با خواص ضد درد کرم کپسایسین آشنا شوید

فلفل تند علاوه بر اینکه یک عنصر شناخته‌ شده در غذاهای تند است، نقش حیرت­ آوری در دنیای پزشکی دارد‌. ترکیب موجود در فلفل‌ که به آن طعم تند و آتشین می‌دهد، کپسایسین نام دارد‌. به دلیل تاثیرگذاری این ترکیب در تسکین درد، محصولات ضد درد موضعی مانند کرم کپسایسین از آن تهیه می‌شود.

با خواص ضد درد کرم کپسایسین آشنا شوید

کپسایسین بر انتقال‌دهنده‌های پیام عصبی، که پیام درد را به مغز منتقل می‌کنند اثر گذاشته و از این طریق میزان درک حس درد را کاهش می­‌دهد.

کپسایسین هنگامی که از فلفل استخراج ­شود، می‌تواند برای تسکین درد به کرم، ژل و حتی پچ­‌ها اضافه شود.

موارد مصرف رایج

کرم کپسایسین به عنوان یک گزینه درمانی موثر، برای کاهش درد برخی بیماری‌­­ها مورد بررسی قرار گرفته است:

آرتریت

در آرتریت یا التهاب مفاصل، اختلال در گیرنده‌های درد، باعث می‌شود دردی طولانی مدت را تجربه کنید.

کرم‌ حاوی کپسایسین در کاهش درد ناشی از انواع مختلف آرتریت از جمله روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)، آرتروز (استئو آرتریت) و فیبرومیالژیا موثر است.

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی، آسیب عصبی ناشی از دیابت است. این عارضه تقریبا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شایع ترین علائم این عارضه شامل موارد زیر است، که به ویژه در دست و پا بروز می‌کنند:

  • گزگز یا بی حسی
  • درد
  • ضعف

داروهای مسکن موضعی نظیر کرم کپسایسین ، یک گزینه‌ درمانی رایج برای نوروپاتی دیابتی هستند.

میگرن

کرم‌های حاوی کپسایسین برای کمک به درمان میگرن به کار می‌روند. بیماری میگرن با سردردهای بسیار دردناک و علائم عصبی توصیف می‌شود. بنیاد تحقیقات میگرن، این عارضه را به عنوان سومین بیماری رایج در جهان معرفی کرده ­است.

درد عضلانی

مصرف کرم‌های حاوی کپسایسین به عنوان درمانی برای درد عضلانی ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن، به طور گسترده بررسی شده ­است. تزریق کپسایسین در هایپرآلژیا (حساسیت شدید بدن به درد)، یک روش موثر برای کاهش درد عمیق عضلانی است.

سایر مصارف بالینی

تحقیقات نشان می‌دهد کپسایسین به عنوان داروی مکمل در درمان چاقی، اختلالات مربوط به دستگاه گوارشی، سرطان و بسیاری بیماری­های دیگر نقش مهمی ایفا می‌کند. با این­ حال به تحقیقات بیشتری برای پی ‌بردن به تمام خواص کپسایسین برای این بیماری‌ها نیاز است.

عوارض جانبی کرم کپسایسین

عوارض جانبی استفاده از کرم کپسایسین

اگرچه کپسایسین معمولا بی‌خطر تلقی می‌شود، اما در صورت مصرف موضعی، احتمال بروز عوارض جانبی (در موضعی که کرم استفاده شده است) وجود دارد.

عوارض جانبی کرم حاوی کپسایسین معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • سوزش
  • خارش
  • قرمزی
  • التهاب و تورم
  • درد

این عوارض جانبی بیشتر اوقات کوتاه مدت بوده و باید با ادامه‌ی مصرف برطرف شوند. همچنین ممکن است استفاده از آب گرم و قرارگرفتن در معرض آب داغ، باعث بدترشدن این عوارض شود.

با توجه به طبیعت کپسایسین، در صورت مصرف نادرست، ممکن است عوارض جانبی بیشتری نیز رخ دهد؛ مخصوصا اگر کرم را استنشاق کنید. استنشاق کرم حاوی کپسایسین می‌تواند سبب ناراحتی­‌های تنفسی از جمله عطسه و دشواری در تنفس شود.

همانند سایر دارو­ها، در صورت مصرف کرم‌های کپسایسین ممکن است عوارض جانبی نادر اما جدی‌ رخ دهد. اگر عوارض جانبی برطرف نشده یا وخیم‌تر شدند، با پزشک مشورت کنید.

فواید مصرف کرم کپسایسین

این کرم بیشتر اوقات به عنوان داروی مکمل برای درمان دردهای ناشی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف درست و مداوم کرم‌های کپسایسین، به کاهش درد مزمن ناشی از بیماری‌هایی نظیر آرتریت، دیابت، و حتی میگرن کمک می‌کند.

در طول یک تحقیق، که تاثیر ژل کپسایسین بر آرتروز زانو و دست بررسی شده، محققان طی پنج آزمایش متوجه شدند که مصرف ژل کپسایسین در مقایسه با پلاسبو (گروه کنترل یا دارونما)، به طرز قابل توجهی در کاهش درد موثرتر است. در مطالعه‌ای به مدت بیش از ۱۲ ماه مشخص شد که با مصرف ژل کپسایسین، میزان درد تا بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

در یک مطالعه بالینی در سال ۲۰۱۴ محققان به بررسی تاثیر مصرف “کوتنزا” (پچ موضعی ۸ درصدی کپسایسین)، بر روی درد نوروپاتی محیطی پرداختند. نتایج این مطالعه نشان داد که حتی یک بار استفاده از این دارو به طرز قابل توجهی درد را کاهش و کیفیت زندگی افراد مورد مطالعه را افزایش می‌دهد.

طی یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای، تاثیر مصرف ژل کلونیدین و کرم حاوی کپسایسین در افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی (DPN) بررسی شد. از شرکت‌کنندگان این مطالعه خواسته شد هر کدام از این محصولات را ۳ بار در روز و به مدت ۱۲ هفته به صورت موضعی مصرف کنند.

نتایج نشان داد که ژل کلونیدین و کرم حاوی کپسایسین، هر دو به طرز قابل توجهی در کاهش درد ناشی از نوروپاتی محیطی در بیماران دیابتی موثر است. با این­ حال این نکته نیز قابل ذکر است که بیش از ۵۸ درصد افرادی که از کرم کپسایسین استفاده کردند، عوارض جانبی از جمله خارش، قرمزی پوست و تاول را تجربه کردند.

انواع مختلف کپسایسین

انواع مختلفی از کرم‌های کپسایسین به صورت بدون نسخه در دسترس هستند. میزان کپسایسینی که در کرم‌های بدون نسخه استفاده می‌شود، متغیر است. اغلب ترکیبات شامل ۰.۰۲۵ تا ۰.۱ درصد کپسایسین هستند.

قوی‌ترین فرمولاسیون موجود در کپسایسین بدون نسخه، ۰.۱ درصد است، که در محصولاتی یافت می‌شود که روی بر چسب آنها عبارت “بسیار قوی” قید شده‌ باشد.

پچ کوتنزا که پیشتر راجع به آن صحبت شد، حاوی 8 درصد کپسایسین است. این پچ مستقیما در مطب پزشک روی بدن بیمار قرار گرفته و می‌تواند تا بیش از ۱۲ هفته موثر باشد.

طرز استفاده از کرم‌ کپسایسین

طرز استفاده از کرم ضد درد کپسایسین

 

بر اساس تحقیقات، این کرم به طور رایج ۳ تا ۴ بار در روز برای درمان نواحی آسیب‌دیده یا دردناک، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به موارد زیر توجه کنید:

  • برای آرتریت‌ روماتوئید و آرتروز، کرم را ۳ بار در روز، روی مفاصلی بمالید که درد می‌کنند.
  • برای نوروپاتی دیابتی، با توجه به محل درگیری، کرم را ۳ بار در روز، پایین پاشنه یا بالای مچ‌های خود بمالید‌.
  • برای میگرن یا سردرد، کرم را ۳ بار در روز روی پوست سر خود بمالید. مراقب باشید کرم با چشم‌هایتان تماس پیدا نکند.

پشت بسته‌بندی کرم‌های کپسایسین بدون نسخه، دستورالعمل استفاده از کرم قید شده‌ است. قبل از مصرف، دستورالعمل را به طور کامل مطالعه کنید. زمانی که از کرم استفاده می‌کنید، آن را طوری روی پوستتان بمالید که کاملا جذب پوستتان شود.

کرم‌های کپسایسین را هیچگاه نباید روی جراحت‌ها و زخم‌های باز بمالید‌. زمانی که از کرم استفاده می‌کنید، باید دستان خود را بشویید؛ زیرا ممکن است کرم باعث سوزش نواحی حساس بدنتان، از جمله چشم‌ها و دهنتان شود.

همیشه قبل از استفاده از داروی جدید، با پزشک مشورت کنید. دکتر می‌تواند به شما باتوجه به بیماری‌تان، بهترین روش استفاده از کرم کپسایسین را معرفی کند‌.

نگاه اجمالی

بر اساس تحقیقات، کرم‌های حاوی کپسایسین می‌تواند گزینه‌ای برای درمان موضعی برخی بیماری‌های دردناک باشد. بسیاری از کرم­های کپسایسین بدون نسخه را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

با پزشک خود درباره چگونگی استفاده از کرم حاوی کپسایسین به عنوان یک گزینه درمانی مشورت کنید.

آیا شما تاکنون از کرم کپسایسین برای تسکین درد استفاده کرده‌اید؟ نتایج آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

منبع:

https://www.healthline.com/health/capsaicin-cream
4.5/5 - (25 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها