشترین آسیب را به زیبایی پوست شما می‌زند، رژیم غذایی نادرست است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی پر قند روند پیری را تسریع می‌کند. رژیم‌هایی که حاوی تنقلات شیرین مثل آبنبات و بستنی است، از این دسته اند.

نشاسته موجود در کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و پاستا نیز روند پیری را تسریع می‌کنند.

3) دستکاری کردن جوش‌ها

دستکاری کردن جوش ها

هنگامی که جوشی بزرگ بر پوستتان ظاهر می‌شود، انتظار دارید هر‌چه سریعتر از بین برود. ترکاندن جوش‌ها واکنش درستی نیست، زیرا ممکن است سبب ایجاد عفونت شود. علاوه بر این، بعد از دستکاری جوش، احتمال بیشتری دارد که جای آن روی پوستتان باقی بماند.

 4) لایه‌برداری نادرست و کندن پوسته‌ها

پوسته‌پوسته شدن اولین نشانه خشکی پوست است. درست است که لایه برداری پوست، این پوسته‌ها را از بین می‌برد، اما این درمان اگر به شیوه اصولی انجام نشود، به لایه‌ای از پوست شما که رطوبت آن را در تعادل نگه می‌دارد، آسیب می‌رساند. بنابراین، به جای کندن و لایه برداری پوسته‌ها، خشکی پوست خود را با آبرسانی به آن برطرف کنید.

و اما لایه برداری صحیح؛ هدف از این کار، از بین بردن خشکی پوست نیست. بلکه لایه‌برداری به هدف حذف سلول‌های مرده سطح پوست و تحریک بازسازی سلول‌های پوستی انجام می‌شود. این کار نفوذپذیری پوست نسبت به مواد مؤثره محصولات پوستی مانند سرم پوست را نیز افزایش می‌دهد.

برای لایه‌برداری صحیح و ملایم، می‌توانید از محصولاتی که حاوی اسیدهای میوه هستند استفاده کنید. آلفاهیدروکسی اسیدها و بتاهیدروکسی اسید، مواد موثره‌ای هستند که با ملایمت به پاکسازی پوست صورت شما کمک می‌کنند.

5) نوشیدن بیش از حد قهوه

کافئین به این دلیل که دیورتیک است (یعنی باعث دفع آب از بدن می‌شود) می‌تواند در صورت مصرف زیاد، باعث خشکی و چروک پوست شود. با کنترل مقدار دریافتی کافئین و نوشیدن مقدار زیادی آب، علاوه بر بهره بردن از مزایای پرشمار کافئین، از اثر منفی آن بر پوستتان هم جلوگیری می‌کنید.

اگر عادت به نوشیدن آب خالص ندارید، برای بهتر کردن طعم آب تکه‌های میوه مانند پرتقال و لیمو را به آن بیفزایید. این کار جذب آب را نیز افزایش می‌دهد.

6) حمام طولانی و داغ

در برخی مواقع، دوش آب داغ لذت‌بخش است، اما دمای بالای آب، خارجی‌ترین لایه اپیدرم را از بین می‌برد و پوست شما را خشک و زیر می‌کند. علاوه بر این، باعث آسیب به کوتیکول مو و خشکی و شکنندگی ساقه مو نیز می‌شود. بنابراین، بهتر است با آب ولرم یا گرم دوش بگیرید. اگر پوستتان در حمام قرمز شد یا شروع به خارش کرد، بهتر است زمان حمام خود را کوتاه کنید. اگر می‌توانید در پایان حمام، برای چند لحظه با آب خنک دوش بگیرید. این کار منافذ پوست را کوچک کرده و به سلامت کوتیکول موهایتان نیز کمک می‌کند.

7) خواب ناکافی

مطالعات نشان می‌دهد هشت ساعت خواب شبانه باعث شادابی و تجدید انرژی شما می‌شود. علاوه بر این، به بازجذب رطوبت پوستتان نیز کمک می‌کند. اگر خواب شما ناکافی باشد، پوستتان کدر و منافذ آن مسدود می‌شود. البته آسیب به پوست، تنها پیامد منفی کم‌خوابی نیست.

8) عوض نکردن مرتب روبالشی

شب‌ها که می‌خوابید، پوستتان استراحت و سلول‌های مرده را دفع می‌کند. این سلول‌های مرده به مرور زمان بر روبالشی شما باقی می‌مانند و باکتری و سموم روی آن جمع می‌شوند. به منظور حفظ سلامت پوست، حداقل هر دو هفته یک بار روبالشی خود را بشویید.

سخن پایانی

جدای از اینکه پوست سد دفاعی اصلی بدن است، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی نیز محسوب می‌شود. بسیاری از افراد به دنبال داشتن پوستی سالم و زیبا هستند. به همین منظور، محصولات مختلفی برای کمک به حفظ سلامت پوست شما تولید شده‌اند. اما باید طریقه استفاده درست از آن‌ها را دانست. در غیر این صورت این محصولات می‌توانند نتیجه عکس داشته باشند.

تجربه شما

از نظر شما برای زیبایی پوست استفاده از کدام محصول مراقبت از پوست ضروری‌تر و موثرتر است؟ و ترک این عادات نادرست چقدر می‌تواند به پوست‌تان کمک کند؟ اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منابع

https://www.aad.org/public/everyday-care/skin-care-basics/care/face-washing-101
https://www.aad.org/public/everyday-care/skin-care-basics/care/skin-care-tips-dermatologists-use
https://health.clevelandclinic.org/what-products-do-i-actually-need-for-a-simple-everyday-skin-care-routine

 

Face-Wash

 

 

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها