ضرورت استفاده از ضد آفتاب در دوران قرنطینه ویروس کرونا

میلیون‌ها نفر از مردم در سرتاسر جهان برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا خود را در خانه قرنطینه کرده‌اند. ممکن است به اشتباه تصور کنید این روزها که در خانه و دور از معرض نور خورشید هستیم، نیاز به استفاده از ضد آفتاب نداریم.

اما حقیقت این است که قرنطینه و در خانه ماندن به معنای این نیست که از مهم‌ترین بخش برنامه روزانه مراقبت از پوست خود، یعنی ضد آفتاب چشم پوشی کنیم؛ زیرا حتی زمانی که در منزل هستیم، باید برای مراقبت از پوست خود از  ضد آفتاب استفاده کنیم. برای اطلاعات بیشتر در این‌باره، در ادامه با ما همراه باشید.

ضرورت استفاده از ضد آفتاب در دوران قرنطینه ویروس کرونا

بر اساس یافته‌های متخصصان پوست، دلیل ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب علی رغم گذراندن بخش زیادی از روز در خانه، به نفوذ اشعه‌های UVA از پنجر‌ه‌ها مربوط می‌شود.

اشعه UV چیست؟

اشعه UV یا اشعه فرابنفش بخشی از انرژی الکترومغناطیس است که می‌تواند از منابع طبیعی مانند نور خورشید، همچنین منابع مصنوعی مانند لیزر، بلک لایت و سولاریوم منتشر شود.

خورشید مهم‌ترین منبع اشعه UV است. این اشعه محصول واکنش هسته‌ای در مرکز خورشید است و از طریق اشعه‌های آن به زمین منتقل می‌شود.

اشعه‌های UV بر اساس طول موج شان طبقه بندی می‌شوند:

  • اشعه UVA (بلندترین طول موج)
  • اشعه UVB( طول موج متوسط)
  • اشعه UVC( کوتاه‌ترین طول موج)

در اینجا به برخی اطلاعات مهم درباره اشعه‌ی فرابنفش (UVA) و تاثیر آنها بر پوست می‌پردازیم‌:

  1. اشعه‌های UVA طول موج بلندتر اما سطح انرژی کمتری نسبت به سایر اشعه‌های ماوراء بنفش دارند.
  2. نفوذ پذیری آنها نسبت به اشعه‌های UVB بیشتر است؛ این یعنی به شکل عمیق‌تری می‌توانند روی سلول‌های پوستی اثر بگذارند.
  3. بهDNA آسیب غیرمستقیم می زنند.
  4. سبب پیری زودرس پوست می‌شوند، که این امر روی پوست تاثیرات قابل مشاهده‌ای نظیر چین و چروک می‌گذارد. همچنین این اشعه ها و عدم استفاده از ضد آفتاب رابطه مستقیمی با ابتلا به انواع سرطان پوست دارد.
  5. اشعه‌های UVAبرخلاف اشعه‌های UVB توسط لایه اوزون جذب نمی‌شوند. حدود ۹۵ درصد اشعه‌های UV که به زمین می‌رسد اشعه‌ UVA است.
  6. منجر به برنزه شدن فوری پوست و گاهی اوقات آفتاب سوختگی می‌شوند. تاثیرات اشعه‌های UVA بلافاصله روی پوست ظاهر می‌شود.
  7. اشعه‌های UVA، اشعه اصلی مورد استفاده در سولاریوم هستند.
  8. آنها می‌توانند از پنجره‌ها و ابرها عبور کنند.

در اینجا به برخی اطلاعات مهم درباره اشعه‌ی فرابنفش  (UVB) و تاثیر آنها بر سلامت پوست می‌پردازیم‌:

  1. اشعه‌های UVB در مقایسه با اشعه‌های UVA طول موج کوتاه‌تر و سطح انرژی بالاتری دارند.
  2. اشعه‌های UVB به بیرونی‌ترین لایه‌های پوست آسیب می‌رسانند.
  3. آنها به طور مستقیم به DNA آسیب می‌رسانند.
  4. اشعه‌های UVB دلیل ایجاد اکثر سرطان‌های پوست هستند، اما می‌توانند منجر به پیری زودرس پوست نیز شوند.
  5. این اشعه‌ها تا حدودی توسط لایه اوزون جذب می‌شوند، اما برخی اشعه‌ها همچنان عبور می‌کنند. حدود ۵ درصد از اشعه‌های UV که به زمین می‌رسند، اشعه‌های UVB هستند.
  6. اگر بیش از حد در معرض اشعه‌های UVB قرار بگیرید، دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. معمولا تاثیرات عدم استفاده از ضد آفتاب اشعه‌های UVB با تاخیر همراه بوده یا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظاهر می‌شوند.
  7. در بیشتر تخت‌های سولاریوم از ترکیبی از اشعه‌های UVA و UVB استفاده می‌شود. ممکن است برخی افراد شما را متقاعد کنند که تخت‌های مخصوص سولاریم که فقط از اشعه‌های UVB استفاده می‌کنند بی خطر هستند، اما واقعیت این است که این اشعه‌ها همچنان می‌توانند به پوست آسیب برسانند. هیچ نوع تخت سولاریوم بی‌خطر یا پیشنهاد شده‌ای وجود ندارد.
  8. این اشعه‌ها از پنجره عبور نمی‌‌کنند و احتمال اینکه توسط ابرها فیلتر شوند بیشتر است.

اشعه UVC چیست؟

  1. اشعه‌های فرابنفش  (UVC) کوتاه‌ترین طول موج و بالاترین سطح انرژی را در میان هر سه دسته از اشعه‌های UV دارند. در نتیجه می‌توانند سبب آسیب‌های جدی شوند.
  2. خوشبختانه اشعه‌های UVC به طور کامل توسط لایه اوزون فیلتر می‌شوند؛ در نتیجه هیچ وقت از خورشید به زمین نمی‌رسند.
  3. منابع مصنوعی اشعه UVC شامل مشعل جوشکاری، برخی لامپ‌های آنتی باکتری مخصوص و لامپ‌های جیوه‌ای می‌شود.
  4. اگرچه اشعه‌های UVC خطری برای سرطان پوست محسوب نمی‌شوند، با این حال می‌توانند سبب آسیب شدید به چشم و پوست شوند. این آسیب‌ها شامل سوختگی، ضایعه پوستی و زخم روی پوست می‌شود.

ضرورت استفاده از آفتاب در منزل

چرا باید هنگامی که در منزل هستیم کرم ضد آفتاب بزنیم؟

این یک تصور غلط است که در منزل نیازی به استفاده از ضد آفتاب نیست. شیشه پنجره‌های استاندارد مانع از نفوذ اشعه‌های UVB می‌شوند، اما این امر شامل اشعه‌های UVA نمی‌شود؛

زیرا آنها می‌توانند عمیق‌تر از اشعه‌های UVB به پوست نفوذ کنند، همچنین اصلی‌ترین عامل پیری پوست ناشی از آفتاب(photo aging) هستند که سبب تغییرات پوستی از جمله بروز لک‌های سیاه، چین و چروک و ضخیم و چرمی شدن پوست می‌شود.

بر اساس گزارش بنیاد سرطان پوست، ثابت شده که اشعه‌های UVA علاوه بر پیری پوست، سبب گسترش سرطان پوست نیز می‌شوند. خطر سرطان پوست به ویژه در افرادی که نزدیک پنجره می‌نشینند یا در معرض تابش زیاد نور خورشید هستند، بالاتر است.

یک متخصص پوست در نیویورک درباره فواصل زمانی تجدید کرم ضد آفتاب می‌گوید: هنگامی که در منزل و نزدیک پنجره هستید باید در تجدید ضد آفتاب خود مانند زمانی که بیرون هستید عمل کنید و هر چند ساعت یک بار ضدآفتاب خود را تمدید کنید.

بیشتر متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب طیف گسترده به جای مصرف لوازم آرایشی حاوی فاکتور حفاظتی در برابر خورشید (SPF) را توصیه می‌کنند؛ زیرا SPF به تنهایی از پوست در برابر اشعه‌های UVA محافظت نمی‌کند‌.

بسیاری از افراد باور دارند که وجود SPF در مرطوب کننده یا کرم پودر کافی است. اما به یاد داشتن این نکته اهمیت دارد که SPF از پوست، فقط در برابر اشعه‌های UVB محافظت می‌کند.

ضدآفتاب ها علاوه بر فاکتور SPF فاکتور دیگری به نام PA دارند که نشان دهنده ی میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه ی UVA است. به همین دلیل کرم های آرایشی SPF دار جایگزین مناسبی برای ضد آفتاب ها نیستند.

از چه مقدار کرم ضد آفتاب برای صورت استفاده کنیم؟

برای محافظت از پوست‌تان در برابر نور خورشید از تقریبا دو میلی‌گرم ضد آفتاب در هر سانتی‌متر مربع از سطح پوست استفاده کنید. این میزان مجموعاً برای قسمت‌هایی از کل صورت و بدن که در معرض نور خورشید هستند، معادل دو قاشق غذاخوری است. برای کل صورت نیز معمولاً به میزان یک قاشق چای‌خوری کافی است.

کلام آخر

اشعه‌های UVA دارای طول موج بلندتری هستند که می‌توانند از شیشه عبور کنند. این اصلی‌ترین طول موجی است که به کلاژن پوست آسیب می رساند، همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوستی را نیز افزایش دهد. همین موضوع لزوم استفاده از ضد آفتاب را حتی در منزل و شرایط قرنطینه نشان می دهد.

خوشبختانه این روزها که در منزل هستید، می‌توانید وقت زیادی را صرف مراقبت از پوست خود کنید. آیا شما هم در منزل از ضدآفتاب استفاده می کنید؟ تاثیرات آن روی سلامت پوست تان را با ما و دیگران در میان بگذارید…

منبع:

https://www.healthline.com/health/skin/uva-vs-uvb
https://www.independent.co.uk/life-style/sunscreen-indoors-skincare-quarantine-coronavirus-uva-rays-ageing-skin-cancer-dermatologist-spf-a9431081.html

 

نام محصول

4.1/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها