علت چربی موی سر: 12 راهکار فوق‌العاده برای رهایی از موهای چرب

بیشتر افراد به دلیل چرب شدن موهایشان مجبورند هر روز آن را بشویند. اگر شما هم این مشکل را دارید، می‌خواهیم کمکتان کنیم. قبل از هر چیز باید مشکل زمینه‌ای را حل کنید. اما منظور از مشکل زمینه‌ای چیست؟ مقاله‌ زیر را بخوانید تا بدانید علت چربی موی سر چیست! در ادامه، 12 کار اشتباه را مرور می‌کنیم که باید برای جلوگیری از چرب شدن موهایتان از آن بپرهیزید.

علت چربی موی سر و روشهای جلوگیری از آن

1) دست زدن زیاد به موهایتان

همانطور که دست زدن زیاد به صورتتان آن را چرب می‌کند؛ دست زدن زیاد به مو، چربی موهایتان را افزایش می‌دهد. در واقع این کار چربی روی انگشتان را به ساقه‌ موهایتان منتقل می‌کند.

یکی از علت چربی موی سر دست زدن زیاد به موها

2) شستشوی بیش از حد مو

شستشوی زیاد موها اصلا روش مناسبی برای از بین چربی موی سر نیست! بر اساس نتایج سایت healthline، اگر هر روز برای درمان موهای چرب و نازک خود از شامپو استفاده کنید، چربی طبیعی پوست سرتان از بین می‌رود. به همین دلیل، ریشه‌ مو تلاش می‌کند تا برای جبران این کمبود، چربی جدید و بیشتری تولید کند. پس حداکثر یک روز در میان یا دو الی سه بار در هفته موهایتان را با شامپو مناسب بشویید.

شستشوی بیش از حد موها علت چربی مو سر

3) مصرف بیش از حد نرم کننده

در انتخاب نرم کننده باید دقت کنید که برای موهای شما مناسب باشد. ممکن است از نرم کننده‌ای استفاده کنید که برای نوع مو شما بیش از حد قوی است. شاید هم نرم کننده را به درستی از روی موهای خود نمی‌شویید. این موضوع، یکی از علت‌های چرب شدن موی سر است. نکته‌ دیگر اینکه باید نرم کننده را به ساقه‌ مویتان بزنید.

4) شانه زدن و برس کشیدن بیش از حد مو

شانه زدن بیش از حد مو ممکن است پوست سرتان را تحریک کند و  به دنبال آن، چربی موهایتان افزایش یابد. پس، اگر عادت دارید به طور مکرر موهای خود را شانه بزنید، فقط ساقه‌ موهایتان را شانه کنید و گره‌های انتهایی آن را باز کنید.

شانه زدن بیش از حد موها علت چربی موی سر

5) استفاده از شانه و برس کثیف

برس شما انواع و اقسام آلودگی‌ها را به خود می‌گیرد، استفاده از ابزارهای حالت دهی و شانه‌ قدیمی پر از گرد و غبار، آلودگی را به موهای شما انتقال داده و باعث چرب شدن موها می‌شود. بنابراین به طور مرتب شانه‌ خود را بشویید.

6) شانه یا برس پر از مو

ممکن است فکر کنید شانه‌ شما عامل چرب بودن موهایتان نیست، اما اگر از شانه‌ای که مملو از مو است استفاده کنید، فقط چربی تار موهای قدیمی موجود در برس را به موی تمیز خود انتقال می دهید و باعث چربی پوست سر و ریزش مو می‌شوید. بنابراین، بهتر است بعد از شانه زدن موهایتان، هر تعداد مویی را که داخل شانه مانده، از آن خارج کنید.

یکی علت چربی مو سر شانه های پر از مو است

7) استفاده از محصولات اشتباه

ممکن است محصولات مناسبی را برای موهای خود انتخاب نکرده باشید. معمولاً محصولات سبک برای موهای چرب مناسب ترند. پس، به دنبال محصولاتی باشید که فرمول سبکی دارند و از محصولاتی که برای «درخشان شدن» و «رطوبت رسانی» مو استفاده می شوند، مصرف نکنید، زیرا معمولاً این محصولات برای موهای خشک مناسب ترند. پس در نتیجه شما می توانید برای جلوگیری از چرب شدن بیش از حد موهایتان از شامپو مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

8) از محصولات نامناسب استفاده می‌کنید

محصولات حالت دهنده مو سبب رسوب و ایجاد چربی موی سر می شوند. همچنین، پوست سر و تار موی شما را مسدود می کنند. اگر شما نیز (مثل بقیه افرادی که موی چرب دارند) عادت دارید از شامپوی خشک بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید. باید 2 تا 4 بار در ماه از شامپوهای تمیز کننده عمیق چربی مو استفاده کنید. محصولاتی که برای لایه برداری کف سر طراحی شده‌اند نیز برای این کار مفیدند. پس از آنها کمک بگیرید تا مواد مضر به پوست سر و موهایتان نفوذ نکند.

استاده از محصولات نامرغوب برای موها علت چربی موی سر است

9) قاعدگی و چربی مو

بر اثر نوسانات هورمونی، غدد چربی شما فعال‌تر می شوند. در نتیجه، ممکن است هنگام قاعدگی، پوست سرتان نسبت به زمان‌های دیگر، چرب‌تر باشد. یکی از علت‌های ایجاد جوش در این دوران نیز فعال‌تر شدن غدد چربی است. است. پس این بار، شامپو ضد شوره حاوی سالیسیلیک اسید را امتحان کنید تا چربی اضافی پوست سرتان از بین برود.

قاعدگی و علت چربی موی سر

10) موهای مجعد دارید

در صورتی که موهایتان را از ریشه به سمت انتها بشویید، در فواصل استحمام، چربی به تدریج از پوست سر به سمت ساقه موهایتان حرکت می‌کند. شانه کردن مو نیز چربی را در طول مو پخش و به این موضوع کمک می‌کند. اما بسیاری از افرادی که موهایشان مجعد است، آن را شانه نمی‌کنند (یا این کار را به ندرت انجام می‌دهند). اگر موهایتان را شانه نزنید، چربی در اطراف پوست سرتان جمع می‌شود. این به معنای «پوست سر چرب و موی خشک» است.

موهای مجعد علت چربی موی سر

علت چربی موی سر افرادی که موی مجعد دارند، این است که وسوسه می‌شوند آن را کمتر بشویند، زیرا این نوع مو تا چند روز بعد از شستشو حجیم می‌ماند. اما نشستن مو فقط به چربی‌ها فرصت می‌دهد تا روی پوست سر و مو جمع شوند.

11) شوره‌ سر

اگر دچار شوره سر یا پسوریازیس هستید، ممکن است فکر کنید که پوست خشک و خارش دار شما به این معناست که موهایتان نیز خشک است! اما هر دوی این‌ها، ممکن است به علت چربی موی سر باشد که یک چرخه‌ معیوب می‌سازد: «چربی پوست سر رشد قارچ ها را افزایش می‌دهد و آلودگی به قارچ، التهاب و پوسته پوسته شدن سر را بیشتر می‌کند. این مسئله سبب به دام افتادن چربی‌ها می‌شود و موهایتان چرب‌تر به نظر می‌رسند.» پس بهتر است برای رفع شوره سر مو چرب خود از شامپو ضد شوره مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

شوره سر و علت چربی موی سر

بهترین راه شما این است که از شامپو، نرم کننده و یا ماسک موی مناسب با پوست سرتان استفاده کنید.

12) دم اسبی بستن مداوم مو

بستن دم اسبی مو، راهی سریع است که با کمک آن گردنتان خنک و موها از آن دور می‌شوند، اما متخصصان هشدار می‌دهند که این مدل مو ریشه‌ها را چرب‌تر نشان می‌دهد. اگر موهای خود را دم اسبی ببندید، گیسوانتان کشیده می‌شوند و چربی و کثیفی روی پوست زیرِ کش یا گیره‌ شما جمع می‌شود. اساساً، این آلودگی و چربی در شکاف‌های ریز بین تار موهای شما به دام می‌افتد، زیرا کش موی لاستیکی یک وسیله‌ مسدود کننده است.

اگر موهایتان را دور سر خود بریزید، پوست سرتان کمتر نفس می‌کشد و چربی در طول ساقه‌ موهایتان پخش نمی‌شود. برای مقابله با تجمع چربی، موهایتان را بالای سرتان نبندید و بگذارید آزاد باشد.

کلام آخر

اشتباه‌هایی که خواندید، جزئی و بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، اما جزئیات را دست کم نگیرید! کافی است به توصیه های این متن عمل کنید تا به مرور زمان، تفاوت را احساس کنید. اگر برای شناخت علت و درمان چربی موی سر خود به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، در قسمت «بیان نظر» در خدمت شما هستیم.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4387693
https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/why-is-my-hair-so-oily

daily-shampoo

3.9/5 - (37 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها