با استفاده از پاک کننده آرایش از جوش زدن صورت‌تان جلوگیری کنید

مشغله و کار زیاد در طول روز باعث می‌شود که برای پاک کردن آرایش‌ در پایان شب حوصله و انرژی چندانی نداشته‌ باشیم و انجام این کار مهم را پشت گوش بیاندازیم. اما استفاده کردن از پاک کننده آرایش قبل از خواب، یک قدم مهم در روتین شبانه مراقبت از پوست است که به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت.

زمانی که با آرایش می‌خوابید، مواد آرایشی با آلودگی‌ها،‌ کثیفی و چربی هایی که در طول روز روی سطح پوست جمع شده ترکیب می‌شوند و این امر منجر به بسته‌شدن منافذ و در نتیجه بروز جوش و آکنه می‌شود.

قدم اول در روتین شبانه مراقبت از پوست استفاده از پاک کننده آرایش مناسب است

اگر می خواهید عوارض ناشی از پاک نکردن آرایش و بروز جوش ناشی از آن را بدانید و چند راهکار ساده برای رفع این مشکل را فرا بگیرید، در ادامه این مطلب، با ما همراه باشید…

5 دلیل که نباید با آرایش بخوابید.

حتما شما هم شب‌هایی را تجربه کرده‌اید که از خستگی زیاد ‌صورت‌تان را نشسته اید و با آرایش خوابید‌ه‌اید. با این‌حال باید به یاد داشته باشید که استفاده از پاک کننده آرایش صورت از اهمیت زیادی برخوردار است. پاک نکردن آرایش قبل از خواب، اثر منفی روی پوست می‌گذارد‌. پاک‌کننده‌های آرایش یا آرایش پاک‌کن‌ها از پوست در برابر برخی مشکلات نظیر پیری زودرس، جوش صورت، آکنه و تحریک پوست محافظت می‌کنند. در اینجا به بررسی علت ضرورت پاک کردن آرایش قبل از خواب می‌پردازیم:

1. پاک نکردن آرایش صورت منجر به بروز جوش می‌شود.

شستشوی منظم پوست و انتخاب پاک کننده آرایش مناسب یک قدم مهم در روتین پوستی ست. اهمیت این امر برای کسانی که پوست حساس و تحریک‌پذیری دارند بیشتر است. خوابیدن با آرایش نه تنها موجب بسته‌شدن منافذ پوست و بروز جوش می شود، بلکه برای کسانی که پوست چرب دارند، نظیر افراد مبتلا به جوش و آکنه، سبب بدتر شدن وضعیت پوستی‌شان خواهد شد.

2. در معرض عفونت قرار می‌گیرید.

پاک نکردن آرایش صورت منجر به بروز عفونت نمی‌شود؛ با این‌حال اگر پوست تان از قبل آسیب‌دیدگی یا خراشِ ترمیم نشده (مثل آکنه التهابی) داشته‌باشد، احتمال بروز عفونت بیشتر می شود؛ چرا که در این وضعیت، سد دفاعی پوست تان در معرض خطر قرار گرفته است. فراموش نکنید که پوست، اولین خط دفاعی در برابر عفونت‌هاست.

3. ممکن است دچار بثورات پوستی شوید.

مواد آرایشی معمولا حاوی محرک‌هایی نظیر رنگ، عطر، اسانس و خوشبو کننده هستند و زمانی که برای مدت طولانی روی پوست بمانند، می‌توانند منجر به بروز التهاب شوند. افرادی که مبتلا به روزاسه هستند یا پوست حساسی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بثورات پوستی قرار دارند.

4. ممکن است سبب اختلال در فرایند ترمیم پوست شود.

بدن ما هنگامی که خواب هستیم، بازیابی و احیا می‌شود. پوست ما هم هنگامی که خواب هستیم خود را ترمیم می‌کند؛ بنابراین پاک کردن آرایش صورت با پاک کننده آرایش مناسب قبل از خواب اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این کار به آزاد شدن سبوم (چربی طبیعی پوست) از منافذ پوست شما کمک می کند و منجر به آبرسانی مجدد پوست و محافظت از آن در برابر رادیکال‌های آزاد می‌شود. اگر با آرایش بخوابید، فرایندهای ضروری مربوط به پوست، دچار اختلال می‌شود.

5. منجر به پیرتر شدن و بروز چین و چروک بیشتر می‌شود.

آلودگی و مواد آرایشی دشمن پوست هستند و منجر به آسیب اکسیداتیو ناشی از محیط می‌شوند. این امر منجر به آسیب به سد دفاعی پوست و پیری زودرس پوست می‌شود.

در سال ۲۰۱۳ دیلی میل، آزمایشی جهت بررسی اثرات ماندن طولانی مدت مواد آرایشی روی پوست انجام داد. در این آزمایش، یک خانم به مدت یک ماه صورت خود را نشُست و هر روز صبح، روی پوست نشُسته،‌‌ آرایش‌ خود را تمدید کرد. نتایج این آزمایش حاکی از آن است که پوست این خانم به اندازه‌ی ۱۰ سال پیرتر شد. این امر فقط به دلیل نشستن و پاک کننده آرایش نامناسب به مدت ۳۰ روز بود.

چگونه از ایجاد جوش جلوگیری کنیم؟

بیشتر مردم در طول زندگی، عارضه پوستی جوش را تجربه می کنند. اگر تا به امروز روی بخشی از پوست شما جوش زده، پس به آکنه مبتلا شده اید. تقریبا همه افراد در سنین نوجوانی به عارضه آکنه مبتلا می شوند. ابتلا به آکنه در بزرگسالان نیز شایع است.

انواع جوش صورت معمولا روی پوست صورت پدیدار می شود، اما در بسیاری از موارد ممکن است قسمت‌های دیگر بدن نیز به آن دچار شوند. شدت جوش می تواند از یک جوش قرمز التهابی کوچک تا آکنه شدید که منجر به اسکار (جای جوش) می‌شود، متغیر باشد.

به طور کلی عارضه آکنه زمانی روی پوست ظاهر می شود که منافذ پوست‌تان بسته شوند و چربی پوست تان راهی برای خروج پیدا نکند. در واقع، تجمع چربی زیر منافذ پوست باعث ایجاد برآمدگی و رشد باکتری‌ می شود.

طبق گزارشات گردآوری شده توسط تیم تحقیق و توسعه لافارر راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد جوش به کار گیرید. مهم‌ترین این راهکارها عبارتند از:

1. روزانه دو بار صورت‌تان را بشویید.

برخلاف تصور عموم، آکنه نتیجه‌ی کثیفی صورت نیست. با این وجود، شستن منظم صورت برای از بین بردن کثیفی و چربی اضافی از پوست بسیار مهم است. هر روز در دو نوبت صبح و شب صورت خود را بشویید.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از پاک کننده‌های ملایم و آب گرم استفاده کنند. استفاده از مرطوب کننده‌ی فاقد چربی بعد از شستشو نیز می‌تواند از خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند.

2. شب ها روش شستشوی دو مرحله‌ای را در پیش بگیرید.

متخصصان پوست می گویند بهترین روش پاک کردن آرایش صورت، شستشوی دو مرحله ای (double cleansing) آن است. در این روش هم از آرایش پاک کن و هم از شوینده استفاده می شود، این روش زیبایی کره‌ای، تضمین می کند که تمام ذره های آلودگی و آرایش، به طور مؤثری از پوست شما پاک شوند.

در روش شستشوی دو مرحله ای، اول، باید آرایش تان را با محلول آرایش پاک کن یا دستمال مرطوب پاک کننده آرایش، پاک کنید و بعد با پاک کننده صورت مورد علاقه ی خود کارتان را ادامه دهید. با این کار می توانید مطمئن شوید، تمام ذره های مواد آرایشی و آلودگی از پوست تان محو شده است.

3. برای پاک کردن آرایش،از شستشوی شدید خودداری کنید.

بعضی افراد، پوست‌شان را با پدهای پارچه‌ای زبر تمیز می‌کنند. این پدها ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد التهاب شده و در نتیجه آکنه را بدتر کند.
استفاده از پاک کننده آرایش مناسب و ملایم می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش کمک کند.

4. موهایتان را تمیز نگه دارید.

رسیدن چربی اضافه مو به پوست، ممکن است آکنه را بدتر کند. شستن منظم موها می‌تواند مانع از بروز آکنه، به خصوص در نزدیکی خط رویش مو شود.
همچنین، هنگام استفاده از ژل یا اسپری‌های مو دقت داشته باشید که این محصولات روی صورت‌تان نریزند؛ چرا که این امر می‌تواند منافذ را مسدود کرده و منجر به شیوع آکنه شود.

5. از ترکاندن یا دستکاری جوش‌هایتان خودداری کنید.

هرچند ممکن است فشردن جوش‌ها وسوسه انگیز باشد، اما این کار معمولاً منجر به ایجاد التهاب و جای زخم می‌شود. به جای این کار، برای بهبود ظاهر بثورات می‌توانید از روش‌های درمانی موضعی استفاده کنید. نتیجه گرفتن از چنین روش‌هایی ممکن است مدتی طول بکشد، اما می‌تواند مانع از ایجاد جوش‌های جدید شود.

6. از محصولاتی که حاوی چربی هستند، استفاده نکنید.

محصولات مراقبت از پوستِ حاوی چربی و ، می‌توانند منافذ را مسدود کنند. این محصولات معمولا برای پوست‌های خشک یا پوست افراد مسن (که ممکن است به اندازه‌ی کافی چربی طبیعی نداشته باشند) استفاده می‌شوند.

  • محصولاتی که چربی ندارند، معمولاً دارای برچسب “non-comedogenic” یا “غیر کمدون زا” هستند.
  • اجتناب از دست زدن به روغن‌های خانگی و پخت و پز نیز ایده‌ی خوبی است؛ پس از استفاده از روغن‌های خانگی و پخت و پز، دستان خود را بشویید و پوست صورتتان را لمس نکنید؛ چرا که این محصولات می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ شود.

7. ابزار آرایشی و مراقبتی پوست صورت را تمیز نگه دارید.

برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها (که می‌تواند به شیوع آکنه منجر شود) باید براش‌ها و اسفنج‌های آرایشی را مرتباً با آب و صابون بشویید و تمیز کنید.
اطمینان حاصل کنید که براش‌ها قبل از استفاده، کاملاً خشک باشند.

شما برای جلوگیری یا رفع جوش از کدام پاک کننده آرایش و روشهای شستشو استفاده می کنید؟ تجربیات تان را در این زمینه، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

micellar-water

anti-acne

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها