آشنایی با انواع ضد آفتاب: نوع فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟

تحقیقات به شکل واضحی نشان می‌دهند که هر روز و در هر شرایطی (چه آفتابی چه بارانی و غیره) باید از ضد آفتاب استفاده کنید. این کار برای محافظت از پوست در برابر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس ضروری است. ممکن است این توصیه‌ها را شنیده و از اهمیت مصرف انواع ضد آفتاب آگاه باشید، اما هنوز دوست نداشته باشید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. چه باید کرد؟

کرم ضد آفتاب فیزیکی و یا شیمیایی

شاید در گذشته ضد آفتابی را مصرف کرده‌اید و بعد از آن پوستتان تحریک شده و جوش زده، یا اینکه با مصرف ضد آفتاب احساس و ظاهری ناخوشایند داشته‌اید. خب! طبیعی است، نگرانی شما را درک می‌کنیم؛ اما راه حل آن، کنار گذاشتن ضد آفتاب نیست.

در عوض، بهتر است از ضد آفتابی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگار است و در برابر آسیب‌های آفتاب از پوستتان محافظت می‌کند. برای این کار ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشید. همچنین لازم است از مواد تشکیل دهنده‌ی انواع کرم‌های ضد آفتاب آگاه باشید.

فهم تفاوت ترکیبات کرم‌های ضد آفتاب خیلی مفید است. اینکه مواد تشکیل دهنده‌ی ضد آفتاب‌های مختلف چیست، نحوۀ اثرگذاری این مواد چگونه است، و چه حسی روی پوست ایجاد می‌کنند. دانستن همه‌ی این موارد به شما کمک می‌کند تا ضد آفتابی مناسب و سازگار با پوستتان انتخاب کنید.

مواد تشکیل دهنده انواع ضد آفتاب

مواد تشکیل دهنده‌ی انواع ضد آفتاب به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: فیزیکی و شیمیایی. هر دوی این مواد در برابر اشعه‌ی فرابنفش (UV) از پوستتان محافظت می‌کنند. نکته‌ی مهم این است که ضد آفتابی را انتخاب کنید که با پوست و سبک زندگی شما سازگارتر است. در ادامه‌ی این مقاله تفاوت مواد تشکیل دهنده‌ی ضد آفتاب‌ها را توضیح داده‌ایم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

مواد تشکیل دهنده‌ی انواع ضد آفتاب‌ (فیزیکی و شیمیایی) چه تفاوتی دارند؟

مواد تشکیل دهنده‌ی انواع ضد آفتاب‌ (فیزیکی و شیمیایی) چه تفاوتی دارند؟

ضد آفتاب فیزیکی

کرم هایی که شامل این دو ماده هستند به ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی یا مینرال (mineral) معروفند: دی اکسید تیتانیوم و زینک اکساید. هر دوی اینها در لایه‌های سطحی پوست جذب می‌شوند و پرتوهای مضر خورشید را مانند آینه منعکس و منحرف می‌کنند. این مواد، گاهی با عنوان فیلتر یا مسدود کننده‌های فیزیکی شناخته می‌شوند. گرچه این عناوین چگونگی عملکرد واقعی آنها را نشان نمی‌دهد.

ضد آفتاب شیمیایی

بیش از 30 ماده تشکیل دهنده‌ی ضد آفتاب شیمیایی وجود دارد که همه‌ی آنها در لایه‌های بالایی پوست جذب می‌شوند. این مواد به دو طریق کار می‌کنند: پراکندگی و انحراف اشعه‌ی مضر خورشید و همچنین تبدیل اشعه‌ی فرابنفش به گرما و «غیرفعال کردن» آن، نگران نباشید، شما چیزی احساس نخواهید کرد. معمولاً ترکیبات ضد آفتاب های شیمیایی شامل اکسی بنزن، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون است.

نکته جالب: در دنیای محصولات مراقبت از پوست، به مواد معدنی‌ای که در ضد آفتاب به کار می‌رود، ارگانیک گفته می‌شود، اما اینگونه نیست. در دنیای واقعی علم مواد تشکیل دهنده‌ی معدنی ضد آفتاب در واقع مواد شیمیایی غیر ارگانیک هستند. پس، اجازه ندهید این اصطلاحات مرتبط با بازاریابی بر تصمیمات شما تأثیر بگذارد.

به طور کلی، باید بدانید در فرمولاسیون انواع ضد آفتاب معدنی یا شیمیایی هیچ چیزی ذاتاً خوب یا بد نیست. مهمترین نکته این است که این مواد در برابر آفتاب از پوست شما محافظت کنند. بله، ممکن است یکی از آنها انتخاب بهتری برای پوستتان باشد، اما خود مواد تشکیل دهنده‌ی ضدآفتاب باید به تعیین و انتخاب آن کمک کنند، نه واژگان تبلیغاتی.

چه نوع ضدآفتابی بخریم؟ فیزیکی یا شیمیایی؟

چه نوع ضدآفتابی بخریم؟ فیزیکی یا شیمیایی؟

همانطور که خواندید، ضد آفتابی برای شما مناسب است که با آن راحت‌تر باشید و بتوانید هر روز از آن استفاده کنید. این ضد آفتاب باید دست کم SPF 30 یا بالاتر باشد. علاوه بر این، دقت کنید «طیف گسترده» باشد تا بتواند از آسیب‌های خطرناک پرتوهای فرابنفش (UVA و UVB) جلوگیری کند. همچنین، برای اینکه انتخابی آگاهانه داشته باشید، باید بدانید پوست شما با کدام فرمولاسیون انواع ضد آفتاب سازگارتر است: فیلترهای فیزیکی، فیلترهای شیمیایی یا ترکیبی از هر دو.

ویژگی های کرم ضد آفتاب فیزیکی

  • به محض مصرف، اثرگذار است. اما، برای عملکرد مؤثرتر لازم است جذب شود. این ضد آفتاب ممکن است با تماس لباس با پوست یا تعریق پاک شود.
  • تقریباً هیچ‌گاه پوست را تحریک نمی‌کند.
  • ممکن است رد سفید رنگی از خود به جای بگذارد، به ویژه روی پوست‌های تیره‌تر.
  • از آنجا که به آسانی پاک می‌شود به مراقبت بیشتری نیاز دارد. همچنین، به دلیل نوع فرمولاسیون آن باید مقدار زیادی از این نوع کرم را مصرف کنید تا بهتر از پوستتان محافظت کند.

ویژگی های کرم ضد آفتاب شیمیایی

اثرگذاری این ضد آفتاب حدود 30-15 دقیقه پس از مصرف آغاز می‌شود. اما برای عملکرد مؤثرتر لازم است که جذب شود. همچنین باید اطمینان یابید که با لباس پوشیدن پاک نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

  • معمولاً در انواع ضد آفتاب، ضد آفتاب‌های شیمیایی نسبت به فیزیکی بافت رقیق‌تری دارند.
  • این نوع ضد آفتاب ها بیشتر به دلیل فرمولاسیون های مقاوم در برابر آب شان انتخاب می‌شوند. چراکه هنگام خیس شدن یا تعریق، رد سفید رنگی از خود به جای نمی‌گذارند. اما به هر حال باید هر دو نوع ضد آفتاب را به طور مرتب تجدید کنید.
  • این نوع ضد آفتاب ممکن است برای افرادی که پوست‌های بسیار حساس دارند، حساسیت‌زا باشد.

هر نوع ضد آفتابی را که انتخاب کردید، باید در تمام طول سال از آن استفاده کنید. حتی اگر فکر می‌کنید احتمال آفتاب سوختگی وجود ندارد. باید بدانید نور خورشید (حتی از پشت ابر) پوست را پیر می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

ترسناک اما واقعی!

نور فرابنفش UVA از پنجره‌ها عبور می‌کند. شما آسیب‌های ناشی از این نور را روی پوستتان احساس نخواهید کرد، اما، متأسفانه این اتفاق رخ می‌دهد.

هنگام انتخاب ضد آفتاب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

فرقی ندارد ضد آفتاب معدنی(فیزیکی) را انتخاب کنید یا ضد آفتاب شیمیایی، در هر حالت، باید به چند نکته‌ی بسیار مهم روی برچسب انواع ضد آفتاب دقت کنید. کرم ضد آفتابی را بخرید که عبارت‌های زیر روی برچسب آن درج شده باشد:

  • طیف گسترده (از هر دو اشعه‌ی UVA و UVB محافظت می‌کند.)
  • بدون عطر
  • غیرکومدون زا (منافذ پوست را مسدود نمی‌کند)
  • فاقد چربی
  • بدون پارابن
  • با حداقل SPF 30 یا بالاتر

چه ضد آفتابی برای پوست‌های مستعد آکنه یا حساس مناسب‌تر است؟

براساس این مقاله، اگر پوستتان حساس یا مستعد آکنه است، باید بدانید ضد آفتاب مناسب، نه فقط باعث ایجاد حساسیت و آکنه نمی‌شود، بلکه می‌تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد. بنابراین، به دنبال محصولی باشید که برچسب «مناسب برای پوست حساس یا مستعد لکه» را داشته باشد.

بعضی از کرم‌های ضد آفتاب، با بهره‌گیری از خواص عصاره گیاهانی مانند شیرین بیان، خاصیت ضد لک دارند، یعنی لکه‌ها را محو می‌کنند و پدیده هایپرپیگمنتیشن (hyperpigmentation) یا تغییر رنگ پوست را کاهش می‌دهند.

اگر مطمئن نیستید که کدام کرم برای شما مناسب است، چند نمونه‌ی مختلف از آنها را از متخصص پوست یا داروخانه بگیرید. برای چند روز متوالی مقدار اندکی از آن را روی مچ دست خود تست کنید. اگر واکنشی ایجاد نکرد، احتمالاً مصرف این محصول بر پوست صورتتان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اکنون می دانید که ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی، هر دو به یک اندازه از پوستتان محافظت می‌کنند. اما این دو تفاوت‌هایی دارند، مثلاً اگر پوست تیره‌تری دارید یا بیشتر عرق می‌کنید بهتر است یک ضد آفتاب شیمیایی را انتخاب کنید. زیرا ضد آفتاب فیزیکی معمولاً به سادگی پاک می‌شود و بعد از تعریق رد سفید رنگی از خود به جای می‌گذارد.

به هر حال، احتمالاً تا انتخاب نهایی به کمی آزمون و خطا و تست انواع ضد آفتاب‌ نیاز دارید. مهم‌ترین نکته این است که در تمام فصل‌های سال از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا نور فرانبفش UVA و UVB کمتر به پوستتان آسیب بزنند. سلامت شما دغدغه‌ی ماست. پس، نظرات، سؤال‌ها و پیشنهادهای خود را در قسمت نظرات مطرح کنید.

منابع:

https://www.piedmont.org/living-better/the-difference-between-physical-and-chemical-sunscreen
https://www.aad.org/public/spot-skin-cancer/learn-about-skin-cancer/prevent/say-yes-to-sun-protection
https://www.fda.gov/drugs/understanding-over-counter-medicines/sunscreen-how-help-protect-your-skin-sun#types

نام محصول

4.2/5 - (18 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها