پاسخ به 8 سوالی که برای خرید یک کرم ضد آفتاب خوب همه می‌پرسند

پرتو فرابنفش خورشید مضرات زیادی برای پوست دارد، تا آنجا که متخصصان توصیه می‌کنند بدون ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید. به همین دلیل خرید یک کرم ضد آفتاب خوب یکی از دغدغه‌های اصلی افراد است.

در این مقاله به سوالات متداول شما درباره ضد آفتاب پاسخ می‌دهیم. مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند که یک کرم ضد آفتاب خوب مناسب پوست خود را انتخاب کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

5 دلیل ضرورت استفاده از ضد افتاب عبارتند از:

1. محافظت از پوست شما در برابر پرتو فرابنفش

نازک شدن لایه اوزون خطر تأثیرات منفی پرتوهای فرابنفش خورشید بر پوست را افزایش داده است. ضدآفتاب سد راه این پرتوها شده و باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی می‌شود. برای همین توصیه اول متخصصان پوست انتخاب یک کرم ضد آفتاب خوب و استفاده روزانه از آن است.

2. کاهش خطر سرطان پوست

شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده آمریکا سرطان پوست است. با استفاده روزانه از ضدآفتاب، خطر ابتلا به این بیماری را به نصف برسانید.

3. جلوگیری از پیری زودرس پوست

آسیب‌های ناشی از پرتو فرابنفش خورشید سبب پیری زودرس پوست می‌شود که از جمله نشانه‌های آن ضخیم و چرمی شدن ظاهر پوست، تغییر رنگ آن و کاهش کلاژن است که به شکل خط و چین‌وچروک روی پوست ظاهر می‌شوند.

4. کمک به حفظ رنگ پوست

استفاده از ضدآفتاب مانع از تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه‌های تیره می‌شود. این کار به لطافت و ثابت ماندن رنگ پوست کمک می‌کند.

5. افزایش سلامت پوست

کرم ضدآفتاب، پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین را حفظ می‌کند. شما برای لطیف و سالم نگاه داشتن پوست‌تان به این پروتئین‌ها نیاز دارید. مطمئن شوید که ضدآفتاب شما حاوی اکسید تیتانیوم است تا از این موهبت‌ها برخوردار شوید.

یک کرم ضد آفتاب خوب باید فیزیکی باشد یا شیمیایی؟

ضد آفتاب ها بر اساس ترکیبات تشکیل‌دهنده‌شان به دو نوع تقسیم می‌شوند، ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی (مینرال). حال سؤال این است که کدام یک از این ضد آفتاب‌ها بهتر هستند

هر یک از انواع ضد آفتاب شیمیایی و طبیعی از پوست شما در مقابل نور خورشید به خوبی محافظت می‌کنند؛ البته تا زمانی که هر روز صبح به میزان لازم از آن‌ها استفاده و در طول روز نیز آن را تجدید کنید. فقط کافی است ضد آفتابی را بیابید که با آن راحت هستید. یعنی آنقدر با پوستتان سازگار باشد که دل‌تان بخواهد هر روز از آن مصرف کنید.

نوع پوست در انتخاب ضد آفتاب مهم است؟

نوع پوست در انتخاب ضد آفتاب مهم است؟

از عوامل تأثیرگذار در انتخاب یک کرم ضد آفتاب خوب، توجه به نوع پوست است.

  • اگر پوستتان چرب است، باید از ضد آفتابی سبک و فاقد چربی (oil free) استفاده کنید.
  • اگر فکر می‌کنید پوست حساسی دارید که به‌راحتی قرمز می‌شود، باید ضد آفتابی را برگزینید که پوستتان را تحریک نکند و آن را نسوزاند. روی این ضد آفتاب ها عبارت ضد حساسیت (Hypoallergenic) درج شده است.
  • اگر منافذ پوست شما مسدود است و جوش دارید، توصیه می‌کنیم ضد آفتابی را انتخاب کنید که فاقد مواد جوش‌زا (کومدوژنیک) باشند تا این مشکلات پوستی تشدید نشوند.
  • اگر رنگ پوستتان تیره است، به ضدآفتابی نیاز دارید که روی پوستتان نماسد و حالت گچ‌مانند پیدا نکند. بنابراین ضد آفتاب های شیمیایی انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شوند.

پیش از مصرف هر ضد آفتاب جدیدی برای اطمینان از سازگاری آن محصول با پوست صورتتان، آزمون حساسیت انجام دهید.

SPF روی ضد آفتاب ها به چه معناست؟

هرچند مفهوم SPF برای بسیاری مبهم است، فهم آن بسیار ساده است. اصطلاح «SPF» مخفف عبارت «Sun Protection Factor» به‌معنای فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید است. این شاخص معیاری برای اندازه‌گیری توانایی ضد آفتاب برای حفاظت از پوست شما در مقابل پرتوهای UVB است. البته فراموش نکنید که SPF تنها معیار کرم ضد آفتاب خوب نیست. مثلاً پوست افرادی که از کرم ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند و در تماس مستقیم با آفتاب هستند، پس از یک دقیقه دچار قرمزی و سوختگی می‌شود. اما استفاده از یک ضد آفتاب SPF 15 این فرایند را 15 مرتبه کندتر می‌کند.

فرض کنید یک ضد آفتاب SPF 30 خریده‌اید. اگر معمولاً 10 دقیقه طول می‌کشد تا پوستتان بسوزد، با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 پوستتان را 300 دقیقه (5 ساعت) در مقابل خورشید حفاظت کرده‌اید.

توجه کنید که SPF فقط از پوست شما در مقابل پرتو UVB (اشعه‌ای که سبب قرمز شدن یا سوختگی سطحی پوست می‌شود) محافظت می‌کند و تأثیری در برابر پرتو UVA ندارد. در حالی که، پرتو UVA نیز اثرات مخربی بر پوست دارد و آسیب‌های طولانی‌مدتی نظیر پیری و چین‌وچروک را ایجاد می‌کند.

ضد آفتاب با SPF چند بهتر است؟

ضد آفتاب با SPF چند بهتر است؟

قاعده کلی SPF به این ترتیب است: SPF کمتر از 15 میزان محفاظت کمی از پوست ارائه می‌دهد. محافظت از پوست کرم‌های ضد آفتاب با SPF بین 15 تا 30 در رده متوسط و ضد آفتاب های دارای SPF بالاتر از 30 به میزان بیشتری است.

به طور کلی، یک فرد معمولی با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 می‌تواند به خوبی از پوست خود در مقابل پرتوهای خورشید محافظت کند، البته به شرطی که به قدر کافی از آن مصرف و آن را تجدید کند.

انتخاب کرم ضد آفتاب خوب تا حد زیادی به نوع پوست شما بستگی دارد. طبق گزارش انجمن سرطان پوست کرم ضدآفتابی که SPF آن 30 است، تا 97 درصد از پوست شما محافظت می‌کند. همچنین، ضد آفتابی که SPF آن ۵۰ است، پوست شما را تا ۹۸ درصد محافظت می‌کند. ممکن است این تفاوت‌ها ناچیز به نظر برسند، اما اگر به نور حساس هستید یا سابقه ابتلا به سرطان پوست را دارید، این درصد اضافه تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

ضد آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) چه نوع ضد آفتابی است؟

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، SPF ضد آفتاب در مقابل پرتو مخرب UVB از پوست شما محافظت می‌کند. با این وجود ضررهای آفتاب فقط به این پرتو محدود نمی‌شود و پرتو UVA نیز در درازمدت چین‌وچروک، پیری زودرس و آسیب پوستی ایجاد می‌کند.

اینجاست که پای ضد آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) به میان می‌آید. ضد آفتاب های طیف گسترده هم در برابر پرتو UVA و هم پرتو UVB از پوست محافظت می‌کنند.

کرم های ضد آفتاب طیف گسترده برند لافارر علاوه بر محافظت بالا در برابر پرتوهای UVB با گذراندن آزمایش‌ها و تست‌های مخصوص موفق به دریافت نشان +++PA شدند. این عبارت به ضد آفتاب هایی داده می‌شود که مانع برخورد پرتوهای UVA به سطح پوست می‌شوند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند.

چه مقدار ضد آفتاب باید استفاده کنیم؟

میزان ضد آفتاب مورد نیاز برای صورت و گردن یک قاشق چای‌خوری و برای کل بدن دو قاشق غذاخوری است. اگر بیش از دو ساعت در فضای باز هستید، باید ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

در صورت پوشیدن پیراهن یقه هفت یا کوتاه، محافظت از گردن و سینه نیز ضروری است.

به گفته دکتر هاس، متخصص زیبایی در مایوکلینیک، بسیاری از زنان به خوبی از صورت خود در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند، اما گردن و سینه خود را نادیده می‌گیرند و درنتیجه دچار آسیب پوستی در این نواحی می‌شوند. تفاوت پوست صورت با گردن و سینه در این افراد به اندازه‌ای است که انگار به دو فرد مختلف تعلق دارند.

هر چند ساعت یک بار باید ضد آفتاب را تجدید کنیم؟

چگونگی استفاده از ضد آفتاب خیلی مهم است.

چگونگی استفاده از ضد آفتاب خیلی مهم است. اینکه هر روز فقط یک بار از کرم ضد آفتاب خوب استفاده کنید، کافی نیست. بهتر است هر 2 تا 3 ساعت یک بار آن را تجدید کنید. پس از انجام تمرینات ورزشی، شنا، تعریق، پاک کردن صورت با حوله و شست‌وشوی پوست لازم است دوباره ضد آفتاب بزنید.

یادتان باشد که ضد آفتاب فقط مخصوص روزهای آفتابی نیست. چه در هوای آفتابی و چه در هوای ابری و برفی، ضدآفتاب باید جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی شما باشد.

کرم‌های ضدآفتاب تا چه زمانی قابل استفاده‌اند؟

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که نه‌تنها در تابستان بلکه کل سال و در هنگام خروج از منزل نیز باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. با مصرف روزانه و به مقدار کافی از کرم‌های ضدآفتاب، نباید از تیوپ کرم شما چیزی باقی بماند. اگر کرم ضدآفتابی داشتید که برای مدتی استفاده نکرده‌اید، دستورالعمل‌هایی که در زیر آمده را دنبال کنید:

  • طبق مصوبه سازمان غذا و داروی آمریکا، کرم‌های ضدآفتاب باید اثربخشی خود را برای حداقل سه سال حفظ ‌کنند.
  • بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب دارای تاریخ مصرف هستند. اگر تاریخ انقضای کرم شما گذشته است، از آن استفاده نکنید و آن را دور بریزید.
  • اگر روی کرم ضدآفتابی که خریده‌اید، تاریخ انقضا درج نشده است، تاریخ خریداری کرم را روی جلد آن بنویسید. به این شکل شما می‌دانید چه زمانی باید آن را دور بریزید.
  • اگر تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب گذشته باشد، نشانه‌هایی مانند تغییر در رنگ و میزان غلظت کرم قابل مشاهده خواهد بود و شما باید آن را دور انداخته و یک ضدافتاب خوب جدید خریداری کنید.

از تجربه خودتان بگویید

شما ضد آفتاب‌تان را چگونه انتخاب می‌کنید؟ آیا تمام نکات و موارد گفته‌شده بالا را رعایت می‌کنید؟ به نظر شما مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب و خرید یک کرم ضد آفتاب خوب اهمیت دارد، چیست؟ نظرات‌تان را دراین‌باره با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منابع

https://www.colorescience.com/learn/what-is-spf
https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-from-sun
https://www.skincancer.org/prevention/sun-protection/sunscreen/sunscreens-explained
https:/mcpress.mayoclinic.org/living-well/answers-to-all-your-burning-sunscreen-questions
https://www.aad.org/public/everyday-care/sun-protection/sunscreen-patients/sunscreen-faqs

lafarrerr-sunscreens

4.5/5 - (15 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها